direct naar inhoud van 4.4 Relatie met het Oude Westen
Plan: Weenapoint
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0599.BP1013Weenapoint-oh01

4.4 Relatie met het Oude Westen

De meest noordoostelijke punt van het Oude Westen neemt een bijzondere plek in. De plek onderscheidt zich met een eigen ontstaansgeschiedenis, ruimtelijke structuur en haar ligging aan het centraal station.

Het Oude Westen

Het Oude Westen is een uitbreidingswijk die niet volgens een integraal stedenbouwkundig ontwerp tot stand is gekomen. In de loop der jaren is het gebied beetje bij beetje opgevuld. Desalniettemin is een aantal sterke ruimtelijke kenmerken te benoemen in de ruimtelijke structuur van de wijk. Het Oude Westen heeft een consistent bebouwingsbeeld bestaande uit compacte laagbouw die is gesitueerd aan smalle, lange straten en korte dwarsstraten. Deze consistentie ontleent de wijk aan de middeleeuwse polderstructuur en de pragmatische instelling van de negentiende-eeuwse bouwondernemers. De uniforme bouwhoogte versmelt de wijk tot een samenhangend geheel. De lange smalle straten met vergezichten en de compacte laagbouw te midden van een omgeving gekenmerkt door hoogbouw, maakt het Oude Westen een wijk vol onverwachte contrasten!

Bijzondere ruimte in de wijk

In tegenstelling tot de rest van de wijk laat de locatie van het Weenapoint zich niet direct aan de hand van de landschappelijke onderlaag verklaren. Het is een bijzondere stedenbouwkundige ruimte die haar oorsprong vindt in het vloeiende verloop van de in 1862 gegraven Diergaardesingel. Het verloop van de singel is in de huidige situatie nog herkenbaar, maar door het dempen van de waterloop en de uitdunning van het groen, beperkt het singelkarakter zich tot de aangrenzende bebouwing. Een restant van het groen van de singel is getransformeerd tot kinderspeelplaats. Op de Weenapointlocatie lag de diergaarde van Rotterdam.

Na de Tweede Wereldoorlog onderging de locatie een grote transformatie in jaren van de Wederopbouw. De diergaarde maakte plaats voor onder andere het bouwcentrum, als icoon van de Rotterdamse wederopbouwarchitectuur. Deze cityvorming heeft de rest van het Oude Westen ongemoeid gelaten, waardoor het Weenapoint in de huidige situatie een rand is die afwijkt van de achtergelegen wijk. De locatie maakte een enorme schaalsprong, geënt op de schaal van het aanliggende Stationskwartier. Hoewel het idee van de singel als zodanig niet meer te herkennen is, houdt de paviljoenopzet van het Bouwcentrum aan de zijde van de Diergaardesingel de voormalige groene open ruimte nog enigszins intact.

Inpassing Weenapoint in het Oude Westen

Daar waar in het Oude Westen wordt ingezet op de kracht van het 'klein kosmopolitische' karakter, zet de beoogde planontwikkeling van het Weenapoint juist de schaalvergroting door die in het Central District beoogd wordt. Enerzijds past dit goed in de bijzondere positie die de locatie nu al inneemt in het Oude Westen. Anderzijds moet de nieuwe invulling van Weenapoint wel zorgen voor een goede verbinding tussen het Central District en het Oude Westen.

Met inachtneming van de volgende aspecten in de planontwikkeling wordt aansluiting gevonden met het karakter en maat en schaal van Het Oude Westen:

  • het bestemmingsplan gaat uit van het op termijn verdwijnen van het parkeergebouw en van herinrichting van het semi-publiektoegankelijke binnenterrein. Bovendien worden woningen toegevoegd aan het gebied. De samenloop van deze factoren zorgt voor een betere aansluiting bij en uitwisseling met het Oude Westen;
  • een informele route vanaf het Centraal Station naar het Oude Westen via Weenapoint over een nieuw "Diergaardeplein" schakelt de twee gebieden letterlijk aan elkaar;
  • de nieuwe plint aan de westzijde wordt meer transparant en aantrekkelijk ingevuld met entreefuncties voor de bovengelegen functies. Het Bouwcentrum houdt de entree aan het binnengebied en houdt daarmee formeel een achterkant aan de DIergaardesingel. Het binnengebied wordt meer zichtbaar en toegankelijk. Ook de plinten aan de zijde van het Weena en het Kruisplein krijgen een meer open karakter en een publieksaantrekkelijke invulling, waarmee belangrijke looproutes tussen centraal station en het Oude Westen aantrekkelijker worden;
  • de hoogbouw in de planontwikkeling wordt gepositioneerd aan het Weena en het Kruisplein. Aan de zijde van de Diergaardesingel ontstaat een open (onbebouwd) binnenterrein. Een groene inrichting van dit terrein doet recht aan de onderliggende landschappelijke laag en verankert de locatie in het karakter van Het Oude Westen. Dit doet tevens recht aan de oorspronkelijke opzet van het Bouwcentrum als object in een open ruimte. Tezamen met de speeltuin en het Wijkpark vormt het Weenapoint een informele groene gordel door de wijk. Naast verankering van de planontwikkeling in de wijk levert dit groen een belangrijke bijdrage aan de kwaliteit van de woonomgeving van de toekomstige Weenapoint-bewoners;
  • de ondergrondse parkeeroplossing en de ondergrondse ontsluiting van de parkeerplaatsen via de Kruispleingarage heeft eveneens een positief effect op het verblijfsklimaat in de directe omgeving;