direct naar inhoud van 3.2 Beschrijving voornemen
Plan: Den Briel
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0590.bp03denbriel-3001

3.2 Beschrijving voornemen

Massastudie

De voor het planvoornemen opgestelde massastudie (zie Bijlage 1) gaat uit van meerdere bouwvolumes die samen ruimte bieden aan circa 65 appartementen, ruim 3.000 m² aan voorzieningen zoals commerciële functies, dienstverlening, een gezondheidscentrum en een grote parkeergarage. Op basis van de massastudie bevat het project de volgende onderdelen:

  • voorzieningen zoals commerciële functies, dienstverlening, een gezondheidscentrum langs de Veerweg;
  • boven de voorzieningen 37 appartementen.
  • een parkeervoorziening voorzien van een “groen” dek met daarop o.a. een paviljoen van circa 100 m².
  • 28 compacte appartementen op de kop van de bestaande flat aan de zijde van de P.C. Hooftlaan.

Inmiddels is voor de bouw van de appartementen, commerciële ruimten, dienstverlenende ruimten, een gezondheidscentrum en de parkeergarage een plan uitgewerkt dat op hoofdlijnen in overeenstemming met de massastudie is. Dit plan wordt hieronder beknopt toegelicht.

Uitgewerkte plan

Het uitgewerkte plan voor deze locatie voorziet in de bouw van appartementen met een voorzieningenstrip en een parkeergarage langs de Veerweg. Aan de zijde van de Veerweg zijn tevens een milieupark (afval en recycling) en een laad&los plaats voorgesteld in het plangebied. Ook worden aan de kop van de bestaande flat Constantijn Huygenslaan/P.C. Hooftlaan appartementen toegevoegd. Het totaal aantal te realiseren appartementen in het plangebied is naar beneden bijgesteld ten opzichte van de massastudie (60 in plaats van 65 appartementen).

Veerweg

Het bouwvolume langs de Veerweg bestaat uit twee kleine circa 17 m hoge hoektorens met een tussenliggende circa 9 m hoge bebouwingsstrip. De twee plat afgedekte torens bezitten elk voorzieningen op de begane grond en 16 woonappartementen op verdiepingsniveau. Een deel van de begane grondlaag van de torens bevat tevens bergingen behorende bij de appartementen en de hoofdentrees naar de bovenliggende woontorens. De torens bieden elk ruimte aan 16 appartementen. De tussen de twee torens gelegen voorzieningenstrip bestaat uit twee bouwlagen en is volledig bedoeld voor commerciële functies (niet zijnde detailhandel), dienstverlenende functies en/of een gezondheidscentrum. Het dak van de strip wordt uitgevoerd als een golvend vegetatiedak.

P.C. Hooftlaan

Aan de zijde van de P.C. Hooftlaan is ter plaatse van de zuidelijke blinde kopgevel van de bestaande galerijflat een nieuw kopgebouw in 8 bouwlagen geprojecteerd. Door de bouw van een kopgebouw met op de P.C. Hooftlaan georiënteerde appartementen ontstaat aan deze zijde in de nabijheid van het nieuwe centrumgebied rond de Meent een ruimtelijk meer aansprekend beeld van de galerijflat. Het kopgebouw bevat 28 appartementen. Het gebouw rust voor een deel op kolommen omdat het voor een groot deel wordt gerealiseerd boven de watergang langs de P.C. Hooftlaan. De balkons kragen gedeeltelijk uit boven de stoep langs de P.C. Hooftlaan. Ter plaatse bedraagt de vrije ruimte onder het gebouw circa 4 m ten opzichte van het maaiveld en circa 5 m ten opzichte van het waterpeil. Hierdoor blijft er voldoende ruimte over voor het passeren van het gebouw en voor doorzicht vanaf de P.C. Hooftlaan naar het voorterrein van de bestaande woonflat.

