Plan: | Den Briel |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0590.bp03denbriel-3001 |
Beoogde ontwikkeling
Ten behoeve van het bestemmingsplan, dat de ontwikkeling van nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen (in de vorm van woningen) mogelijk maakt, is het noodzakelijk inzicht te verkrijgen in de mogelijke geluidshinder. Daarbij dient in het kader van dit bestemmingsplan de geluidsbelasting aan de gevels van de nieuwe woningen ten gevolge van bestaande wegen te worden getoetst.
Toetsingskader
Normstelling
Langs alle wegen – met uitzondering van 30 km/h-wegen en woonerven – bevinden zich op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) geluidszones waarbinnen de geluidshinder vanwege de weg getoetst moet worden. De breedte van de geluidszone is afhankelijk van het aantal rijstroken en van binnen of buiten stedelijke ligging. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening ook bij 30 km/h-wegen de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting te worden onderbouwd.
De geluidshinder wordt berekend aan de hand van de Europese dosismaat Lden (L day-evening-night). Deze dosismaat wordt weergegeven in dB. Deze waarde vertegenwoordigt het gemiddelde geluidsniveau over een etmaal.
Nieuwe situaties
Voor de geluidsbelasting aan de buitengevels van woningen en andere geluidsgevoelige bestemmingen binnen de wettelijke geluidszone van een weg geldt een voorkeursgrenswaarde van 48 dB. In bepaalde gevallen is vaststelling van een hogere waarde mogelijk. Hogere grenswaarden kunnen alleen worden verleend nadat is onderbouwd dat maatregelen om de geluidsbelasting aan de gevel van geluidsgevoelige bestemmingen terug te dringen onvoldoende doeltreffend zijn, dan wel overwegende bezwaren ontmoeten van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerskundige, landschappelijke of financiële aard. Deze hogere grenswaarde mag de uiterste grenswaarde niet te boven gaan. De uiterste grenswaarde van nieuwe woningen langs bestaande wegen binnen de bebouwde kom bedraagt 63 dB. Wanneer de gestelde uiterste grenswaarde wordt overschreden, biedt de Wgh de mogelijkheid woningen te realiseren met een dove gevel, dat wil zeggen, een gevel met slechts incidenteel te openen delen. De geluidswaarde binnen de woningen (binnenwaarde) dient in alle gevallen te voldoen aan de in het Bouwbesluit vastgelegde norm van 33 dB. Krachtens artikel 110g van de Wgh mag het berekende geluidsniveau van het wegverkeer worden gecorrigeerd in verband met de verwachting dat motorvoertuigen in de toekomst stiller zullen worden. Van deze aftrek is gebruikgemaakt.
30 km/h-wegen
De Wgh kent geen geluidsnormen voor 30 km/h-wegen. Een verzoek tot vaststelling van hogere grenswaarden is voor deze geluidsbronnen daarom niet mogelijk. Ter onderbouwing van de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting wordt bij gebrek aan wettelijke normen aangesloten bij de benaderingswijze die de Wet geluidhinder hanteert voor gezoneerde wegen. Vanuit dat oogpunt worden de eerder vermelde voorkeursgrenswaarde en de uiterste grenswaarde uit de Wgh als referentiekader gehanteerd. Daarnaast is van belang dat de maximaal aanvaarde binnenwaarde op grond van het Bouwbesluit ten hoogste 33 dB bedraagt.
Geluidsbeleid hogere waarden gemeente Papendrecht
Voor de gemeente Papendrecht is in 2009 door de Milieudienst Zuid-Holland Zuid een hogere waardenbeleid1 opgesteld (zie Bijlage 4). Deze beleidsregels hebben tot doel om aan te geven wanneer een hogere geluidsbelasting is toegestaan aan de gevels van geluidsgevoelige bestemmingen.
De geluidsbeperkende maatregelen dienen in onderstaande volgorde te worden onderzocht en afgewogen:
Het beleid is alleen gericht op de bouw van woningen en maakt hierbij onderscheid tussen kleinschalige en grootschalige woningbouwontwikkelingen. De grens ligt bij 25 woningen. Om te oordelen of de kwaliteit van de woon- en leefomgeving acceptabel wordt geacht wordt de cumulatieve geluidsbelasting als parameter gebruikt. Het beleid onderscheid drie niveaus van overschrijding:
Bij het onderzoek naar maatregelen bij de ontvanger zullen de volgende maatregelen onderzocht en overwogen moeten worden:
Onderzoek
De ontwikkeling is gelegen binnen de wettelijke geluidszone van de Veerweg en de P.C. Hooftlaan. Deze wegen hebben op basis van een binnenstedelijke ligging en 1 of 2 rijstroken een geluidszone van 200 m. De maximumsnelheid bedraagt 50 km/h.
