Plan: | Ontwikkelingen Reyerpark |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0597.BPWEST2012REYERPRK-OH01 |
Alle wegen hebben een geluidszone. Wanneer een geluidsgevoelige functie (zoals scholen en woningen) mogelijk wordt gemaakt binnen de geluidszone van een weg, er een nieuwe weg wordt aangelegd in de nabijheid van geluidsgevoelige functies of er sprake is van reconstructie van een weg, dient getoetst te worden aan de Wet geluidhinder. Door het aanleggen van een rotonde met een aansluiting naar het parkeerterrein en de Sportlaan is er respectievelijk sprake van reconstructie van de weg en aanleg van een nieuwe weg volgens de Wet geluidhinder.
Reconstructie van de weg
De school valt buiten de geluidszone van de reconstructie zodat geen akoestisch onderzoek hoeft te worden uitgevoerd. Eveneens zijn er geen andere geluidsgevoelige objecten zoals woningen binnen de zone gelegen.
Aanleg van een nieuwe weg
De aanleg van twee toeleidende wegen die aantakken op de nieuwe rotonde en aansluiten op het nieuwe parkeerterrein en de Sportlaan (ook een parkeerterrein) zijn volgens de Wet geluidhinder nieuwe wegen. Deze wegen hebben gezien de stedelijke ligging een geluidszone van 200 m. Het Farelcollege ligt binnen de geluidszone van beide niet-gezoneerde wegen.
Gezien de functie van de wegen, aansluiting tot parkeerterreinen, en het feit dat de parkeervoorzieningen vooral voor de sportverenigingen buiten schooltijden worden gebruikt, wordt geconcludeerd dat de ontwikkeling niet zal leiden tot relevante verandering in de geluidssituatie. Daarom is akoestisch onderzoek achterwege gebleven. Overigens zorgt de kantoorbebouwing tussen de wegen en de school ook voor afscherming van geluid.