direct naar inhoud van 10.2 Inspraak
Plan: Parkstad
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0599.BP1008Parkstad-oh02

10.2 Inspraak

Het voorontwerp heeft van woensdag 9 mei tot en met dinsdag 20 juni 2007 voor een ieder ter inzage gelegen in het kantoor van deelgemeente Feijenoord, Maashaven Oz, 230. Op 15 mei 2007 is in Villa zebra, Stieltjesstraat 21, een inspraakbijeenkomst gehouden. Op de inspraakbijeenkomst zijn 33 insprekers verschenen. Er zijn 10 schriftelijke zienswijzen ingediend. Hieronder volgt, na een samenvatting van de zienswijzen, het commentaar erop.

Reclamant 1

Milieueffectrapportage

De voorziene hoeveelheid woningen, de m2 b.v.o stedelijke voorzieningen en de toename van het autoverkeer als gevolg van de ontwikkeling van dit plan is een reden om een milieueffectrapportage op te stellen.

Commentaar:

Het programma uit het bestemmingsplan is getoetst aan de drempelwaarden uit het Besluit m.e.r.. Zowel het aantal woningen als het aantal m2 b.v.o. liggen onder de drempelwaarde en daarmee is het bestemmingsplan niet merplichtig.

Bodem

Er dient een nader bodemonderzoek en eventueel een saneringsonderzoek te worden gedaan om conclusies te kunnen trekken over de werkelijke bodemkwaliteit.

Commentaar:

Uitgebreid bodemonderzoek wordt uitgevoerd en getoetst bij de aanvraag voor de bouwvergunning.

Hoeveelheid m2 b.v.o.

In het plan is teveel ruimte ingelast voor stedelijke functies zodat door de verkeersaantrekkende werking de leefbaarheid zal afnemen. Om dit tegen te gaan moet het aantal m2 b.v.o. stedelijke functies verminderd worden.

Commentaar:

Parkstad is een stedelijk gebied en daarbij horen stedelijke functies. Met de verkeersaantrekkende werking is rekening gehouden door een aantal verkeerskundige verbeteringen door te voeren ten behoeve van een vlotte doorstroming.

Bouwhoogte

Er dient een vloeiendere overgang te worden gecreëerd tussen de Afrikaanderwijk en Parkstad, de hoogbouw tot 70 meter op Emplacement 1 draagt hier niet aan bij.

Commentaar:

De bouwhoogte is verlaagd naar 40 meter op een deel van de locatie en 32 meter in de rest van deelgebied GD1 (Emplacement 1).

Reclamant 2

Park

Met de komst van nieuwe woningen met 9 verdiepingen aan de Laan op Zuid komt er geen zonlicht in de bestaande woningen aan de Hilledijk, dat gaat ten koste van het woongenot. Ook is hierdoor geen uitzicht meer en daarom zal de waarde van de woningen dalen. Het verzoek is daarom om het park geheel of gedeeltelijk tegenover de woningen aan de Hilledijk aan te leggen.

Commentaar:

In het voorontwerp bestemmingsplan is uitgegaan van 1 centraal park. Dit idee is losgelaten en in dit ontwerpbestemmingsplan worden 2 kleinere parken mogelijk gemaakt. Eén park komt aan de westzijde van de Laan op Zuid te liggen. Nadere uitwerking in het bouwplan zal duidelijk maken waar het park precies komt te liggen, dat wordt in het bestemmingsplan niet nader uitgewerkt.

Reclamant 3

Bestemmingsplan

Omdat Parkstad I niet los is te zien van Parkstad II zou er één bestemmingsplan Parkstad moeten zijn.

Commentaar:

Een bestemmingsplan wordt gemaakt voor de periode van 10 jaar. Omdat de ontwikkelingen van Parkstad II nog niet duidelijk zijn en ook niet binnen de komende 10 jaar worden verwacht, is het niet mogelijk om voor heel Parkstad één bestemmingsplan te maken.

