Plan: | Rotonde Stationsweg - Rembrandtlaan |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0610.pb03rotonde-3001 |
Normstelling en beleid
Op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) moet onderzocht worden wat de akoestische effecten zijn bij één of meer wijzigingen aan de weg. Indien de geluidsbelasting ten gevolge van de wijzigingen aan de weg met 2 dB of meer wordt verhoogd is er sprake van een reconstructie in de zin van de Wgh. Bij een reconstructie in de zin van de Wgh moet de geluidsbelasting ten gevolge van het wegverkeer na reconstructie getoetst worden aan de ten hoogst toelaatbare geluidsbelasting. Bij een overschrijding van de ten hoogst toelaatbare waarde kan door burgemeester en wethouders onder voorwaarden een hogere waarde worden vastgesteld. De maximaal aan te vragen hogere waarden zijn eveneens vastgelegd in de Wgh.
Onderzoek en conclusie
Ten behoeve van de voorgenomen aanleg van de rotonde op de kruising van de Stationsweg en de Rembrandtlaan is door de Milieudienst Zuid-Holland Zuid een akoestisch onderzoek2 uitgevoerd (zie bijlage 3). Doel van het onderzoek is het bepalen van de geluidsbelasting vanwege wegverkeerslawaai voor en na de wijzigingen aan de betreffende wegen en aanleg van de rotonde. Op basis hiervan wordt vastgesteld of er sprake is van een reconstructie in de zin van de Wgh (een verhoging in de geluidsbelasting van 2 dB of meer).
Uit het onderzoek blijkt dat de toename in de geluidsbelasting ten gevolge van de reconstructie lager is dan 2 dB. Er is daarom geen sprake van een reconstructie in de zin van de Wgh. Vanuit de Wgh bestaat er geen daarom bezwaar tegen de voorgenomen wijzigingen aan de wegen en de aanleg van de rotonde.