direct naar inhoud van 5.7 Externe veiligheid
Plan: Katwijk aan den Rijn 2012
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0537.bpKATRijn2012-va01

5.7 Externe veiligheid

Beoogde ontwikkeling in relatie tot milieu
In/nabij het plangebied is aanwezig of geprojecteerd:

  • een BEVI-inrichting (LPG-tankstation)
  • een aardgastransportleiding van de Gasunie NV
  • route(s) gevaarlijke stoffen

Met dit bestemmingsplan wordt het bestaande gebruik geconsolideerd.

Het bestemmingsplan maakt de bouw van nieuwe (beperkt) kwetsbare objecten mogelijk.

Toetsingskader

Externe veiligheid richt zich op het beheersen van activiteiten die een risico voor de omgeving kunnen opleveren, zoals bij de productie, de opslag en het transport van gevaarlijke stoffen. Bij de herinrichting van een gebied bepalen deze risico's mede de ruimtelijke mogelijkheden. Hierbij kan het zowel inrichtingen als transporten betreffen. Binnen plangebied is een LPG-tankstation gevestigd. Het bestemmingsplan geeft geen mogelijkheid tot de bouw van nieuwe (beperkt) kwetsbare objecten.

In het kader van de Wet ruimtelijke ordening dient te worden onderzocht in hoeverre er sprake is van aanwezigheid van risicovolle activiteiten in de nabijheid van het plangebied. Dat kan zowel inrichtingen als transporten betreffen. Van die activiteit dient het plaatsgebonden risico (PR) en het groepsrisico (GR) te worden bepaald en eventueel de toename hiervan.

Het PR is de kans per jaar dat een persoon op een bepaalde plaats overlijdt als rechtstreeks gevolg van een ongeval met gevaarlijke stoffen, indien hij onafgebroken en onbeschermd op die plaats zou verblijven. Het PR wordt weergegeven met risicocontouren rondom een inrichting of langs een vervoersas. De normstelling heeft de status van een grenswaarde die niet mag worden overschreden. Voor bestaande situaties wordt het niveau van 10-5 per jaar als grenswaarde gehanteerd, 10-6 per jaar geldt als richtwaarde. Voor nieuwe situaties geldt een grenswaarde van 10-6 per jaar. Een richtwaarde is daarbij niet van toepassing.

Het GR kan worden beschouwd als de maat van maatschappelijke ontwrichting in geval van calamiteit (en drukt dus de kans per jaar uit dat een groep mensen van minimaal een bepaalde omvang overlijdt als rechtstreeks gevolg van een calamiteit). De normstelling heeft de status van een oriënterende waarde. Deze waarde is geen vastgestelde wettelijke norm. Desondanks hebben overheden en betrokken private instellingen een inspanningsverplichting om te voldoen aan deze oriënterende waarde en dient een toename van het GR bestuurlijk te zijn verantwoord.

Onderzoek

In het plangebied is een LPG-tankstation aanwezig met een doorzet van minder dan 250 m3 per jaar. Het invloedsgebied dat van belang is voor de verantwoordingsplicht in verband met het groepsrisico voor een LPG-tankstation met een doorzet lager dan 1500 m3 per jaar is 150 meter vanaf het vulpunt (afstand volgens bijlage 2 van de Regeling externe veiligheid inrichtingen). Het woongebied in dit plan ligt hierbinnen, op ongeveer 85 m afstand. Ter plaatse is er geen sprake van een saneringssituatie. Hiernaast is op basis van een verkennend onderzoek naar het groepsrisico met behulp van de rekenmodule groepsrisico LPG, versie 2.2 gebleken dat de oriëntatiewaarde niet wordt benaderd. In of nabij het invloedgebied van het LPG-tankstation worden geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk gemaakt waardoor geen verandering in het groepsrisico plaats zal vinden. Hierdoor is het niet noodzakelijk om het groepsrisico nader te verantwoorden. De PR contour (10-6) van het vulpunt (45 meter) en het reservoir (25 meter) is op de plankaart aangegeven.

Hoofdtransportleidingen voor gevaarlijke stoffen, die in het kader van externe veiligheid bijzondere aandacht moeten krijgen, zijn niet in het plangebied aanwezig. Nabij het plangebied ligt een gastransport leiding van de Gasunie. Het invloedsgebied van deze leiding ligt net buiten het plangebied waardoor hiervoor geen nader onderzoek noodzakelijk is.

Routes voor gevaarlijke stoffen zijn binnen het plangebied niet aangewezen. De naast het plangebied gelegen N206 maakt als provinciale weg deel uit van het landelijke wegennet waarover het vervoer van gevaarlijke stoffen is toegestaan. Uit verkeerstellingen in het verleden is gebleken dat het aantal transporten met gevaarlijke stoffen (ton/kilometers) zodanig laag is dat de PR 10-6 contour binnen de begrenzing van de weg ligt. Intussen werken de ministeries aan een duurzaam veiliger vervoer van gevaarlijke stoffen binnen maatschappelijke randvoorwaarden. Hoewel daarop nog geen regelgeving of beleid is vastgesteld, levert dat proces wel belangrijke informatie. Zo is in dat kader het Eindrapport Basisnet Weg opgesteld met daarin informatie over de belangrijke vervoersassen. Van vervoersassen, voornamelijk rijkswegen, zijn de PR en GR-contouren vastgesteld. Voor de nabij Katwijk gelegen Rijksweg A44 geldt dat de PR-contour niet buiten de wegrand ligt (< 0,1 * oriëntatiewaarde). En omdat de N206 tot het onderliggend wegennet behoort, waarover uitsluitend bestemmingsverkeer rijdt, zijn de risico's voor het plangebied verwaarloosbaar.

Ontwikkeling Praktijkschool

Het invloedsgebied van de N206 (in het kader van vervoer gevaarlijke stoffen) omvat ook het plangebied van de praktijkschool. Dit houdt in dat het groepsrisico zal wijzigen. Voor deze situatie houdt dit in dat per saldo geen toename van het groepsrisico is te verwachten, omdat in de nieuwe situatie overdag minder aanwezigen zullen zijn, 's nachts iets meer. Hierdoor is geen berekening noodzakelijk.

Conclusie

De conclusie luidt dat de veiligheid in het kader van dit bestemmingsplan niet in het geding is, omdat per saldo geen toename van het groepsrisico te verwachten is.