Verkeer

  • De verkeersdruk tengevolge van de derde stadsbrug en andere wegen zou moeten worden verspreid over Rose- en Oranjeboomstraat.
  • De Laan op Zuid zou ondertunneld moeten worden.
  • Bruggen naar parkdelen zijn onaanvaardbaar.
  • Doorsteken van andere delen van de wijk naar de kop van Zuid en Feijenoord, Brede Hilledijk voor snelverkeer. Paul Krugerstraat, de Riebeekstraat en de Martinus Steijnstraat voor langzaam verkeer.
  • De verbinding naar Katendrecht moet duidelijker.

Commentaar:

  • In bestemmingsplan Parkstad wordt geen derde stadsbrug mogelijk gemaakt. Daarom kunnen ook geen uitspraken gedaan worden over de verspreiding van de verkeersdruk die daardoor ontstaat.
  • Ondertunneling van de Laan op zuid is niet voorzien in de stadsvisie en daarom geen onderdeel van bestemmingsplan Parkstad.
  • de Brede Hilledijk wordt doorgetrokken over de Laan op Zuid verbonden met Vuurplaat. De Paul Krugerstraat, Riebeekstraat en de Martinus Steijnstraat worden voor langzaam verkeer aangetakt op de Laan op Zuid.
  • Door de verbinding van de Brede Hilledijk met de Laan op Zuid en Vuurplaat wordt de verbinding met Katendrecht beter en duidelijker.

Park

Het park moet groot zijn en doorlopen tot aan de rivier. Groen wat er is versterken, het dijklichaam en meer groen in het plan. Parkstad moet een groot park krijgen.

Commentaar:

Er is een visie op het groen in Parkstad. In plaats van een groot park worden 2 kleinere parken in verschillende deelgebieden mogelijk gemaakt die in de directe woonomgeving een belangrijke bijdrage leveren aan de kwaliteit van het woonklimaat.

Bouwhoogte

Een lange muur langs de Laan op Zuid is niet aanvaardbaar vanwege schaduw en wind. De bouwhoogte zou niet meer dan 30 meter mogen zijn.

Commentaar:

De maximale bouwhoogte is, op twee accenten van 51 en 40 meter na, overal 32 meter. Doordat er gevarieerd wordt in hoogte tussen de 14 en de 32 meter wordt de bebouwing langs de Laan op Zuid minder massief. Uit de bezonningsstudie is gebleken dat er in de lente, zomer en herfst het grootste gedeelte van de dag geen schaduw te verwachten is op de omliggende bebouwing.

Woningen/kantoren/winkels

Woningbouw en kantoren zouden gecombineerd moeten worden door woningen beneden en kantoren daarboven te situeren. Onderzoek naar haalbaarheid van winkels i.v.m. leegloop van het ene gebied naar het andere.

Commentaar:

Deze opmerkingen worden meegenomen bij de uitwerking van het bestemmingsplan.

Luchtkwaliteit

Er zijn twijfels aan de luchtkwaliteit nabij knooppunt Rosestraat/Colosseumweg.

Commentaar:

Uit de inspraakreactie blijkt niet waar de twijfels op gestoeld zijn. Uit het luchtrapport van 2 augustus 2010 blijkt dat er geen overschrijdingen zijn en dat bestemmingsplan Parkstad voldoet aan alle drempels en grenswaarden uit de Wet Luchtkwaliteit 2007.

Geluid

De hogere grenswaarden van het wegverkeer is onaanvaardbaar.

Commentaar:

Uit de inspraakreactie blijkt niet waarom de reclamant vindt dat de hogere grenswaarden onaanvaardbaar zijn. Bij het aanvragen van hogere waarden zal worden voldaan aan de Wet geluidhinder en aan het Ontheffingenbeleid van de gemeente Rotterdam en derhalve zijn hogere waarden aanvaardbaar.

Milieueffectrapportage

Een MER ontbreekt.

Commentaar:

Het programma uit het bestemmingsplan is getoetst aan de drempelwaarden uit het Besluit m.e.r. en aan de Europese regelgeving. Zowel het aantal woningen als het aantal m2 b.v.o. liggen onder de drempelwaarde en daarmee is het bestemmingsplan niet merplichtig.

