direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Veegbestemmingsplan ronde 2 Langeland
Status: ontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0542.BPLLVP2-va01

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding

In 2013 is het bestemmingsplan Langeland vastgesteld samen met de bestemmingsplannen 'Kortland' en 'Lansingh-Zuid'. Deze zijn alle drie geactualiseerd met veegbestemmingsplannen in 2018. Inmiddels zijn de plannen weer enkele jaren oud en is dit veegbestemmingsplan opgesteld om een aantal verbeteringen, verduidelijkingen en verhelderingen toe te voegen. Ook zijn de bestemmingsplannen met deze wijzigingsronde meer in lijn gebracht met elkaar met het oog op het opstellen van het Omgevingsplan onder de Omgevingswet.

Deze punten worden gezamenlijk geregeld in een 'veegplan'. Door verschillende wijzigingen en ontwikkelingen in één bestemmingsplan op te nemen, hoeft slechts éénmaal de bestemmingsplanprocedure te worden doorlopen. Wel is ervoor gekozen een afzonderlijk veegplan op te stellen voor elk van de drie bestemmingsplannen.

Met het voorliggende veeg-bestemmingsplan ontstaat de situatie, dat het bestemmingsplan een actueel en correct beeld geeft van de functies en een kader waaraan (toekomstige) aanvragen omgevingsvergunning kunnen worden getoetst. Het bestemmingsplan sluit aan bij de actuele juridische en planologische situatie en voldoet aan de vormvereisten van de Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen 2012 (SVBP 2012).

1.2 Ligging plangebied

Het plangebied betreft het plangebied van de bestemmingsplannen 'Langeland' en 'veeg-bestemmingsplan Langeland' met uitzondering van enkele gronden welke in recente bestemmingsplanprocedures tot stand zijn gekomen. De locaties die niet zijn meegenomen in dit veegplan liggen niet binnen de zwarte lijn of in het rood aangegeven in figuur 1. Dit betreffen de ontwikkellocaties Marathon 9, De Wilgen, Stacato 9a, Groeiplaneet en Hof van IJssel.

afbeelding "i_NL.IMRO.0542.BPLLVP2-va01_0002.png"

Figuur 1: plangebied

1.3 Opzet plan en leeswijzer

In dit veegplan blijven de uitgangspunten van de bestemmingsplannen 'Langeland' (het moederplan) en 'veeg-bestemmingsplan Langeland' (het veegplan) overeind. Onderhavig plan leidt alleen tot aanpassingen op onderdelen, voor het overige blijft het moederplan en het veegplan en de hierbij behorende toelichting van toepassing. In hoofdstuk 2 is toegelicht op welke wijzigingen dit plan betrekking heeft. Vervolgens is in hoofdstuk 3 (beleidskader) en hoofdstuk 4 (omgevingsaspecten) een toelichting gegeven op de uitvoerbaarheid van het plan. Hoofdstuk 5 bevat de juridische planbeschrijving. Tot slot komen in hoofdstuk 6 de economische en maatschappelijke uitvoerbaarheid aan de orde.

Hoofdstuk 2 Aanpassingen regels

De regels van het bestemmingsplan Langeland weken af van de opbouw en structuur van de bestemmingsplannen 'Kortland' en 'Lansingh-Zuid'. De regels van de enkelbestemmingen wonen en woongebied zijn met dit veegbestemmingsplan aangepast en in lijn gebracht met deze twee andere bestemmingsplannen. Dit zijn voornamelijk tekstuele aanpassingen voor verduidelijking, versimpeling en moderner taalgebruik. Ook zijn sommige regels op een andere plaats komen te staan, zoals bijvoorbeeld de regels met betrekking tot de uitoefening van een aan huis gebonden beroep en een webwinkel aan huis welke met dit veegbestemmingsplan zijn verplaatst van de bestemmingsomschrijving naar een nieuw lid specifieke gebruiksregels. Verder zijn er enkele inhoudelijke aanpassingen zoals het schrappen van enkele subleden en door enkele onderdelen toe te voegen. Om de regeling duidelijk aan te passen is er voor gekozen om de oude onderdelen van de regels te schrappen en de nieuwe tekst in te voegen.