Ter hoogte van de locatie is de P.C. Hooftlaan ingericht als erftoegangsweg met een maximumsnelheid van 30 km/h tussen de Markt en de Veerweg. Ook een gedeelte van de Veerweg (eerste deel vanaf de P.C. Hooftlaan) is ingericht als 30 km/h-weg door de realisatie van een 30 km/h-poort bij het centrumgebied. Deze delen zijn gedezoneerd op basis van de Wgh. De maximumsnelheid op de Markt bedraagt 30 km/h zodat deze weg eveneens gedezoneerd is.
Rekenmethodiek en invoergegevens
Het akoestisch onderzoek is uitgevoerd volgens Standaard Rekenmethode II (SRM II) conform het Reken- en meetvoorschrift geluidhinder 2006.
De verkeersgegevens die ten grondslag liggen aan de onderzoeken met betrekking tot wegverkeerslawaai en luchtkwaliteit zijn, tenzij anders vermeld, verstrekt door de gemeente Papendrecht.
Deze ontwikkeling vormt slechts een klein onderdeel van de totale reconstructie met ontwikkelingen in het centrumgebied (kernwinkelgebied) van Papendrecht. Op verschillende wegen in het plangebied zal de verkeersintensiteit na de reconstructie van het kernwinkelgebied aanzienlijk wijzigen. Door Goudappel Coffeng zijn op basis van het verkeersmodel verkeersintensiteiten geprognosticeerd voor het jaar 2010 waarin rekening wordt gehouden met de autonome groei van het wegverkeer en de totale reconstructie met ontwikkelingen in het centrumgebied (afgerond op 50-tallen). Op basis van een autonome groei van 1,5% per jaar zijn de intensiteiten voor 2020 berekend.
Tabel 4.1 Berekeningsuitgangspunten
P.C. Hooftlaan | |||||
30 (ten oosten Markt) | |||||
50 (ten westen Markt) | |||||
wegdektype | DAB (referentiewegdek) | ||||
planjaar | 2007 | 2010 | 2020 | ||
verkeersintensiteit | 3.200 | 3.100 | 3.600 | ||
voertuigverdeling | etmaal | lichte mvt | middelzware mvt | zware mvt | |
daguurpercentage | 7,0% | 91,91% | 5,55% | 2,54% | |
avonduurpercentage | 2,6% | 91,91% | 5,55% | 2,54% | |
nachtuurpercentage | 0,7% | 91,91% | 5,55% | 2,54% | |
Veerweg ten noorden van P.C. Hooftlaan | |||||
50 (Vondellaan-30 km/h-poort) | |||||
30 (30 km/h-poort-P.C. Hooftlaan) | |||||
wegdektype | geluidsreducerend asfalt | ||||
planjaar | 2007 | 2010 | 2020 | ||
verkeersintensiteit | 8.100 | 11.500 | 13.400 | ||
voertuigverdeling | etmaal | lichte mvt | middelzware mvt | zware mvt | |
daguurpercentage | 7,0% | 90,0% | 5,2% | 4,8% | |
avonduurpercentage | 2,6% | 90,0% | 5,2% | 4,8% | |
nachtuurpercentage | 0,7% | 90,0% | 5,2% | 4,8% |
Veerweg ten zuiden van P.C. Hooftlaan en kruispunt Veerweg/P.C. Hooftlaan | |||||
maximumsnelheid (km/h) | 30 | ||||
wegdektype | DAB (referentiewegdek) | ||||
planjaar | 2007 | 2010 | 2020 | ||
verkeersintensiteit | 8.100 | 9.300 | 10.750 | ||
voertuigverdeling | etmaal | lichte mvt | middelzware mvt | zware mvt | |
daguurpercentage | 7,0% | 90,0% | 5,2% | 4,8% | |
avonduurpercentage | 2,6% | 90,0% | 5,2% | 4,8% | |
nachtuurpercentage | 0,7% | 90,0% | 5,2% | 4,8% | |
Markt | |||||
maximumsnelheid (km/h) | 30 | ||||
wegdektype | klinkers (open elementenverharding) | ||||
planjaar | 2007 | 2010 | 2020 | ||
verkeersintensiteit | 3.000 | 1.900 | 2.200 | ||
voertuigverdeling | etmaal | lichte mvt | middelzware mvt | zware mvt | |
daguur | 7,0 | 94,0% | 5,7% | 0,3% | |
avonduur | 2,6 | 98,0% | 1,9% | 0,1% | |
nachtuur | 0,7 | 96,0% | 3,8% | 0,2% |
Resultaten gezoneerde wegen
Uit de geluidsberekeningen (zie Bijlage 5) blijkt dat aan de gevels van een aantal woningen gelegen langs de Veerweg de geluidsbelasting ten gevolge van het verkeer op de Veerweg hoger is dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB. De maximale geluidsbelasting bedraagt 57 dB, dit is echter lager dan de uiterste grenswaarde van 63 dB. In Bijlage 6 zijn figuren opgenomen waarin per verdiepingslaag de berekende hogere geluidsbelasting op de gevel in beeld is gebracht.
