direct naar inhoud van 3.3 Modellenstudie lange termijn
Plan: Schenkweg 5
Status: vastgesteld
Plantype: wijzigingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0518.WP0002GSchenkweg5-50VA

3.3 Modellenstudie lange termijn

Voor de langere termijn is het de vraag hoe dit solitaire blok aan kan sluiten bij verdere ontwikkelingen. Daarbij is vooral gekeken naar de stedenbouwkundige verkaveling van de wijk nu. Ondanks het feit dat in de huidige situatie sprake is van een verzameling losse objecten valt de kavel waar deze objecten in staan op zich weer goed aan te hechten bij de rest van de wijk. Ook de aansluiting op de openbare ruimte kan een nieuwe invulling krijgen. Daartoe zijn verschillende modellen ontwikkeld. Deze modellen worden niet direct juridisch-planologisch mogelijk gemaakt in dit wijzigingsplan. Met fase 1 als uitgangspunt kunnen er verschillende modellen verder worden uitgewerkt:

afbeelding "i_NL.IMRO.0518.WP0002GSchenkweg5-50VA_0011.png"   afbeelding "i_NL.IMRO.0518.WP0002GSchenkweg5-50VA_0012.png"  
Model 1 - Passend binnen context   Model 2 - Met een vrijere beëindiging naar het groen. De vorm van de Delflanddrum is binnencirkel voor een gebogen blok.  
afbeelding "i_NL.IMRO.0518.WP0002GSchenkweg5-50VA_0013.png"   afbeelding "i_NL.IMRO.0518.WP0002GSchenkweg5-50VA_0014.png"  
Model 3 - Recht kavel met het oog op ruimte voor mogelijke groene dwarsverbinding op termijn.   Model 4 - Introductie ellips  
afbeelding "i_NL.IMRO.0518.WP0002GSchenkweg5-50VA_0015.png"    
Model 5 - Met drumwoningen    

Afbeelding 8 – Weergave diverse stedenbouwkundige modellen


In de modellen 1 t/m 3 wordt aan de hand van de traditionele oplossing aangesloten op de bestaande stedenbouwkundige structuur. Er zijn ook minder traditionele oplossingen denkbaar waarbij met verschillende bouwblokvormen wordt gestoeid (zie bijvoorbeeld model 4). De minder traditionele benadering geeft aan de rand meer ruimte voor niet alledaagse woningen. Er kan zelfs ook worden uitgegaan van het handhaven van de (vorm van de) Delflanddrum om hier bijzondere woningen in te maken (model 5). Voordeel van dit model is dat het aanwezige groen in de vorm van volwassen bomen kan worden gespaard.

afbeelding "i_NL.IMRO.0518.WP0002GSchenkweg5-50VA_0016.png"   afbeelding "i_NL.IMRO.0518.WP0002GSchenkweg5-50VA_0017.png"  
Delflanddrum met overgang naar het spoor/randgroen   Overgang kavel Schenkweg 5 naar locatie Delfland  

Afbeelding 9 - Foto's aansluiting op kavel Delfland

Een van de opvallende elementen in de verkaveling is een standaard onderdeel van de bouwblokken aan de zijde van de spoorzone. In het doorzicht naar een nieuwe situatie kan dit element gebruikt worden. In onderstaande afbeelding is een mogelijke hoofdstructuur weergegeven, die zowel voor de invulling van de kavel van het Hoogheemraadschap als de zogenaamde RGD-kavel (Schenkweg 56-60) kan worden gehanteerd.

afbeelding "i_NL.IMRO.0518.WP0002GSchenkweg5-50VA_0018.jpg"

Afbeelding 10 – Huidige ruimtelijke structuur (groen en rooilijnen)

Met een geometrische veelhoek die al grotendeels wordt gevormd door de huidige straten wordt opgegaan in de structuur. Door de zijde aan het spoor te knikken in een 135 gradenhoek wordt aangesloten bij de vormgeving van de spoorgroenzone verderop.

3.3.1 Conclusie modellenstudie

Het appartementsblok kan relatief eenvoudig verder worden uitgebreid met woningen binnen een stedenbouwkundige kavel/setting die recht doet aan de huidige context. Er blijven ook mogelijkheden voor een afwijkende invulling. Het voorstel voor Schenkweg 5 houdt beide mogelijkheden open.

afbeelding "i_NL.IMRO.0518.WP0002GSchenkweg5-50VA_0019.jpg"

Afbeelding 11 – Mogelijk eindbeeld stedenbouwkundige kavel en RGD garages

afbeelding "i_NL.IMRO.0518.WP0002GSchenkweg5-50VA_0020.jpg"

Afbeelding 12 - Isometrie van een mogelijk toekomstige invulling van de stedenbouwkundige kavel