In dit hoofdstuk wordt per lid of sublid beschreven welke aanpassingen er zijn gedaan in dat lid of sublid. Hieruit volgt ook of dit tekstuele of inhoudelijke aanpassingen zijn.

2.1 Aanpassingen aan de inleidende regels

Er zijn enkele begrippen toegevoegd en aangepast. Dit is met het oog op een consequente toepassing van de regels waarbij duidelijk is waar over wordt gesproken.

De volgende begrippen zijn toegevoegd aan artikel 1 van de regels:

  • a. achtererfgebied;
  • b. bijbehorend bouwwerk;
  • c. huishouden;
  • d. kamerverhuur;
  • e. splitsen; en
  • f. samenvoegen.

De volgende begrippen zijn aangepast in artikel 1 van de regels:

  • a. perceel naar (bouw)perceel; en
  • b. perceelsgrens naar (bouw)perceelsgrens.

2.2 Aanpassingen aan de bestemmingsregels

Artikel 14 Wonen

14.1 Bestemmingsomschrijving

In de bestemmingsomschrijving zijn verschillende inhoudelijke en tekstuele wijzigingen aangebracht. De wijzigingen zijn:

14.2 Bouwregels

Er is een aanhef toegevoegd direct onder 14.2.

14.2.1 Hoofdgebouwen en woningen (voormalig: Hoofdgebouwen)

In de bouwregels voor hoofdgebouwen en woningen zijn er verschillende inhoudelijke en tekstuele wijzigingen aangebracht. De wijzigingen zijn:

  • de titel van het sublid is gewijzigd naar 'Hoofdgebouwen en woningen', zodat duidelijker naar voren komt dat dit ook over woningen gaat wanneer de woning niet het hoofdgebouw op het perceel is;
  • de aanhef is aangepast;
  • er is een nieuwe sub die bepaalt dat woningenaantallen niet mogen uitbreiden of verminderen;
  • er zijn twee nieuwe subs die bepalen dat samenvoegen en splitsen niet is toegestaan;
  • de regel voor maximum bebouwd oppervlak staat nu op zichzelf en is losgemaakt van de regel dat hoofdgebouwen (en woningen) binnen het bouwvlak moeten worden gebouwd;
  • in de verschillende onderdelen van deze regel is achter waar eerst 'hoofdgebouwen' stond ook 'en woningen' opgenomen, zodat duidelijker naar voren komt dat dit ook over woningen gaat wanneer de woning niet het hoofdgebouw op het perceel is;
  • waar eerst dienen of dient stond, is dit vervangen door een meer modern woord;
  • er is een tekstuele wijziging welke de taal versimpeld in de regels voor goot- en bouwhoogten, nu wordt gesteld wat de maximale hoogte is of mag zijn in plaats van wat de maximale hoogte mag bedragen.

14.2.2 Bijbehorende bouwwerken (voormalig: Bijgebouwen/aanbouwen en/of uitbouwen)

In de bouwregels voor bijbehorende bouwwerken zijn er verschillende inhoudelijke en tekstuele wijzigingen aangebracht. De wijzigingen zijn:

  • de titel van het sublid is gewijzigd naar 'Bijbehorende bouwwerken', hiermee worden de oude begrippen aanbouw, uitbouw en bijgebouw samengevoegd;
  • daar waar eerst werd gesproken over een van de begrippen aanbouw, uitbouw en/of bijgebouw, en wanneer voornoemde bouwwerken werd genoemd, wordt nu gesproken over bijbehorende bouwwerken;
  • de aanhef is aangepast;
  • de opzet van de regel is in zijn geheel gewijzigd en hiermee meer in lijn gebracht met de bestemmingsplannen Kortland en Lansingh-Zuid;
  • eerst is bepaald dat bijbehorende bouwwerken alleen mogen op het achtererfgebied en ten minste 3 meter achter de voorgevelrooilijn worden gebouwd, waarna er een uitzondering hierop is gemaakt voor aan- of uitbouwen op het voorerfgebied waarbij de voorgevelrooilijn met maximaal 1 meter mag worden overschreden;
  • de regel die de afstand tot de perceelsgrens regelt (minimaal 1 meter) is geschrapt;
  • de regels voor maximale bebouwing, maximaal bebouwd oppervlak, goothoogte en de dakafdekking zijn als aparte subs opgenomen;
  • er is een tekstuele wijziging welke de taal versimpeld in de regel voor de goothoogte, nu wordt gesteld wat de maximale hoogte is in plaats van wat de maximale hoogte mag bedragen;
  • daar waar eerst het gebied achter de voorgevellijn voor ten minste 25 m2 onbebouwd moest blijven is dit gewijzigd naar het achtererfgebied;
  • daar waar eerst over bouwperceel werd gesproken is dit veranderd naar perceel;
  • waar eerst 'hoofdgebouw' stond is hierachter 'en de woning' opgenomen, zodat duidelijker naar voren komt dat dit ook over de woning gaat wanneer de woning niet het hoofdgebouw op het perceel is;
  • de regel met betrekking tot de dakvorm is tekstueel aangepast met het oog op versimpeling en leesbaarheid.

