direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Veeg-bestemmingsplan Lansingh-Zuid
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0542.BPLZVP-va01

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding

Op 13 juni 2013 is bestemmingsplan 'Lansingh-Zuid' vastgesteld als onderdeel van een actualiseringsronde waar ook de bestemmingsplannen 'Kortland' en 'Langeland' deel van uit maakten. De plannen voorzagen niet in werken of werkzaamheden en waren consoliderend van aard. Inmiddels zijn de plannen een aantal jaar oud en is voorliggend veeg-bestemmingsplan opgesteld om een aantal verbeteringen door te voeren, een aantal onduidelijkheden te verhelderen en beleidsaanpassingen in de regels op te nemen.

Deze punten worden gezamenlijk geregeld in een 'veegplan'. Door verschillende wijzigingen en ontwikkelingen in één bestemmingsplan op te nemen, hoeft slechts éénmaal de bestemmingsplanprocedure te worden doorlopen. Wel is ervoor gekozen een afzonderlijk veegplan op te stellen voor elk van de drie bestemmingsplannen, vanwege de technische (on)mogelijkheden en belemmeringen die er zijn met betrekking tot het raadpleegbaar houden/maken van de digitale plannen.

Met het voorliggende veeg-bestemmingsplan ontstaat de situatie, dat het bestemmingsplan een actueel en correct beeld geeft van de functies en een kader waaraan (toekomstige) aanvragen omgevingsvergunning kunnen worden getoetst. Het bestemmingsplan sluit aan bij de actuele juridische en planologische situatie en voldoet aan de vormvereisten van de Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen 2012 (SVBP 2012).

1.2 Ligging plangebied

Het plangebied betreft een aantal locaties, verspreid over de wijk Lansingh-Zuid waarop dit veeg-bestemmingsplan betrekking heeft. Het betreft de volgende locaties:

  • 1. groenstroken ten zuiden van Ouverturelaan
  • 2. groenstroken Hoflaan

De ligging van de genoemde locaties is weergegeven in figuur 1.1. Tevens is een 'lege' plancontour opgenomen die overeenkomt met de begrenzing van bestemmingsplan 'Lansingh-Zuid' aangezien het veegplan ook betrekking heeft op enkele (algemene) regels.

afbeelding "i_NL.IMRO.0542.BPLZVP-va01_0001.jpg"

Figuur 1.1 Ligging plangebied

1.3 Opzet plan een leeswijzer

In dit veegplan blijven de uitgangspunten van het oorspronkelijke plan, het moederplan, overeind. Onderhavig plan leidt derhalve ook alleen tot aanpassingen op onderdelen, voor het overige blijft het moederplan 'Lansingh-Zuid' en de hierbij behorende toelichting van toepassing. In hoofdstuk 2 is toegelicht op welke wijzigingen dit plan betrekking heeft. Vervolgens is in hoofdstuk 3 (beleidskader) en hoofdstuk 4 (omgevingsaspecten) een toelichting gegeven op de uitvoerbaarheid van het plan. Hoofdstuk 5 bevat de juridische planbeschrijving. Tot slot komen in hoofdstuk 6 de economische en maatschappelijke uitvoerbaarheid aan de orde.

Hoofdstuk 2 Aanpassingen

In dit hoofdstuk wordt toegelicht welke wijzigingen ten opzichte van het moederplan in dit veegplan zijn doorgevoerd. De regels in dit bestemmingsplan zijn van toepassing en aanvullend op het bestemmingsplan 'Lansingh-Zuid', vastgesteld op 13 juni 2013. Voor het overige blijven de regels van bestemmingsplan 'Lansingh-Zuid' onverminderd van kracht.

