direct naar inhoud van 5.2 Geluid
Plan: Schenkweg 5
Status: vastgesteld
Plantype: wijzigingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0518.WP0002GSchenkweg5-50VA

5.2 Geluid

De Wet geluidhinder, en het hierop gebaseerde Besluit geluidhinder, bevatten normen en regels ter voorkoming of beperking van geluidhinder tengevolge van wegverkeerslawaai, railverkeerslawaai en/of industrielawaai afkomstig van een gezoneerd industrieterrein. Aangegeven wordt welke objecten bescherming genieten tegen geluid. Naast woningen gaat het onder meer om scholen, ziekenhuizen en verpleeghuizen en andere gezonheidszorggebouwen. Dit wijzigingsplan maakt de realisatie van woningen mogelijk.

In opdracht van Ceres Projecten is in dat verband door Tauw een akoestisch onderzoek verricht naar de geluidbelasting ten gevolge van weg- en railverkeer op de gevels van het nieuwbouwproject. Dit onderzoek is als bijlage bijgevoegd en maakt onderdeel uit van dit wijzigingsplan (Bijlage 1 Akoestisch onderzoek; bij dit wijzigingsplan is het akoestisch onderzoek zonder bijlagen bijgevoegd. Het volledige onderzoek, inclusief bijlagen, ligt gelijktijdig met het ontwerp wijzigingsplan ter inzage).

De doelstelling van het onderzoek is:

  • Het bepalen van de geluidbelasting op de gevels ten gevolge van het weg- en railverkeer en deze te toetsen aan de grenswaarden in de Wet geluidhinder en zo nodig ten behoeve van een aanvraag hogere grenswaarden Wet geluidhinder.
  • Het bepalen van de gecumuleerde geluidbelastingen op de gevels ten behoeve van de uitwendige scheidingsconstructies ten gevolge van weg- en railverkeerslawaai gezamenlijk.

Het onderzoek is verricht in het kader van artikel 76 van de Wet geluidhinder. Uit het onderzoek blijkt dat:

  • Als gevolg van railverkeer de voorkeursgrenswaarde uit de Wgh wordt overschreden met maximaal 5 dB.
  • Bron- en overdrachtmaatregelen niet doelmatig en efficiënt uitgevoerd kunnen worden voor alleen Schenkweg 5. Eventuele maatregelen aan de HSE en de overige sporen zijn afhankelijk van de ontwikkelingen van de verhoogde aanlanding van de HSE. Maatregelen zullen daarom ook in het kader van deze onderzoeken en in overleg met het ontwerpteam van de HSE moeten worden bepaald. Omdat sprake is van een relatief groot invloedsgebied met andere geluidgevoelige bestemmingen op kortere afstand is het niet realistisch om binnen de kaders van het onderzoek voor Schenkweg 5 bron- en overdrachtmaatregelen te onderzoeken omdat deze voor alleen Schenkweg 5 niet doelmatig en niet efficiënt kunnen worden uitgevoerd.
  • De maximaal toelaatbare grenswaarde voor de geluidbelasting wordt niet overschreden
  • De gecumuleerde geluidbelasting ligt beneden de 69,5 dB.
  • Er kan voldaan worden aan de voorwaarde voor geluidluwe gevel bij ten minste 50% van de gevels.

Om bovenstaande redenen is een ontheffing op de voorkeursgrenswaarde uit de Wgh aangevraagd.

In onderstaande tabel zijn de aangevraagde hogere waarden opgenomen.

Geluidsgevoelig object: woningen   Geluidsbron   Hogere grenswaarden [dB] t/m maximaal  
Gesitueerd aan   Aantal      
Spoorzijde   19   Trajectnr. 531, 532, 533, 535, 536, 539 en HSE   60  
Schenkwegzijde   1   Trajectnr. 531, 532, 533, 535, 536, 539 en HSE   56  

Tabel 1 – Samenvatting aan te vragen hogere grenswaarden Wgh

De procedure voor de ontheffing hogere grenswaarden loopt gelijk op met de procedure voor dit wijzigingsplan. Dat betekent dat het ontwerp besluit hogere grenswaarden gelijktijdig met het ontwerp van dit wijzigingsplan ter inzage wordt gelegd. De Wet geluidhinder staat de ruimtelijke besluitvorming daarmee niet in de weg.