14.2.3 Bouwwerken, geen gebouwen zijnde (voormalig: Bouwwerken, geen gebouwen en geen overkappingen zijnde)

In de bouwregels voor bouwwerken, geen gebouwen zijnde zijn er verschillende inhoudelijke en tekstuele wijzigingen aangebracht. De wijzigingen zijn:

  • daar waar eerst werd gesproken over bouwhoogten die niet meer mochten bedragen dan een bepaalde hoogte is nu gesteld wat de maximale hoogte is met het doel de gebruikte taal te versimpelen;
  • er is een nieuwe regel voor dakterrassen en balkons opgenomen welke dakterrassen en balkons alleen verbiedt behalve in situaties waar ze al bestaan op het tijdstip van terinzagelegging van het ontwerpbestemmingsplan en zijn gerealiseerd met een omgevingsvergunning. Nog niet bestaande dakterrassen en balkons waarvoor al een omgevingsvergunning is verleend vallen niet onder deze regeling.

14.3 Nadere eisen

Er zijn geen wijzigingen in deze regel.

14.4 Afwijken van de bouwregels

In de regels voor het afwijken van de bouwregels zijn er verschillende inhoudelijke en tekstuele wijzigingen aangebracht. De wijzigingen zijn:

  • de oude leden 14.4.1 en 14.4.2 zijn samengevoegd in een enkele regel (14.4);
  • de regels hebben de volgorde gekregen zoals deze ook in de regels waar deze betrekking op hebben de volgorde kennen;
  • in de nieuwe sub a (oud lid 14.4.1 sub a) is toegevoegd dat de uitbreiding van het bouwvlak moet aansluiten aan het bouwvlak;
  • in de regel voor het bouwen buiten het bouwvlak (oud 14.4.1 sub a, nieuw 14.4 sub a) is de regel voor de maximale bouwhoogte ten opzichte van de tegenoverliggende gevel geschrapt;
  • er is een tekstuele wijziging in de regel over het afwijken van goot- en bouwhoogten (sub b) waar nu wordt gesteld wat de maximale hoogte is in plaats van wat de maximale hoogte mag bedragen;
  • in de verschillende onderdelen van deze regel is achter waar eerst 'hoofdgebouw' of 'hoofdgebouwen' stond ook 'en de woning' of 'en woningen' opgenomen, zodat duidelijker naar voren komt dat dit ook over woningen gaat wanneer de woning niet het hoofdgebouw op het perceel is;
  • daar waar eerst over bouwperceelsgrens werd gesproken is dit veranderd naar perceelsgrens;
  • daar waar eerst over bouwperceel werd gesproken is dit veranderd naar perceel;
  • daar waar eerst over 'voornoemde bouwwerken' werd gesproken is dit veranderd naar bijbehorende bouwwerken;
  • er is een nieuw sub e toegevoegd welke afwijkingsmogelijkheden biedt voor erfafscheidingen.

