Plan: | Spaanse Polder |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0599.BP1024SpnsePolder-oh01 |
Ruimtelijke situatie
Het bedrijventerrein Spaanse Polder (tezamen met het aangrenzende bedrijventerrein 's-Gravenland te Schiedam) is een opmerkelijk groot industrieel bedrijventerrein dichtbij de stad en in feite ingepast in de stad. In samenhang hiermee bevinden zich op relatief korte afstand van het bedrijventerrein grote woongebieden, zoals Schiedam, Overschie en Spangen. Ook kantoren verschijnen steeds meer op en nabij het bedrijventerrein. De nabijheid van milieuhinderlijke functies (bedrijven) en gevoelige functies (woningen) kan aanleiding geven tot problemen. Enerzijds kan milieuhinder van bedrijven en verkeer de kwaliteit van de woon- en leefomgeving aantasten, anderzijds kunnen nabijgelegen woningen de ontwikkelingsmogelijkheden van de bedrijven beperken. De ambitie om op het bedrijventerrein een zo ruim mogelijk vestigingsbeleid te voeren komt hiermee onder druk te staan. Met het oog hierop is het gehele bedrijventerrein Spaanse Polder en 's-Graveland in 1990 gezoneerd in het kader van de Wet geluidhinder en is rondom het bedrijventerrein een industrielawaaizone vastgesteld.
Het bedrijventerrein ligt gunstig ten opzichte van snelwegen, Rotterdam The Hague Airport en het havengebied. De A20 loopt dwars door het bedrijventerrein, deels op een verhoogd talud, deels over een viaduct, en is daarmee zeer gezichtsbepalend. Vanaf de snelweg is tot ver in de Spaanse Polder en 's-Graveland de voornamelijk tweelaagse bebouwing goed zichtbaar. Tot een echte wisselwerking tussen de snelweg en de omliggende representatieve bedrijvigheid is het echter nooit gekomen.
In ruimtelijke zin bepalen enkele elementen het beeld: de snelweg A20, de spoorlijn Rotterdam-'s-Gravenhage, de Delfshavense en Schiedamse Schie en de Matlingeweg, in samenhang met de sterk orthogonale structuur van de Industrieweg, de 's-Gravelandseweg en de De Brauwweg / Vlaardingweg. Langs de Schiedamse Schie (Overschieseweg) ligt een cultuurhistorisch waardevol lint (tussen de adressen Overschieseweg 50 en 104) met kleinschalige bebouwing en een groen karakter.
Kenmerkende gebouwen in het plangebied zijn: de Van Nelle Ontwerpfabriek, de Tollens verffabriek en het bedrijfsverzamelgebouw Spaanse Kubus (hoek Matlingeweg / Vlaardingweg).
Het plangebied is goed ontsloten door de rijkswegen (A20 en A13). Als gevolg van files op de rijkswegen ontstaat echter op de Matlingeweg veelvuldig congestie. Op die momenten maakt veel sluipverkeer gebruik van de wegen in de Spaanse Polder. Daarnaast levert de beperkte capaciteit van de Doenkadeknoop (de aansluiting met de A13) problemen op. Hierdoor vermindert zowel de bereikbaarheid als de ontsluiting van de Spaanse Polder.
De in het plangebied gevestigde bedrijven zijn weg- én watergebonden door de aanwezigheid van een vijftal havenbekkens (Pelsert- , Linge-, Gantel-, Bornisse- en de Alblashaven) en de Delfshavense Schie aan de oostzijde van het plangebied. De Pelserthaven en de Lingehaven zijn in gebruik als ligplaats voor woonschepen.
In het plangebied bevinden zich twee feestzalen (Doelari (Overschieseweg) en Sunclub (Schuttevaerweg), restaurant Au Marché (Vlaardingweg) en een vestiging van McDonald's. Ook zijn er van oudsher diverse bedrijfswoningen in het plangebied aanwezig (met name aan de Overschieseweg).
Tevens liggen twee grote vijvers, de Thurledevijver en de Tollensvijver.
Spaanse Polder in vogelvlucht
Economische situatie
De economische betekenis van het bedrijventerrein Spaanse Polder is groot, zowel wat betreft de aard van de werkzaamheden als het aantal arbeidsplaatsen.
In de Spaanse Polder zijn ongeveer 600 bedrijven gevestigd met in totaal circa 8.000 werkzame personen. De grootste sector in de Spaanse Polder is de groothandel en handelsbemiddeling. Omdat het bedrijventerrein gunstig ligt ten opzichte van het centrum en een aantal woonwijken trekken veel bedrijven profijt van een grote arbeidspool op korte afstand.
Rond een aantal bedrijven met een beeldbepalende en/of trekkende rol voor het gebied vindt autonome clustervorming plaats. Deze bedrijven stimuleren de ontwikkeling van nieuwe bedrijvigheid en dragen daarmee bij aan de versterking van de basis voor de Rotterdamse dienstensector. Vooralsnog beperkt zich dit grotendeels tot de foodproductie en -groothandel, transport, autohandel en -reparatie en design.
De Spaanse Polder beschikt over een aantal relatief grote kavels, waardoor grote, ruimtevragende bedrijven tot en met milieucategorie 5 hier een vestigingsplaats heeft kunnen vinden. Een deel van de grote kavels in de Spaanse Polder is echter reeds gesplitst of gesplitst in gebruik.
In de Spaanse Polder is een aantal bedrijven en functies aanwezig die niet optimaal passen in het vestigingsmilieu dat het bedrijventerrein kent. Autobedrijven domineren belangrijke delen van het gebied. Een aantal van deze bedrijven is te krap gehuisvest, waardoor men oneigenlijk gebruikmaakt van de openbare ruimte. Verder is er een groep ondernemers die juist de "anonimiteit" zoekt van een groot bedrijventerrein. Door de aard van hun bedrijfsvoering dragen zij bij aan de soms rommelige uitstraling van het bedrijventerrein.
In de loop der jaren is de watergerelateerde bedrijvigheid enorm afgenomen. Het gevolg is dat er nog nauwelijks gebruik wordt gemaakt van de havenbekkens. Nieuwe bedrijven zijn van het water afgekeerd. Het gevolg is niet-gebruikte ruimte in de vorm van de havenbekkens, terwijl ruimte voor bedrijven gewenst is. De uitstraling van de Spaanse Polder is mede daardoor matig, vooral richting het woongebied Overschie.