Reclamant 4

Luchtkwaliteit/verkeer

Het is noodzakelijk eerst een verkeerscirculatieplan te ontwikkelen, waarbij een ongelijkvloerse kruising van de 2e Rosestraat en de Laan op Zuid, en de ondertunneling van de Laan op Zuid als optie moeten worden meegenomen.

Commentaar:

De kruising van de 2e Rosestraat en de Laan op Zuid is geen onderdeel van bestemmingsplan Parkstad. Het is daarom niet mogelijk om uitspraken te doen over de aanpassing van dit kruispunt. De ondertunneling van de Laan op Zuid is niet in de stadsvisie voorzien en daarom geen onderdeel van bestemmingsplan Parkstad.

Derde stadsbrug

Het probleem is dat een nieuwe stadsbrug niet binnen 8-10 jaar wordt ontwikkeld en daarom zal Hillesluis voorlopig ook geen aantrekkelijke verbinding krijgen met Parkstad.

Commentaar:
De mogelijk nieuwe stadsbrug zal worden beschreven in bestemmingsplan Parkstad II. Dan kan ook gekeken worden naar een aantrekkelijkere verbinding van Hillesluis met Parkstad, verkeerskundige aanpassingen die daarvoor wellicht nodig zijn, vallen nu buiten de grenzen van bestemmingsplan Parkstad.

Programma woningtypen

Er is onduidelijkheid over de te bouwen soorten woningen. De Stadsvisie zegt dat er geen bereikbare woningen bij hoeven te komen. Dit zou dan ook uit het plan moeten blijken. Bij koopwoningen zou het prettig zijn te weten welke typen, welke percentages en welke prijsklassen er gebouwd worden.

Commentaar:

In het stedenbouwkundig plan staat dat in Parkstad verschillende typen woningen: sociale woningbouw, huur en koop, in verschillende prijscategorieën worden gerealiseerd. In het bestemmingsplan wordt niet exact aangegeven waar welk woningtype komt. In de uitwerking van het bestemmingsplan, bij het aanvragen van de bouwvergunning wordt pas duidelijk waar welk woningtype gebouwd wordt.

Voorzieningen

Een aantal voorzieningen als scholen, buurthuizen en sportzalen kan gerealiseerd worden. Beter zou zijn wanneer een minimum aan voorzieningen gerealiseerd moet worden.

Commentaar:

Het is niet mogelijk om door middel van een bestemmingsplan een minimum aan voorzieningen af te dwingen, het plan geeft alleen aan waar bepaalde ontwikkelingen mogelijk zijn.

Reclamant 5

Bouwhoogte

Reclamanten maken bezwaar tegen de incidentele hoogbouw tot 70 meter in Emplacement I.

Deze hoogte staat niet in verhouding tot de hoogte in de rest van de Afrikaanderwijk en verstoort het zich vanuit de Afrikaanderwijk naar de Kop van Zuid en andersom. De maximumhoogte zou overal 26 meter moeten zijn.

Commentaar:

De bouwhoogte is verlaagd naar maximaal 40 meter op Emplacement 1.

Reclamant 6

Basisschool De Wissel

Overlast van spelende kinderen van basisschool "De Wissel", die onder in hun complex is gevestigd, zal toenemen omdat de school niet meer van het park gebruik kan maken als verlengstuk van het schoolplein. Ook het brengen en halen van schoolgaande kinderen leidt tot overlast zoals geluid, stank en een slechte bereikbaarheid van de woningen. Reclamant vreest voor toename van deze problemen door toename van nieuwe woningen.

Commentaar:

Het stemgeluid van spelende kinderen is niet gebonden aan wettelijke normen en daarom kan daar in het bestemmingsplan geen rekening mee worden gehouden. Het park wordt niet meer als groot park in het zuidelijke deel van Parkstad gesitueerd maar als verschillende kleinere parken tussen de woningen in. Het brengen en halen met de auto is ook niet in een bestemmingsplan te reguleren.

Park

Het huidige Spoorweghavenpark wordt intensief gebruikt door niet in verenigingsverband sportende buurtbewoners. In het nieuwe plan worden geen mogelijkheden aangegeven voor de groep. Een park tussen de wijken is beter dan een park aan de rand. De vrees bestaat dat er per saldo meer groen verdwijnt dan er voor terugkomt.