Het gebouw heeft een eigen centrale hoofdentree met trappenhuis en lift aan de zijde van het bestaande woongebouw. Hierdoor kunnen alle 28 appartementen worden georiënteerd op het zuiden tot zuidwesten. Alle appartementen beschikken over balkons. De verspringende gevellijn en de afgeschuinde balkons accentueren de lichte asverschuiving in het wegtracé van de P.C. Hooftlaan en richten het beeld vanuit het westen meer in de richting van het centrumgebied. Het kopgebouw heeft een bouwhoogte van circa 27 m, gemeten vanaf het maaiveldniveau bij de P.C. Hooftlaan. Deze hoogte sluit voldoende aan bij de hoogte van de bestaande galerijflat (circa 26,5 m).

Parkeergarage

Ingeklemd tussen de bestaande galerijflat (Constantijn Huygenslaan 205 t/m 395) en de geplande voorzieningenstrip en appartementen, wordt een parkeergarage op maaiveldniveau voorgesteld. De parkeergarage kan mogelijk in twee fasen worden aangelegd. De parkeergarage sluit aan op de ten noorden gelegen galerijflat (Constantijn Huygenslaan 45 t/m 203) waar momenteel ten behoeve van het inmiddels opgeheven tijdelijk winkelcentrum 'Den Briel' een tijdelijk parkeerterrein aanwezig is. De in- en uitritten van de parkeergarage worden aan de oostelijke zijde ontsloten vanaf de Veerweg, direct ten noorden van het nieuwe bouwvolume aan de Veerweg.

Bij de ontwikkeling van het centrumgebied is een parkeerbalans opgesteld. De totale parkeerbehoefte bedraagt uitgaande van het opnemen van 37 parkeerplaatsen uit het project 'De Marktmeester', een parkeerbehoefte van 1,8 parkeerplaats per appartement binnen het plangebied (60 x 1,8) en van gemiddeld 2,1 parkeerplaats per 100 m² bvo voor de voorzieningenstrip, in totaal 208 parkeerplaatsen. De onderhavige ontwikkeling is in deze parkeerbalans opgenomen. Er kan sprake zijn van eventueel dubbelgebruik van parkeerplaatsen, maar dit dubbelgebruik is in de berekening vanwege de afhankelijkheid van de specifieke invulling van de commerciële ruimten buiten beschouwing gelaten. In het plangebied is voldoende ruimte beschikbaar om het benodigde aantal parkeerplaatsen te realiseren.

Op het dak van de parkeergarage wordt een daktuin en een paviljoen van maximaal 200 m² gerealiseerd ten behoeve van de bewoners van de nieuwe appartementen en van de bestaande galerijflats aan de Constantijn Huygenslaan. Het paviljoen is globaal aangegeven op de plankaart omdat de exacte ligging nog niet bekend is. Vanuit de parkeergarage leidt een loopbrug over het water naar de P.C. Hooftlaan. Het grasdak boven op de parkeergarage ligt op een hoogte van circa 3,5 m ten opzichte van het maaiveld. De maximale bouwhoogte van de parkeergarage wordt overschreden door balustrades, hekwerken en tuinmeubilair (mede ten behoeve van het paviljoen).

Bezonning en daglicht

Er is een bezonningsstudie (Bijlage 2) en een daglichtberekening (Bijlage 3) uitgevoerd om te bekijken wat de invloed is van de nieuwbouw op de bestaande flat aan de Constantijn Huygenslaan en de woningen aan de Veerweg. In de bezonningsstudie is gekeken naar de schaduw van de hoogbouw (bestaand en nieuw) op de woningen aan de oostzijde van de Veerweg. Geconcludeerd is dat alleen in de maanden rond juni er tussen 17 en 18 uur een geringe toename is van het aantal woningen dat met hun voorgevels iets meer schaduw vangt tengevolge van de nieuwbouw. Dus een paar woningen heeft een uur eerder schaduw. De rest van de dag hebben de woningen helemaal geen last door de gunstige ligging aan de oostzijde van de locatie.

In de daglichtberekening is gekeken wat de invloed op het daglicht is van de nieuwbouw ten opzichte van de bestaande flat. Daarbij is de daglichtreductie berekend van de woning die het meest hinder ondervindt van de geplande nieuwbouw. Dit is dan ook de maatgevende woning. De nieuwbouw zorgt ervoor dat bij deze woning een daglichtreductie plaatsvindt, maar de daglichttoetreding is nog ruim voldoende ten opzichte van de wettelijke normen in het bouwbesluit.