Plan: | Tweede partiële Herziening bestemmingsplan Kustwerk Katwijk |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0537.bpKATkustwerk2herz-va01 |
Op 8 juli 2021 is het bestemmingsplan "Partiële herziening Kustwerk Katwijk ” (1e partiële herziening) vastgesteld en op 22 december 2022 onherroepelijk geworden. Met deze partiële herziening is de bestaande regelgeving, daar waar noodzakelijk, verduidelijkt en er is inzichtelijk gemaakt hoe het strand door paviljoenhouders en andere belanghebbenden gebruikt mag worden zonder daarbij de rechten van de strandexploitanten uit het oog te verliezen. Dit ook met als doel om een verdere ruimtelijke kwaliteitsimpuls van het Katwijkse strand te realiseren en verrommeling van het strand tegen te gaan.
In het voorjaar van 2022 zijn alle 16 paviljoens, 4 watersportverenigingen en de 2 reddingsposten door de gemeente Katwijk gecontroleerd. Er werd gecontroleerd of de bouwwerken op strand gebouwd zijn volgens de omgevingsvergunning, of er bouwwerken zijn geplaatst zonder omgevingsvergunning en of er in strijd wordt gehandeld met de regels uit het bestemmingsplan. Vanuit praktijkervaring en voortschrijdend inzicht blijkt dat een aantal van de overtredingen voor legalisatie in aanmerking komen.
De 1e Partiële herziening van het bestemmingsplan Kustwerk Katwijk blijkt nog enkele onvolkomenheden te bevatten. Het betreft onder andere de afstand van de bebouwing tot de duinvoet, de maatvoering van de cabines en de begripsbepaling ''strandmeubilair''. Deze onvolkomenheden zijn in deze 2e partiele herziening gerepareerd. Tevens zijn in deze 2e partiële herziening de voor legalisatie in aanmerking komende overtredingen verwerkt . Hierbij gaat het met name om de legalisatie van bouwwerken buiten een bouwvlak, zoals vlaggenmasten en buitendouches.
Net als bij de in 2021 vastgestelde 1e partiële herziening wordt er in deze 2e partiële herziening niet meer strandbebouwing mogelijk gemaakt dan waar in het in 2013 vastgestelde bestemmingsplan al van uit was gegaan. Het aantal strandpaviljoens en overige accommodaties neemt dus niet toe als gevolg van de voorliggende 2e partiële herziening.
Wel zijn enkele begripsbepalingen gewijzigd en zijn de bouwregels voor de strandbebouwing op enkele ondergeschikte onderdelen aangepast. De motivatie voor deze aanpassingen in de regels en verbeelding zijn in deze toelichting opgenomen.
Het plangebied van de voorliggende tweede partiële herziening omvat het gehele Katwijkse strand en de tussen het strand en de Boulevard gelegen duinzone. De begrenzing van deze partiële herziening komt overeen met de in het in 2013 vastgestelde bestemmingsplan opgenomen bestemmingen 'Recreatie - Strand' en 'Recreatie - Duinen' (zie ook de volgende paragraaf en hoofdstuk 2). Deze bestemmingen waren ook onderdeel van de (eerste) Partiële herziening. De begrenzing wordt zodoende gevormd door:
Afbeelding: globale ligging plangebied tweede partiële herziening bestemmingsplan Kustwerk Katwijk
Momenteel geldt in het betreffende plangebied het volgende bestemmingsplan:
De voorliggende partiële herziening sluit aan op de bestemmingen 'Recreatie - Strand' en 'Recreatie - Duinen' uit de 'Partiële herziening Bestemmingsplan 'Kustwerk Katwijk'.
De toelichting is als volgt opgebouwd. Na de inleiding in hoofdstuk 1, worden in hoofdstuk 2 de belangrijkste aanpassingen ten opzichte van de 1e partiële herziening behandeld. Hoofdstuk 3 gaat in op de milieu & omgevingsaspecten. Hoofdstuk 4 bevat de uitvoerbaarheid en handhaving met de resultaten van de uniforme openbare voorbereidingsprocedure (PM). Hoofdstuk 5 besteedt aandacht aan de procedure van een bestemmingsplan.
In deze tweede partiële herziening worden de volgende aanpassingen ten opzichte van de eerste partiële herziening mogelijk gemaakt:
Voornoemde aanpassingen zijn in de Regels en Verbeelding van deze Tweede Partiële herziening verwerkt. Op de bijbehorende verbeelding zijn alleen die gedeelten van het plangebied opgenomen waar aanpassingen van toepassing zijn.
De gemeente realiseert zich dat er als gevolg van de 2e partiële herziening planologisch gezien sprake kan zijn van een voor burgers en ondernemers onduidelijke situatie. Er is daarom een vraag- en antwoord overzicht opgesteld (Q&A, zie bijlage ).