2.1 Aanpassingen regels

  • 1. Kamergewijze verhuur

Inhoud aanpassing

In de geldende regeling is wonen een breed begrip waar ook kamergewijze verhuur onder valt. Door de impact van de verhuur van kamers op de directe omgeving, kunnen met de introductie van enkele gebruiksregels voorwaarden worden gesteld aan het gebruik van een woning voor kamerverhuur. Het gebruik is alleen toegestaan voor het verhuren van maximaal twee kamers aan maximaal één persoon per kamer, de eigenaar dient in dezelfde woning te wonen, de maximale vloeroppervlakte ten behoeve van kamerverhuur bedraagt maximaal 30% van de totale vloeroppervlakte van de woning, er is sprake van behoud van een goed woon- en leefklimaat en er ontstaat geen onevenredige milieu- of verkeers- en parkeerhinder.

Juridische vertaling

In de specifieke gebruiksregels van de bestemming 'Woongebied' (artikel 9) zijn voorwaarden gesteld aan het gebruik van een woning voor kamerverhuur.

  • 2. Sport- en spelactiviteiten in maatschappelijke bestemming

Inhoud aanpassing

In de bestemmingsomschrijving van de bestemming 'Maatschappelijk' (artikel 4) zijn sport- en spelactiviteiten toegevoegd. Het karakter van deze activiteiten past binnen de maatschappelijke bestemming.

Juridische vertaling

Sport- en spelactiviteiten zijn toegevoegd aan de bestemmingsomschrijving van de bestemming 'Maatschappelijk' (artikel 4).

  • 3. Parkeerbepalingen

Inhoud aanpassing

Op 29 november 2014 trad de Reparatiewet BZK 2014 in werking. Hierdoor zijn de stedenbouwkundige bepalingen - waaronder de parkeernormbepaling - uit de Bouwverordening vervallen. Als gevolg hiervan hebben deze bepalingen geen aanvullende werking meer op bestemmingsplannen, zodat bij het verlenen van een omgevingsvergunning niet meer op basis van de Bouwverordening aan gemeentelijke parkeernormen kan worden getoetst. De wetgever heeft een overgangsperiode ingesteld tot 1 juli 2018. In deze termijn zorgt het overgangsrecht ervoor dat de parkeernormen uit de Bouwverordening van toepassing blijven voor alle plannen die zijn vastgesteld vóór 29 november 2014.

Voldoende parkeervoorzieningen is een belangrijke voorwaarde voor bijna elke ruimtelijke ontwikkeling. Krimpen aan den IJssel wenst dan ook over de mogelijkheid te beschikken tot het stellen van eisen aan het parkeren. Omdat het overgangsrecht inmiddels is verlopen en het Besluit ruimtelijke ordening nu de mogelijkheid biedt om in een bestemmingsplan te kunnen verwijzen naar beleidsregels (zie: artikel 3.1.2 tweede lid Besluit ruimtelijke ordening), kan in dit veeg-bestemmingsplan direct worden verwezen naar beleidsregels die parkeernormen bevatten. De gemeente Krimpen aan den IJssel beschikt niet over eigen parkeernormen. Daarom wordt in het veeg-bestemmingsplan voor beleidsregels verwezen naar de kerncijfers van het onafhankelijke kenniscentrum CROW. Dit verwijzen vindt plaats in regel 31.6.1 onder b van de regels van het veeg-bestemmingsplan. Dit op een dynamische manier, zodat toekomstige veranderingen van de CROW kerncijfers automatisch op het veegbestemmingsplan van toepassing worden.

Los van de door uw gemeenteraad voor het grondgebied van de gemeente vastgestelde bestemmingsplannen, heeft de raad in 2013 de Verkeer- en vervoersvisie vastgesteld waarin voor wat betreft het aspect parkeren op een dynamische wijze naar de CROW wordt verwezen. Bij deze dynamische verwijzing wordt een wijziging van de CROW automatisch van toepassing op de visie.

In de Verkeer- en vervoersvisie worden belangrijke beleidskeuzen gemaakt voor de toepassing van de CROW. Zo wordt de gemiddelde parkeernorm van de CROW als norm gehanteerd, en wordt voor de normering onderscheid gemaakt tussen sterk stedelijk gebied (centrum) en matig stedelijk gebied.

