direct naar inhoud van 6.4 Geluid
Plan: Zuidwijk
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0599.BP1010Zuidwijk-oh01

6.4 Geluid

6.4.1 Beleid en normstelling

Bij het ontwikkelen van een nieuw ruimtelijk plan is het belangrijk rekening te houden met geluidsbronnen en de mogelijke hinder of overlast daarvan voor mensen. De basis voor het beoordelen van geluid is de Wet geluidhinder en de Luchtvaartwet. In deze wetten liggen normen vast voor geluid afkomstig van de industrie, weg- en spoorwegverkeer en luchtvaartverkeer.

Volgens de Wet ruimtelijke ordening (Wro) dient in het kader van goede ruimtelijke ordening sprake te zijn van een goede leefkwaliteit, of leefomgevingskwaliteit. Deze begrippen zijn niet duidelijk omlijnd en kennen vele invalshoeken. Met betrekking tot geluid betekent het echter dat niet alleen gekeken wordt naar de geluidsbronnen genoemd in de Wet geluidhinder, maar ook naar niet wettelijke geluidsbronnen zoals scheepvaart, tramverkeer, 30 km/uur wegen, parkeervoorzieningen. Hierbij wordt het geluidsniveau in beeld gebracht.

In de Wet geluidhinder staan de geluidsgevoelige bestemmingen genoemd waarvoor maximaal toelaatbare geluidsbelastingen gelden, maar ook hier geldt dat in het kader van een goede ruimtelijke ordening gekeken moet worden naar bestemmingen, die in de Wet geluidhinder niet als geluidsgevoelig zijn aangemerkt, maar dit wel kunnen zijn, zoals kinderdagverblijven.

Rotterdams beleid

In het bestemmingsplan wordt een opsomming van geluidsgevoelige bestemmingen en eventueel nieuwe bronnen, of aanpassingen van bestaande bronnen weergegeven. Onderzocht wordt of de maximaal toelaatbare geluidsbelasting (ook wel voorkeursgrenswaarde genoemd) overschreden wordt. Is dit het geval, dan is onderzoek noodzakelijk naar maatregelen die genomen kunnen worden om de geluidsbelasting terug te dringen. Indien het niet haalbaar blijkt de geluidsbelasting terug te dringen tot de maximaal toelaatbare waarde biedt de Wet geluidhinder de mogelijkheid een hogere maximaal toelaatbare geluidsbelasting vast te stellen. Dit heet het nemen van een Besluit hogere waarden. De motivering van dit besluit moet voldoen aan het Rotterdamse Ontheffingsbeleid Wet Geluidhinder. Dit beleid is erop gericht het aantal geluidsgehinderden zoveel mogelijk terug te dringen.

6.4.2 Rekenmodel

Voor railverkeer en stedelijk wegverkeer is een rekenmodel gemaakt met behulp van het programma WinHavik (versie 8.091) van DirActivity software. Het programma maakt bij de berekeningen gebruik van het Royal Haskoning rekenhart voor wegverkeerslawaai (versie 14) en railverkeerslawaai (versie 9). Het modelleren en rekenen is volgens SRMII conform het Reken- en Meetvoorschrift Geluidhinder 2006.

Voor het wegverkeerslawaai afkomstig van de A15 is gebruik gemaakt van het geluidmodel dat ten grondslag heeft gelegen aan het tracébesluit A15 en door Rijkswaterstaat ter beschikking is gesteld. Dit geluidmodel is gemaakt met behulp van programma Geomilieu (versie V1.31) van DGMR raadgevend ingenieursbureau BV.

Voor Waal-Eemhaven is uitgegaan van de interpolatiemethode, welke is beschreven in deel 5 van het Handboek Administratieve Organisatie van het Informatiesysteem Industrielawaai (SI-kwadraat). Ten behoeve van hoogtecorrectie en onderzoek naar geluidluwe gevels is gebruik gemaakt van het (nog niet vastgestelde) bronnenmodel 2025 (versie 2008).

