Plan: | Spaanse Polder |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0599.BP1024SpnsePolder-oh01 |
Wegverkeer
Het bedrijventerrein wordt aan de noord- en aan de zuidzijde onsloten door de centraal in het plangebied liggende Matlingeweg. Aan de noordzijde vindt de ontsluiting naar de A13 (Rotterdam - Den Haag) plaats via bedrijventerrein Noordwest. Aan de zuidzijde van het plangebied wordt het bedrijventerrein meteen ontsloten via de A20 (Gouda - Hoek van Holland).
Door de aanleg van de A4 (Delft - Schiedam) zullen de intensiteiten op de A13 en de A20 in de toekomst licht afnemen. Het verkeer van en naar de Spaanse Polder kan namelijk kiezen tussen meerdere routes. Dat deze afname van de intensiteiten op de A13 en A20 slechts klein zal zijn komt doordat de vrijkomende ruimte op beide snelwegen wordt gevuld door verkeer dat eerst een route via het onderliggende wegennet koos. Deze ontwikkeling is duidelijk waar te nemen aan de intensiteitscijfers van bijvoorbeeld de Matlingeweg: de daling van de intensiteit is met 6.000 tot 8.000 voertuigen per gemiddelde weekdag veel groter dan op het hoofdwegennet. De Matlingeweg heeft na de realisatie van de A4 (Delft - Schiedam) naar verwachting veel minder last van sluipverkeer.
Voor de te verwachten verkeersafwikkeling op het Giessenplein is een aparte analyse uitgevoerd. Thans kan het verkeer op dit gecompliceerde kruispunt in het algemeen zonder al te grote problemen worden verwerkt.
Openbaar vervoer en langzaam verkeer
Het plangebied wordt door verschillende buslijnen ontsloten. De buslijnen verbinden het plangebied met onder andere het metrostation Marconiplein, metro- en NS-station Schiedam Centrum en Rotterdam The Hague Airport. Openbaar vervoersknooppunt Schiedam Centrum ligt op een afstand van maximaal 2 kilometer van het plangebied. Het plangebied wordt voor langzaam verkeer ontsloten door de Tjalklaan/Matlingeweg en de Vlaardingweg. Langs deze wegen zijn vrijliggende fietspaden aanwezig. De afwikkeling van het langzaam verkeer vindt op de overige wegen in het plangebied gemengd met het autoverkeer plaats.
Effectbeoordeling
De verkeerskundige effecten van de plannen voor de Spaanse Polder komen tot uitdrukking in de verschillen in verkeersintensiteit op de wegen. In de analyse zijn alleen de wegen in en direct rond de Spaanse Polder betrokken, omdat dit de wegen zijn waar de meeste effecten zijn te verwachten. Op de wegen die iets verder van het onderzoeksgebied zijn gelegen is het verkeer van en naar de Spaanse Polder al zodanig verspreid dat de veranderingen in intensiteit ten gevolge van de voorgenomen ontwikkelingen te klein zijn om die als significant in de prognoses te beschouwen.
De effecten op de meeste wegvakken blijven beperkt tot een toename van enkele honderden voertuigen per gemiddelde weekdag. Op enkele wegen is de toename groter, dat zijn de wegen die onderdeel uitmaken van de hoofdroutes van en naar de Spaanse Polder. Het betreffen de snelweg A20, Matlingeweg, Giessenweg (tussen de Bornissehaven en de Matlingeweg), Industrieweg (tussen de Giessenweg en de Schuttevaerweg), zijwegen van de Matlingeweg.
Op het kruispunt van de Matlingeweg met de Vlaardingweg zijn geen afwikkelingsproblemen te verwachten: het kruisend verkeer kan ook bij ontwikkeling van de voorgenomen activiteiten zonder veel oponthoud verwerkt worden.
Geconcludeerd kan worden dat de effecten van extra verkeer ten gevolge van ontwikkeling van de Spaanse Polder beperkt zijn. Een mogelijk knelpunt is de verkeersafwikkeling op het Giessenplein. Om de autonome ontwikkeling op het Giessenplein nader te analyseren en mogelijke oplossingen te inventariseren wordt door de gemeente een apart traject opgestart. Deze oplossing kan binnen het bestemmingsplan Spaanse Polder niet worden opgelost.