direct naar inhoud van Samenvatting
Plan: Madurodam
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0518.BP0331DMadurodam-51VA

Samenvatting

Waarom wordt dit bestemmingsplan opgesteld?

Uitbreiding Madurodam

Madurodam heeft in 2015 de gemeente van haar wens om uit te breiden in kennis gesteld. Investeren is van groot belang voor de continuïteit van het attractiepark. Uitbreiding is nodig om een vitale speler in de (inter)nationale dagattractiemarkt en de Haagse samenleving te blijven. Met meer weersonafhankelijke attracties kunnen bezoekers het hele jaar door en ook bij slecht weer het park bezoeken.

Werkgelegenheid

Madurodam biedt momenteel werkgelegenheid aan ongeveer 180 mensen. Een uitbreiding van het park biedt kansen voor meer werkgelegenheid.

Verbondenheid met Den Haag

De gemeente heeft begrip voor de uitbreidingswens en hecht aan de huisvesting van Madurodam in Den Haag, onder andere met het oog op de jarenlange geschiedenis en de grote verbondenheid met de stad en de rol van het park als toeristische trekpleister met grote economische waarde voor Den Haag. Bovendien wordt de bijzondere maatschappelijke betrokkenheid van Madurodam bij (Haagse) jongeren zeer gewaardeerd.

PlanUitwerkingsKader (PUK), aanleiding voor bestemmingsplan

Op 6 juli 2017 heeft de gemeenteraad ingestemd met het PlanUitwerkingsKader (PUK) voor de uitbreiding van Madurodam. Daarbij is met name als kader aangegeven dat:

    • a. de Stedelijke Groene Hoofdstructuur wordt aangepast voor de uitbreiding van Madurodam door een gebied van 0,6 hectare van de Scheveningse Bosjes aan te wenden voor het attractiepark. Ten opzichte van de vigerende beheersverordening Van Stolkpark-Scheveningse Bosjes kan er 4000m2 bebouwing extra aan het toekomstige attractiepark worden toegevoegd.
    • b. de aanpassing van de Stedelijke Groene Hoofdstructuur voor de uitbreiding van Madurodam éénmalig is. De erfafscheiding langs de bosrand dient een groene en karakteristieke uitstraling te krijgen. De erfafscheiding wordt begrensd door het olifantenpad, waarbij een afstand van 3 meter tot het pad moet worden aangehouden.
    • c. ter compensatie het gebied tussen de keerlus naast het George Maduroplein en het Hubertusviaduct en de Koninginnegracht zal worden omgevormd tot een bos van circa 1 hectare,

De beoogde ontwikkelingen uit het PUK passen niet binnen de regels van de beheersverordening Van Stolkpark-Scheveningse Bosjes (2013) en om die reden stelt de gemeente Den Haag een nieuw bestemmingsplan voor het plangebied Madurodam op.

Onderwerpen in dit bestemmingsplan

Eénmalige uitbreiding ten koste van groen

Een klein deel, 0,6 hectare, van de Scheveningse Bosjes zal worden gebruikt voor de uitbreiding van Madurodam. Het beslag op het bos is echter aanmerkelijk kleiner geworden ten opzichte van eerdere planvorming en de oorspronkelijke wens van Madurodam in 2015 van 4,5 hectare.

De uitbreiding van Madurodam zal éénmalig zijn. Madurodam onderschrijft het uitgangspunt dat in de toekomst nooit meer zal worden uitgebreid ten koste van van de groene delen (inclusief water) van de huidige Scheveningse Bosjes. Het overgrote deel van de Scheveningse Bosjes blijft derhalve gespaard en blijft ook in de toekomst een bos.