6.4.3 Wegverkeer

Als in een zone langs een weg nieuwe situaties mogelijk worden gemaakt, dan moet een akoestisch onderzoek worden uitgevoerd. De breedte van de zone is afhankelijk van het aantal rijstroken, het stedelijk gebied en de maximum snelheid. In het akoestisch onderzoek kunnen wegen waar een snelheid van maximaal 30 km/u geldt buiten beschouwing blijven. In de onderstaande tabel is de zonebreedte aangegeven.

Tabel Breedte geluidszones langs wegen

Soort gebied   Stedelijk-   -gebied   Buiten-   -stedelijk-   -gebied  
Aantal rijstroken   1 of 2   3 of meer   1 of 2   3 of 4   5 of meer  
Zonebreedte   200 meter   350 meter   250 meter   400 meter   600 meter  
6.4.4 Relevante wegen
Nr. 1)   Straatnaam   tussen   en   etmaalint. 2022   snelheid [km/u]   wegdek type   geluid zone [m]  
1   Slinge   Groene Kruisweg   Kerkwervesingel   17.125   50   DAB 2)   200  
2   Slinge   Kerkwervesingel   Zuiderparkweg   16.225   50   DAB   200  
3   Slinge   Zuiderparkweg   Meyenhage   13.400   50   DAB   200  
4   Slinge   Meyenhage   Langenhorst   13.100   50   DAB   200  
5   Slinge   Langenhorst   viaduct Vaanweg   16.325   50   DAB   200  
6   Zuiderparkweg   Ahoyweg   Oldegaarde   6.350   50   DAB   350  
7   Zuiderparkweg   Oldegaarde   Slinge   11.700   50   DAB/ SMA06 3) en 4)   200  
8   Zuiderparkweg   Slinge   Sliedrechtstraat / Hijkerveld   10.375   50   Micropave   200  
9   Verlengde Zuiderparkweg   Sliedrechtstraat / Hijkerveld   Rhoonse Baan   10.225   50   Micropave/ DAB 5)   200  
10   Oldegaarde   Groene Kruisweg   Kerkwervesingel   3.025   50   Kv 6)   350  
11   Oldegaarde   Kerkwervesingel   Zuiderparkweg   11.000   50   DAB   350  
12   Oldegaarde   Zuiderparkweg   Meyenhage   13.575   50   DAB   350  
13   Oldegaarde   Meyenhage   Langenhorst   14.050   50   DAB   350  
14   Oldegaarde   Langenhorst   Vaanweg   21.925   50   DAB   350  
15   Langenhorst   Oldegaarde   Slinge   10.500   50   DAB   200  
16   Langenhorst   Slinge   Schoonegge / Keyenburg   6.450   50   DAB   200  
17   Langenhorst   Schoonegge / Keyenburg   Charloise Lagedijk   4.700   50   DAB   200  
18   Vrijenburgweg   Langenhorst   Carnisserbaan   4.775   50   DAB   200  
228)   A15   Vaanplein   Groene Kruisweg   141.375   100   DZOAB7)   600  
28   Hijkerveld   Zuiderparkweg   Meyenhage   1.200   30   Kv   -  
29   Bornerveld   Hijkerveld   Slinge   1.200   30   Kv   -  
30   Harkulo   Espelo   Meyenhage   1.200   30   Kv   -  
31   Hulsterlo   Espelo   Slinge   1.200   30   Kv   -  
33   Meyenhage   Slinge   Oldegaarde   3.875   50   DAB   200  
34   Asterlo   Slinge   Harkulo   1.200   30   Kv   -  
41   Britsenburg   Keyenburg   Slinge   1.200   30   Kv   -  
43   Keyenbuurg   Engelenburg   Langenhorst   2.400   30   Kv   -  
44   Denenburg   Schuilenburg   Wildenburg   1.200   30   Kv   -  
48   Geuneburg   Schuilenburg   Denenburg   1.200   30   Kv   -  
50   Kersenburg   Maldenburg   Geuneburg   600   30   Kv   -  
54   Glinthorst   Sandhorst   Brinkhorst   600   30   Kv   -  
55   Sandhorst   Langenhorst   Glinthorst   300   30   Kv   -  
56   Brekelsveld   Hijkerveld wz   Hijkerveld oz   600   30   Kv   -  
58   Bareveld   Brekelsveld   Slinge   600   30   Kv   -  