Gelet op het voorgaande zijn er op voorhand geen gevolgen voor het milieu. Er is slechts sprake van technische aanpassingen van de huidige planologische regeling. In de praktijk zijn er vanwege de herziening geen gevolgen voor het milieu. Ook andere omgevingsaspecten zijn vanwege de technische aanpassing niet relevant.
Het juridisch plansysteem is conform de (1e) Partiële herziening. Het plan is digitaal beschikbaar en conform de Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen (SVBP).
Vanwege de beperkte aanpassingen heeft er geen inspraak over de Tweede partiële Herziening bestemmingsplan Kustwerk Katwijk plaatsgevonden. Uiteraard is het conform de wettelijke bepalingen wel mogelijk om een zienswijze in te dienen (zie paragraaf 4.4).
Vanwege de beperkte aanpassingen heeft er geen vooroverleg plaatsgevonden met de wettelijke vooroverlegpartners. De overlegpartners worden tijdig geïnformeerd over de terinzagelegging van het ontwerp van deze Tweede partiële Herziening bestemmingsplan Kustwerk Katwijk. Wel heeft er vooraf overleg plaatsgevonden met de strandexploitanten en hebben zij de kans gekregen om te reageren voordat het ontwerp van deze herziening aan het college ter vaststelling is voorgelegd.
Het ontwerpbestemmingsplan “Tweede partiële Herziening bestemmingsplan Kustwerk Katwijk” heeft van vrijdag 1 december 2023 t/m donderdag 11 januari 2024 gedurende 6 weken ter inzage gelegen. Gedurende deze periode is een ieder in de gelegenheid gesteld om schriftelijk en mondeling op het plan te reageren. Er zijn geen zienswijzen op het plan ingediend.
Tegelijkertijd is het ontwerpbestemmingsplan toegestuurd in het kader van het vooroverleg aan de volgende vooroverlegpartners: provincie Zuid-Holland, Veiligheidsregio Hollands Midden, Hoogheemraadschap van Rijnland, Liander, Dunea en Gasunie.
Van deze aangeschreven wettelijke overlegpartners is er alleen geen reactie ontvangen van Dunea. De andere reacties zijn als zienswijze behandeld en opgenomen in de nota van zienswijzen (zie bijhlage 3). De provincie, Gasunie, Veiligheidsregio en Liander hebben aangegeven geen opmerkingen te hebben. Vanuit het Hoogheemraadschap is een opmerking gemaakt over de toegestane afstand van strandhuisjes tot de bouwvlakgrens. Dit zal aangepast worden in bijlage 1 van de toelichting. Verder zijn er 2 opmerkingen gemaakt over een bouwvlak en de aanduiding "Archeologische waarden op het strand". Beide punten zijn geen onderdeel van deze 2e herziening en hierop kan niet gereageerd worden.
Naar aanleiding van de reactie van het Hoogheemraadschap van Rijnland zal bijlage 1 van de toelichting, te weten vraag 14 de vraag en antwoord worden aangepast. Deze bijlage geeft een uitleg van de regeling van het bestemmingsplan Kustwerk. Deze bijlage is geen juridisch bindend deel van het bestemmingsplan. Het bestemmingsplan zal dan ook ongewijzigd worden vastgesteld.
In de Tweede partiële Herziening bestemmingsplan Kustwerk Katwijk zijn geen ontwikkellocaties opgenomen. Voor de herziening is er daarom geen verplichting tot het opstellen van een exploitatieplan.
De planregels in dit plan zijn voldoende duidelijk, concreet en toepasbaar voor toezicht en handhaving. Als hulpmiddel bij de plaatsbepaling zijn de coördinaten van de hoekpunten van de bouwvlakken weergegeven in de Pdf-bestanden van de verbeelding, zoals opgenomen in bijlage 2.
Het bestemmingsplan Tweede partiële Herziening bestemmingsplan Kustwerk Katwijk doorloopt, net als ieder bestemmingsplan, een uitgebreide procedure. Burgemeester en wethouders geven het ontwerpbestemmingsplan vrij voor ter visie legging conform art 3.8 (nieuwe) Wro. Na publicatie, wordt het ontwerp dan gedurende 6 weken ter inzage gelegd. In die tijd kunnen door een ieder zowel mondelinge als schriftelijke zienswijzen worden ingediend bij de gemeenteraad.
Na verwerking van de zienswijzen en mogelijke ambtelijke aanpassingen zal de gemeenteraad - binnen 12 weken na afloop van de zienswijzentermijn - besluiten over de vaststelling van het bestemmingsplan.
Na aanpassing van het bestemmingsplan met inachtneming van de door de raad aangebrachte wijzigingen wordt het vastgestelde bestemmingsplan wederom 6 weken ter inzage gelegd (aanvang beroepstermijn).
Belanghebbenden dan wel niet-belanghebbenden die tijdig een zienswijze bij de gemeenteraad hebben ingediend kunnen beroep instellen bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Daarnaast kunnen niet-belanghebbenden beroep instellen bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State tegen wijzigingen die de gemeenteraad bij de vaststelling van het bestemmingsplan heeft aangebracht.