direct naar inhoud van 6.4 Externe veiligheid
Plan: Den Weeligenberg
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0534.bpdenweeligenberg-VA01

6.4 Externe veiligheid

In het Besluit Externe Veiligheid zijn de risiconormen voor bedrijven met gevaarlijke stoffen vastgelegd. Het besluit heeft tot doel om zowel individuele burgers, als groepen een minimumbeschermingsniveau te bieden tegen ongevallen met gevaarlijke stoffen. Gemeenten en provincies moeten de normen uit het besluit naleven bij het opstellen en wijzigen van bestemmingsplannen en bij het verlenen van milieuvergunningen. Het besluit is van toepassing op Wm-vergunningplichtige risicovolle inrichtingen en/of de nabijgelegen beperkt kwetsbare en kwetsbare objecten.

De verdeling tussen beperkt kwetsbare en kwetsbare objecten is gemaakt om bepaalde groepen mensen in het bijzonder te beschermen. Hierbij spelen het aantal, de verblijftijd, de fysieke of psychische gesteldheid van mensen en de aanwezigheid van adequate vluchtmogelijkheden een rol. Een voorziening zoals een zorginstelling of verpleeghuis wordt aangemerkt als een kwetsbaar object.

Raadpleging van de Risicokaart (afbeelding 28) leert dat zich in de buurt van het plangebied de volgende risicovolle inrichtingen bevinden:

  • de intercityverbinding over het spoor tussen Leiden Centraal en Haarlem;
  • overstromingsgebied Dijkring Zuid Holland 14 (overstromingsrisico 1:10.000).

afbeelding "i_NL.IMRO.0534.bpdenweeligenberg-VA01_0041.jpg"

Afbeelding 28: uitsnede van Risicokaart met blauwe arcering van het overstromingsrisicogebied en zwart - geel gestippeld de intercityverbinding (bron: www.risicokaart.nl)

Het risico met betrekking tot de intercity verbinding bestaat met name uit risico's op een aanrijding op een spoorwegovergang. De aanwezigheid hiervan levert geen beperkingen op voor de beoogde ontwikkelingen. De risico's met betrekking tot het overstromingsgebied vormen evenmin een beperking voor de voorgenomen ontwikkelingen, aangezien geen sprake is van functiewijziging en daardoor een mogelijke toename van de schade. Daar komt bij dat de toename van het bebouwd oppervlak beperkt blijft tot een uitbreiding die kleiner is dan 500m², zodat geen extra waterberging hoeft te worden gerealiseerd.

Het plangebied ligt voorts buiten de veiligheidscontouren van luchthaven Schiphol, zodat deze geen belemmering vormen voor de voorgenomen ontwikkelingen (zie afbeelding 29). De afstand tussen het plangebieden de risicovolle objecten is zodanig groot dat alle woningen buiten de aangegeven risicocontouren zullen liggen. Vanuit het aspect externe veiligheid zijn er geen belemmeringen voor de voorgenomen activiteiten.

afbeelding "i_NL.IMRO.0534.bpdenweeligenberg-VA01_0042.jpg"

Afbeelding 29: veiligheidscontouren Schiphol, plangebied rood omcirkeld (bron: PLB)