Plan: | Rotonde Stationsweg - Rembrandtlaan |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0610.pb03rotonde-3001 |
Normstelling en beleid
Het toetsingskader voor luchtkwaliteit wordt gevormd door titel 5.2 van de Wet milieubeheer, ook wel Wet luchtkwaliteit (Wlk) genoemd. De Wlk bevat grenswaarden voor zwaveldioxide, stikstofdioxide en stikstofoxiden, fijn stof, lood, koolmonoxide en benzeen. Hierbij zijn in de ruimtelijke ordeningspraktijk langs wegen vooral de grenswaarden voor stikstofdioxide (jaargemiddelde) en fijn stof (jaar- en daggemiddelde) van belang. De grenswaarden van de laatstgenoemde stoffen zijn in tabel 6.1 weergegeven. De grenswaarden gelden voor de buitenlucht, met uitzondering van een werkplek in de zin van de Arbeidsomstandighedenwet.
Tabel 6.1 Grenswaarden maatgevende stoffen Wlk
stof | toetsing van | grenswaarde | geldig |
stikstofdioxide (NO2) | jaargemiddelde concentratie | 60 ìg / m³ | 2010 tot en met 2014 |
jaargemiddelde concentratie | 40 ìg / m³ | vanaf 2015 | |
fijn stof (PM10)1) | jaargemiddelde concentratie | 48 ìg / m³ | tot en met 10 juni 2011 |
jaargemiddelde concentratie | 40 ìg / m³ | vanaf 11 juni 2011 | |
24-uurgemiddelde concentratie | max. 35 keer p.j. meer dan 75 ìg / m³ | tot en met 10 juni 2011 | |
24-uurgemiddelde concentratie | max. 35 keer p.j. meer dan 50 ìg / m³ | vanaf 11 juni 2011 |
1) Bij de beoordeling hiervan blijven de aanwezige concentraties van zeezout buiten beschouwing (volgens de bij de Wlk behorende Regeling beoordeling Luchtkwaliteit 2007).
Op grond van artikel 5.16 van de Wlk kunnen bestuursorganen bevoegdheden die gevolgen kunnen hebben voor de luchtkwaliteit (zoals de vaststelling van een projectbesluit) uitoefenen indien:
In het kader van een goede ruimtelijke ordening wordt bij het opstellen van ruimtelijke plannen, uit oogpunt van de bescherming van de gezondheid van de mens, tevens rekening gehouden met de luchtkwaliteit.
Onderzoek en conclusie
Het voorliggende projectbesluit maakt de realisatie van een rotonde mogelijk. Deze ontwikkeling zal niet leiden tot een verkeerstoename op de aansluitende wegen, of tot andere ingrijpende wijzigingen in de verkeersstromen op de omliggende wegvakken. Het project heeft dan ook geen negatieve gevolgen voor de luchtkwaliteit. Kwantitatief onderzoek waarbij het voornemen wordt getoetst aan de grenswaarden is om deze reden niet noodzakelijk. Uit de gegevens die beschikbaar zijn via de saneringstool (www.saneringstool.nl) blijkt dat op de Rembrandtlaan en de Stationsweg ter hoogte van de beoogde rotonde wordt voldaan aan de grenswaarden voor stikstofdioxide en fijn stof. Omdat de doorstroming van het verkeer verbetert door de realisatie van de rotonde heeft het project mogelijk zelfs een (beperkt) positief effect op de concentraties luchtverontreinigende stoffen ter plaatse.
Geconcludeerd wordt dat de Wlk de uitvoering van het project niet in de weg staat. Het project voldoet uit het oogpunt van luchtkwaliteit aan de eisen van een goede ruimtelijke ordening.