direct naar inhoud van 6.4 Geluid
Plan: Zevenkamp en Nesselande
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0599.BP1043ZevenkmpNes-oh01

6.4 Geluid

Bij het ontwikkelen van een nieuw ruimtelijk plan is het belangrijk rekening te houden met geluidsbronnen en de mogelijke hinder of overlast daarvan voor mensen. De basis voor het beoordelen van geluid is de Wet geluidhinder en de Luchtvaartwet. In deze wetten liggen normen vast voor geluid afkomstig van de industrie, weg- en spoorwegverkeer en luchtvaartverkeer. Bij het bepalen van de maximaal toegestane geluidsbelasting maakt de wet onderscheid tussen bestaande situaties en nieuwe situaties. Nieuwe situaties zijn nieuw te bouwen geluidsgevoelige functies of nieuwe geluidhinder veroorzakende functies.

Volgens de Wet ruimtelijke ordening (Wro) dient in het kader van goede ruimtelijke ordening sprake te zijn van een goede leefkwaliteit, of leefomgevingskwaliteit. Deze begrippen zijn niet duidelijk omlijnd en kennen vele invalshoeken. Met betrekking tot geluid betekent het echter dat niet alleen gekeken wordt naar de geluidsbronnen genoemd in de Wet geluidhinder, maar ook naar niet wettelijke geluidsbronnen zoals scheepvaart, 30 km/uur wegen, parkeervoorzieningen. Hierbij wordt het geluidsniveau in beeld gebracht.

Rotterdams beleid

In het bestemmingsplan wordt een opsomming van geluidsgevoelige bestemmingen en eventueel nieuwe bronnen, of aanpassingen van bestaande bronnen weergegeven. Onderzocht wordt of de maximaal toelaatbare geluidsbelasting (ook wel voorkeursgrenswaarde genoemd) overschreden wordt. Is dit het geval, dan is onderzoek noodzakelijk naar maatregelen die genomen kunnen worden om de geluidsbelasting terug te dringen. Indien het niet haalbaar blijkt de geluidsbelasting terug te dringen tot de maximaal toelaatbare waarde biedt de Wet geluidhinder de mogelijkheid een hogere maximaal toelaatbare geluidsbelasting vast te stellen. Dit heet het nemen van een Besluit hogere waarden. De motivering van dit besluit moet voldoen aan het Rotterdamse Ontheffingsbeleid Wet Geluidhinder. Dit beleid is erop gericht het aantal geluidsgehinderden zoveel mogelijk terug te dringen.

6.4.1 Wegverkeer

Als in een zone langs een weg nieuwe situaties mogelijk worden gemaakt, dan moet een akoestisch onderzoek worden uitgevoerd. De breedte van de zone is afhankelijk van het aantal rijstroken, het stedelijk gebied en de maximum snelheid. In het akoestisch onderzoek kunnen wegen waar een snelheid van maximaal 30 km/u geldt buiten beschouwing blijven.

Soort gebied   Stedelijk-   -gebied   Buiten-   -stedelijk-   -gebied  
Aantal rijstroken   1 of 2   3 of meer   1 of 2   3 of 4   5 of meer  
Zonebreedte   200 meter   350 meter   250 meter   400 meter   600 meter  

Breedte geluidszones langs verschillende wegen

6.4.2 Voorkeursgrenswaarde

Woningen en andere geluidgevoelige gebouwen als onderwijsgebouwen, ziekenhuizen, verpleeghuizen, verzorgingstehuizen, psychiatrische inrichtingen en kinderdagverblijven hebben een voorkeurswaarde aan de gevel 48 dB en een maximaal toegestane waarde.

Het college van Burgemeester en Wethouders hebben volgens artikel 83 van de Wet geluidhinder de bevoegdheid om een hogere waarde vast te leggen. De onderbouwing van dit voornemen, het ontwerpbesluit, wordt tegelijkertijd met het ontwerp bestemmingsplan ter inzage gelegd. Om na te gaan in hoeverre aan de normen van de Wet geluidhinder kan worden voldaan zijn geluidsberekeningen uitgevoerd.

Ten aanzien van de geluidsinvloed van omliggende wegen op de 'nieuwe' situaties in het bestemmingsplan Zevenkamp en Nesselande heeft akoestisch onderzoek plaats gevonden.

In de onderstaande tabel zijn de geluidsbelastingen op de ontwikkellocaties weergegeven.

