Type plan: bestemmingsplan
Naam van het plan: Schoonhoven-Noord
Status: vastgesteld
Plan identificatie: NL.IMRO.0608.BP1140SchoonhovenN-VG01

4.3 Water

Het aspect water is van groot belang binnen de ruimtelijke ordening. Door verstandig om te gaan met het water kan verdroging en wateroverlast (waaronder ook risico van overstromingen e.d.) voorkomen worden en de kwaliteit van het water hoog gehouden worden.
Op Rijksniveau en Europees niveau zijn de laatste jaren veel plannen en wetten gemaakt met betrekking tot water. De belangrijkste hiervan zijn het Waterbeleid voor de 21e eeuw, de Waterwet en het Nationaal Waterplan.
 
Waterbeleid voor de 21e eeuw
De Commissie Waterbeheer 21ste eeuw heeft in augustus 2000 advies uitgebracht over het toekomstige waterbeleid in Nederland. De adviezen van de commissie staan in het rapport ‘Anders omgaan met water, Waterbeleid voor de 21ste eeuw’ (WB21). De kern van het rapport WB21 is dat water de ruimte moet krijgen, voordat het die ruimte zelf neemt. In het Waterbeleid voor de 21e eeuw worden twee principes (drietrapsstrategieën) voor duurzaam waterbeheer geïntroduceerd:
  • vasthouden, bergen en afvoeren: dit houdt in dat overtollig water zoveel mogelijk bovenstrooms wordt vastgehouden in de bodem en in het oppervlaktewater. Vervolgens wordt zo nodig het water tijdelijk geborgen in bergingsgebieden en pas als vasthouden en bergen te weinig opleveren wordt het water afgevoerd.
  • schoonhouden, scheiden en zuiveren: hier gaat het erom dat het water zoveel mogelijk schoon wordt gehouden. Vervolgens worden schoon en vuil water zoveel mogelijk gescheiden en als laatste komt het zuiveren van verontreinigd water aan het bod.
Waterwet
Centraal in de Waterwet staat een integraal waterbeheer op basis van de ‘watersysteembenadering’. Deze benadering gaat uit van het geheel van relaties binnen watersystemen. Denk hierbij aan de relaties tussen waterkwaliteit, -kwantiteit, oppervlakte- en grondwater, maar ook aan de samenhang tussen water, grondgebruik en watergebruikers.
Het doel van de waterwet is het integreren van acht bestaande wetten voor waterbeheer. Door middel van één watervergunning regelt de wet het beheer van oppervlaktewater en grondwater en de juridische implementatie van Europese richtlijnen, waaronder de Kaderrichtlijn Water. Via de Waterwet gelden verschillende algemene regels. Niet alles is onder algemene regels te vangen en daarom is er de integrale watervergunning. In de integrale watervergunning gaan zes vergunningen uit eerdere wetten (inclusief keurvergunning) op in één aparte watervergunning.
 
Nationaal Waterplan
Op basis van de Waterwet is het Nationaal Waterplan vastgesteld door het kabinet. Het Nationaal Waterplan geeft op hoofdlijnen aan welk beleid het Rijk in de periode 2009 - 2015 voert om te komen tot een duurzaam waterbeheer. Het Nationaal Waterplan richt zich op bescherming tegen overstromingen, beschikbaarheid van voldoende en schoon water en de diverse vormen van gebruik van water. Het geeft maatregelen die in de periode 2009-2015 genomen moeten worden om Nederland ook voor toekomstige generaties veilig en leefbaar te houden en de kansen die water biedt te benutten. 
 
Beleid hoogheemraadschap Schieland en Krimpenerwaard
Het merendeel van het plangebied valt onder hoogheemraadschap Schieland en Krimpenerwaard. De missie van dit hoogheemraadschap luidt: ‘Droge voeten en schoon water’. Deze missie heeft betrekking op de veiligheid en de waterkwaliteit, en is uitgewerkt in de missiestatement: veiligheid voor inwoners en bedrijven, voldoen aan de complexe wateropgave in stedelijk en landelijk gebied, efficiënt en doelmatig werken, oog voor het waterschap als functionele overheid en voor de wijze waarop de organisatie naar buiten treedt.
 
Aanleg van nieuw verhard oppervlak leidt tot versnelde afvoer van hemelwater naar de watergangen. Om te voorkomen dat hierdoor wateroverlast ontstaat, is de aanleg van extra waterberging van belang. Zo wordt het verlies aan waterberging in de bodem gecompenseerd. Uit berekeningen zal blijken hoeveel ruimte voor compenserende waterberging nodig is. De aanleg van de bergingsvoorziening komt voor rekening van plannemer van de ruimtelijke ingreep.
 
Beleid hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden
Het agrarische gebied Hofland Noord valt onder het hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden (HDSR). Dit hoogheemraadschap beschikt over een waterstructuurvisie (2002) (WSV). De WSV bevat een langetermijnvisie (voor 2050) en een middellangetermijnvisie (tot 2015). Deze visies moeten bijdragen aan een duurzaam waterbeheer. De ontwikkeling van duurzaam stedelijk waterbeheer, voor zowel bestaande als nieuwe ontwikkelingen, speelt een belangrijke rol. Het gaat dan in het bijzonder om schoon water schoonhouden en zolang mogelijk vasthouden, infiltreren, afkoppelen, daar waar mogelijk aanleggen van een verbeterd gescheiden riolering en het realiseren van voldoende waterberging.
 
