direct naar inhoud van 4.2 Wegverkeerslawaai
Plan: Heereweg 52-52a
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0553.dorpheereweg52-vax1

4.2 Wegverkeerslawaai

4.2.1 Beoogde ontwikkeling

In het plangebied worden vier nieuwe woningen (appartementen) gerealiseerd. Woningen zijn volgens de Wet geluidhinder geluidsgevoelige functies waarvoor akoestisch onderzoek uitgevoerd moet worden. Voor de woning die opnieuw in gebruik genomen gaat worden, hoeft geen akoestisch onderzoek te worden uitgevoerd.

4.2.2 Toetsingskader

Normstelling

Langs alle wegen - met uitzondering van 30 km/h-wegen en woonerven - bevinden zich op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) geluidszones waarbinnen de geluidshinder vanwege de weg getoetst moet worden. De breedte van de geluidszone is afhankelijk van het aantal rijstroken en van binnen- of buitenstedelijke ligging. In tabel 4.1 is hiervan een overzicht opgenomen. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening ook bij 30 km/h-wegen de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting te worden onderbouwd.

De geluidshinder wordt berekend aan de hand van de Europese dosismaat Lden(L day-evening-night). Deze dosismaat wordt weergegeven in dB. Deze waarde vertegenwoordigt het gemiddelde geluidsniveau over een etmaal.

Tabel 4.1 Geluidszones

  aantal rijstroken   zonebreedte  
Binnenstedelijk
(binnen de bebouwde kom met uitzondering van auto- wegen en autosnelwegen)  
1 of 2   200 m  
  3 of meer   350 m  
Buitenstedelijk
(buiten de bebouwde kom, autowegen en autosnelwegen)  
1 of 2   250 m  
  3 of 4   400 m  
  5 of meer   600 m  

Nieuwe situaties

Voor de geluidsbelasting aan de buitengevels van geluidsgevoelige bestemmingen binnen de wettelijke geluidszone van een weg geldt een voorkeursgrenswaarde van 48 dB. In bepaalde gevallen is vaststelling van een hogere waarde mogelijk. Hogere grenswaarden kunnen alleen worden verleend nadat is onderbouwd dat maatregelen om de geluidsbelasting aan de gevel van geluidsgevoelige bestemmingen terug te dringen onvoldoende doeltreffend zijn, dan wel overwegende bezwaren ontmoeten van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerskundige, landschappelijke of financiële aard. Deze hogere grenswaarde mag de uiterste grenswaarde niet te boven gaan. Voor onderhavig plan dat binnenstedelijk is gelegen geldt een uiterste grenswaarde van 63 dB. De geluidswaarde binnen de geluidsgevoelige bestemming (binnenwaarde) dient in alle gevallen te voldoen aan de in het Bouwbesluit neergelegde norm van 33 dB. Krachtens artikel 110g van de Wet geluidhinder mag het berekende geluidsniveau van het wegverkeer worden gecorrigeerd in verband met de verwachting dat motorvoertuigen in de toekomst stiller zullen worden. Conform artikel 3.6 uit het Reken- en Meetvoorschrift geluidhinder 2006 geldt voor wegen met een snelheid lager dan 70 km/h een aftrek van 5 dB. Voor wegen met een maximumsnelheid van 70 km/h of meer geldt een aftrek van 2 dB. Op alle in deze rapportage genoemde geluidsbelastingen is deze aftrek toegepast, tenzij anders vermeld.

30 km/h-wegen

Zoals gesteld zijn wegen met een maximumsnelheid van 30 km/h of lager op basis van de Wgh niet-gezoneerd. Akoestisch onderzoek zou achterwege kunnen blijven. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening inzichtelijk te worden gemaakt of er sprake is van een aanvaardbaar akoestisch klimaat. Indien dit niet het geval is, dient te worden onderbouwd of maatregelen ter beheersing van de geluidsbelasting aan de gevels noodzakelijk, mogelijk en/of doelmatig zijn. Ter onderbouwing van de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting wordt bij gebrek aan wettelijke normen aangesloten bij de benaderingswijze die de Wgh hanteert voor gezoneerde wegen. Vanuit dat oogpunt wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB en de uiterste grenswaarde van 63 dB uit de Wgh als referentiekader gehanteerd. Daarnaast is van belang dat zodanige gevelmaatregelen worden genomen dat de maximaal aanvaarde binnenwaarde op grond van het Bouwbesluit ten hoogste 33 dB bedraagt.

4.2.3 Onderzoek

De ontwikkeling is gelegen binnen de geluidszone van de Oranjelaan. Deze gebiedsontsluitingsweg heeft een binnenstedelijke ligging, twee rijstroken en derhalve een geluidszone van 200 m. Om de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting van niet-gezoneerde wegen te beoordelen, is de geluidsbelasting van de Heereweg en de Mendeldreef berekend.