1) Nummers komen overeen met de wegvaknummers in bijlage 3a van het akoestisch onderzoek
2) DAB = Dicht Asfalt Beton
3) SMA06 = SteenMastiek Asfalt 06
4) Westelijke rijbaan DAB, oostelijke rijbaan SMA06
5) Tussen Hijkerveld en Reef Micropave, overige delen DAB
6) Kv = Klinkers in keperverband
7) DZOAB = Dubbellaag Zeer Open Asfalt Beton
8) Deze gegevens zijn a.g.v. genomen tracébesluit A15 geactualiseerd en op 14-2-2011 aangeleverd.

6.4.5 Voorkeursgrenswaarde

In nieuwe situaties is de voorkeursgrenswaarde aan de gevel 48 dB. Het college van Burgemeester en Wethouders hebben volgens artikel 83 van de Wet geluidhinder de bevoegdheid om een hogere waarde vast te leggen. De onderbouwing van dit voornemen, het ontwerpbesluit, wordt tegelijkertijd met het ontwerp bestemmingsplan ter inzage gelegd. Om na te gaan in hoeverre aan de normen van de Wet geluidhinder kan worden voldaan zijn geluidsberekeningen uitgevoerd.

Ten aanzien van de geluidsinvloed van omliggende wegen op eventuele 'nieuwe' situaties in het bestemmingsplanZuidwijkheeft akoestisch onderzoek plaats gevonden. De verwachte etmaalintensiteiten van de wegen voor het jaar2022 zijn verstrekt door dS+V, afdeling Verkeer en Vervoer. In de volgende tabel is een overzicht opgenomen van de gehanteerde etmaalintensiteiten. De geluidsbelasting op de gevel van de afzonderlijke locaties is berekend.

Verschillende wegen hebben een toegestane maximumsnelheid van 30 km/u. Conform de Wgh zijn deze wegen niet getoetst, maar wel inzichtelijk gemaakt. De geluidsbelasting bij de zoneplichtige wegen is getoetst aan de voorkeursgrenswaarde en de maximaal toelaatbare waarde zoals in de Wgh is vastgelegd. De maximale toelaatbare waarde voor wegverkeerslawaai is 63 dB voor binnenstedelijke wegen en voor Rijkswegen 53 dB.

In de tabel worden de ontwikkelingslocaties aangeduid met een letter, hieronder volgt een korte opsomming welke letter bij welk project hoort.

A De Velden, 2e fase   H Toermalijn   L Waterburg oost  
C Asterlo   I Wildenburg   O Glinthorst  
G Britsenburg   K Waterburg west   P Drakenstein  

Tabel:Maximale geluidsbelasting bij geplande woningen op ontwikkellocaties per zoneplichtige weg (incl aftrek art 110g Wgh)

afbeelding "i_NL.IMRO.0599.BP1010Zuidwijk-oh01_0011.jpg"

Behalve voor locatie I en P is overal een overschrijding van de voorkeurswaarde. De geluidsbelasting op locatie A, C, G, H, K, L en O overschrijdt niet de maximaal toelaatbare waarde, dus voor deze locaties kan een hogere waarde aangevraagd worden.

6.4.6 Railverkeer

Ten westen van het plangebied ligt metrolijn 'D', traject 625. Ten zuiden van het plangebied ligt de Betuwelijn (ook wel Havenspoorlijn) genoemd, trajecten 687, 688 en 689. Delen van het plangebied liggen binnen de geluidzones van de genoemde spoortrajecten.

afbeelding "i_NL.IMRO.0599.BP1010Zuidwijk-oh01_0012.png"

De voorkeurswaarde voor woningen (55 dB) wordt bij locatie A en L overschreden, de maximaal toelaatbare geluidbelasting van 68 dB niet. Voor locatie A en L wordt een Hogere waarde aangevraagd.