Waterbeheerplan 'Water Voorop!' 2010-2015
Op 28 oktober 2009 heeft HDSR het Waterbeheerplan (WBP) 'Water Voorop!' voor de periode 2010-2015 vastgesteld. In het WBP staat in grote lijnen het waterbeheer voor de komende zes jaar beschreven en bevat alle taakvelden van het waterschap, te weten: de zorg voor schoonwater, veilige dijken en droge voeten. Eveneens is opgenomen op welke wijze deze taakvelden tot uitvoering moeten worden gebracht binnen de leef- en werkomgeving van het beheersgebied in samenwerking met diverse andere organisaties. Uiteraard wordt er in het WBP ingegaan op de ambities en doelen van het hoogheemraadschap voor de planperiode en hoe die te bereiken.
    
Watertoets
De ‘watertoets’ is een instrument dat waterhuishoudkundige belangen expliciet en op evenwichtige wijze laat meewegen bij het opstellen van ruimtelijke plannen en besluiten. Het is geen technische toets maar een proces dat de initiatiefnemer van een ruimtelijk plan en de waterbeheerder met elkaar in gesprek brengt in een zo vroeg mogelijk stadium. In de waterparagraaf worden de watertoets en de uitkomsten van een eventueel overleg opgenomen.
 
Planspecifiek
Het bestemmingsplan kent geen ontwikkelingen die rechtstreeks een toename van bebouwd oppervlakte met zich meebrengen. Nieuwe ontwikkelingen kunnen pas worden geïnitieerd na het doorlopen van een aparte juridische procedure. In deze procedure zal een watertoets meegenomen worden.
 
Hoofdwatergangen
In het plangebied zijn diverse watergangen aanwezig. Een deel van deze watergangen zijn hoofdwatergangen. Hiernavolgende afbeelding toont de ligging en klassificatie van de watergangen in het beheersgebied van hoogheemraadschap Schieland en Krimpenerwaard. Voor de gronden rondom hoofdwatergangen zijn in de Keur voorwaarden opgenomen. Zo dient er een zone van vijf meter rondom de hoofdwatergang vrijgehouden te worden van bebouwing ten behoeve van onderhoud. Om doublures in regelgeving te voorkomen is deze zone niet opgenomen in het voorliggende bestemmingsplan.
 
 
Watergangen hoogheemraadschap Schieland en Krimpenerwaard
 
Waterkwantiteit
De overige watergangen worden middels de bestemming Water beschermd. Hierdoor is het dempen van de bestaande watergangen ten behoeve van een andere bestemming niet mogelijk en blijft het huidige waterbergend vermogen gehandhaafd.
 
Waterveiligheid
De huidige waterkeringen en de bijbehorende beschermingszones zijn middels de dubbelbestemming Waterstaat - Waterkering opgenomen op de verbeelding van het bestemmingsplan. Voor ontwikkelingen binnen deze dubbelbestemmingen zal advies ingewonnen moeten worden bij de beheerder van de waterkering. Daarbij heeft de beheerder (hoogheemraadschap) de mogelijkheid om te oordelen of de ontwikkeling het belang van de waterkering onevenredig schaad.
 
Rioleringen
In Schoonhoven Noord is een groot deel van het rioleringsstelsel gemengd. De woning aan de Lopikerweg 52 is de enige woning in het plangebied welke niet is aangesloten op de gemeentelijke riolering.
 
Uit het 'Verbreed Gemeentelijke Rioleringsplan Schoonhoven 2010' blijkt dat de komende jaren veel nieuwbouw is gepland op verschillende locaties. Hierbij zal riolering worden aangelegd volgens de laatste stand der techniek en op de meest duurzame wijze. Er wordt van uitgegaan dat schoon hemelwater niet naar de zuivering wordt afgevoerd, maar rechtstreeks naar oppervlaktewater. Schoonhouden – Scheiden - Zuiveren is daarbij een belangrijk principe. De gemeente heeft voor het beheer van de bestaande voorzieningen een onderhoudsplan opgesteld. In dit plan wordt aandacht besteed aan inspectie en vervanging/vernieuwing van verouderde of slecht functionerende onderdelen. Het voorliggende bestemmingsplan worden geen beperkingen opgelegd voor de aanleg en situering van de gemeentelijke rioleringen. De geplande vervangings- en vernieuwingsopgave is daarmee passend binnen de kaders van het voorliggend plan. Tijdens deze opgave zal, onder meer middels de watertoets, overleg plaatsvinden tussen de gemeente en het betrokken hoogheemraadschap.
 
Waterwinning
Het plangebied is gelegen in een milieubeschermingsgebied voor grondwater zoals dat is vastgelegd in de provinciale milieuverordening. Het grondwater ter plaatse dient als bron voor de lokale drinkwatervoorziening. Om de kwaliteit hiervan te waarborgen zijn er aanvullende regels gesteld om het grondwater te beschermen.
 
Het plangebied valt in een boringsvrije zone. Dit is een ruime zonering rondom de grondwaterwinning. Ter bescherming van het toekomstig drinkwater is het in deze zone verboden om zonder vergunning/toestemming putten te slaan of gaten te maken (het roeren van de bodem) dieper dan 2,5 meter. Het heien van palen zonder verzwaarde voet is toegestaan. Hiernavolgende afbeelding toont de situering van deze zone.
 
Uitsnede milieubeschermingsgebied voor grondwater behorende bij de PMV