14.5 Specifieke gebruiksregels

In de specifieke gebruiksregels zijn er verschillende wijzigingen gedaan. Dit zijn:

  • er is een nieuw sub a met betrekking tot het gebruik van bijbehorende bouwwerken voor zelfstandige woonruimte. Dit is niet toegestaan;
  • de regels voor aan-huis-gebonden beroep en/of bedrijfsactiviteit en voor een webwinkel aan huis zijn van de bestemmingsbeschrijving naar dit lid verplaatst;
  • in de regels voor aan-huis-gebonden beroep en/of bedrijfsactiviteit en voor een webwinkel aan huis is achter 'hoofdgebouw', 'en de woning' toegevoegd;
  • in de regels voor aan-huis-gebonden beroep en/of bedrijfsactiviteit en voor een webwinkel aan huis is achter Wet milieubeheer/Wet algemene bepalingen '/omgevingswet' toegevoegd;
  • het woord 'bedragen' is vervangen door 'zijn' in de regel voor aan-huis-gebonden beroep en/of bedrijfsactiviteit (onder 1);
  • het woord 'uitsluitend' is vervangen door 'alleen' in de regel voor webwinkels aan huis (onder 4).

14.6 Afwijken van de gebruiksregels

14.6.1 Afwijken met het oog op mantelzorg (voormalig: Afwijken ten behoeve van mantelzorg)

In de regels voor het afwijken met het oog op mantelzorg zijn er enkele wijzigingen aangebracht, dit zijn:

  • het wijzigen van de titel van het sublid naar 'Afwijken met het oog op mantelzorg';
  • het wijzigen van de aanhef met een verwijzing naar 14.5 onder a;
  • het verwijderen uit de aanhef dat inwoning voor mantelzorg mogelijk is;
  • het woord 'bijgebouw' in de aanhef is gewijzigd naar 'bijbehorend bouwwerk';
  • het wijzigen van de aanhef naar meer modern taalgebruik;
  • het verkorten van sub a;
  • het vervangen van 'in het geding zijnde belangen' naar 'specifieke belangen' in sub b;
  • het wijzigen van het woord 'bijgebouwen' in sub c naar 'bijbehorende bouwwerken';
  • de toevoeging van een nieuw sub d dat stelt dat er een ruimtelijke samenhang moet zijn tussen de afhankelijke woonruimte en de bijbehorende woning.

14.6.2 Afwijken met het oog op een bed & breakfast-voorziening (voormalig: Afwijken ten behoeve van bed & breakfast-voorziening)

In de regels voor het afwijken met het oog op een bed & breakfast-voorziening zijn er enkele wijzigingen aangebracht. Deze wijzigingen zijn:

  • het wijzigen van de titel van het sublid naar 'Afwijken met het oog op een bed & breakfast;
  • het veranderen van het hoofdlettergebruik bij bed & breakfast naar kleine letters;
  • het wijzigen van het woord 'bijgebouw' in sub h naar 'bijbehorend bouwwerk'.

14.7 Wijzigingsbevoegdheid

Deze regel is in zijn geheel geschrapt.

Artikel 15 Woongebied

15.1 Bestemmingsomschrijving

In de bestemmingsomschrijving zijn verschillende inhoudelijke en tekstuele wijzigingen aangebracht. De wijzigingen zijn:

  • de bepaling over maximale hoeveelheid woningen is geschrapt (verplaatst naar 15.2.1);
  • in de regel voor dienstverlening en maatschappelijk is het woord 'ook' toegevoegd en is de regel omgedraaid;
  • sub c tot en met i (oud) zijn samengevoegd;
  • sub j en k (oud) zijn geschrapt (verplaatst naar lid 15.5).

15.2 Bouwregels

Er is een aanhef toegevoegd direct onder 15.2.

15.2.1 Hoofdgebouwen en woningen (voormalig: Hoofdgebouwen)

In de bouwregels voor hoofdgebouwen en woningen zijn er verschillende inhoudelijke en tekstuele wijzigingen aangebracht. De wijzigingen zijn:

  • de titel van het sublid is gewijzigd naar 'Hoofdgebouwen en woningen', zodat duidelijker naar voren komt dat dit ook over woningen gaat wanneer de woning niet het hoofdgebouw op het perceel is;
  • er is een aanhef toegevoegd;
  • in de verschillende onderdelen van deze regel is achter waar eerst 'hoofdgebouwen' stond ook 'en woningen' opgenomen, zodat duidelijker naar voren komt dat dit ook over woningen gaat wanneer de woning niet het hoofdgebouw op het perceel is;
  • er gold al een verbod op het uitbreiden van de hoeveelheid hoofdgebouwen op een bestemmingsvlak, daaraan is nu toegevoegd dat deze hoeveelheid ook niet mag verminderen en dat dit is per bouwvlak;
  • er is een tekstuele wijziging welke de taal versimpeld in de regel voor goot- en bouwhoogten, nu wordt gesteld wat de maximale hoogte is in plaats van wat de maximale hoogte mag bedragen;
  • de regel voor het bouwen evenwijdig aan en in de voorgevelrooilijn heeft een meer moderne zinsopbouw en woordgebruik.

