direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Veegbestemmingsplan ronde 2 Lansingh-Zuid
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0542.BPLZVP2-va01

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding

In 2013 is het bestemmingsplan 'Lansingh-Zuid' vastgesteld samen met de bestemmingsplannen 'Kortland' en 'Langeland'. Deze zijn alle drie geactualiseerd met veegbestemmingsplannen in 2018. Inmiddels zijn de plannen weer enkele jaren oud en is dit veegbestemmingsplan opgesteld om een aantal verbeteringen, verduidelijkingen en verhelderingen toe te voegen. Ook zijn de bestemmingsplannen met deze wijzigingsronde meer in lijn gebracht met elkaar. Dit met het oog op het opstellen van het Omgevingsplan onder de Omgevingswet.

Deze punten worden gezamenlijk geregeld in een 'veegplan'. Door verschillende wijzigingen en ontwikkelingen in één bestemmingsplan op te nemen, hoeft slechts éénmaal de bestemmingsplanprocedure te worden doorlopen. Wel is ervoor gekozen een afzonderlijk veegplan op te stellen voor elk van de drie bestemmingsplannen.

Met het voorliggende veeg-bestemmingsplan ontstaat de situatie dat het bestemmingsplan een actueel en correct beeld geeft van de functies en een kader biedt waaraan (toekomstige) aanvragen voor een omgevingsvergunning kunnen worden getoetst. Het bestemmingsplan sluit aan bij de actuele juridische en planologische situatie en voldoet aan de vormvereisten van de Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen 2012 (SVBP 2012).

1.2 Ligging plangebied

Het plangebied betreft het plangebied van de bestemmingsplannen 'Lansingh-Zuid' en 'veeg-bestemmingsplan Lansingh-Zuid' met uitzondering van enkele gronden welke in recente bestemmingsplanprocedures tot stand zijn gekomen. De locatie die niet is meegenomen in dit veegplan is aangegeven in figuur 1. Dit betreft ontwikkellocatie 'Symfonia, fase 2'.

afbeelding "i_NL.IMRO.0542.BPLZVP2-va01_0002.png"

Figuur 1: plangebied

1.3 Opzet plan en leeswijzer

In dit veegplan blijven de uitgangspunten van de bestemmingsplannen 'Lansingh-Zuid' (het moederplan) en 'veeg-bestemmingsplan Lansingh-Zuid' (het veegplan) overeind. Onderhavig plan leidt alleen tot aanpassingen op onderdelen, voor het overige blijft het moederplan en het veegplan en de hierbij behorende toelichting van toepassing. In hoofdstuk 2 is toegelicht op welke wijzigingen dit plan betrekking heeft. Vervolgens is in hoofdstuk 3 (beleidskader) en hoofdstuk 4 (omgevingsaspecten) een toelichting gegeven op de uitvoerbaarheid van het plan. Hoofdstuk 5 bevat de juridische planbeschrijving. Tot slot komen in hoofdstuk 6 de economische en maatschappelijke uitvoerbaarheid aan de orde.

Hoofdstuk 2 Aanpassingen regels

De regels van de enkelbestemming woongebied zijn met dit veegbestemmingsplan aangepast. Dit zijn voornamelijk tekstuele aanpassingen voor verduidelijking, versimpeling en moderner taalgebruik. Ook zijn er enkele inhoudelijke aanpassingen zoals het schrappen van enkele subleden en door enkele onderdelen toe te voegen. Om de regeling duidelijk aan te passen is er voor gekozen om de oude onderdelen van de regels te schrappen en de nieuwe tekst in te voegen.

In dit hoofdstuk wordt per lid of sublid beschreven welke aanpassingen er zijn gedaan in dat lid of sublid. Hieruit volgt ook of dit tekstuele of inhoudelijke aanpassingen zijn.

