Type plan: bestemmingsplan
Naam van het plan: Zilverstad
Status: vastgesteld
Plan identificatie: NL.IMRO.0608.201240BPZilverstad-VG01

3.4 Gemeentelijk beleid

3.4.1 Structuurplan 'Vitale stad in het Groene Hart'
Het structuurplan (2003) is tot stand gekomen vanuit de gemeentelijke wens om een actuele samenhangende visie op de ruimtelijke ontwikkelingen in Schoonhoven te formuleren. Bovendien wil de gemeente met het structuurplan voorkomen dat ruimtelijke plannen op ad hoc basis tot stand komen. Doel van het structuurplan is het opstellen van een strategische ruimtelijke visie voor het gemeentelijk grondgebied van Schoonhoven.
 
Het structuurbeeld 2015 is de huidige lobbenstructuur van de stad. De stad heeft vleugels in westelijke en oostelijke richting. Tussen deze vleugels of lobben dringt het groen de stad in tot aan de historische omwalling. Daardoor is het mogelijk vanuit de binnenstad het open buitengebied te beleven. Nieuwe bouwlocaties zijn daarom in eerste instantie gezocht binnen bestaand stedelijk gebied. Ter versterking van deze structuur gaat het plan uit van een groter contrast tussen de dichtbebouwde binnenstad, de groene ruimte en de suburbane wijken. Een intensivering van functies vindt plaats in de binnenstad, waar het naast detailhandel en horeca ook belangrijk is dat er ruimte is voor wonen, werken en voorzieningen. Waar ruimte vrijkomt in de overige delen van Schoonhoven wordt die zoveel mogelijk ingevuld met een woonfunctie. Mocht het nodig zijn dan kan onder andere Hofland Noord aangewend worden als uitbreidingslocaties.
 
In het structuurplan wordt geconcludeerd dat Schoonhoven wordt gekenmerkt door:
  • Afname aantal jongeren;
  • Afnemende gemiddelde huishoudensomvang;
  • Regionale ondervertegenwoordiging hoogste inkomens;
  • Concentratie van lagere inkomens;
  • Grote voorraad van minder gewenste woningtypen.
Uitsnede Structuurplan ontwikkelcapaciteit
 
Planspecifiek
In het Structuurplan is de herontwikkeling van de Zilverstadlocatie, hier nog zilverfabriek genoemd, opgenomen. In het structuurplan werd toen nog voorzien in een mogelijke invulling in de vorm van diensten en/of voorzieningen. Bij de uiteindelijke verdere planuitwerking is een invulling gevonden in de vorm van woningbouw. Volledigheidshalve wordt opgemerkt dat de herstructurering van Schoonhoven-Noord eveneens is opgenomen in het structuurplan.
3.4.2 Woonvisie Schoonhoven 2009-2013 'Schoonhoven bouwt en bindt'
De Woonvisie (2009) heeft drie kernfuncties:
  1. Regievoering: De gemeente heeft tegenwoordig een rol als regievoerder. Voor uitvoering van het beleid is samenwerking met partners en een breed draagvlak nodig. De woonvisie is daarom in overleg met hen opgesteld.
  2. Relatie leggen met verwante beleidsterreinen: De beleidsmatige aandacht voor wonen heeft zich de laatste jaren sterk verbreed. De woonvisie besteedt ook aandacht aan beleidsmatige raakvlakken, zoals zorg en welzijn, en draagt op die wijze bij aan een integraal gemeentelijk beleid.
  3. Praktische basis voor beleidsuitvoering/instrumentele bruikbaarheid: De woonvisie is een concrete, praktische basis voor de inzet van Wro en Grexwet, prestatieafspraken, woningbouwprogrammering en monitoring van de uitvoering. 
Centraal uitgangspunt voor het woonbeleid van de gemeente Schoonhoven is, dat mensen met een binding aan de gemeente ook voldoende kans krijgen om in Schoonhoven te (blijven) wonen, met goede woon- en leefomstandigheden. Daar vloeien de volgende opgaven uit voort:
  • Voldoende woningen voor doelgroepen met een binding aan Schoonhoven, als primaire voorwaarde om mensen te kunnen binden; 
  • Passende woningen voor alle doelgroepen, met toekomstwaarde (de woningen zelf); 
  • Een prettige woonomgeving (het woonmilieu, voorzieningenniveau, et cetera).
Deze drie opgaven zijn bepalend voor de keuzes die de gemeente maakt voor het woningbouwprogramma, locatie, de inzet op doelgroepen en de wijze waarop de gemeente, samen met andere partijen) aan wonen in Schoonhoven werken. De gemeente wil 750 woningen aan de woningvoorraad toevoegen voor 2020.
 