De overige locaties voldoen aan de voorkeurswaarde.

6.4.7 Industrielawaai

De 50 dB(A)-geluidcontour rond het industrieterrein Waal-Eemhaven is vastgesteld in 1993. Deze geluidcontour ligt ten westen van de Meyenhagen en loopt door het plangebied. Ontwikkelingslocaties A en C liggen binnen in de geluidzone.

Door de DCMR zijn de geluidscontouren ten gevolge van het industrieterrein geleverd. Deze contouren zijn gebaseerd op onder andere de reeds uitgevoerde geluidsaneringsoperatie voor het industrieterrein Waal-Eemhaven en de toekomstige ontwikkelingen, waarvoor een bestuurlijk besluit is genomen, op het industrieterrein Waal-Eemhaven. (De geluidscontouren rond dit industrieterrein worden aangeduid als T+contouren.) Deze contouren zijn berekend op een hoogte van 5 meter. De DCMR heeft aangegeven dat voor de berekening van de contouren een dempingsgebied van 3 dB in het rekenmodel is gehanteerd. Bij bebouwing hoger dan 10 meter heeft het dempingsgebied geen invloed meer. Bij het bepalen van de geluidsbelasting ten gevolge van industrielawaai moet bij de beoordelingspunten vanaf 10 meter en hoger een toeslag van 3 dB worden opgeteld.

afbeelding "i_NL.IMRO.0599.BP1010Zuidwijk-oh01_0013.jpg"

Op locaties A en C wordt de voorkeurswaarde van 50 dB(A) overschreden, de maximaal toelaatbare waarde echter niet. Voor de locaties wordt een Hogere waarde aangevraagd.

6.4.8 Tramlawaai en 30 km/uur wegen

De 30 km/uur wegen zijn niet zone-plichtig en hoeven, net als trambanen, niet aan de normen van de Wet geluidhinder te worden getoetst. De geluidsbelasting van de 30 km/uur wegen is nergens hoger dan de maximaal toegestane waarde voor wegverkeerslawaai. De hoogst berekende geluidsbelasting van de nieuwe tramlus op de bestaande bebouwing Kapelburg is 50 dB(A).

6.4.9 Conclusie

In het kader van bestemmingsplan “Zuidwijk” een akoestisch onderzoek plaatsgevonden. Het bestemmingsplan omvat 9 ontwikkellocaties voor woningen.

Tevens zal ter hoogte van de Langenhorst een keerlus voor tramlijn 25 mogelijk worden gemaakt. Hiervoor zijn in het kader van een Goede Ruimtelijke Onderbouwing van het bestemmingsplan twee mogelijke locaties onderzocht, namelijk locaties ter hoogte van Slinge/Langenhorst en ter hoogte van Langenhorst/Kapelburg.

Wegverkeerslawaai

Voor de locaties I en P geldt dat ten gevolge van het wegverkeer de geluidsbelasting onder de
voorkeurswaarde is.
De geluidsbelasting bij locaties A, C, G, H, K, L en O overschrijdt de voorkeurswaarde vanwege
het wegverkeer op één of meerdere gemeentelijke wegen, maar blijft lager dan de maximaal
toelaatbare geluidsbelasting voor woningen.

Railverkeerslawaai

De geluidsbelasting ten gevolge van de metrolijn D en de Havenspoorlijn op locatie A respectievelijk locatie L is hoger dan de voorkeurswaarde, maar lager dan de maximaal toelaatbare waarde. Indien geen bron- en/of overdrachtsmaatregelen worden getroffen, wordt geadviseerd om hogere waarden aan te vragen bij het college van Burgemeester en Wethouders.

