Plan: | Bedrijfsgebied Baanhoek |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0610.bp19bedrbaanhoek-3001 |
Door het spanningsveld tussen de beperkt beschikbare ruimte, fysieke mogelijkheden en maatschappelijke wensen, had Sliedrecht behoefte aan een besliskader om sturing te kunnen geven aan nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen. Hiervoor is de Structuurvisie De wèreld tussen Wengerde en 't waoter opgesteld. Deze visie ziet op de binnendijkse gebieden.
In de visie ligt de nadruk op locaties en functies. Het gebruik van deze afzonderlijke stukjes Sliedrecht moet bijdragen aan een nu en in de toekomst goed functionerende gemeenschap.
Voor het plangebied is van belang dat bedrijvigheid langs de rivier wordt gezien als een kracht en een belangrijk kenmerk van de lokale economie. Bedrijvigheid langs de rivier krijgt daarom de ruimte. Dit betekent dat de milieuruimte, die door het vertrek van een bedrijf ontstaat, opnieuw door bedrijven in dezelfde branches en milieucategorieën gebruikt kan en mag gaan worden. Daarnaast geeft de structuurvisie aan dat grotere bouwmassa's langs de Merwede mogelijk zijn door de maat en schaal van de rivier.
In het Groenbeleidsplan van juni 2003 is het beleid ten aanzien van de groenstructuur in de gemeente vastgelegd. Het gaat daarbij om groenstructuren op verschillende niveaus. Het plan onderscheidt hoofd-, wijk- en buurtgroen. De Baanhoek wordt als onderdeel van de hoofdgroenstructuur gekenschetst. In het openbare gedeelte van de dijk komt weinig groen voor. Wel zijn er bomen in de particuliere tuinen die van belang zijn voor de herkenbaarheid van de dijk. Het particuliere groen dient zoveel mogelijk te worden beschermd. In het bestemmingsplan hebben de groengebieden die in het plangebied zijn gelegen een groenbestemming gekregen, enkele gebiedjes vallen binnen de bestemming verkeer waarin groen is toegestaan. Met name de omgevingsvergunning voor kappen is een instrument ter bescherming van de particuliere bomen.
Het Bomenbeleidsplan Sliedrecht definieert drie categorieën bomen:
De plaatselijke regelgeving is vastgelegd in de Bomenverordening Sliedrecht 2009.
De gemeente Sliedrecht wil haar omgang met de verplichtingen die voortvloeien uit de Flora- en faunawet stroomlijnen. Dit doet de gemeente door het opstellen van een gedragscode, die tevens functioneert als praktische handleiding, op basis waarvan iedere ambtenaar die te maken heeft met bestendig beheer en onderhoud en/of ruimtelijke ingrepen, zelf vroegtijdig inzicht kan krijgen in de (mogelijk) geldende verplichtingen, het eventueel benodigde onderzoek en de tijd die het traject naar schatting vergt. Dit rapport heeft tot doel om, in combinatie met de bijlage 'Beschermde soorten in de gemeente Sliedrecht', inzicht te geven in de verplichtingen die er in geval van bestendig beheer en onderhoud en ruimtelijke ontwikkeling en inrichting in de gemeente Sliedrecht gelden. De omgang in geval van ruimtelijke ingrepen is opgenomen in hoofdstuk 6.
In de Welstandsnota wordt het plangebied omschreven als een bedrijventerrein met een eenvoudige hoofdstructuur met vrijwel aaneengesloten individuele bebouwing, waarvan de rooilijnen verspringen. De oriëntatie van de gebouwen is in de meeste gevallen gericht op de weg. De inrichting van de openbare ruimte wordt gekenschetst als eenvoudig tot sober. De beperkte groenelementen en opslag in het zicht spelen daarin een rol.
Voor het gebied geldt een terughoudend welstandsbeleid dat gericht is op het behoud van de samenhang in de massa's en het versterken van het straatbeeld. Criteria die gehanteerd worden bij de beoordeling van bouwplannen zijn onder meer:
Het bestemmingsplan sluit aan op de Welstandsnota. Zo is opslag buitengebouwen tot maximaal 12 m toegestaan. De maximale bouwhoogte van bedrijfsgebouwen varieert van 8 – 12 m.
Verkeersbeleidsplan
Op 8 februari 2010 heeft de gemeenteraad het Verkeersbeleidsplan vastgesteld. In het plan is een visie gegeven op de gewenste wegenstructuur en is aangegeven waar een optimalisering dan wel een toevoegen van wegen wenselijk en mogelijk is.
In het plan wordt een aantal maatregelen genoemd die onlangs zijn uitgevoerd. Voor het bedrijfsgebied Baanhoek is de aanleg van de Ouverture en de aansluiting op de A15 belangrijk. Vanuit Papendrecht oost en Sliedrecht west is er daardoor een rechtstreekse aansluiting op de A15. De aanleg van de Ouverture betekent voor de Baanhoek in het plangebied een vermindering van het gemotoriseerd verkeer. Dit komt het woon- en leefklimaat uiteraard ten goede.
Ook is er in het kader van het Verkeersbeleidsplan een ongevallenanalyse uitgevoerd. Het totaalbeeld van de verkeersongevallen, laat een gunstige ontwikkeling zien met een duidelijke daling van het aantal (slachtoffer)ongevallen. Het plan geeft geen bijzondere informatie over het bedrijfsgebied Baanhoek. De maximaal toegelaten snelheid op de Baanhoek is 30 km/uur. Uit verkeerstellingen blijkt dat deze snelheid alleen in de ochtendspits enigszins wordt overschreden.
Uit het Verkeersbeleidsplan blijkt verder dat de intensiteit op de Baanhoek past bij de capaciteit van de weg.
Nota Parkeerbeleid Sliedrecht
In deze nota is het parkeerbeleid van de gemeente geformuleerd. Uitgangspunt is dat bedrijven, kantoren en instellingen op eigen terrein in de parkeerbehoefte voorzien.
Het Bedrijfsgebied Baanhoek valt onder één van de twee bijzondere locaties
Voor historische dijklinten, zoals de Baanhoek, is het profiel van de weg smal en de afstand van de woningen en bedrijven tot de weg klein. Hier is de parkeerdruk hoog. Wanneer hier stringent aan de parkeernorm wordt vastgehouden, is vervanging door nieuwbouw en daarmee het hanteren van de gebruikelijke parkeernorm, onmogelijk. Een verhoging van de parkeerdruk is evenwel ongewenst. Voor deze gebieden geldt dat de situatie uit 2008 als referentie wordt gehanteerd. De huidige voorzieningen voldoen daarmee aan de parkeernorm uit de nota. Vervanging door nieuwbouw met dezelfde functie, mits het oppervlakte en/of parkeervraag niet toeneemt, is toegestaan. Kleine uitbreidingen zijn mogelijk tot 0,5 parkeerplaats.
Het bestemmingsplan is in overeenstemming met het gemeentelijke verkeersbeleid.