Ecowal, groene daken en gevels

Overeenkomstig het PUK zijn in de regels van het bestemmingsplan diverse mogelijkheden vastgelegd om de ecologische waarde te verbeteren in het uitbreidingsgebied. Dit gebeurt onder andere door de aanleg van groene daken en gevels te verplichten en een 'ecowal' (een definitie van dit begrip is opgenomen in artikel 1.37) als terreinafscheiding tussen het attractiepark en de bestemming Groen - Bos langs het Olifantenpad. De ecowal moet onderdeel gaan uitmaken van het landschap en de natuur. Daar de uiterlijke vorm en breedte van een ecowal nog niet bekend is, zal dit later worden uitgewerkt in de omgevingsvergunningprocedure. Voorafgaand aan besluitvorming over een op te richten ecowal moet advies worden ingewonnen bij de Algemene Vereniging voor Natuurbescherming voor 's Gravenhage en omstreken (AVN). Gelet op het feit dat het hier tevens een Rijksbeschermd stadsgezicht betreft (artikel 6, Waarde - Cultuurhistorie) zal ook de Welstandscommissie een rol spelen.

Stedelijke Groene Hoofdstructuur

De te kappen bomen worden conform de APV gecompenseerd. Dit gebeurt door de aanplant van hetzelfde aantal bomen in een aaneengesloten terrein in de nabijheid van het attractiepark. Verder wordt een nieuw bos van circa 1 hectare gevormd conform de Wet Natuurbescherming. Het overgrote gedeelte van de Scheveningse Bosjes blijft groen, gaat niet in kwaliteit achteruit en er komt een nieuw deel bij ter compensatie. Dit compensatiegebied is toegevoegd aan de Stedelijke Groene Hoofdstructuur van Den Haag. Op gronden met de bestemming Groen - Bos rust nu ook de beschermende gebiedsaanduiding Overige zone - ecologische verbindingszone. Deze bestemming richt zich op de aanleg en instandhouding van de Stedelijke Groene Hoofdstructuur.

bestemming Groen - Bos

De Scheveningse Bosjes zullen niet toegankelijk zijn vanuit Madurodam en worden fysiek afgescheiden van het attractiepark door het oprichten van een groene ecowal. De aan te houden 3 meter-grens tot aan het olifantenpad heeft in het bestemmingsplan, gelijk de kavel bij het Hubertusviaduct, de bestemming Groen - Bos en gebiedsaanduiding Overige zone - ecologische verbindingszone (evz) gekregen.

Motie Natuurinclusief bouwen (2016, RIS288182)

De raad heeft in 2016 de motie Natuurinclusief bouwen aangenomen met als doel dat ruimtelijke ontwikkelingen kunnen bijdragen aan het verbeteren van het leefklimaat voor mens en dier. De aandachtspunten uit deze motie hebben hun weerslag gevonden in de regels van dit bestemmingsplan. Zo is in de regels verankerd, dat gebouwen welke worden gebouwd in de uitbreidingszone dienen te zijn ingepast in het landschap en de groene omgeving en te worden voorzien van daken met een groenfunctie en naar de boszijde toe ook van gevels met een groenfunctie.

Ter verduidelijking en verzekering dat dit ook goed wordt uitgevoerd is aan de de regels in artikel 1 het begrip groenfunctie (zie artikel 1.47) toegevoegd: "beplanting in de vorm van extensieve (lichte) begroeiing voor gevels en intensieve (robuuste, tot struikhoogte) bedekking op een onderliggende substraatlaag en een aangepaste constructie die nodig is voor deze beplanting en de opslag van regenwater, van daken. De begroeiing en bedekking vormt een mantel- en zoomvegetatie en bestaat uit inheemse soorten uit het naastgelegen duinbos. De beplanting is van zodanige kwaliteit dat er sprake is van natuurcompensatie en kan daardoor onder andere voedsel, verblijfplaatsen en nestplekken voor fauna bieden".

Haagse Visie op Licht en Richtlijn Licht op Natuur (december 2017, RIS298658), vleermuizen

Verlichting is een belangrijk punt voor de vleermuisvriendelijke herinrichting van het gebied. Daarom zijn, in overeenstemming met de Haagse Visie op Licht en Richtlijn Licht op Natuur (december 2017, RIS298658), in de regels waarborgen opgenomen over toe te passen verlichting en ter voorkoming van niet noodzakelijke lichthinder. Zo is onder meer bepaald dat lichtgerichtheid naar het bosgebied niet is toegestaan, dat de lichtkleur een maximum van 3000 Kelvin mag bedragen en dat er geen ultraviolet licht mag worden uitgezonden.