Planspecifiek
In de Woonvisie is de Uitvoeringsvisie van QuaWonen voor Schoonhoven-Noord meegenomen. De Uitvoeringsvisie van QuaWonen gaat uit van nieuwbouw van ca. 200 levensloopgeschikte sociale huurwoningen en ca. 50 sociale eengezinswoningen (huur en koop). Daar staat een sloop van ca. 240 verouderde appartementen tegenover. Onderdeel van deze Uitvoeringsvisie is de herontwikkeling van de Zilverstadlocatie. Afgaand op de slechte beoordeling van de woningvoorraad en woonomgeving door bewoners zelf, de sterke vergrijzing en de technische kwaliteit van de woningvoorraad, is een dermate forse vernieuwingsslag passend in deze wijk.  In de Woonvisie is aangegeven dat deze planontwikkeling alleen maar kan als dat in goede afstemming met bewoners gebeurt, en als verhuizing een verbetering betekent voor bewoners van de wijk.
In de voorbereiding van de planontwikkeling zal hiermee rekening gehouden worden.
3.4.3 Wijkvisie Schoonhoven Noord - Thuis in Noord
De gemeente Schoonhoven en QuaWonen hebben de ‘Wijkvisie Schoonhoven Noord – Thuis in Noord’ (2007) opgesteld om een gezamenlijk kader te hebben voor verschillende initiatieven van diverse partijen in de wijk. De gemeente en QuaWonen wilden bij het ontwikkelen van de wijkvisie bewoners, ondernemers en andere stakeholders nadrukkelijk betrekken en hun ideeën en meningen in de wijkvisie meenemen. Daarom is gekozen voor een traject met veel informatie-uitwisseling en overlegmomenten. De samenwerking tussen de gemeente, QuaWonen, ondernemers en overige stakeholders vormde de kern van het project Forum Noord.
 
Uit de inventarisatie en de analyse komt naar voren dat bewoners in het algemeen tevreden zijn met het wonen in Schoonhoven-Noord. Vooral in het westelijk deel van de wijk zijn de bewoners tevreden. De bewoners geven echter aan dat er onvoldoende mogelijkheden zijn voor senioren in de wijk. Ook zijn de woningen voor starters en gezinnen in het middelduur koopsegment schaars. De meeste woningen zijn kwalitatief goed, maar een deel van de huurwoningen is verouderd waardoor zij niet meer voldoen aan de huidige wensen van bewoners.
 
De ambitie op het gebied van wonen is: Het bieden van een gedifferentieerd woningaanbod in aantrekkelijke buurten waardoor wooncarrières binnen Schoonhoven-Noord mogelijk worden gemaakt. Door functieveranderingen komen locaties vrij. Op deze locaties kunnen woningen aan de woningvoorraad toegevoegd worden. Dit maakt het mogelijk om meer differentiatie in de woningvoorraad te brengen.
 
Planspecifiek
Met de herontwikkeling van Zilverstadlocatie wordt een eerste aanzet gegeven aan het bieden van een gedifferentieerd woningaanbod in een aantrekkelijke buurt. Door de verdunning in het bestaande woongebied en de nieuwe invulling van de Zilverstadlocatie ontstaat een meer gedifferentieerd woningaanbod. Het plan past binnen de Wijkvisie voor Schoonhoven Noord.
3.4.4 Geldend bestemmingsplan 'Noord en West'
In het vigerende bestemmingsplan Noord en West is voor de betreffende locatie een bedrijfsbestemming opgenomen. Op het perceel was een zilverfabriek aanwezig. Inmiddels is de zilverfabriek verhuisd naar het bedrijventerrein Thiendenland. Met de actualisatie van het bestemmingsplan Noord - West, middels het nieuwe bestemmingsplan Noord, is de bestaande bedrijfsbestemming opnieuw opgenomen. Ten tijde van het opstellen van dit bestemmingsplan was al wel bekend dat de planontwikkeling aanstaande was. De planontwikkeling was nog niet zover dat deze meegenomen kon worden in het nieuwe bestemmingsplan Schoonhoven-Noord. Wel is in dit bestemmingsplan de planontwikkeling aangekondigd.
 
Uitsnede vigerend bestemmingsplan Noord en West
3.4.5 Groenbeleidsplan
Met het Groenbeleidsplan (2000) wil de gemeente het beleid over bestemming, inrichting en beheer van openbaar groen vastleggen. Hierdoor moet een logisch samenhangende, duurzame en beheerbare groenstructuur ontstaan. Om het hoofddoel te bereiken wordt het huidige groenareaal en de groenstructuur in Schoonhoven beoordeeld op kwaliteit en kwantiteit. De aanwezige kwaliteiten in de groenstructuur worden veiliggesteld en verder ontwikkeld tot een samenhangend en duurzaam geheel.
 
Het plan is aanvankelijk opgesteld met een beoogde geldigheidsduur van 5 tot 10 jaar.
 
Uitsnede kaartbeeld Groenbeleidsplan
 
Planspecifiek
In het groenbeleidsplan is het C. Vreedenburghplantsoen aangewezen als representatief groen. Het plantsoen heeft een hoge kwaliteit. Deze kwaliteit is op verschillende functies van toepassing. Zowel de recreatieve, ecologische, educatieve en decoratieve functies zijn vertegenwoordigd. Daarnaast wordt een deel van dit park door buurtbewoners beheerd. Het initiatief en de betrokkenheid van buurtbewoners bij de inrichting, beheer en onderhoud van dit park geeft een goed voorbeeld voor andere parken in de stad.
In de planontwikkeling is rekening gehouden met het bestaande groen. Door een groene parkachtige ruimte ten noorden van de provinciale weg te creëren wordt met het plan aangesloten bij het Vreedenbrughplantsoen. Het continueren van de groene zone langs de provinciale weg is cruciaal en versterkt de bestaande begeleiding van de provinciale weg. Daarnaast schept dit mogelijkheden om de Zilverroute te versterken en een aantrekkelijk uitzicht te bieden voor woningbouw. De bestaande boombeplanting wordt zoveel als mogelijk ingepast. 
Binnen het plan is er ruimte voor het compenseren van water. Dit gebeurt aan de zuidzijde van het plangebied door het uitbreiden van de bestaande watergang.