direct naar inhoud van 5.3 Geluid
Plan: Katwijk Midden
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0537.bpKATkatwijkmidden-va01

5.3 Geluid

Algemeen

Indien nieuwe onwikkelingen mogelijk gemaakt worden dient aandacht te worden geschonken aan onderstaande punten.

  • nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen mogelijk worden gemaakt
  • nieuwe bronnen komen (weg en/ of industrie)
  • reconstructie door herinrichting van de weg of verandering van verkeersstromen
  • zones van bronnen buiten het plangebied (weg en/of industrieterrein)

Het betreft een voornamelijk consoliderend plan met enkele kleine ontwikkelingen, en enkele nieuwe woongebieden. Wat betreft deze ontwikkelingen verwijzen wij naar hoofdstuk 7.2. Hieronder zullen wij deze ontwikkelingen kort beschrijven met de eventuele gevolgen voor de geluidsbelasting.

Van belang zullen vooral de invloed van de hoogwaardige OV-verbinding (lightrail) RijnGouwelijn en van de verlegging van de N206 zijn (project Duinvallei).

HOV RijnGouwelijn (RGL)

Het traject van de RGL zal van de N206, over de Zeeweg, Julianalaan naar Estec leiden. In beginsel kan worden uitgegaan van de bestaande situatie. Mogelijk zal binnen de planperiode het profiel worden heringericht ten behoeve van een ‘vertrambare’ busbaan. In de huidige situatie is al sprake van een busverbinding.

Indien in de nieuwe situatie sprake zal zijn van reconstructie in de zin van de Wet geluidhinder, dan zal hiervoor een nieuw bestemmingsplan moeten worden opgesteld. Het onderzoek voor de RijnGouwelijn is nog niet vergenoeg gevorderd om in deze actualisering mee te kunnen nemen. Voor het gehele RGL-traject zal een inpassingsplan zal worden gemaakt om de verschillende plangebieden naadloos op elkaar aan te laten sluiten.

Verlegging N206

Ten behoeve van de verlegging en verdieping is al, in het kader van het project Duinvallei, het nodige onderzoek verricht. In beginsel zal rekening moeten worden gehouden met al gerealiseerde woonbebouwing, deze is buiten de 48 dB Lden-contour van de N206 gelegen.

Als de omlegging leidt tot een toename van 2 dB of meer, dan is sprake van een reconstructie in de zin van de Wet geluidhinder en zullen maatregelen of voorzieningen moeten worden genomen ter beperking van de geluidsbelasting, dan wel hogere grenswaarden worden verleend. Deze maatregelen worden in het project Duinvallei meegenomen.

Cantineweg/Verlengde Westerbaan

De planvorming voor de Verlengde Westerbaan loopt al enige tijd en is gelegen binnen het gebied van de ontwerpaanwijzing Natura2000. Om die reden kan de route nog geen doorgang vinden. Op dit moment wordt middels overleg getracht de begrenzing van Natura2000 gebied terug te leggen, zodat de Verlengde Westerbaan gerealiseerd kan worden.

De aansluiting van de Cantineweg is bedoeld om een tijdelijke ontsluiting van de Zanderij naar het Centrum te bewerkstelligen, in afwachting van de besluitvorming voor Natura2000 en Verlengde Westerbaan.

Omdat de huidige Westerbaan/Cantineweg eveneens aan het Natura2000 gebied grenzen zijn ten behoeve van het bestemmingsplan een Planmer en Passende beoordeling uitgevoerd. Ten behoeve hiervan zijn tevens de benodigde milieuonderzoeken uitgevoerd.

Toetsingskader

Verkeer en industrie zijn geluidsbronnen met ruimtelijke relevantie. De Wet geluidhinder stelt kaders voor deze bronnen en normen voor de geluidsbelasting op de gevels van geluidgevoelige objecten. Omdat de wet het bevoegd gezag toestaat om ontheffing van de voorkeursgrenswaarde te verlenen is lokaal geluidbeleid opgesteld.

Onderzoek

Verkeer en industrie zijn geluidsbronnen met ruimtelijke relevantie. De Wet geluidhinder stelt kaders voor deze bronnen en normen voor de geluidsbelasting op de gevels van geluidsgevoelige objecten. Omdat de wet het bevoegd gezag toestaat om ontheffing van de voorkeursgrenswaarde te verlenen is lokaal geluidbeleid opgesteld. Ook in de Provinciale milieuverordening zijn bepalingen opgenomen over geluid.

Wegverkeersgeluid

Dit bestemmingsplan is voornamelijk een consoliderend plan. Er worden geen nieuwe locaties voor geluidsgevoelige bestemmingen opgenomen. Tevens vinden er geen wijzigingen plaats in de verkeersstromen.

Industriegeluid

Het noordoostelijke deel van het plangebied ligt binnen de geluidzone van industrieterrein ‘t Heen. Binnen die zone zijn geen ontwikkelingen geprojecteerd. De zonegrens zal in het bestemmingsplan op de verbeelding worden opgenomen.

Milieubeschermingsgebied ‘Stiltegebied’

In de Provinciale Milieuverordening is het duingebied Meijendel/Berkheide (Zuidduinen) aangewezen als Stiltegebied. Dit houdt in dat binnen dit gebied geen nieuwe geluidproducerende activiteiten mogen worden gerealiseerd. De beschermingszone ligt juist ten zuiden van het plangebied. Plangebied Katwijk Midden kent geen ontwikkelingen die gevolgen zullen hebben voor het geluidniveau in deze beschermingszone.

Conclusie

Een deel van het plangebied ligt binnen zones langs een weg als bedoeld in de Wet geluidhinder (N206 / Zeeweg). Echter, aangezien het een consoliderend (conserverend) plan betreft is in beginsel geen geluidsonderzoek noodzakelijk.