direct naar inhoud van 3.6 Verkeer
Plan: Katwijk aan den Rijn 2012
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0537.bpKATRijn2012-va01

3.6 Verkeer

Verkeersstructuur

Huidige situatie

Het accent van de verkeersituatie in Katwijk aan den Rijn ligt op het woonaspect. De landelijke ontwikkelingen in het kader van Duurzaam Veilig zijn daar toegepast. Dit heeft tot gevolg gehad dat de verkeersvoorzieningen gericht zijn op het versterken van de positie van de verblijfsgebieden in Katwijk aan den Rijn.

Naast de gebiedsontsluitingswegen Molentuinweg en Sandtlaan hebben de wegen Rijnstraat en Valkenburgseweg ook een ontsluitende functie. Op deze wegen geldt een snelheidsregime van 50 km/uur, een snelheid voor gebiedsontsluitingswegen. De Rijnstraat en de Valkenburgseweg hebben echter een smal wegprofiel, te smal om volgens het concept Duurzaam Veilig een wegindeling van een gebiedsontsluitingsweg te realiseren. Op die twee straten zijn bijvoorbeeld fietsstroken aanwezig in plaats van vrijliggende fietspaden.

De overige straten in Katwijk aan den Rijn zijn ingericht als 30 km-zone of (woon)erf.

Toekomstige situatie

Vanwege de geringe beschikbare ruimte en de vele erfaansluitingen wordt de Rijnstraat als 30 km-zone ingericht. Het invoeren van een 30 km-zone heeft het effect dat de doorstroming in die straten minder groot wordt. Wanneer samen met de aanleg van de wijk Duinvallei de N206 wordt verlegd wordt de verbinding N206-Molentuinweg verbeterd. Op dat moment is er een goede alternatieve route voor het doorgaande verkeer op de Rijnstraat en is het mogelijk om op de Rijnstraat een 30 km-zone in te richten.

Verkeersveiligheid

Huidige situatie

De locaties met meer dan twee ongevallen in de periode van 2006 t/m 2009 bevinden zich op de vier wegen die hierboven staan vermeld (Molentuinweg, Sandtlaan, Rijnstraat en Valkenburgseweg).

Toekomstige situatie

Een structurele oplossing om vergelijkbare ongevallen tegen te gaan is het weren van het doorgaande verkeer. Bij aanpassing van deze wegen is het uitgangspunt om ook deze wegen minder aantrekkelijk te maken voor doorgaand verkeer. Dit staat in verband met de beoogde randwegenstructuur zoals die in het IVVP staat beschreven.

Langzaam verkeer

Huidige situatie

De Molentuinweg, Sandtlaan, Rijnstraat, en Valkenburgseweg zijn onderdelen van het hoofdfietsnetwerk. Dit is in het IVVP aangegeven. Zoals onder het kopje verkeerstructuur is aangegeven is de Rijnstraat een te drukke straat voor de beschikbare ruimte die aanwezig is. Daardoor komt het voor dat fietsers in het gedrang komen. Ze krijgen te weinig ruimte van automobilisten.

Toekomstige situatie

Onder het kopje verkeerstructuur is al aangegeven dat in de toekomst het doorgaande verkeer op de Rijnstraat geweerd kan worden. Daarbij komt er vanzelfsprekend meer ruimte voor fietsers beschikbaar.

In het IVVP is verder opgenomen dat er tussen Katwijk aan Zee en Rijnsburg ten noorden van de Sandtlaan een schakel ontbreekt in het hoofdfietsnetwerk. Deze schakel houdt in dat er eventueel een fiets- en voetgangersburg over de Rijn en een fiets- en voetgangersbrug over het Additioneel Kanaal gerealiseerd moet worden. Binnen het bestemmingsplan zijn met een specifieke aanduiding de zoeklocaties voor die bruggen ten behoeve van de fietsverbindingen aangegeven.

Openbaar vervoer

Huidige situatie

Katwijk a/d Rijn wordt met verschillende buslijnen ontsloten met openbaar vervoer in de richtingen Katwijk aan Zee, Rijnsburg, Valkenburg, Leiden, Den Haag, Noordwijk en Haarlem.

De frequenties worden door het vervoerbedrijf Connexxion bepaald en liggen gemiddeld op één bus per half uur.

Toekomstige situatie

In het nieuwe bestemmingsplan zijn geen wijzigingen opgenomen.