Parkeren

De toename van het aantal bezoekers leidt tot extra parkeerbehoefte. In de parkeerbalans is de een analyse gemaakt van de vraag en het aanbod van parkeervoorzieningen na uitbreiding van Madurodam. De parkeerbalans is als Bijlage 13 bij de toelichting gevoegd.

In de toekomstige situatie kunnen bezoekers van Madurodam op drie locaties parkeren, te weten bij de parkeergarage en het parkeerdek aan de Dr. Aletta Jacobsweg en de parkeergarage World Forum. De parkeergarage van het World Forum betreft een overloopterrein dat tijdens de zomermaanden, weekenden, feestdagen en andere piekdagen beschikbaar is. De parkeergarage van het World Forum heeft voldoende restcapaciteit (circa 250 parkeerplaatsen) om ook op de drukste dagen in de overloopbehoefte te voorzien. Voor het gebruik van de parkeergarage World Forum zal een shuttle-service in gebruik worden genomen naar en van Madurodam.

Verbeelding (plankaart), hoe te lezen

Madurodam heeft de bestemming Cultuur en Ontspanning is op de verbeelding roze ingekleurd. Daarbinnen is aan de linker (bos)kant de uitbreidingszone zichtbaar gemaakt met een functieaanduiding "specifieke vorm van groen - groen 1" (sg-gr1). Hiermee wordt een duidelijk onderscheid gemaakt tussen de bestaande rechten van het huidige Madurodam en de uitbreidingszone, waar extra en bijzondere eisen zullen gelden, zoals een ecowal, groene daken en gevels, vleermuisvriendelijke verlichting enz.

De hoogtematen zijn op de verbeelding weergegeven in meters NAP+ (Nieuw Amsterdams Peil) in verband met het geaccidenteerde duinlandschap. In de toelichting (hoofdstuk 5.8.1) is dit nader verduidelijkt in een tabel.

Daarnaast is de (groen gekleurde) bestemming Groen - Bos op de verbeelding zichtbaar. Dit ziet zowel op het gebied langs de Koninginnegracht, waar een nieuw bos van circa 1 hectare zal worden gevormd conform de Wet Natuurbescherming, als op de strook grond van 3 meter breed langs het zgn. Olifantenpad. Beide gebieden behoren tot de Stedelijke Groene Hoofdstructuur en hebben tevens de beschermende gebiedsaanduiding Overige zone - ecologische verbindingszone (evz).

Rijksbeschermd stadsgezicht en archeologische waarde

Het hele plangebied is onderdeel van het Rijksbeschermde stadsgezicht Van Stolkpark/Scheveningse Bosjes en betreft tevens een gebied met een hoge archeologische verwachting. Om die reden liggen over het gehele plangebied twee beschermende dubbelbestemmingen, Waarde - Archeologie 2 en Waarde - Cultuurhistorie.

Hoe zijn belanghebbenden bij dit bestemmingsplan betrokken?

Sinds 2015 heeft Madurodam meerdere bijeenkomsten, sessies en gesprekken met wijkverenigingen, omwonenden en belanghebbenden georganiseerd. Zo is ook nog in de conceptfase van het bestemmingsplan op 9 april 2018 een bijeenkomst georganiseerd.

Het concept van het ontwerp-bestemmingsplan is op 9/10 april 2018 in het kader van het overleg ex artikel 3.1.1. van het Besluit ruimtelijke ordening aan betrokken instanties en overlegpartners gezonden. Ingekomen reacties zijn verwerkt in Hoofdstuk 7 van de toelichting. Meldenswaardig is dat de Provincie Zuid-Holland heeft aangegeven dat het plan conform het provinciale beleid (provinciale Visie Ruimte en Mobiliteit en de Verordening Ruimte 2014) is.

Tijdens de terinzagelegging van het ontwerpbestemmingsplan is een inloopavond georganiseerd.