direct naar inhoud van 4.4 Planuitleg
Plan: Parkstad
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0599.BP1008Parkstad-oh02

4.4 Planuitleg

4.4.1 Bebouwing

De Laan op Zuid is een hoofdverkeersader die de stad verbindt met het rijkswegennet. In profilering en in bebouwingsbeeld wordt de Laan op Zuid vormgegeven als een ca. 1,5 km lange stedelijke boulevard met een breedte van 57 meter tussen de gevels aan weerszijden van de weg.

Om aan te sluiten op de bebouwingsstructuur van de Afrikaanderwijk is in dit plangebied gekozen voor gesloten bouwblokken die zijn samengesteld uit kleinere architectonische eenheden met verschillende bouwhoogtes en woningtypologieën. Deze bouwblokken geven de straten en pleinen een formele begrenzing. Er is een helder en vanzelfsprekend onderscheid tussen openbaar en privé.

afbeelding "i_NL.IMRO.0599.BP1008Parkstad-oh02_0012.jpg"

Afbeelding 4.3: Stadsblokken

Om te garanderen dat het boulevardprofiel van de Laan op Zuid een voldoende stedelijk karakter krijgt, wordt voor plangebied Parkstad een minimale bouwhoogte van 14 meter (4 bouwlagen) voor maximaal 50% van de gevellengte voorzien. De maximale bouwhoogte is 32 meter op twee hoogteaccenten na van 40 en 51 meter. De hogere en lagere bebouwing wisselen elkaar af, waarbij de hogere bebouwing tot 32 meter op de koppen van de blokken of in de zichtlijn van een dwarsstraat wordt geplaatst. De bouwblokken in Parkstad zijn minder hoog dan de reeds gerealiseerde woningen langs het noordelijk deel van de Laan op Zuid. Om inzicht te krijgen in het effect van de bebouwing langs de Laan op Zuid op de bestaande woningen is een bezonningsstudie gemaakt. De bebouwing tot 32 meter (10 bouwlagen) leidt niet tot problemen met de bezonning van de woningen in Afrikaanderwijk, de woningen langs de oostzijde van de Laan op Zuid liggen hartje winter en in de lente en herfst aan het eind van de middag in de schaduw. Hoogzomer is nergens op de bestaande bebouwing schaduw als gevolg van de nieuwe woningen. De studie gaat uit van een gesloten gevel van 32 meter hoogte, in de praktijk zal dit gunstiger uitpakken omdat met de hoogte gevarieerd wordt.

De begane grondverdieping van de bebouwing langs de Laan op Zuid heeft een minimale hoogte van 4.50 meter vanaf het maaiveld. Enerzijds kan hierdoor een betere overgang tussen openbaar en privé worden gerealiseerd, anderzijds ontstaat hierdoor flexibiliteit in de functie van de begane grond. Behalve wonen kunnen op de begane grond -al dan niet gekoppeld aan de bovenliggende woning- ook werkruimtes of stedelijke functies worden gerealiseerd.

Bij voorkeur is de bebouwing langs de Laan op Zuid flexibel van opzet zodat het mogelijk is de functie van een individueel pand of van een klein appartementencomplex in de loop der tijd een of meer keer te veranderen, bij voorbeeld van wonen naar kleinschalige kantoorruimte en weer terug, mits dit geen overlast veroorzaakt voor aangrenzende woonbebouwing.

afbeelding "i_NL.IMRO.0599.BP1008Parkstad-oh02_0013.jpg" Afbeelding 4.4: Mogelijke uitwerking bebouwingsprofiel aan de Laan op Zuid

4.4.2 Verkeer

De hoofdinfrastructuur van Parkstad wordt gevormd door belangrijke doorgaande autowegen, tramlijnen en het bestaande treinspoor. De hoofdstructuur is gericht op de bundeling van het auto- en tramverkeer en waar mogelijk ontvlechting van de verkeerssoorten. De hoofdverkeersader bestaat uit de lijn Laan op Zuid / Varkenoordse viaduct die Parkstad verbindt met het overige deel van de Kop van Zuid en het stadscentrum. Via deze lijn is een directe relatie gelegd met de A16. Vanaf de Erasmusbrug rijdt in de (groene) middenberm bovendien een aantal TramPluslijnen.

Ingrepen

De Vuurplaat op de Kop van Zuid wordt deels binnen het plangebied gekoppeld met de Paul Krugerstraat in de Afrikaanderwijk, door middel van een knooppunt. Deze beide winkelstraten tezamen vormen dan een langgerekte voorzieningenstructuur die de wijken verbindt. De koppeling vindt plaats via een bajonet op de Laan op Zuid ter plaatse van de tramhalte Vuurplaat. Om de bestaande voorzieningenstructuren met elkaar te verbinden is op dit wijkenknooppunt aan de Laan op Zuid bebouwing met een bijzonder programma voorzien. Dit programma bedient zowel de aanliggende wijken als de rest van het stadsdeel. Ingezet wordt op het realiseren van winkels, een zwembad, sportzalen, en buitenschoolse activiteiten. De appartementen in dit bouwblok vormen een stedenbouwkundig accent met een hoogte van maximaal 51 meter aan de nieuwe verbinding tussen de Brede Hilledijk en de Vuurplaat.