Industrielawaai

De geluidsbelasting vanwege Waal-Eemhaven bij locaties A en C is hoger dan de voorkeurswaarde, maar lager dan de maximaal toelaatbare waarde voor woningen. Gebleken is dat het niet mogelijk is de geluidsbelasting vanwege het industrieterrein Waal-Eemhaven middels (verdergaande) maatregelen tot de voorkeurswaarde te beperken. Geadviseerd wordt om hogere waarden aan te vragen bij het college van Burgemeester en Wethouders.

Procedure hogere waarde

Indien geen bron- en/of overdrachtsmaatregelen worden getroffen, is het niet mogelijk om de geluidsbelasting vanwege het industrielawaai en het rail- en wegverkeerslawaai tot de voorkeurswaarde te beperken. In dat geval dienen de maximaal berekende geluidsbelastingen als hogere waarden te worden aangevraagd. De daarbij vast te stellen hogere waarden zijn in onderstaande tabel weergegeven. Deze waarden dienen bij het college van Burgemeester en Wethouders ten behoeve van het bestemmingsplan "Zuidwijk" als hogere waarden te worden aangevraagd.

Ontheffingsbeleid Rotterdam

Alle beoogde woningen op de ontwikkellocaties kunnen worden voorzien van minimaal één geluidluwe gevel en indien van toepassing over een geluidluwe buitenruimte. Dit bestemmingsplan voldoet derhalve aan het Ontheffingsbeleid Wet geluidhinder van de gemeente Rotterdam

De exploitatie van de keerlus conform de notitie van RET op locatie Langenhorst/Slinge zal de heersende geluidsbelasting vanwege tramlawaai bij de woningen op de kortste afstand tot de keerlus doen toenemen van 50,3 dB naar 52,3 dB. Bij het keren van de volledige dienstregeling zal de geluidsbelasting tot 53,8 dB toenemen.

De exploitatie van de keerlus conform de notitie van RET op locatie Langenhorst/Kapelbrug heeft nagenoeg geen effect op de heersende geluidsbelasting vanwege tramlawaai. De heersende geluidsbelasting vanwege tramlawaai bij de dichtstbijzijnde gebouwen neemt toe van 47,2 dB naar 47,5 dB. Bij het keren van de volledige dienstregeling zal de geluidsbelasting tot 50,4 toenemen.

Het college van Burgemeester en Wethouders hebben volgens artikel 83 van de Wet geluidhinder de bevoegdheid om een hogere waarde vast te leggen. De onderbouwing van dit voornemen, het ontwerpbesluit, wordt tegelijkertijd met het ontwerpbestemmingsplan ter inzage gelegd. Om na te gaan in hoeverre aan de normen van de Wet geluidhinder kan worden voldaan zijn geluidsberekeningen uitgevoerd.

Het is om stedenbouwkundige en financiële redenen niet mogelijk om nog meer maatregelen te treffen aan de bron of in het overgangsgebied. Bij de stedenbouwkundige verkaveling kan bij de oriëntatie rekening worden gehouden met de afschermende werking die de nieuwe bebouwing levert ten opzichte van de bestaande bebouwing. Alle woningen hebben ten minste één geluidluwe gevel.

In de onderstaande tabel wordt per wegvak de aan te vragen hogere waarde gegeven.

Locatie   Bestemming   Zoneplichtige bron   Letmaal
Industrie

dB(A)  
Lden
Railverkeer

dB  
Lden
Wegverkeer
incl. aftrek art 110g Wgh
dB  

A  

Woning  
Slinge
Zuiderparkweg
Metrolijn D
Waal-Eemhaven  
-
-
-
55  
-
-
62
-  
63
51
-
-  

C  

Woning  
Slinge
Meyenhage
Waal-Eemhaven  
-
-
54  
-
-
-  
56
57
-  
G   Woning   Slinge   -   -   62  
H   Woning   Langenhorst   -   61   52  
K   Woning   A15   -   -   50  
L   Woning   A15   -   61   53  
O   Woning   Langenhorst   -   -   50