Commentaar:

Ten opzichte van het voorontwerpbestemmingsplan wordt het park nu niet meer in het zuidelijk deel van Parkstad gesitueerd maar worden er meerdere kleinere parken tussen de woningen mogelijk gemaakt.

Groen

Door de beschutte ligging en de sociale controle van omwonenden is het Spoorweghavenpark een veilig park. Verwacht wordt dat door de situering en de verbinding tussen kop van Zuid en Tarwewijk het park mogelijke een hangplek voor criminele jongeren wordt. Hierdoor wordt het park onveilig en zal een deel van haar recreatiefunctie verliezen. Wat is een pocketpark? Is dat een stuk groen waar honden uitgelaten kunnen worden, is het een stuk groen van 2 meter bij 2 meter of is het een groenplaats waar de omwonenden kunnen recreëren?

Commentaar:

Ten opzichte van het voorontwerpbestemmingsplan wordt het park nu niet meer in het zuidelijk deel van Parkstad gesitueerd maar worden er 2 kleinere parken (pocketparken) tussen de woningen mogelijk gemaakt. In de regels is vastgelegd in welk deelgebied het groen kan worden gerealiseerd en hoe groot het park minimaal moet zijn. De precieze omvang, vorm en positie zullen echter pas bij de uitwerking van de bouwblokken en inrichting van de buitenruimte exact worden bepaald, met het stedenbouwkundig ontwerp als uitgangspunt.

Verkeer en parkeren

De huidige doorstroming van het verkeer is niet toereikend op de laan op Zuid en de Rosestraat. In het bestemmingsplan worden nieuwe woningen mogelijk gemaakt maar er worden geen concrete uitspraken gedaan over de verbetering van de doorstroming.

Commentaar:

Ten behoeve van de doorstroming worden de Brede Hilledijk, de Paul Krugerstraat, Martinus Steijnstraat en de Machiniststraat verbonden met de Laan op Zuid. De nieuwe kruisingen worden door middel van verkeerslichten geregeld en zijn daardoor veel veiliger voor het langzaam verkeer. Door de nieuwe aansluitingen wordt de Putselaan en het kruispunt 2e Rosestraat/Laan op Zuid ontlast waardoor daar de doorstroming verbeterd.

Parkeren

De parkeergelegenheid in de wijk is dankzij zijn huidige vorm toereikend, maar er zijn zorgen over de parkeervoorzieningen na realisatie van honderden extra woningen.

Commentaar:

Bij het aanvragen van een bouwvergunning wordt het bouwplan getoetst aan de Bouwverordening. In de Bouwverordening staat ook een norm voor de hoeveelheid parkeerplaatsen per woning. Op deze manier wordt gewaarborgd dat bij de nieuwe woningen voldoende nieuwe parkeerplaatsen worden aangelegd.

Waardevermindering woningen

De woningen aan de Spoorweghaven verliezen hun uitzicht op het park en daarmee vermindert de waarde van de woning.

Commentaar:

Aan de Spoorweghaven wordt het bestaande park deels bebouwd en deels gebruikt voor de aanleg van het Spoorweghavenpark. Indien reclamant meent recht te hebben op tegemoetkoming in schade als gevolg van het bestemmingsplan, kan hij na het onherroepelijk worden van het bestemmingsplan een planschadeclaim indienen. Hij heeft daartoe 5 jaar de tijd.

Reclamant 7

Luchtkwaliteit

Er dient een onderzoek te worden uitgevoerd gericht op de leefbaarheid en gezondheid als gevolg van de combinatie warmteontwikkeling en luchtvervuiling.

Commentaar:

Het onderzoek naar de luchtkwaliteit is in het kader van het ontwerpbestemmingsplan opnieuw uitgevoerd. De luchtkwaliteit voldoet in de huidige situatie aan de norm. Als in 2018 de plannen voor Parkstad gerealiseerd zijn, voldoet de luchtkwaliteit nog steeds aan de wettelijke norm, ook als de weg tussen de Brede Hilledijk en Vuurplaats wordt doorgetrokken.