Om onduidelijkheid over de werking van de parkeerparagraaf van de Verkeer- en Vervoersvisie te voorkomen is het gewenst om de toepasselijkheid daarvan na de vaststelling van het (de) veeg-bestemmingsplan(nen) nader te regelen. Op grond van de regels van het (de) veeg-bestemmingsplan(nen) is het college het bevoegde bestuursorgaan om toepassing te geven aan de CROW-kencijfers. Een gevolg hiervan is dat het college op grond van artikel 4:81 Algemene wet bestuursrecht het bevoegde bestuursorgaan is om beleidsregels vast te stellen voor de toepassing van de CROW-kencijfers. Bij dit laatste kan gebruik worden gemaakt van de normen zoals die in de Verkeer- en Vervoersvisie zijn opgenomen. Hierover zal na de inwerkingtreding van het (de) veeg-bestemmingsplan(nen) een nader besluit door het college moeten worden genomen.

Juridische vertaling

In de algemene bouwregels zijn bepalingen ten aanzien van parkeren en laden en lossen toegevoegd. Bouwwerken kunnen alleen worden gebouwd indien in voldoende parkeergelegenheid en/of ruimte voor het laden en lossen van goederen is voorzien. Dit wordt getoetst aan de hand van de op dat moment van toepassing zijnde CROW-kencijfers. Eventueel kan bij een omgevingsvergunning in minder parkeergelegenheid en/of ruimte voor laden en lossen worden voorzien wanneer dit geen onevenredige afbreuk doet aan de bereikbaarheid.

  • 4. Waterhuishoudkundige voorzieningen in de bestemming 'Woongebied'

Inhoud aanpassing

In de bestemmingsomschrijving van de bestemming 'Woongebied' (artikel 9) zijn waterhuishoudkundige voorzieningen toegevoegd. Deze zijn wel in het geldende bestemmingsplan 'Langeland' opgenomen maar ontbraken in het bestemmingsplan 'Lansingh-Zuid'.

Juridische vertaling

Waterhuishoudkundige voorzieningen zijn toegevoegd aan de bestemmingsomschrijving van de bestemming 'Woongebied' (artikel 9).

2.2 Aanpassing verbeelding

Naast aanpassingen in de regels is ook de verbeelding op één locatie aangepast. In deze paragraaf is deze aanpassing beschreven en voorzien van een korte motivatie.

  • 1. Groenstroken langs watergangen zuidzijde Ouverturelaan

De bestaande groenstroken langs de watergangen tussen de woningen aan de zuidzijde van de Ouverturelaan zijn voorzien van de bestemming 'Groen'.

  • 2. Groenstroken Hoflaan

De bestaande groenstroken in de middenberm van de Hoflaan zijn voorzien van de bestemming 'Groen'.

Hoofdstuk 3 Beleidskader

Voorliggend bestemmingsplan is hoofdzakelijk opgesteld om enkele correcties en verduidelijkingen toe te passen en de bestaande situatie en de planologische situatie op elkaar af te stemmen. Met betrekking tot deze aanpassingen kan voor het beleid daarom worden verwezen naar het vigerende plan.

Voor het overige is de ontwikkelingsruimte in dit bestemmingsplan dermate beperkt dat rijks- en provinciale belangen niet worden geschaad. De uitgangspunten van het oorspronkelijke plan, het moederplan, blijven overeind. Daarnaast is het plan door het kleinschalige karakter niet in strijd met gemeentelijk beleid.

Hoofdstuk 4 Omgevingsaspecten

In het kader van een goede ruimtelijke ordening mag een bestemmingsplan niet in strijd zijn met een aantal milieuaspecten. Dit betreft de milieuaspecten water, bodem, archeologie, cultuurhistorie, luchtkwaliteit, bedrijven en milieuzonering, externe veiligheid, kabels en leidingen en ecologie.