Aan de gevels van de woningen gelegen in het kopblok langs de P.C. Hooftlaan wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB ten gevolge van het verkeer op de Veerweg niet overschreden.
In onderstaande tabel is beschreven voor hoeveel woningen welke hogere waarde benodigd is.
Tabel 4.2 Aan te vragen hogere waarden
aantal woningen | verdieping | hogere waarde | bron | |
blokzijde P.C. Hooftlaan | 2 | 1e laag | 55 dB | Veerweg |
2 | 2e laag | 54 dB | Veerweg | |
2 | 3e laag | 54 dB | Veerweg | |
2 | 4e laag | 53 dB | Veerweg | |
blok zijde ingang parkeergarage | 2 | 1e laag | 57 dB | Veerweg |
2 | 2e laag | 57 dB | Veerweg | |
2 | 3e laag | 56 dB | Veerweg | |
1 | 3e laag | 49 dB | Veerweg | |
2 | 4e laag | 55 dB | Veerweg | |
1 | 4e laag | 50 dB | Veerweg |
Voor 36 woningen gelegen langs de Veerweg zijn in het vigerende bestemmingsplan Centrum reeds hogere waarden verleend, zie onderstaande tabel.
Tabel 4.3 Reeds verleende hogere waarden
aantal woningen verleende hogere waarde | verleende hogere waarde | bron |
18 | 62 dB(A), 60 dB | Veerweg |
16 | 52 dB(A), 50 dB | Veerweg |
2 | 51 dB(A), 49 dB | Veerweg |
Tabel 4.4 Benodigd versus verleende hogere waarden
aantal woningen benodigde hogere waarden | benodigde hogere waarde | aantal woningen verleende hogere waarden | verleende hogere waarde | |
4 | 16 | 57 dB | 18 | 60 dB |
2 | 56 dB | |||
4 | 55 dB | |||
4 | 54 dB | |||
2 | 53 dB | |||
1 | 1 | 50 dB | 16 | 50 dB |
1 | 1 | 49 dB | 2 | 49 dB |
Uit bovenstaande tabel blijkt dat voor 16 woningen een hogere waarde benodigd is van maximaal 57 dB. Voor 18 woningen is reeds een hogere waarden verleend van 60 dB. Geconcludeerd kan worden dat geen extra hogere waarden aangevraagd hoeven te worden.
Uit de berekeningsresultaten (Bijlage 5) blijkt dat de maximale geluidsbelasting ten gevolge van het verkeer op de P.C. Hooftlaan aan de gevels van de nieuwe woningen 46 dB bedraagt. Hier wordt de voorkeursgrenswaarde niet overschreden. Er is sprake van een aanvaardbare akoestische situatie.
Resultaten gedezoneerde wegen
Uit de berekeningen blijkt dat ten gevolge van het verkeer op de Markt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB aan de gevels van de nieuwe woningen nergens wordt overschreden. De maximale geluidsbelasting ten gevolge van het verkeer op de P.C. Hooftlaan bedraagt 57 dB. Hierbij wordt, indien de weg gezoneerd zou zijn, de voorkeursgrenswaarde aan de gevels van de woningen gelegen langs de Veerweg en in het kopblok overschreden. Ten gevolge van het verkeer op de Veerweg bedraagt de maximale geluidsbelasting 56 dB. Ook hierbij wordt de voorkeursgrenswaarde aan de gevels van een aantal woningen gelegen langs de Veerweg, indien de weg gezoneerd zou zijn, overschreden.
Maatregelen bij overschrijding voorkeursgrenswaarde
De geluidsbelasting aan de gevel van de geluidsgevoelige bestemmingen kan worden gereduceerd door maatregelen aan de bron of in het overdrachtsgebied.
Er is een aantal maatregelen aan de bron denkbaar. De eerste mogelijkheid is het beperken van de verkeersomvang, de snelheid of wijziging van de samenstelling van het verkeer. De maximumsnelheid op de P.C. Hooftlaan en de Veerweg bedraagt reeds 30 km/h zodat het verlagen van de snelheid niet mogelijk is. Eveneens is het wijzigen van de functie van de weg niet gewenst. Een andere maatregel aan de bron is het toepassen van een andere wegdekverharding. Op de Veerweg is ter hoogte van het plangebied reeds geluidsreducerend asfalt toegepast.
Maatregelen in het overdrachtsgebied in de vorm van geluidsschermen stuiten op overwegende bezwaren van stedenbouwkundige aard. Dergelijke schermen zijn in binnenstedelijk gebied niet inpasbaar.
Geconcludeerd kan worden dat redelijkerwijs geen maatregelen mogelijk zijn om de geluidsbelasting aan de gevels van de woningen ten gevolge van het verkeer op de P.C. Hooftlaan en de Veerweg te reduceren. Daarnaast overschrijdt de geluidsbelasting de uiterste grenswaarde niet, hierdoor is sprake van een aanvaardbaar akoestisch klimaat.
Conclusies
Op basis van het akoestisch onderzoek kan het volgende worden geconcludeerd.