Plan: | Ontwikkelingen Reyerpark |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0597.BPWEST2012REYERPRK-OH01 |
Huidige situatie
Ontsluiting gemotoriseerd verkeer
Het plangebied wordt ontsloten door de Populierenlaan. Deze gebiedsontsluitingsweg is een belangrijke verbindingsweg voor het noordwestelijk deel van Ridderkerk. In zuidelijke richting gaat de Populierenlaan over in de Verbindingsweg richting Barendrecht. In noordelijke richting sluit de Populierenlaan aan op de Rotterdamseweg. Via deze hoofdwegen zijn de woongebieden van Ridderkerk en de rijkswegen A15 en A16 goed bereikbaar.
Ten zuiden van de locatie sluit de Populierenlaan aan op de Sportlaan en Kastanjelaan. Dit kruispunt wordt in nabije toekomst gereconstrueerd tot een rotonde. Deze rotonde valt buiten de scope van dit bestemmingsplan. De Kastanjelaan geeft toegang tot onder andere het Farelcollege en parkeerterrein Reyerpark. De Sportlaan geeft via de Koninginneweg toegang tot het centrum van Ridderkerk.
De Fakkel krijgt een nieuwe expeditietoegang, waardoor deze route niet meer gemengd wordt met het fietsverkeer. Deze toegang vormt ook de (exclusieve) bereikbaarheid van de invalidenparkeerplaatsen nabij de ingang van het complex.
De wegen in de omgeving van het plangebied zijn conform Duurzaam Veilig gecategoriseerd. De Populierenlaan is net als de Randweg en de Sportlaan een gebiedsontsluitingsweg met een maximumsnelheid van 50 km/h. De Rotterdamseweg is een gebiedsontsluitingsweg buiten de kom met een snelheidsregime van 80 km/h. De Kastanjelaan is een erftoegangsweg met een maximumsnelheid van 30 km/h.
Geconcludeerd wordt dat de ontsluiting van het plangebied voor het gemotoriseerde verkeer goed is.
Openbaar vervoer
De dichtstbijzijnde openbaarvervoerhalte is de bushalte Kastanjelaan ter hoogte van de kruising van de Kastanjelaan met de Populierenlaan. Vanaf deze halte rijden verschillende lijnen naar onder andere Rotterdam Kralingse Zoom en Rotterdam Zuidplein waar overgestapt kan worden op het metrostelsel van Rotterdam. De frequentie van de bus ligt, met circa 6 keer per uur per richting tijdens de spits en 4 keer per uur buiten de spits, hoog. Door de hoge frequentie en de directe verbindingen naar de metrostations wordt geconcludeerd dat het plangebied goed ontsloten wordt door openbaar vervoer.
Langzaam verkeer
Parallel aan de Populierenlaan zijn er verschillende fietsvoorzieningen in de nabijheid van het plangebied. Dit zijn solitaire fietspaden ten westen van het sportpark Reyerpark en aan de oostzijde van de Populierenlaan deelt de fiets de parallelweg met het gemotoriseerde verkeer. Op de Sportlaan en op het gedeelte van de Kastanjelaan, waar de maximumsnelheid 50 km/h is, zijn fietspaden aanwezig. Vanaf het punt dat de Kastanjelaan overgaat in 30 km/h verdwijnen de fietspaden en maakt de fiets van dezelfde rijbaan gebruik als het gemotoriseerde verkeer. Hiermee voldoen de fietsvoorzieningen aan de richtlijnen van Duurzaam Veilig. Geconcludeerd wordt dat de ontsluiting van het plangebied voor de fiets goed is.
Parkeren
Voor het compenseren van de parkeerplaatsen die door de uitbreiding van de school/verplaatsing van de fietsenstalling verloren gaan, zou een oppervlak van de helft van het huidige wetra-veld van SV Slikkerveer volstaan. Door het hele veld als parkeerterrein in te richten, kan de huidige parkeerdruk echter worden verlicht en wordt ook extra parkeren voor de uitbreiding van de school gerealiseerd. De sportparken Ridderkerk en Reyerpark hebben in de huidige situatie onvoldoende parkeerruimte. Dit leidt tot parkeeroverlast in de naastgelegen woonwijken. Vooral op zaterdagen is er behoefte aan extra parkeerruimte. De belangrijkste oorzaken van het parkeertekort zijn:
Door het wetra-veld in zijn geheel in te richten als parkeerplaats komen er ongeveer 285 parkeerplaatsen bij. Hiermee komt het totaal aantal parkeerplaatsen uit op ruim 400. Om gebruik van het parkeerterrein door de sportverenigingen te stimuleren, moeten de parkeerplaatsen goed bereikbaar zijn. Hiervoor dienen er korte en veilige oversteekroutes te zijn tussen het parkeerterrein en de beide sportparken. Een nieuwe ontsluitingsweg, die via een nieuwe rotonde op de Populierenlaan aansluit, geeft hieraan invulling. Geconcludeerd wordt dat door de verplaatsing van het parkeerterrein en de uitbreiding van de parkeercapaciteit de parkeerdruk in de omgeving daalt.
Verkeersgeneratie en verkeersafwikkeling
Het parkeerterrein in het Reyerpark heeft in het voorliggende plan twee ontsluitingen. De bestaande aansluiting via de Kastanjelaan ten noorden van het Farelcollege wordt gehandhaafd. De ontsluiting vanaf de Kastanjelaan ten zuiden van het Farelcollege wordt alleen voor fietsers gehandhaafd. Hierdoor wordt een veilige toegang naar de fietsenstalling gerealiseerd. De ontsluiting via de rotonde wordt de hoofdontsluiting van het terrein. Op deze rotonde wordt ook het bestaande parkeerterrein behorend bij sportpark Ridderkerk aangesloten.
In figuur 4.2 is de ligging van het plangebied met de toeleidende infrastructuur te zien.
Figuur 4.2 Ligging infrastructuur
Voor de capaciteit van een enkelstrooksrotonde wordt als grenswaarde circa 20.000 tot 25.000 mvt/etmaal aangehouden (som van de intensiteit op de toeleidende wegen, CROW-126). Uit de meest recente verkeersdata (RVMK prognosejaar 2019) blijkt dat de weekdagintensiteit van de Populierenlaan in 2019 circa 14.000 mvt/etmaal te zijn. Uitgaande van een autonome groei van het verkeer van 1,5% per jaar, is de weekdagintensiteit in 2023 circa 14.860 mvt/etmaal voor een werkdag gecorrigeerd met een factor van 1,09. Hiermee komt de verkeersintensiteit uit op circa 16.150 mvt/etmaal. De parkeergelegenheid genereert geen eigen verkeersstromen, maar door de wijziging in ontsluiting van het parkeren kan wel sprake zijn van beperkte toename op het wegvak tussen de twee rotondes in de Populierenlaan. Ook rekening houdend hiermee zal de grenswaarde echter niet worden benaderd.
Conclusie
De ontsluiting van het plangebied is voor verschillende verkeersdeelnemers goed. Door het huidige wetra-veld van SV Slikkerveer om te vormen tot parkeerplaats, wordt het verlies van parkeerruimte in het Reyerpark gecompenseerd en door de extra parkeerplaatsen wordt bovendien de hoge parkeerdruk in de omgeving verlaagd. Een goede verkeersafwikkeling is gewaarborgd. Geconcludeerd wordt dat het aspect verkeer de uitvoering van het plan niet in de weg staat.