direct naar inhoud van 4.5 Wegverkeerslawaai
Plan: Rivierdijk 182
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0610.bp22rivierdijk182-3001

4.5 Wegverkeerslawaai

Beoogde ontwikkeling

In het plangebied zullen twee nieuwe woningen worden gerealiseerd. Woningen zijn volgens de Wet geluidhinder geluidsgevoelige functies waarvoor akoestisch onderzoek uitgevoerd dient te worden.

Toetsingskader

Normstelling

Langs alle wegen - met uitzondering van 30 km/h-wegen en woonerven - bevinden zich op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) geluidszones waarbinnen de geluidhinder vanwege de weg getoetst moet worden. De breedte van de geluidszone is afhankelijk van het aantal rijstroken en van binnen of buiten stedelijke ligging. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening ook bij 30 km/h-wegen de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting te worden onderbouwd.

De geluidhinder wordt berekend aan de hand van de Europese dosismaat Lden (L day-evening-night). Deze dosismaat wordt weergegeven in dB. Deze waarde vertegenwoordigt het gemiddelde geluidsniveau over een etmaal.

Nieuwe situaties

Voor de geluidsbelasting aan de buitengevels van woningen en andere geluidsgevoelige bestemmingen binnen de wettelijke geluidszone van een weg geldt een voorkeursgrenswaarde van 48 dB. In bepaalde gevallen is vaststelling van een hogere waarde mogelijk. Hogere grenswaarden kunnen alleen worden verleend nadat is onderbouwd dat maatregelen om de geluidsbelasting aan de gevel van geluidsgevoelige bestemmingen terug te dringen onvoldoende doeltreffend zijn, dan wel overwegende bezwaren ontmoeten van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerskundige, landschappelijke of financiële aard. Deze hogere grenswaarde mag de uiterste grenswaarde niet te boven gaan. Voor de beoogde binnenstedelijke ontwikkeling geldt een uiterste grenswaarde van 63 dB. De geluidswaarde binnen de geluidsgevoelige bestemming (binnenwaarde) dient in alle gevallen te voldoen aan de in het Bouwbesluit neergelegde norm van 33 dB. Krachtens artikel 110g van de Wet geluidhinder mag het berekende geluidsniveau van het wegverkeer worden gecorrigeerd in verband met de verwachting dat motorvoertuigen in de toekomst stiller zullen worden. Van deze aftrek is gebruik gemaakt.

Onderzoek

De nieuwe woningen zijn gelegen binnen de geluidszone van de Rivierdijk en de Thorbeckelaan. Beide wegen hebben een geluidszone van 200 m uitgaande van 1- 2 rijstroken en een binnenstedelijke ligging. Er is een akoestisch onderzoek uitgevoerd dat hieronder is beschreven.

Rekenmethodiek en invoergegevens

Het akoestisch onderzoek is uitgevoerd volgens Standaard Rekenmethode II (SRM II) conform het Reken- en Meetvoorschrift Geluidhinder 2006. De invoergegevens en berekeningsresultaten zijn opgenomen in bijlage 2.

De verkeersgegevens voor het jaar 2020 zijn afkomstig uit het voorontwerpbestemmingsplan 'Watertorenterrein en Rivierdijk 2 t/m 338'. De gegevens zijn aangeleverd door de Milieudienst Zuid-Holland Zuid. In de prognose voor 2020 is rekening gehouden met de nieuwe ontwikkelingen op het Watertorenterrein.

Tabel 4.1 Verkeersintensiteiten in 2010

weg
 
verkeersintensiteit (mvt/etm)  
Rivierdijk ten westen van nieuwe aansluiting Watertorenterrein   16.000  
Rivierdijk ten oosten van nieuwe aansluiting Watertorenterrein   16.200  
Rivierdijk ten westen van Thorbeckelaan   15.900  
Thorbeckelaan   10.750  

Voor de voertuigverdeling van het verkeer op zowel de Rivierdijk als de Thorbeckelaan is uitgegaan van de verdeling zoals aangeleverd door de Milieudienst Zuid-Holland Zuid. De wegdekverharding van de Rivierdijk en de Thorbeckelaan bestaat uit Microville.

Resultaten gezoneerde wegen

Uit de berekeningen blijkt dat de maximale geluidsbelasting aan de gevels van de nieuwe woningen ten gevolge van het verkeer op de Rivierdijk 58 dB bedraagt. Hierbij wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB overschreden, de uiterste grenswaarde van 63 dB echter niet. Ten gevolge van het verkeer op de Thorbeckelaan bedraagt de maximale geluidsbelasting aan de gevels 48 dB. Hierbij wordt de voorkeursgrenswaarde niet overschreden en is sprake van een aanvaardbare akoestische situatie.

Maatregelen

Ten gevolge van het verkeer op de Rivierdijk is sprake van een overschrijding van de voorkeursgrenswaarde van 48 dB. De geluidsbelasting aan de gevels van de geluidsgevoelige bestemmingen kan worden gereduceerd door maatregelen aan de bron of in het overdrachtsgebied.

Er is een aantal maatregelen aan de bron denkbaar. De eerste mogelijkheid zou het beperken van de verkeersomvang, het wijzigen van de snelheid of van de samenstelling van het verkeer kunnen zijn. Het beperken van de verkeersomvang of de samenstelling van het verkeer is niet mogelijk, omdat de Rivierdijk een belangrijke ontsluitende functie heeft. Het verlagen van de wettelijke maximumsnelheid is eveneens niet mogelijk. De Rivierdijk heeft een maximumsnelheid van 50 km/h. Het verlagen van deze maximumsnelheid is gezien de functie van de weg niet wenselijk, aangezien de doorstromingsfunctie dan in het geding komt. Het beperken van de verkeersomvang of het wijzigen van de samenstelling van het verkeer of de maximumsnelheid ontmoet derhalve overwegende bezwaren van verkeers- en vervoerskundige aard.

Een andere maatregel aan de bron is het toepassen van een ander wegdektype. Op de Rivierdijk is reeds een geluidsreducerend asfalt toegepast. Maatregelen in het overdrachtsgebied in de vorm van geluidsschermen zijn niet wenselijk in verband met de stedenbouwkundige inpassing.

Conclusie

Geconcludeerd kan worden dat redelijkerwijs geen maatregelen mogelijk zijn om de geluidsbelasting ten gevolge van het verkeer op de Rivierdijk te reduceren. Daarnaast overschrijdt de geluidsbelasting de uiterste grenswaarde niet. Er zal dan ook een verzoek tot vaststelling van hogere waarden worden gedaan. Een en ander is vastgelegd in tabel 4.2.

Tabel 4.2 Ontheffingswaarden

ontwikkeling   aantal woningen   ontheffingswaarde   geluidsbron  
Rivierdijk 182   2   58 dB   Rivierdijk  

De betreffende hogere waarden zullen in het kadaster worden vastgelegd.