2.1 Aanpassingen aan de inleidende regels

Er zijn enkele begrippen toegevoegd en aangepast. Dit is met het oog op een consequente toepassing van de regels waarbij duidelijk is waar over wordt gesproken.

De volgende begrippen zijn toegevoegd aan artikel 1 van de regels:

  • a. achtererfgebied;
  • b. bijbehorend bouwwerk;
  • c. huishouden;
  • d. kamerverhuur;
  • e. splitsen; en
  • f. samenvoegen.

De volgende begrippen zijn aangepast in artikel 1 van de regels:

  • a. perceel naar (bouw)perceel; en
  • b. perceelsgrens naar (bouw)perceelsgrens.

2.2 Aanpassingen aan de bestemmingsregels

Artikel 9 Woongebied

9.1 Bestemmingsomschrijving

In de bestemmingsomschrijving zijn geen inhoudelijke wijzigingen aangebracht. De wijzigingen die zijn aangebracht zijn:

  • het vervangen van het woord 'tevens' door 'ook';
  • het vervangen van het woord 'uitsluitend' door 'alleen';
  • de aanduiding 'garages' is vervangen door 'garage' om dit gelijk te trekken met de benaming van de aanduiding in de verbeelding.

9.2 Bouwregels

In de regel opgenomen onder 9.2 zijn geen wijzigingen aangebracht.

9.2.1 Hoofdgebouwen en woningen (voormalig: Hoofdgebouwen)

In de bouwregels voor hoofdgebouwen en woningen zijn er verschillende inhoudelijke en tekstuele wijzigingen aangebracht. De wijzigingen zijn:

  • de titel van het sublid is gewijzigd naar 'Hoofdgebouwen en woningen', zodat duidelijker naar voren komt dat dit ook over woningen gaat wanneer de woning niet het hoofdgebouw op het perceel is;
  • er is een aanhef toegevoegd;
  • in de verschillende onderdelen van deze regel is achter waar eerst 'hoofdgebouwen' stond ook 'en woningen' opgenomen, zodat duidelijker naar voren komt dat dit ook over woningen gaat wanneer de woning niet het hoofdgebouw op het perceel is;
  • er gold al een verbod op het uitbreiden van de hoeveelheid hoofdgebouwen op een bestemmingsvlak, daaraan is nu toegevoegd dat deze hoeveelheid ook niet mag verminderen en dat dit is per bouwvlak;
  • de regel voor de bouwhoogte binnen de aanduiding 'specifieke bouwaanduiding - 1' is gesplitst van de algemene voor bouwhoogte;
  • er is een tekstuele wijziging welke de taal versimpelt in de regel voor goot- en bouwhoogten, nu wordt gesteld wat de maximale hoogte is in plaats van wat de maximale hoogte mag bedragen;
  • de regel voor de maximale bouwhoogte bij het ontbreken van een aanduiding voor maximale goothoogte heeft een meer moderne zinsopbouw en woordgebruik;
  • de regel voor het bouwen evenwijdig aan en in de voorgevelrooilijn heeft een meer moderne zinsopbouw en woordgebruik.

9.2.2 Bijbehorende bouwwerken (voormalig: Aan- en uitbouwen, bijgebouwen en overkappingen)

In de bouwregels voor bijbehorende bouwwerken zijn er verschillende inhoudelijke en tekstuele wijzigingen aangebracht. De wijzigingen zijn:

  • de titel van het sublid is gewijzigd naar 'Bijbehorende bouwwerken', hiermee worden de oude begrippen aanbouw, uitbouw, bijgebouw en overkapping samengevoegd;
  • daar waar eerst werd gesproken over een van de begrippen aanbouw, uitbouw, bijgebouw of overkapping wordt nu gesproken over bijbehorende bouwwerken;
  • er is een aanhef toegevoegd;
  • bijbehorende bouwwerken mogen alleen nog achter de voorgevelrooilijn of het verlengde daarvan met uitzondering van bijbehorende bouwwerken in de vorm van aan- en uitbouwen op het voorerfgebied;
  • er is een tekstuele wijziging die de taal versimpeld in de regel voor de goothoogte van bijbehorende bouwwerken en voor de bouwhoogte van garages binnen de aanduiding 'garage', nu wordt gesteld wat de maximale hoogte is in plaats van wat de maximale hoogte mag bedragen;
  • de aanduiding 'garages' is vervangen door 'garage' om dit gelijk te trekken met de benaming van de aanduiding in de verbeelding;
  • daar waar eerst over bouwperceel werd gesproken is dit veranderd naar perceel;
  • waar eerst 'hoofdgebouw' stond is hierachter 'en de woning' opgenomen, zodat duidelijker naar voren komt dat dit ook over de woning gaat wanneer de woning niet het hoofdgebouw op het perceel is;
  • het gebied waarbinnen 25 m2 onbebouwd moet blijven is gewijzigd van het gebied achter de voorgevelrooilijn naar het achtererfgebied;
  • de regel met betrekking tot de dakvorm is tekstueel aangepast met het oog op versimpeling en leesbaarheid;
  • de regel met betrekking tot de maximale oppervlakte van plantenkasjes en/of volières is geschrapt.

9.2.3 Bouwwerken, geen gebouwen zijnde (voormalig: Bouwwerken, geen gebouwen en geen overkappingen zijnde)

In de bouwregels voor bouwwerken, geen gebouwen zijnde zijn er verschillende inhoudelijke en tekstuele wijzigingen aangebracht. De wijzigingen zijn:

  • de titel van het sublid is gewijzigd naar 'Bouwwerken, geen gebouwen zijnde';
  • er is een aanhef toegevoegd;
  • de regel is opgesplitst in twee subs, waarbij bouwwerken, geen gebouwen zijnde en dakterrassen en balkons apart worden geregeld, hierdoor is de regel meer gestroomlijnd en beter leesbaar door het beperken van herhalingen;
  • daar waar eerst werd gesproken over bouwhoogten die niet meer mochten bedragen dan een bepaalde hoogte is nu gesteld wat de maximale hoogte is met het doel de gebruikte taal te versimpelen;
  • er is een nieuwe regel voor dakterrassen en balkons opgenomen welke dakterrassen en balkons alleen verbiedt behalve in situaties waar ze al bestaan op het tijdstip van terinzagelegging van het ontwerpbestemmingsplan en zijn gerealiseerd met een omgevingsvergunning. Nog niet bestaande dakterrassen en balkons waarvoor al een omgevingsvergunning is verleend vallen niet onder deze regeling.

9.3 Nadere eisen

In de nadere eisen wordt het oude lid in zijn geheel vervangen door een nieuw, versimpeld lid 9.3. Onderdeel f van de oude regeling is hierbij komen te vervallen. De regels zijn voor het overige niet inhoudelijk veranderd.

9.4 Afwijken van de bouwregels

In de regels voor het afwijken van de bouwregels zijn er verschillende inhoudelijke en tekstuele wijzigingen aangebracht. De wijzigingen zijn:

  • de regels hebben de volgorde gekregen zoals deze ook in de regels waar deze betrekking op hebben de volgorde kennen;
  • er is een nieuwe sub a opgenomen welke is overgenomen uit het bestemmingsplan 'Langeland', hiermee komt er een meer eenduidige regeling tussen dezelfde bestemmingen in de verschillende bestemmingsplannen;
  • in de nieuwe sub b (oud sub a) zijn de subs waar deze betrekking op heeft toegevoegd voor duidelijkheid;
  • in de nieuwe sub c (oud sub b) zijn er tekstuele veranderingen aangebracht voor uniformiteit;
  • waar eerst in sub d (oud sub e) stond 'met inachtname' is dit vervangen voor 'met inachtneming' voor uniformiteit;
  • in de verschillende onderdelen van deze regel is achter waar eerst 'hoofdgebouw' of 'hoofdgebouwen' stond ook 'en de woning' of 'en woningen' opgenomen, zodat duidelijker naar voren komt dat dit ook over woningen gaat wanneer de woning niet het hoofdgebouw op het perceel is;
  • er is een tekstuele wijziging in de regel over het afwijken van goot- en bouwhoogten (sub b) waar nu wordt gesteld wat de maximale hoogte is in plaats van wat de maximale hoogte mag bedragen;
  • daar waar eerst over bouwperceel werd gesproken is dit veranderd naar perceel;
  • de tekst 'voornoemde bouwwerken' (sub c onder 1), welke sloeg op aan- en uitbouwen, bijgebouwen en overkappingen, is vervangen door 'bijbehorende bouwwerken';
  • het oude sub c met betrekking tot het overschrijden van de voorgevelrooilijnen door een hoofdgebouw is weggelaten omdat hier geen noodzaak meer is voor het stellen van deze regel.

9.5 Specifieke gebruiksregels

In de specifieke gebruiksregels zijn er verschillende wijzigingen aangebracht voor versimpeling, verduidelijking en uniformiteit. De wijzigingen zijn:

  • het woord 'bijgebouwen' in sub a wordt vervangen door 'bijbehorend bouwwerk';
  • de zinsnede 'zoals omschreven in lid 1.3' wordt verwijderd;
  • achter het woord 'hoofdgebouw' in sub b onder 1 wordt 'en de woning' toegevoegd;
  • het woord 'bedragen' in sub b onder 1 wordt vervangen door 'zijn';
  • achter Wet milieubeheer/Wet algemene bepalingen omgevingsrecht in sub b onder 5 en sub c onder 9 wordt '/Omgevingswet' toegevoegd voor duidelijkheid;
  • het woord 'uitsluitend' in sub c onder 4 wordt vervangen door 'alleen'.

9.6 Afwijken van de gebruiksregels

9.6.1 Afwijken met het oog op mantelzorg (voormalig: Afwijken ten behoeve van mantelzorg)

In de regels voor het afwijken met het oog op mantelzorg zijn er enkele wijzigingen aangebracht, dit zijn:

  • het wijzigen van de titel van het sublid naar 'Afwijken met het oog op mantelzorg';
  • het wijzigen van het woord 'bijgebouw' in de aanhef naar 'bijbehorend bouwwerk';
  • het wijzigen van het woord 'bijgebouwen' in sub c naar 'bijbehorende bouwwerken'.

9.6.2 Afwijken met het oog op een bed & breakfast-voorziening (voormalig: Afwijken ten behoeve van bed & breakfast-voorziening)

In de regels voor het afwijken met het oog op een bed & breakfast-voorziening zijn er enkele wijzigingen aangebracht. Deze wijzigingen zijn:

  • het wijzigen van de titel van het sublid naar 'Afwijken met het oog op een bed & breakfast;
  • het volledig uitschrijven van bed & breakfast;
  • het wijzigen van het woord 'bijgebouw' in sub h naar 'bijbehorend bouwwerk'.

2.3 Aanpassingen aan de algemene regels

Artikel 16 Algemene bouwregels

Er is een nieuw sub c toegevoegd waarmee installaties voor het opwekken van duurzame energie mogelijk zijn gemaakt wanneer deze een maximale overschrijding van 3 meter over bouwgrenzen betreffen.


Artikel 19 Algemene afwijkingsregels

Sub b is vervangen waarmee er een eenduidige regeling voor alle bestemmingen geldt waarbij van regels inzake goothoogte, bouwhoogte, aanduidingen en oppervlakte van gebouwen met niet meer dan 10% mag worden afgeweken. In de huidige regeling kon tot 20% binnen de overige bestemmingen worden afgeweken, uit de praktijk blijkt echter dat weinig gebruik wordt gemaakt van deze afwijking en is het daarom gewenst dit aan te passen naar 10%.

