direct naar inhoud van Samenvatting
Plan: Ypenburg A12 Zone
Status: ontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0518.BP0326HYpenA12Zon-40ON

Samenvatting

Het doel van bestemmingsplan Ypenburg A12 Zone is het vastleggen van de bestaande ruimtelijke structuur van de Ypenburg A12 Zone in een juridisch-planologisch kader. Daarnaast wordt het bestemmingsplan geactualiseerd ten aanzien van de verbeelding, toelichting en bestemmingsregels, conform de nu geldende standaarden, inzichten en beleid. Hierbij wordt voldaan aan de thans geldende Standaard Voorschriften Bestemmingsplan Bepalingen (SVBP), waardoor het ook op perceelsniveau digitaal raadpleegbaar is op de landelijke site ruimtelijkeplannen.nl.

De gemeente wil (gedeeltelijk) voor de volgende bestemmingsplannen en uitwerkingsplannen een nieuw bestemmingsplan Ypenburg A12 Zone vaststellen. Het gaat hier om Ypenburg-Nootdorp, Ypenburg-Nootdorp, 1e herziening van de 2e herziening (de Venen), Ypenburg-Nootdorp, 3e herziening (Stationsgebied), Ypenburg Warmtekrachtcentrale, Uitwerkingsplan Ypenburgse Stationsweg (bedrijvenlocatie), Uitwerkingsplan Ypenburgse Stationsweg (kantoorvilla's), Uitwerkingsplan Ypenburgse Stationsweg (benzinestation) en Uitwerkingsplan Bestemmingsplan Ypenburg-Nootdorp (de Venen).

Het plangebied ligt aan de oostzijde van Den Haag, in het hart van het stadsdeel Leidschenveen-Ypenburg nabij het NS-station Ypenburg. Het plangebied wordt begrensd door de Molensloot, spoorlijn Den Haag CS - Utrecht CS, Prinses Máximaplein en de snelweg A12, het Koning-Willem Alexanderviaduct en de Goowetering.

Het plangebied van het nieuw bestemmingsplan Ypenburg A12-Zone kenmerkt zich door zijn verschillende deelgebieden. Tot de deelgebieden behoort de stationsomgeving Ypenburg, de Venen, de omgeving Tedingerbroekplas, het Hof en het Plas van Reef.

Met de actualisering van dit plan wordt het bestemmingsplan in overeenstemming gebracht met de huidige wet- en regelgeving alsook het op dit moment geldende gemeentelijke beleid. Het bestemmingsplan Ypenburg A12 Zone betreft een overwegend conserverend bestemmingsplan waarbij ruimtelijke ontwikkelingen die gedurende de planperiode zijn vergund zijn verwerkt in deze actualisering. Daarnaast wordt mogelijk gemaakt dat een deel van bestaande gastransportleiding parallel aan de Spoorlijn onder het viaduct door, een paar meter verlegd kan worden. Dit is nodig in het kader van de toekomstige reconstructie van de Rijksweg A4 en het Prins-Clausplein. Daarnaast wordt de geplande verlegging van een ondergrondse hoogspanningsverbinding (150 kiloVolt) met een enkele meter mogelijk gemaakt door middel van het toekennen van een dubbelbestemming.

Er is voor gekozen om de GAVI kavel niet mee te nemen in dit bestemmingsplan, dat overwegend conserverend van aard is. Naar verwachting wordt in het eerste kwartaal van 2024 de Nota van Uitgangspunten Gavi Kavel (RIS315205) en het Voorlopig Ontwerp van de tramremise (ris311712) op een deel van de Gavi kavel ( fase 1a) aangeboden aan de raad. Voor de ontwikkeling van de rest van het gebied tot aan het Prins Clausplein, zal daarna een afzonderlijke procedure worden gevolgd.

Het voorliggende bestemmingsplanYpenburg A12 Zone van de gemeente Den Haag vormt hiermee het nieuwe planologisch-juridisch bindende kader voor het toelaatbaar gebruik van de gronden binnen het plangebied, dit is vastgelegd op de digitale verbeelding (plankaart) behorende bij dit bestemmingsplan en in de regels.