In het verlengde van de Vuurplaat wordt de Brede Hilledijk aangetakt op de Laan op Zuid, waardoor een route ontstaat die Feijenoord, de Kop van Zuid, de Hillekop en Katendrecht met elkaar verbindt. De belangrijkste nieuwe aantakking van de Afrikaanderwijk is, naast de Paul Krugerstraat, de te verlengen Martinus Steijnstraat. Deze straten zijn de drie belangrijkste oost-west gerichte straten in de Afrikaanderwijk en worden, deels binnen het plangebied, verlengd tot aan de Laan op Zuid. De belangrijkste nieuwe aantakking vanuit de Kop van Zuid is de te verlengen Machiniststraat.

4.4.3 Mobiliteitseffecten

De ontwikkeling van Parkstad heeft tot gevolg dat er meer mensen zullen gaan wonen, werken en winkelen. Hierdoor stijgt het aantal verkeersbewegingen en wordt het drukker. Om de toenemende drukte te kunnen opvangen wordt een aantal verkeerskundige aanpassingen gerealiseerd. De Brede Hilledijk wordt doorgetrokken over de Laan op Zuid en verbonden met de Vuurplaat. Hierdoor wordt de Putselaan en het kruispunt 2e Rosestraat/Laan op Zuid ontlast en wordt de doorstroming beter. De kruising op de Laan op Zuid wordt voorzien van verkeerslichten, hierdoor kan het langzaam verkeer veiliger de Laan op Zuid oversteken en wordt de stroom auto's beter controleerbaar.

De Paul Krugerstraat, Martinus Steijnstraat en de Machiniststraat worden doorgetrokken en aangetakt op de Laan op Zuid. De aansluiting van de Paul Krugerstraat wordt voorzien van verkeerslichten zodat de oversteekbaarheid van de Laan op Zuid beter wordt. Alle nieuwe aansluitingen zorgen er voor dat het verkeer uit de wijken sneller de wijk uit kan, dat levert een verbetering op van de leefbaarheid en verkeersveiligheid in de wijk. Uiteindelijk zullen deze verkeerslichten worden geschakeld en wordt de doorstroming van het autoverkeer op de Laan op Zuid op peil gehouden door een groene golf.

4.4.4 Groen

Het belangrijkste onderdeel van de nieuwe groenstructuur bestaat uit 2 parken: het Spoorweghavenpark en het Hilledijkpark. Deze parken scheppen condities voor bijzondere woonmilieus en vormen een belangrijke interne kwaliteit van Parkstad en de aangrenzende wijken. De open ruimte van de parken vormt met de rivier een belangrijke voorwaarde voor woonbebouwing in hoge dichtheden in het centrumdeel van Parkstad.

De parken zijn in hoofdzaak opgezet als groene plekken in de stad in de directe nabijheid van de bewoners van de aanliggende buurten. De hoeveelheid verharding is geminimaliseerd ten gunste van gazons en beplanting, waardoor deze plekken tegenwicht bieden aan de hoeveelheid verharding en infrastructuur die dit deel van de stad kenmerkt.

  • Het Spoorweghavenpark ligt op het noordelijk deel van het huidige Spoorweghavenpark. Het bestaande Spoorwegpark zal deels worden bebouwd, waardoor het park in de toekomst kleiner van omvang zal zijn. De minimale omvang van het park (7.950 m2) wordt in dit bestemmingsplan vastgelegd. Het park blijft in het huidige deelgebied: grenzend aan het bouwblok aan de Vuurplaat, maar de exacte omvang, vorm en locatie zijn nog niet bekend. Het nieuw ontstane park krijgt een hoogwaardiger inrichting en vormt een ruimtelijke schakel in de route van Station Rotterdam Zuid naar de Verlengde Paul Krugerstraat / de Afrikaanderwijk. Een woonpad ontsluit de nieuwe, direct aan het park gelegen woningen. Het park kan worden gebruikt als uitloopruimte voor de twee basisscholen (een bestaande en een nieuwe school) die aan het park liggen.
  • Het op dijkhoogte gesitueerde Hilledijkpark verbindt de Afrikaanderwijk en de nieuwe woonbuurt op het emplacement. Centraal in het park staat het voormalige seinwachterhuis van het RET emplacement. Dit karakteristieke gebouw kan eventueel als parkpaviljoen ruimte bieden aan uiteenlopende zaken als een café-restaurant, een buurthuis, een speelgoeduitleen of een andere bestemming die het park ondersteunt. Het Hilledijkpark wordt in de toekomst uitgebreid in Afrikaanderwijk.
4.4.5 Waterkering

Zoals al eerder aangegeven wordt de Brede Hilledijk aangetakt op de Laan op Zuid en de Vuurplaat. Hierdoor ontstaat een nieuwe dwarsverbinding tussen Katendrecht en Feijenoord. De verschijningsvorm van de waterkering zal hierdoor niet worden gewijzigd. Recente berekeningen geven echter aan dat de waterkering hier moet worden opgehoogd. In het ontwerp voor de herprofilering van de weg en de aansluiting op de Laan op Zuid wordt rekening gehouden met deze ophoging.

De Hilledijk vormt in de bestaande toestand een barrière die samen met het spoorwegemplacement de Afrikaanderwijk afsluit van de Kop van Zuid. In de nieuwe situatie vormt de dijk een hoger gelegen groen ingerichte straat die de aanliggende woningen ontsluit. Het hoogteverschil tussen de dijk en de Laan op Zuid wordt opgevangen in de straten tussen de bouwblokken. In het verlengde van de Paul Krugerstraat wordt een volledige T-aansluiting naar de Laan op Zuid gerealiseerd.