direct naar inhoud van 6.9 Geluidshinder
Plan: Marslaan tussen 65 en 67
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0571.BPLKLmarslaan65-OH01

6.9 Geluidshinder

6.9.1 Beoogde ontwikkeling

In het plangebied wordt een nieuwe woning mogelijk gemaakt. Een woning is volgens de Wet geluidhinder een geluidsgevoelige functie waarvoor akoestisch onderzoek dient te worden uitgevoerd. Het betreft hier geluidshinder ten gevolge van het wegverkeer.

6.9.2 Toetsingskader
6.9.2.1 Normstelling

Langs alle wegen - met uitzondering van 30 km/h-wegen en woonerven - bevinden zich op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) geluidszones waarbinnen de geluidshinder vanwege de weg getoetst moet worden. De breedte van de geluidszone is afhankelijk van het aantal rijstroken en van binnen- of buitenstedelijke ligging. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening ook bij 30 km/h-wegen de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting te worden onderbouwd.

De geluidshinder wordt berekend aan de hand van de Europese dosismaat Lden (L day-evening-night). Deze dosismaat wordt weergegeven in dB. Deze waarde vertegenwoordigt het gemiddelde geluidsniveau over een etmaal.

6.9.2.2 Nieuwe situaties

Voor de geluidsbelasting aan de buitengevels van woningen en andere geluidsgevoelige bestemmingen binnen de wettelijke geluidszone van een weg, geldt een voorkeursgrenswaarde van 48 dB. In bepaalde gevallen is vaststelling van een hogere waarde mogelijk. Hogere grenswaarden kunnen alleen worden verleend nadat is onderbouwd dat maatregelen om de geluidsbelasting aan de gevel van geluidsgevoelige bestemmingen terug te dringen onvoldoende doeltreffend zijn, dan wel overwegende bezwaren ontmoeten van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerskundige, landschappelijke of financiële aard. Deze hogere grenswaarde mag de uiterste grenswaarde niet te boven gaan. Voor de beoogde binnenstedelijke ontwikkeling geldt een uiterste grenswaarde van 63 dB. Wanneer de gestelde uiterste grenswaarde wordt overschreden, biedt de Wgh de mogelijkheid woningen te realiseren met een dove gevel, dat wil zeggen, een gevel met slechts incidenteel te openen delen. De geluidswaarde binnen de woningen (binnenwaarde) dient in alle gevallen te voldoen aan de in het Bouwbesluit neergelegde norm van 33 dB. Krachtens artikel 110g van de Wet geluidhinder mag het berekende geluidsniveau van het wegverkeer worden gecorrigeerd in verband met de verwachting dat motorvoertuigen in de toekomst stiller zullen worden. Van deze aftrek is gebruikgemaakt.

6.9.2.3 30 km/h-wegen

De Wet geluidhinder kent geen geluidsnormen voor 30 km/h-wegen. Een verzoek tot vaststelling van hogere grenswaarden is voor deze geluidsbron daarom niet mogelijk. Ter onderbouwing van de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting wordt bij gebrek aan wettelijke normen aangesloten bij de benaderingswijze die de Wet geluidhinder hanteert voor gezoneerde wegen. Vanuit dat oogpunt worden de eerder vermelde voorkeursgrenswaarde en de uiterste grenswaarde uit de Wgh als referentiekader gehanteerd.

6.9.3 Onderzoek

De ontwikkeling is gelegen binnen de geluidszone van de Lekweg. Deze weg heeft een geluidszone van 250 m, uitgaande van twee rijstroken en een buitenstedelijke ligging. Direct langs de ontwikkelingslocatie ligt de Marslaan. Deze weg kent een maximumsnelheid van 30 km/h en is vanwege dit snelheidsregime gedezoneerd. Op basis van jurisprudentie is voor deze weg akoestisch onderzoek uitgevoerd.

6.9.4 Rekenmethodiek en invoergegevens

Het akoestisch onderzoek is uitgevoerd volgens Standaard Rekenmethode I (SRM I) conform het Reken- en meetvoorschrift geluidhinder 2006. De berekeningen zijn opgenomen in bijlage 1. De verkeersintensiteiten die ten grondslag liggen aan dit akoestisch onderzoek staan vermeld in de paragraaf verkeer. De voertuigverdeling van het verkeer op beide wegen is verkregen uit de verkeerstellingen. De wegdekverharding op de Lekdijk bestaat uit asfalt en op de Marslaan liggen klinkers.

6.9.5 Resultaten gezoneerde weg

De 48 dB-contour (voorkeursgrenswaarde) ten gevolge van het verkeer op de Lekdijk ligt op 38 m uit de as van de weg. De nieuwe woning is echter op grotere afstand gelegen, zodat de voorkeursgrenswaarde van 48 dB aan de gevels niet overschreden zal worden.

6.9.6 Resultaten niet-gezoneerde weg

De maximale geluidsbelastingen ten gevolge van het verkeer op de Marslaan op een maatgevende afstand van 19,5 m bedraagt 44 dB. Hierbij is sprake van een aanvaardbaar akoestisch klimaat.

6.9.7 Conclusie

Aan de gevels van de nieuwe woning is sprake van een aanvaardbaar akoestisch klimaat ten gevolge van het verkeer op zowel de Lekdijk als de Marslaan. De Wet geluidhinder staat de realisatie van de nieuwe woning dan ook niet in de weg.