De hoge temperatuur in de bestaande woningen kan niet worden opgelost in bestemmingsplan Parkstad.

Reclamant 8

Park

Het bestemmingsplan biedt te weinig garanties voor het beschikbaar en bereikbaar blijven van voldoende ruimte en groen in de wijk. Niet minder maar meer groene ruimte van kwaliteit is nodig om de wijken leefbaar te houden. Dit dient in het bestemmingsplan te worden verankerd.

Commentaar:

Ten opzichte van het voorontwerpbestemmingsplan is het groen flink aangepast. In plaats van 1 park worden er nu 2 kleinere parken mogelijk gemaakt aan beide zijden van de Laan op Zuid. Het totale groen is kleiner geworden maar de vrijgekomen ruimte is gebruikt om in plaats van hoogbouw meer grondgebonden woningen met een tuin mogelijk te maken, dit komt ook ten goede aan de leefomgevingskwaliteit.

Reclamant 9

Hoogbouw/zonlicht/waardedaling woningen

Door de hoogbouw tot 70 meter komt er geen zonlicht meer op de dakterrassen van de woningen. Bovendien kan er windhinder ontstaan en verdwijnt het uitzicht. Dit leidt tot waardedaling van de woningen.

Commentaar:

In het vigerende bestemmingsplan wordt hoogbouw toegestaan in Parkstad. Het onderliggende bestemmingsplan is hiervan een nadere detaillering waarbij de maximale hoogte in de regels is vastgelegd op 32 meter. Aan de doorgetrokken Brede Hilledijk is een toren van maximaal 51 meter toegestaan. Uit de bezonningsstudie blijkt dat in de lente, zomer en herfst het grootste gedeelte van de dag de zon omringende bebouwing kan bereiken. Dit bestemmingsplan leidt daarom niet tot planschade.

Luchtkwaliteit

Door de reclamant wordt gesteld dat de uiteindelijke luchtkwaliteit dus zeker boven de wettelijke normen en ambitieniveaus uitkomt.

Commentaar:

Het geluidonderzoek is geactualiseerd 14 januari 2010. Hieruit blijkt dat in de huidige situatie geen overschrijding van de wettelijke normen is. In de toekomst, als Parkstad volledig ontwikkeld is, wordt op een aantal locaties de voorkeurswaarde voor woningen en onderwijsinstellingen vanwege een of meerdere wegen overschreden. Hiervoor wordt een hogere waarde aangevraagd. De ten hoogste toelaatbare geluidbelasting voor woningen en onderwijsinstellingen, 63 dB, wordt niet overschreden.

Geluidoverlast

De geluidwaarden (op de Laan op Zuid 65 dB) overschrijden de normen voor woonfuncties met meer dan 50%. De norm voor woonfuncties is 35 dB.

Commentaar:

In de bovenstaande bewering worden twee normen door elkaar gehaald. Voor een stadsweg geldt dat de geluidbelasting aan de buitenkant op de gevel van een geluidgevoelige bestemming maximaal 63 dB mag zijn (Wet geluidhinder). Voor het binnenklimaat van de woning geldt een andere norm, 33 dB (Bouwverordening). Deze twee normen kunnen niet met elkaar vergeleken worden en daarom is de bewering dat de normen met 50% worden overschreden niet juist. Een geluidbelasting op de buitenkant van een gebouw van 63 dB kan prima samengaan met een geluidbelasting binnen in het gebouw van 33 dB. Goede geluidisolatie in de muur moet ervoor zorgen dat het geluid van buiten voldoende wordt gedempt.

Verkeer

Door aansluiting van de Brede Hilledijk zal de verkeersdoorstroming op de Laan op Zuid verder stagneren. De Vuurplaat zal helemaal vastlopen, waardoor weer sluipverkeer door de Stadstuinen zal gaan rijden.

Commentaar:

Door de aansluiting van de Brede Hilledijk op de Laan op Zuid en Vuurplaat zal de Putselaan en het kruispunt 2e Rosestraat/Laan op Zuid ontlast worden waardoor de doorstroming daar verbeterd.