15.2.2 Bijbehorende bouwwerken (voormalig: Aan- en uitbouwen, bijgebouwen en overkappingen)

In de bouwregels voor bijbehorende bouwwerken zijn er verschillende inhoudelijke en tekstuele wijzigingen aangebracht. De wijzigingen zijn:

  • de titel van het sublid is gewijzigd naar 'Bijbehorende bouwwerken', hiermee worden de oude begrippen aanbouw, uitbouw en bijgebouw samengevoegd;
  • daar waar eerst werd gesproken over een van de begrippen aanbouw, uitbouw en/of bijgebouw, en wanneer voornoemde bouwwerken werd genoemd, wordt nu gesproken over bijbehorende bouwwerken;
  • de aanhef is aangepast;
  • de opzet van de regel is in zijn geheel gewijzigd en hiermee meer in lijn gebracht met de bestemmingsplannen Kortland en Lansingh-Zuid;
  • eerst is bepaald dat bijbehorende bouwwerken alleen mogen achter de voorgevelrooilijn of het verlengde daarvan, waarna er een uitzondering hierop is gemaakt voor aan- of uitbouwen op het voorerfgebied waarbij de voorgevelrooilijn met maximaal 1 meter mag worden overschreden;
  • de regel die de afstand tot de perceelsgrens regelt (minimaal 1 meter) is geschrapt;
  • de regels voor maximale bebouwing, maximaal bebouwd oppervlak, goothoogte en de dakafdekking zijn als aparte subs opgenomen;
  • er is een tekstuele wijziging welke de taal versimpeld in de regel voor de goothoogte, nu wordt gesteld wat de maximale hoogte is in plaats van wat de maximale hoogte mag bedragen;
  • daar waar eerst het gebied achter de voorgevellijn voor ten minste 25 m2 onbebouwd moest blijven is dit gewijzigd naar het achtererfgebied;
  • daar waar eerst over bouwperceel werd gesproken is dit veranderd naar perceel;
  • waar eerst 'hoofdgebouw' stond is hierachter 'en de woning' opgenomen, zodat duidelijker naar voren komt dat dit ook over de woning gaat wanneer de woning niet het hoofdgebouw op het perceel is;
  • de regel met betrekking tot de dakvorm is tekstueel aangepast met het oog op versimpeling en leesbaarheid.

15.2.3 Bouwwerken, geen gebouwen zijnde

In de bouwregels voor bouwwerken, geen gebouwen zijnde zijn er verschillende inhoudelijke en tekstuele wijzigingen aangebracht. De wijzigingen zijn:

  • daar waar eerst werd gesproken over bouwhoogten die niet meer mochten bedragen dan een bepaalde hoogte is nu gesteld wat de maximale hoogte is met het doel de gebruikte taal te versimpelen;
  • er is een nieuwe regel voor dakterrassen en balkons opgenomen welke dakterrassen en balkons alleen verbiedt behalve in situaties waar ze al bestaan op het tijdstip van terinzagelegging van het ontwerpbestemmingsplan en zijn gerealiseerd met een omgevingsvergunning. Nog niet bestaande dakterrassen en balkons waarvoor al een omgevingsvergunning is verleend vallen niet onder deze regeling.

15.3 Nadere eisen

Er zijn geen wijzigingen in deze regel.

