direct naar inhoud van 2.5 Uitgangspunten voor het bestemmingsplan
Plan: Ravense Hoek
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0530.BPRavenseHoek2012-vg01

2.5 Uitgangspunten voor het bestemmingsplan

Het plangebied is consoliderend van aard. Dit houdt in dat de bestaande ruimtelijke en functionele situatie voorzien wordt van een passende beheerregeling. Voor het openbaar gebied betekent dit dat het groen, de watergangen en de wegen en straten als zodanig zijn bestemd. Voor de woonpercelen alsook voor de manege en de school en het kinderdagverblijf geldt dat de bestaande situering, oppervlakte en goot- en bouwhoogten de basis vormen voor de regeling. Bij woonpercelen kunnen uitbreidingen plaatsvinden in de vorm van aan- en uitbouwen en bijgebouwen (binnen bepaalde randvoorwaarden) en andere toevoegingen zoals dakkapellen. De voorkomende woningtypes zijn voorzien van verschillende woonbestemmingen. De bestemming Wonen-1 voor de aaneen gebouwde woningen en planmatig gebouwde twee-aaneen en geschakelde woningen, de bestemming Wonen-2 voor de vrijstaande en niet planmatig gebouwde twee-aaneen en geschakelde woningen en Wonen-3 voor de gestapelde woningen. Een en ander sluit zoveel mogelijk aan op de reguliere wijze van bestemmen binnen de gemeente.

Op de verbeelding wordt gewerkt met bouwvlakken. Binnen het bouwvlak mag gebouwd worden. In de regels is verder bepaald welke afstanden tot zij- en achterergrenzen dienen te worden aangehouden. De goothoogte is gelijk aan de goothoogte uit het vigerende bestemmingsplan. In dit bestemmingsplan was geen bouwhoogte bepaald. Omdat Ravense Hoek inmiddels nagenoeg volledig bebouwd is, wordt nu wel een bouwhoogte opgenomen. Standaard geldt een bouwhoogte van 10 m, daar waar een hogere bouwhoogte voorkomt wordt die hoogte als ten hoogste toelaatbaar geacht. In enkele gevallen is er ook een lagere bouwhoogte opgenomen in verband met de reeds bestaande situatie.

Toekomstig motorbrandstofverkooppunt nabij de Nelson Mandelalaan
Er is een principeverzoek ingediend om aan de Nelson Mandelalaan nabij de ovonde Nieuweweg een vervangend motorbrandstofverkooppunt te realiseren. Het voorliggende bestemmingsplan bevat geen juridische regeling om een dergelijk motorbrandstofverkooppunt te kunnen realiseren. Voor het initiatief zal een afzonderlijke afwijkingsprocedure in het kader van de Wabo worden doorlopen. Voordat de afwijkingsprocedure kan worden opgestart, dient er een ontheffing van de Verordening Ruimte van de provincie te zijn verkregen. Aangezien de formele procedure voor de beoogde ontwikkeling van het motorbrandstofverkooppunt nog niet is gestart, kan het voorziene initiatief niet in het vast te stellen bestemmingsplan worden opgenomen.