  Zoneplichtige weg   Hoogte rekenpunt [m]   Lden (incl.aftrek art. 110 Wgh  
Locatie Zuideinde-Noord   Zuideinde   7,5   52,80  
  Zuidplasweg (N219)   7,5   56,87  
Locatie Brandingdijk   Brandingdijk   7,50   58,76  
  Zuideinde   4,50   57,53  
  Groeneweg   10,50   49,89  
  Zuidelijke Dwarsweg   13,50   51,90  
  Zuidplasweg (N219)   13,50   53,44  
  Eerste Tochtweg   13,50   52,25  
Locatie Landgoed   Brandingdijk   13,50   49,82  
Sportcomplex Nieuwemeer   A20   10,50   68,43  
  Schollevaartse Dreef   7,50   60,71  
Locatie de Aar   A20   13,5   52,49  
  Zevenkampse Ring   13,5   52,74  
Noorderstrand   Siciliëboulevard   10,5   50,22  

Geluidbelasting niet-zoneplichtige wegen

Uit de rekenresultaten blijkt de maximale geluidbelasting 52 dB op locatie Brandingdijk, 50 dB op locatie kavel Waterwijk en 50 dB op locatie Landgoed te zijn als gevolg van de voor die locatie relevante 30 km/u weg. Op deze waarden is, conform artikel 110g van de Wgh, een aftrek van 5 dB toegepast.

6.4.3 Conclusie wegverkeerslawaai

Locatie Zuideinde Noord: de maximaal toegestane waarde vanwege de Zuidplasweg wordt overschreden. Woningbouw is mogelijk als gevels als een dove gevel worden uitgevoerd of dat door middel van een nader akoestisch onderzoek wordt aangetoond dat eventueel met maatregelen de aan te vragen hogere waarden niet worden overschreden.

Locatie Brandingdijk heeft een overschrijding van de voorkeurswaarde tot op 13,5 meter hoogte van maximaal 59 dB.

Locatie Landgoed kent een overschrijding van de voorkeurswaarde vanwege de Brandingdijk, de geluidbelasting is 50 dB.

Locatie Sportcomplex Nieuwemeer heeft een overschrijding van de maximaal toegestane waarde voor een geluidgevoelige maatschappelijke bestemming. Er is daarom besloten om op deze locatie alleen maatschappelijke bestemmingen toe te staan die niet geluidgevoelig zijn.

Locatie De Aar kent een overschrijding van de voorkeurswaarde tot op 13,5 meter hoogte van maximaal 53 dB vanwege de Zevenkampse Ring en maximaal 52 dB vanwege de A20.

Locatie Noorderstrand kent een overschrijding van de voorkeurswaarde vanwege de Siciliëboulevard, de geluidbelasting is 50 dB.

6.4.4 Industrielawaai

Aan de zuidwestzijde, net buiten het plangebied, ligt het gezoneerde bedrijf ROCA. De geluidszone raakt het bestemmingsplan. Er liggen echter geen ontwikkellocaties binnen deze zone. Geluidsonderzoek naar industrielawaai is niet nodig.

6.4.5 Railverkeer

De sneltram of bovengrondse metrolijn die Zevenkamp en Nesselande verbindt met het centrum van Rotterdam heeft een onderzoekszone van 100 meter aan weerszijden. Er zijn geen nieuwe situaties binnen deze zone zodat akoestische toetsing niet nodig is.

6.4.6 Conclusie akoestische onderzoeken

De geluidbelasting voor de in de tabel aangegeven ontwikkellocaties overschrijden de voorkeurswaarde maar niet de maximaal toegestane waarde. Uitzondering hierop zijn de woningen op locatie Zuideinde Noord. De maximaal aan te vragen hogere waarde bedraagt 53 dB vanwege de Zuidplasweg. Door middel van het toepassen van dove gevels kan woningbouw op deze locatie mogelijk worden gemaakt.

Bij besluit van 8 november 2013 zijn de hogere waarden vastgesteld (zie Bijlage 1 van de toelichting).

In de onderstaande tabel zijn de aan te vragen hogere waarden op de ontwikkellocaties weergegeven.

Locatie   Bestemming   Zoneplichtige weg   Lden (incl.aftrek art. 110 Wgh  
Locatie Zuideinde-Noord   woning   Zuideinde   53  
    Zuidplasweg (N219)   53  
Locatie Brandingdijk   woning   Brandingdijk   59  
    Zuideinde   58  
    Groeneweg   50  
    Zuidelijke Dwarsweg   52  
    Zuidplasweg (N219)   53  
    Eerste Tochtweg   52  
Locatie Landgoed   woning   Brandingdijk   50  
Locatie De Aar   woning   A20   52  
    Zevenkampse Ring   53  
Noorderstrand   woning   Siciliëboulevard   50