Type plan: bestemmingsplan
Naam van het plan: Partiële herziening Haaswijk
Status: vastgesteld
Plan identificatie: NL.IMRO.0579.BPHaaswPartHerz01-VA01

Toelichting

1 Inleiding
1.1 Aanleiding
Op 25 oktober 2012 is het bestemmingsplan 'Haaswijk' door de gemeente Oegstgeest vastgesteld. Echter is er wegens een softwarematige fout de aanduiding ‘wro-zone ontheffingsgebied’ opgenomen in plaats van ‘wetgevingszone – afwijkingsgebied’. Met de voorliggende partiële herziening wordt deze fout hersteld.
 
Daarnaast is er besloten de standplaats direct positief te bestemmen binnen de bestemming verkeer, op de
specifieke locatie waar reeds een snackcar staat. In de voorliggende partiële herziening Haaswijk wordt
de regel Verkeer aangepast en vervalt de binnenplanse ontheffing’. Op de planverbeelding wordt door een functieaanduiding een gebied aangegeven waar een standplaats is toegestaan. Aan een standplaats worden de volgende voorwaarden verbonden:
  • Er is maximaal 1 standplaats toegestaan in dit gebied.
  • De oppervlakte van de standplaats bedraagt maximaal 25m²
  • Er dient te worden voldaan aan de APV en aan het Standplaatsenbeleid
In de bijlage is een memo opgenomen waar de voorwaarden voor een standplaats onderbouwd worden.
1.2 Plangebied
Het plangebied voor de partiële herziening beperkt zich tot het afwijkingsgebied op het Boerhaaveplein. De onderstaande afbeelding toont een globale begrenzing van het plangebied.
 
 
Globale begrenzing plangebied partiële herziening Haaswijk
1.3 Vigerende bestemmingsplannen
De voorliggende partiële herziening is van kracht op het bestemmingsplan 'Haaswijk', welke vastgesteld is op 25-10-2012 door de raad van de gemeente Oegstgeest.
 
2 Beleidskader
Gezien de geringe omvang van het voorliggende bestemmingsplan wordt er verwezen naar het beleidskader in het bestemmingsplan 'Haaswijk', zoals vastgesteld door de raad van de gemeente Oegstgeest op 25-10-2012.
2.1 Standplaatsenbeleid
In de gemeente Oegstgeest zijn standplaatsen een bekend fenomeen. Gedurende het jaar worden goederen als vis, kaas, groenten, snacks, bloemen, oliebollen en kerstbomen vanaf een vaste stand-plaats in de openbare ruimte te koop aangeboden. Deze standplaatsen zijn belangrijk voor de lokale economie. Een van de speerpunten van ons lokale economisch beleid is het ondersteunen van een hoogwaardig en gevarieerd aanbod van winkels en voorzieningen. Standplaatsen maken hier onderdeel van uit. Standplaatsen dragen bij aan een verlevendiging van het straatbeeld, voorzien in een behoefte en verschaffen werkgelegenheid. Een van de speerpunten van het lokale economische beleid is versterking en ondersteuning van de lokale detailhandel. Omdat de meeste standplaatsen zich in en rond winkelcentra bevinden, dragen zij bij aan de lokale detailhandel.
 
De gemeente onderkent de waarde van standplaatsen. Standplaatsen verlevendigen het straatbeeld en worden gezien als een versterking van het reguliere winkelaanbod. Standplaatsen zorgen voor diversiteit in het winkelgebied. Regulering met betrekking tot standplaatsen is gewenst omdat een overdaad aan standplaatsen kan leiden tot overlast (geluidsoverlast, stankoverlast, verkeershinder en overlast door zwerfafval en ongewenst gebruik van de openbare ruimte).
 
Op 25 september 2014 heeft de gemeenteraad het Standplaatsenbeleid gemeente Oegstgeest vastgesteld. In deze notitie zijn specifieke beleidsregels opgenomen voor bestaande en nieuwe stand-plaatsen. Daarnaast zijn de vaste standplaatsen in Oegstgeest benoemd. Ook op het Boerhaaveplein is een standplaats benoemd.
In bestemmingsplan Haaswijk is op het Boerhaaveplein al een standplaats voorzien. Door de software-matige fout in het bestemmingsplan is gebleken dat er geen juridische basis bestond voor het formeel toestaan van de standplaats.
 
In de partiële herziening wordt nu een standplaats direct positief bestemd. Daartoe wordt het desbetref-fende artikel aangepast en vervalt de binnenplanse ontheffing.
Aan een standplaats worden de volgende voorwaarden verbonden:
  • Er is maximaal 1 standplaats toegestaan in dit gebied.
  • De oppervlakte van de standplaats bedraagt maximaal 25m²
  • Er dient te worden voldaan aan de APV en aan het Standplaatsenbeleid
Ten einde een standplaats op een locatie toe te staan wordt er getoetst aan het bestemmingsplan, de APV en het standplaatsenbeleid. Ten aanzien van de aard, milieubelasting en uitstraling zijn regels opgenomen in de APV en in het Standplaatsenbeleid. Voor het innemen van een standplaats is een standplaatsvergunning noodzakelijk. In deze standplaatsvergunning zijn regels opgenomen waaraan de standplaatshouder zich dient te houden.
 
Bij de toets of een standplaatsvergunning kan worden afgegeven wordt getoetst aan 10 criteria:
  • Openbare orde
  • Openbare veiligheid (wegverkeersveiligheid, sociaal onveilige situaties)
  • Volksgezondheid
  • De bescherming van het milieu ( de Wet milieubeheer en het Activiteitenbesluit is van toepas-sing)
  • Strijdigheid met het bestemmingsplan
  • Redelijke eisen van welstand
  • Het verzorgingsniveau
  • Het aantal dagen dat de standplaats per week mag worden ingenomen
  • Brandveiligheid
  • Branchering 
Indien er voldaan wordt aan de bovengenoemde criteria en de regels uit het bestemmingsplan kan de standplaatsvergunning afgegeven worden. Met dit bestemmingsplan wordt de standplaats planologisch mogelijk gemaakt. In de afgifte van de standplaatsvergunning wordt een toets uitgevoerd op de overige criteria.
  
3 Haalbaarheid
Gezien de geringe omvang van het voorliggende bestemmingsplan wordt er verwezen naar het haalbaarheidshoofdstuk in het bestemmingsplan 'Haaswijk', zoals vastgesteld door de raad van de gemeente Oegstgeest op 25-10-2012.