15.4 Afwijken van de bouwregels

In de regels voor het afwijken van de bouwregels zijn er verschillende inhoudelijke en tekstuele wijzigingen aangebracht. De wijzigingen zijn:

  • de oude leden 15.4.1 en 15.4.2 zijn samengevoegd in een enkele regel (15.4);
  • de regels hebben de volgorde gekregen zoals deze ook in de regels waar deze betrekking op hebben de volgorde kennen;
  • in de nieuwe sub a (oud lid 15.4.1 sub a) is toegevoegd dat de uitbreiding van het bouwvlak moet aansluiten aan het bouwvlak;
  • er is een tekstuele wijziging in de regel over het afwijken van goot- en bouwhoogten (sub b) waar nu wordt gesteld wat de maximale hoogte is in plaats van wat de maximale hoogte mag bedragen;
  • in de verschillende onderdelen van deze regel is achter waar eerst 'hoofdgebouw' of 'hoofdgebouwen' stond ook 'en de woning' of 'en woningen' opgenomen, zodat duidelijker naar voren komt dat dit ook over woningen gaat wanneer de woning niet het hoofdgebouw op het perceel is;
  • daar waar eerst over bouwperceelsgrens werd gesproken is dit veranderd naar perceelsgrens;
  • daar waar eerst over bouwperceel werd gesproken is dit veranderd naar perceel;
  • daar waar eerst over 'voornoemde bouwwerken' werd gesproken is dit veranderd naar bijbehorende bouwwerken;
  • er is een nieuw sub e toegevoegd welke afwijkingsmogelijkheden biedt voor erfafscheidingen.

15.5 Specifieke gebruiksregels

In de specifieke gebruiksregels zijn er verschillende wijzigingen gedaan. Dit zijn:

  • er is een nieuw sub a met betrekking tot het gebruik van bijbehorende bouwwerken voor zelfstandige woonruimte. Dit is niet toegestaan;
  • de regels voor aan-huis-gebonden beroep en/of bedrijfsactiviteit en voor een webwinkel aan huis zijn van de bestemmingsbeschrijving naar dit lid verplaatst;
  • in de regels voor aan-huis-gebonden beroep en/of bedrijfsactiviteit en voor een webwinkel aan huis is achter 'hoofdgebouw', 'en de woning' toegevoegd;
  • in de regels voor aan-huis-gebonden beroep en/of bedrijfsactiviteit en voor een webwinkel aan huis is achter Wet milieubeheer/Wet algemene bepalingen '/omgevingswet' toegevoegd;
  • het woord 'bedragen' is vervangen door 'zijn' in de regel voor aan-huis-gebonden beroep en/of bedrijfsactiviteit (onder 1);
  • het woord 'uitsluitend' is vervangen door 'alleen' in de regel voor webwinkels aan huis (onder 4).

15.6 Afwijken van de gebruiksregels

15.6.1 Afwijken met het oog op mantelzorg (voormalig: Afwijken ten behoeve van mantelzorg)

In de regels voor het afwijken met het oog op mantelzorg zijn er enkele wijzigingen aangebracht, dit zijn:

  • het wijzigen van de titel van het sublid naar 'Afwijken met het oog op mantelzorg';
  • het wijzigen van de aanhef met een verwijzing naar 15.5 onder a;
  • het verwijderen uit de aanhef dat inwoning voor mantelzorg mogelijk is;
  • het woord 'bijgebouw' in de aanhef is gewijzigd naar 'bijbehorend bouwwerk';
  • het wijzigen van de aanhef naar meer modern taalgebruik;
  • het verkorten van sub a;
  • het vervangen van 'in het geding zijnde belangen' naar 'specifieke belangen' in sub b;
  • het wijzigen van het woord 'bijgebouwen' in sub c naar 'bijbehorende bouwwerken';
  • de toevoeging van een nieuw sub d dat stelt dat er een ruimtelijke samenhang moet zijn tussen de afhankelijke woonruimte en de bijbehorende woning.

15.6.2 Afwijken met het oog op een bed & breakfast-voorziening (voormalig: Afwijken ten behoeve van bed & breakfast-voorziening)

In de regels voor het afwijken met het oog op een bed & breakfast-voorziening zijn er enkele wijzigingen aangebracht. Deze wijzigingen zijn:

  • het wijzigen van de titel van het sublid naar 'Afwijken met het oog op een bed & breakfast;
  • het veranderen van het hoofdlettergebruik bij van bed & breakfast naar kleine letters;
  • het wijzigen van het woord 'bijgebouw' in sub h naar 'bijbehorend bouwwerk'.

2.3 Aanpassingen aan de algemene regels

Artikel 33 Algemene bouwregels

Er is een nieuw sub c toegevoegd waarmee installaties voor het opwekken van duurzame energie mogelijk zijn gemaakt wanneer deze een maximale overschrijding van 3 meter over bouwgrenzen betreffen.