Rekenmethodiek

Het akoestisch onderzoek is uitgevoerd volgens Standaard Rekenmethode I (SRM I) conform het Reken- en meetvoorschrift geluidhinder 2006 (RMG 2006). De geluidsbelasting aan de buitengevels van de beoogde ontwikkeling is berekend voor het prognosejaar 2022.

Verkeersintensiteiten

De verkeersgegevens (in mvt/etmaal) die ten grondslag liggen aan het akoestisch onderzoek staan vermeld in tabel 4.2 De verkeersintensiteiten voor de verschillende wegen zijn afkomstig uit de RVMK Holland Rijnland 2020 (Goudappel Coffeng, 2007). Voor de extrapolatie naar het maatgevende jaar (2022) is uitgegaan van een autonome verkeersgroei van 1,5% per jaar. Binnen het bestemmingsplan wordt een dermate beperkt aantal nieuwe functies (4 nieuwe woningen en 1 woning die opnieuw in gebruikt wordt genomen) mogelijk gemaakt dat de verkeersaantrekkende werking verwaarloosbaar is.

Tabel 4.2 Verkeersintensiteiten

weg   2020   2022  
Oranjelaan   8.250   8.500  
Heereweg   2.200   2.300  
Mendeldreef   900   950  

Voertuigverdeling

De werkelijke voertuigverdeling op de verschillende wegen is niet bekend. Er is voor gekozen aan te sluiten bij landelijke gemiddelden. Er is geen reden om aan te nemen dat de daadwerkelijke voertuigverdeling afwijkt van de standaardverdeling. Voor de Oranjelaan is aangesloten bij het gemiddelde voor een gebiedsontsluitingsweg, voor de Heereweg voor een wijkverzamelweg en voor de Mendeldreef voor een buurtverzamelweg. In tabel 4.3 zijn deze voertuigverdelingen weergegeven.


Tabel 4.3 Voertuigverdeling

Oranjelaan   dagperiode   avondperiode   nachtperiode   etmaal  
lichte mvt   93,46%   93,46%   93,46%   93,46%  
middelzware mvt   5,08%   5,08%   5,08%   5,08%  
zware mvt   1,46%   1,46%   1,46%   1,46%  
etmaalverdeling   6,70%   2,70%   1,10%   n.v.t.  
Heereweg  
lichte mvt   93,46%   93,46%   93,46%   93,46%  
middelzware mvt   5,08%   5,08%   5,08%   5,08%  
zware mvt   1,46%   1,46%   1,46%   1,46%  
etmaalverdeling   6,54%   3,76%   0,81%   n.v.t.  
Mendeldreef  
lichte mvt   94,59%   94,59%   94,59%   94,59%  
middelzware mvt   4,76%   4,76%   4,76%   4,76%  
zware mvt   0,65%   0,65%   0,65%   0,65%  
etmaalverdeling   6,54%   3,76%   0,81%   n.v.t.  

Overige gegevens

Voor het berekenen van de geluidsbelasting zijn ook de maximumsnelheid en verhardingssoort relevant. In tabel 4.4 zijn deze gegevens vermeld. Om een representatief beeld te krijgen van de geluidsbelasting aan de gevel ten gevolge van de omliggende straten, is de geluidsbelasting berekend op een hoogte van 1,5, 4,5 m ten opzichte van het maaiveld. Deze waarneemhoogten zijn gebaseerd op de hoogte van de woningen (2 bouwlagen). Bovendien wordt in de SRM I-berekening rekening gehouden met de objectfractie en de verhardingsbreedte. De objectfractie is de weerkaatsing van geluid door nabijgelegen gebouwen. De verhardingsbreedte wordt berekend vanaf de wegas tot de gevel. De berekeningen zijn opgenomen in Bijlage 1.

Tabel 4.4 Overige gegevens

weg   maximumsnelheid   wegdektype  
Oranjelaan   50 km/h   fijn asfalt  
Heereweg   30 km/h   fijn asfalt  
Mendeldreef   30 km/h   klinkers in keperverband  

Resultaten gezoneerde weg

Ten gevolge van het verkeer op de Oranjelaan bedraagt de maximale geluidsbelasting 41 dB op een maatgevende waarneemhoogte van 4,5 m. Deze waarde komt voor aan de gevel direct langs de Heereweg op de tweede woonlaag. Hierbij wordt de voorkeursgrenswaarde niet overschreden, hierbij is sprake van een aanvaardbaar akoestisch klimaat.

Resultaten 30 km/h-wegen

Ten gevolge van het verkeer op de Heereweg en de Mendeldreef wordt de voorkeursgrenswaarde niet overschreden, hierbij is sprake van een aanvaardbaar akoestisch klimaat.

4.2.4 Conclusie

Geconcludeerd kan worden dat sprake is van een aanvaardbaar akoestisch klimaat. De voorkeursgrenswaarde wordt nergens overschreden. Het aspect wegverkeerslawaai staat de realisatie van de vier appartementen dan ook niet in de weg.