Plan: | Pletterij 3 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0576.BP201000008-test |
Normstelling en beleid
Luchthavenindelingbesluit
Het rijksbeleid ten aanzien van de toekomstige ontwikkeling van Schiphol is geformuleerd in de Wet tot wijziging van de Wet Luchtvaart die op 20 februari 2003 in werking is getreden (verder gewijzigde Wet Luchtvaart genoemd). De gewijzigde Wet Luchtvaart is gericht op het tot stand brengen van een wettelijke grondslag voor het nieuwe regime voor de luchthaven Schiphol. Deze wet vormt de grondslag voor twee uitvoeringsbesluiten: het Luchthavenverkeerbesluit en het Luchthavenindelingbesluit (Lib). Nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen dienen in overeenstemming te zijn met het Luchthavenindelingbesluit.
De ruimtelijke consequenties van de gewijzigde Wet Luchtvaart worden weergegeven in het Luchthavenindelingbesluit. In dit Besluit wordt een beperkingengebied aangegeven. Hierin worden beperkingengebieden ten aanzien van Schiphol weergegeven met betrekking tot externe veiligheid, geluidsbelasting, hoogtebeperkingen en vogelaantrekkende werking.
Nota Ruimte
In de Nota Ruimte wordt aangegeven dat Schiphol voor de toekomst ruimte nodig heeft om uit te breiden. Derhalve is op een PKB-kaart de zogenoemde 20 Ke-contour opgenomen. Binnen deze contouren mogen geen nieuwe uitleglocaties ten behoeve van woningbouw worden ontwikkeld. Herstructurering en intensivering in bestaand gebouwd gebied zijn binnen de 20 Ke-contour nu en in de toekomst wel mogelijk. Revitalisering, herstructurering en transformatie van bestaande woon- en werkgebieden is volgens de Nota cruciaal om de gestelde ruimtelijke doelen te kunnen bereiken.
Onderzoek
Luchthavenindelingbesluit (Lib)
Uit de overzichtskaarten bij het Lib blijkt dat de maximale toegestane bouwhoogte ter plaatse van de beoogde ontwikkeling ruimschoots meer dan de bouwhoogte van de bestaande te handhaven bebouwing bedraagt. De ontwikkeling is niet gelegen binnen het beperkingsgebied voor vogelaantrekkende functies.
Nota Ruimte
De beoogde ontwikkeling ligt buiten de 20 ke-contour uit de Nota Ruimte.
Conclusie
Op grond van het Luchthavenindelingbesluit zijn er geen belemmeringen met betrekking tot de functiewijziging binnen het plangebied. Er treden geen knelpunten op met betrekking tot de Nota Ruimte. De ligging nabij Schiphol staat de ontwikkeling niet in de weg.