direct naar inhoud van 4.1 Verkeer en parkeren
Plan: Heereweg 52-52a
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0553.dorpheereweg52-vax1

4.1 Verkeer en parkeren

4.1.1 Verkeersstructuur

Ontsluiting gemotoriseerd verkeer

De locatie wordt ontsloten vanaf de Heereweg. Via de Heereweg wordt in zuidelijke richting aangesloten op de Keukenhofdreef en kan naar het centrum van Lisse gereden worden. Tevens kan via de Keukenhofdreef de Westelijke Randweg (N208) op gereden worden die in zuidelijke richting aansluit op de A44. De locatie is binnen 7 km aangesloten op de A44.

De Heereweg is van oudsher de hoofdontsluitingsroute van Hillegom en Lisse. Deze functie is deels overgenomen door de Westelijke randweg waarmee het centrum van Lisse ontlast wordt van doorgaand gemotoriseerd verkeer. De Heereweg is vanwege de verschillende functies ook verschillend gecategoriseerd. Van de Leimuiderweg (N207) tot de Westelijke Randweg is de Heereweg gecategoriseerd als een gebiedsontsluitingsweg gelegen buiten de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 60 km/h, van de Westelijke Randweg tot aan de Oranjelaan als een gebiedsontsluitingsweg gelegen binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 50 km/h, van de Oranjelaan tot aan de Lindenlaan als een erftoegangsweg met een maximumsnelheid variërend van 15 km/h en 30 km/h, van de Lindelaan tot aan de Vennestraat als een gebiedsontsluitingsweg gelegen binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 50 km/h en tot slot van de Vennestraat richting Sassenheim als een gebiedsontsluitingsweg gelegen buiten de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 60 km/h. Ter hoogte van de locatie is de Heereweg een éénrichtingsweg, gecategoriseerd als een erftoegangsweg gelegen binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 30 km/h.

De Keukenhofdreef is gecategoriseerd als een gebiedsontsluitingsweg gelegen binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 50 km/h. De Westelijke Randweg is ingericht als een gebiedsontsluitingsweg gelegen buiten de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 60 km/h.

Ontsluiting langzaam verkeer

Per fiets wordt de locatie in meerdere richtingen ontsloten via dezelfde wegen als het gemotoriseerd verkeer. Het fietsverkeer wordt op de 30 km/h-wegen ook samen met het gemotoriseerd verkeer afgewikkeld. Er zijn geen aparte fietsvoorzieningen. Op 30 km/h-wegen is dit vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid aanvaardbaar. Op de gebiedsontsluitingswegen wordt het fietsverkeer gescheiden van het doorgaande autoverkeer afgewikkeld. Deze wegen voldoen derhalve aan de richtlijnen van Duurzaam Veilig voor gebiedsontsluitingswegen. Fietsverkeer dient conform Duurzaam Veilig fysiek gescheiden van het gemotoriseerd verkeer afgewikkeld te worden door middel van vrijliggende fietspaden.

Ontsluiting per openbaar vervoer

De locatie wordt per openbaar vervoer ontsloten door een busverbinding. De dichtstbijzijnde bushalte ligt aan de Oranjelaan op ongeveer circa 215 m van de locatie. De bushalte wordt bediend door lijnbussen in de richtingen Leiden, Haarlem (station NS), Nieuwe Vennep, Sassenheim en Schiphol.

Verkeersgeneratie en verkeersafwikkeling

In de huidige situatie is op de locatie een woning en een voormalige bollenschuur, die in gebruik is als kerkruimte, gevestigd. In de toekomstige situatie wordt de woning opnieuw in gebruik genomen en in de voormalige bollenschuur worden vier appartementen gerealiseerd. De nieuwe ontwikkeling zal niet leiden tot extra verkeer en zal dan ook niet leiden tot een verslechtering van de doorstroming op de ontsluitende wegen.

Parkeren

In het plangebied dient bij nieuwe woningen zoveel mogelijk op eigen terrein te worden geparkeerd. Hiervan kan slechts worden afgeweken indien is aangetoond dat elders in voldoende parkeerruimte kan worden voorzien1. Op basis van parkeerkencijfers uit publicatie 182 (CROW, 2008) is de parkeerbehoefte bepaald. De gemeente Lisse behoort op basis van informatie van het CBS tot een matig stedelijk gebied, de locatie is gelegen in schil/overloop gebied. Het kencijfer voor goedkope woningen bedraagt dan 1,3 parkeerplaats per woning. Voor de vier appartementen zijn dan vijf parkeerplaatsen benodigd en voor de woning 1 parkeerplaats.

Op eigen terrein wordt één parkeerplaats ten behoeve van de woning gerealiseerd. In de openbare ruimte dienen dan nog vijf parkeerplaatsen te worden gerealiseerd ten behoeve van de appartementen.

Ten gevolge van de nieuwe ontwikkelingen zal de parkeerdruk lager worden, gezien de lagere parkeerbehoefte ten opzichte van het huidige gebruik. De parkeerdruk welke uitging en uit kan gaan van de bestemming 'Maatschappelijke doeleinden', kan als aanzienlijk hoger worden gekwalificeerd ten opzichte van de nu voorgestane bestemming/functie 'Wonen'. Om die reden worden er geen aanvullende parkeereisen gesteld.

4.1.2 Conclusie

Gezien de korte afstand naar de autosnelweg en de ontsluiting via gebiedsontsluitingswegen is de ontsluiting voor het gemotoriseerd verkeer goed. Eveneens is de ontsluiting van de locatie voor het langzaam verkeer en openbaar vervoer goed. De verkeersveiligheid op de nabij de locatie gelegen gebiedsontsluitingswegen en erftoegangswegen is voldoende gewaarborgd. De nieuwe ontwikkeling zal niet leiden tot extra verkeer op de ontsluitende wegen zodat zich geen problemen in de verkeersafwikkeling zullen voordoen. Voor de woning wordt één parkeerplaats gerealiseerd, dit is voldoende om in de eigen parkeerbehoefte te kunnen voorzien. Ten behoeve van de appartementen zijn geen aanvullende parkeereisen gesteld, omdat de huidige functie een hogere parkeerdruk genereert dan de te realiseren vier appartementen. Bij het principeverzoek is reeds het besluit genomen door de gemeente dat er voor aanvullende parkeereisen geen aanleiding bestaat.

Het aspect parkeren staat de uitvoering van dit plan niet in de weg.