Reclamant 10

Hoogbouw

Aan de Laan op Zuid is hoogbouw mogelijk tot en met 70 meter, maar deze hoogte is niet beargumenteerd. Reclamant stelt voor om de hoogte (26 meter) van de huidige bebouwing aan de Laan op Zuid maatgevend te laten zijn.

Commentaar:

In het voorontwerp bestemmingsplan Parkstad I is er voor gekozen dat de bouwhoogte afneemt van noord naar zuid. Beoogd is hiermee een geleidelijke overgang te realiseren van de intensieve en hoge bebouwing op de Wilhelminapier (tot 170 meter) en het gebied Zuidkade (gevarieerde bouwhoogte van 20 tot 80 meter) naar het minder intensief bebouwde Parkstad.

Langs de Laan wordt er naar gestreefd een stevig bebouwingsprofiel te realiseren dat past bij het boulevardkarakter van de Laan op Zuid. In het ontwerpbestemmingsplan is de maximale hoogte 32 meter. Er zijn twee stedenbouwkundige accenten, in GD1 van 40 meter en in GD2 van 51 meter op de plek waar de Brede Hilledijk doorgetrokken gaat worden over de Laan op Zuid naar Vuurplaat toe.

Het gebied achter de Laan op Zuid wordt maximaal 14 meter hoog, zodat deze bebouwing goed aansluit op de hoogte van de bebouwing in Afrikaanderwijk en Feijenoord.

Tram- en metrogeluid

De nieuwe generatie trams zorgt voor meer geluid dan de genoemde 64 dB(A). Voor de berekening van het metrogeluid is geen rekening gehouden met het per 1-1-2007 geldende meet- en rekenvoorschrift geluidhinder 2006.

Commentaar:

Tramlawaai valt onder de berekening voor en binnen de normen van wegverkeerslawaai. De geluidberekening van 14 januari 2010 is gemaakt op basis van het vigerende meet- en rekenvoorschrift uit de Wet geluidhinder.

Luchtkwaliteit

Het Meet- en rekenvoorschrift bevoegdheden luchtkwaliteit heeft betrekking op de jaarlijkse berekening ten bate van onderbouwing van huidige en toekomstige ruimte- en infrastructurele plannen. Een bijbehorende brief van VROM 'actualisatie CARmodel' vermeldt onder meer om speciale aandacht te besteden aan situaties waarbij de concentraties stikstofdioxide net onder de grenswaarden blijven.

Commentaar:

Het luchtonderzoek van 2 augustus 2010 is uitgevoerd volgens het Meet- en rekenvoorschrift en met het nieuwste CARmodel. Uit de resultaten blijkt dat nergens de grenswaarde van NO2 of PM10 wordt overschreden. Daarmee voldoet het plan aan de wet.

Parkeren

Er is geen ruimte om voor alle woningen parkeerruimte te maken.

Commentaar:

De woningen en het andere programma dat op basis van het bestemmingsplan kan worden gerealiseerd betekent inderdaad meer auto's en meer parkeren. In de bouwverordening zijn parkeernormen opgenomen voor de woon- en niet woonbestemmingen. Op basis van deze normen kan voor ieder bouwplan de parkeereis worden bepaald waaraan moet worden voldaan alvorens de bouwvergunning te verlenen. Uitgangspunt is dat deze parkeereis op eigen terrein moet worden voldaan.

Laan op Zuid

Richt de Laan op Zuid opnieuw in door hem recht te trekken, ventwegen aan te leggen, de tramperrons te versmallen, de ondergrond van de haltes te voorzien van asfalt, de gehele weg van ZOAB in plaats van DAB te voorzien.

Maak meer voetgangersdoorsteken met Hillesluis, bouw wijkparkeergarages en handhaaf het groen langs de Parallelweg en Brede Hilledijk en integreer dat in een langgerekt groen parkje. Stap af van de combinatie hoofdverkeersader en stedelijke boulevard.

Commentaar:

Deze opmerkingen worden meegenomen bij de uitwerking van het bestemmingsplan.