Type plan: bestemmingsplan
Naam van het plan: Nieuwstraat 35 Westmaas
Status: vastgesteld
Plan identificatie: NL.IMRO.0585.BPWMSNieuwstraat35-VG01

4.2 Bedrijven en milieuzonering

Milieuzonering beperkt zich tot milieuaspecten met een ruimtelijke dimensie, te weten: geluid, geur, gevaar en stof. Daarnaast is milieuzonering gericht op nieuwe ontwikkelingen. Milieuzonering is niet bedoeld voor het beoordelen van bestaande situaties waarbij gevestigde milieubelastende activiteiten en milieugevoelige functies op minder dan de richtafstand van elkaar staan. Met de VNG-brochure “Bedrijven en milieuzonering”1  (het zogenaamde ‘groene boekje’) kan worden bepaald wat de gewenste richtafstand is tussen de bouwlocatie en de geluidgevoelige objecten in de omgeving. Dit kan oplopen tot een maximale richtafstand voor bedrijven met milieucategorie 6 en die bedraagt 1.500 meter tot omgevingstype rustige woonwijk.
 
Het waar nodig ruimtelijk scheiden van milieubelastende activiteiten en milieugevoelige gebieden en functies bij nieuwe ontwikkelingen dient twee doelen:
  • Het reeds in het ruimtelijk spoor voorkómen of zoveel mogelijk beperken van hinder en gevaar bij woningen en andere gevoelige functies;
  • Het bieden van voldoende zekerheid aan bedrijven dat zij hun activiteiten duurzaam binnen aanvaardbare voorwaarden kunnen uitoefenen.
 
Tegenover het plangebied is een autoschadebedrijf gesitueerd. De richtafstand voor autoschadebedrijven, wat tevens autoplaatwerkerijen zijn, is 100 meter. Gezien het feit dat het plangebied deel uitmaakt van het dorpscentrum van Westmaas, valt dit onder omgevingstype ‘gebied met functiemenging’. In zo’n gebied mag de minimale richtafstand met een stap worden verlaagd. De richtafstand wordt dan 50 meter.
 
Conclusie
Het plangebied ligt binnen de richtafstand van 50 meter van het autoschadebedrijf. Hiermee wordt dus niet voldaan aan de richtafstand uit de handreiking “Bedrijven en milieuzonering”. Echter, binnen een straal van 50 meter van het autoschadebedrijf bevinden zich al meerdere woningen. De woning aan de Nieuwstraat 33 (direct ten zouden van het plangebied) bevindt zich net zo ver van de bestemmingsgrens van het autoschadebedrijf als de Nieuwstraat 35. Hieruit blijkt dat de gemeente al eerder in het ruimtelijke spoor voor dit deel van de Nieuwstraat heeft bepaald dat woningen dichterbij het autoschadebedrijf acceptabel zijn. Op basis van deze huidige situatie kan geconcludeerd worden dat de functie wonen inpasbaar is in de omgeving van het autoschadebedrijf en dat het autoschadebedrijf hierdoor niet wordt benadeelt in de uitoefening van zijn activiteiten. Het onderdeel ‘bedrijven en milieuzonering’ vormt zodoende geen belemmering voor onderhavig plan.