Voorliggend bestemmingsplan heeft als doel een aantal kleinschalige omissies uit het vigerende plan te herstellen. Daarnaast worden er een aantal feitelijke situaties bestemd. Dit bestemmingsplan maakt dus geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk. Het vigerende bestemmingsplan 'Lansingh-Zuid' is nog voldoende actueel en is reeds onderzoek gedaan naar de milieuaspecten.

Gezien het bovenstaande en de aard, schaal en inhoud van de wijzigingen, kan afgezien worden van onderzoek in dit bestemmingsplan en volstaat een verwijzing naar de betreffende onderzoeken in het moederplan.

Hoofdstuk 5 Juridische planbeschrijving

De regels in dit veeg-bestemmingsplan zijn van toepassing en aanvullend op het bestemmingsplan 'Lansingh-Zuid', vastgesteld op 13 juni 2013. In hoofdstuk 2 is aangegeven op welke manier bestemmingsplan 'Lansingh-Zuid' is aangepast. Voor het overige blijven de regels van bestemmingsplan 'Lansingh-Zuid' onverminderd van kracht.


Vanwege de aanpassing van verschillende (algemene) regels is op de verbeelding een 'lege' plancontour opgenomen die overeenkomt met de begrenzing van bestemmingsplan 'Lansingh-Zuid'. Binnen deze plancontour zijn ook een aantal locaties opgenomen waarvoor de verbeelding wijzigt.


Voor dit veeg-bestemmingsplan wordt aangesloten bij de actuele juridische en planologische situatie en voldoet aan de vormvereisten van de Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen 2012 (SVBP 2012).

Hoofdstuk 6 Uitvoerbaarheid

6.1 Economische uitvoerbaarheid

Dit veegplan dient hoofdzakelijk om onvolkomenheden en onduidelijkheden te herstellen en beleidsaanpassingen in de regels op te nemen. Hieraan zitten geen financiële consequenties.

6.2 Maatschappelijke uitvoerbaarheid

Inspraak en vooroverleg

Op grond van de gemeentelijke inspraakverordening zijn ingezetenen en belanghebbenden in de gelegenheid gesteld een inspraakreactie in te dienen op het voorontwerpbestemmingsplan 'Veeg-bestemmingsplan Lansingh-Zuid'. Het voorontwerpbestemmingsplan is gedurende zes weken ter inzage gelegd. Daarnaast is op grond van artikel 3.1.1 Besluit ruimtelijke ordening (Bro) het voorontwerpbestemmingsplan voor vooroverleg toegezonden aan diverse overleginstanties.

Binnen de gestelde termijn zijn vier reacties ontvangen. De beantwoording van de inspraak- en vooroverlegreacties is opgenomen in het 'Eindverslag inspraak'. Dit verslag is bijgevoegd als bijlage 1. In dit verslag is aangegeven op welke wijze het bestemmingsplan naar aanleiding van de ingediende reacties is gewijzigd.

Ontwerpbestemmingsplan

Het ontwerpbestemmingsplan is vervolgens op grond van artikel 3.8 Wet ruimtelijke ordening en afdeling 3.4 Algemene wet bestuursrecht gedurende zes weken ter inzage gelegd, waarop alle belanghebbenden in de gelegenheid zijn gesteld een zienswijze in te dienen op het plan.

Binnen de gestelde termijn zijn twee zienswijzen ontvangen. De beantwoording van de zienswijzen is opgenomen in de 'Nota van zienswijzen'. Deze nota is bijgevoegd als bijlage 2. In dit verslag is aangegeven op welke wijze het bestemmingsplan naar aanleiding van de ingediende reacties is gewijzigd. De ambtshalve aanpassingen zijn opgenomen in de 'Nota van aanpassingen'. Deze nota is bijgevoegd als bijlage 3.