Artikel 36 Algemene afwijkingsregels

Sub b is vervangen waarmee er een eenduidige regeling voor alle bestemmingen geldt waarbij van regels inzake goothoogte, bouwhoogte, aanduidingen en oppervlakte van gebouwen met niet meer dan 10% mag worden afgeweken. In de huidige regeling kon tot 20% binnen de overige bestemmingen worden afgeweken, uit de praktijk blijkt echter dat weinig gebruik wordt gemaakt van deze afwijking en is het daarom gewenst dit aan te passen naar 10%.

Verder is het mogelijk gemaakt om tot maximaal 5 meter bouwhoogten te overschrijden ten behoeve van installaties van duurzame energie.

Hoofdstuk 3 Beleidskader

Voorliggend bestemmingsplan is hoofdzakelijk opgesteld om enkele correcties en verduidelijkingen toe te passen en de bestaande situatie en de planologische situatie op elkaar af te stemmen. Met betrekking tot deze aanpassingen kan voor het beleid daarom worden verwezen naar het vigerende plan.

Voor het overige is de ontwikkelingsruimte in dit bestemmingsplan dermate beperkt dat rijks- en provinciale belangen niet worden geschaad. De uitgangspunten van het oorspronkelijke plan, het moederplan, blijven overeind. Daarnaast is het plan door het kleinschalige karakter niet in strijd met gemeentelijk beleid.

Hoofdstuk 4 Omgevingsaspecten

In het kader van een goede ruimtelijke ordening mag een bestemmingsplan niet in strijd zijn met een aantal milieuaspecten. Dit betreft de milieuaspecten water, bodem, archeologie, cultuurhistorie, luchtkwaliteit, bedrijven en milieuzonering, externe veiligheid, kabels en leidingen en ecologie.

Voorliggend bestemmingsplan heeft als doel een aantal kleinschalige omissies uit de vigerende plannen te herstellen en enkele correcties en verduidelijkingen toe te passen. Het vigerende bestemmingsplan 'Kortland' is nog voldoende actueel. In dit plan is reeds onderzoek gedaan naar de milieuaspecten.

Gezien het bovenstaande en de aard, schaal en inhoud van de wijzigingen, kan afgezien worden van onderzoek in dit bestemmingsplan en volstaat een verwijzing naar de betreffende onderzoeken in het moederplan.

Hoofdstuk 5 Juridische planbeschrijving

De regels in dit veeg-bestemmingsplan zijn van toepassing en aanvullend op het bestemmingsplan 'Langeland', vastgesteld op 25 april 2013 en het bestemmingsplan 'veeg-bestemmingsplan Langeland', vastgesteld op 20 september 2018. De aanpassingen aan de regels zijn zowel tekstueel als inhoudelijk. Om een duidelijke regeling in dit veegbestemmingsplan op te stellen is er voor gekozen om oude teksten te schrappen en nieuwe regels in te voegen. Hiermee blijft de regeling leesbaar. In hoofdstuk 2 is aangegeven welke aanpassingen er zijn aangebracht aan het bestemmingsplan 'Langeland', waarbij ook duidelijk naar voren komt of dit een tekstuele of inhoudelijke aanpassing is. Voor het overige blijven de regels van de bestemmingsplannen 'Langeland' en 'veeg-bestemmingsplan Kortland' onverminderd van kracht.

Vanwege de aanpassing van verschillende (algemene) regels is op de verbeelding een 'lege' plancontour opgenomen die bijna volledig overeenkomt met de begrenzing van bestemmingsplan 'Langeland'. De afwijking is dat binnen deze plancontour een aantal locaties uit zijn gesneden. Hier gelden de wijzigingen uit dit plan niet.

Voor dit veeg-bestemmingsplan wordt aangesloten bij de actuele juridische en planologische situatie en voldoet aan de vormvereisten van de Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen 2012 (SVBP 2012).

Hoofdstuk 6 Uitvoerbaarheid

6.1 Economische uitvoerbaarheid

Dit veegplan dient hoofdzakelijk om onvolkomenheden en onduidelijkheden te herstellen. Hieraan zitten geen financiële consequenties.

6.2 Maatschappelijke uitvoerbaarheid

Inspraak en vooroverleg

PM

Ontwerpbestemmingsplan

PM