Verder is het mogelijk gemaakt om tot maximaal 5 meter bouwhoogten te overschrijden ten behoeve van installaties van duurzame energie.

Hoofdstuk 3 Beleidskader

Voorliggend bestemmingsplan is hoofdzakelijk opgesteld om enkele correcties en verduidelijkingen toe te passen en de bestaande situatie en de planologische situatie op elkaar af te stemmen. Met betrekking tot deze aanpassingen kan voor het beleid daarom worden verwezen naar het vigerende plan.

Voor het overige is de ontwikkelingsruimte in dit bestemmingsplan dermate beperkt dat rijks- en provinciale belangen niet worden geschaad. De uitgangspunten van het oorspronkelijke plan, het moederplan, blijven overeind. Daarnaast is het plan door het kleinschalige karakter niet in strijd met gemeentelijk beleid.

Hoofdstuk 4 Omgevingsaspecten

In het kader van een goede ruimtelijke ordening mag een bestemmingsplan niet in strijd zijn met een aantal milieuaspecten. Dit betreft de milieuaspecten water, bodem, archeologie, cultuurhistorie, luchtkwaliteit, bedrijven en milieuzonering, externe veiligheid, kabels en leidingen en ecologie.

Voorliggend bestemmingsplan heeft als doel een aantal kleinschalige omissies uit de vigerende plannen te herstellen en enkele correcties en verduidelijkingen toe te passen. Het vigerende bestemmingsplan 'Lansingh-Zuid' is nog voldoende actueel. In dit plan is reeds onderzoek gedaan naar de milieuaspecten.

Gezien het bovenstaande en de aard, schaal en inhoud van de wijzigingen, kan afgezien worden van onderzoek in dit bestemmingsplan en volstaat een verwijzing naar de betreffende onderzoeken in het moederplan.

Hoofdstuk 5 Juridische planbeschrijving

De regels in dit veeg-bestemmingsplan zijn van toepassing en aanvullend op het bestemmingsplan 'Lansingh-Zuid', vastgesteld op 13 juni 2013 en het bestemmingsplan 'veeg-bestemmingsplan Lansingh-Zuid', vastgesteld op 20 september 2018. De aanpassingen aan de regels zijn zowel tekstueel als inhoudelijk. Om een duidelijke regeling in dit veegbestemmingsplan op te stellen is er voor gekozen om oude teksten te schrappen en nieuwe regels in te voegen. Hiermee blijft de regeling leesbaar. In hoofdstuk 2 is aangegeven welke aanpassingen er zijn aangebracht aan het bestemmingsplan 'Kortland', waarbij ook duidelijk naar voren komt of dit een tekstuele of inhoudelijke aanpassing is. Voor het overige blijven de regels van de bestemmingsplannen 'Lansingh-Zuid' en 'veeg-bestemmingsplan Lansingh-Zuid' onverminderd van kracht.

Vanwege de aanpassing van verschillende (algemene) regels is op de verbeelding een 'lege' plancontour opgenomen die bijna volledig overeenkomt met de begrenzing van bestemmingsplan 'Lansingh-Zuid'. De afwijking is dat binnen deze plancontour een aantal locaties uit zijn gesneden. Hier gelden de wijzigingen uit dit plan niet.

Voor dit veeg-bestemmingsplan wordt aangesloten bij de actuele juridische en planologische situatie en voldoet aan de vormvereisten van de Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen 2012 (SVBP 2012).

Hoofdstuk 6 Uitvoerbaarheid

6.1 Economische uitvoerbaarheid

Dit veegplan dient hoofdzakelijk om onvolkomenheden en onduidelijkheden te herstellen. Hieraan zitten geen financiële consequenties.

6.2 Maatschappelijke uitvoerbaarheid

Inspraak en vooroverleg

PM

Ontwerpbestemmingsplan

PM