direct naar inhoud van Hoofdstuk 6 Economische uitvoerbaarheid
Plan: Neherkade
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0518.BP0243FNeherkade-50VA

Hoofdstuk 6 Economische uitvoerbaarheid

De gemeenteraad stelt op grond van artikel 6.12 Wro een exploitatieplan vast voor gronden waarop een bij algemene maaatregel van bestuur aangewezen bouwplan is voorgenomen. Als bouwplan als bedoeld in artikel 6.12, eerste lid, van de wet, wordt op grond van artikel 6.2.1 van de Bro aangewezen een bouwplan voor:

  • a. de bouw van een of meer woningen;
  • b. de bouw van een of meer andere hoofdgebouwen;
  • c. de uitbreiding van een gebouw met ten minste 1000 m² bruto-vloeroppervlakte of met een of meer woningen;
  • d. de verbouwing van een of meer aaneengesloten gebouwen die voor andere doeleinden in gebruik of ingericht waren, voor woondoeleinden, mits ten minste 10 woningen worden gerealiseerd;
  • e. de verbouwing van een of meer aaneengesloten gebouwen die voor andere doeleinden in gebruik of ingericht waren, kantoor of hereca doeleinden, mits de cumulatieve oppervlakte van de nieuwe functies ten minste 1500 m² bruto-vloer oppervlakte bedraagt;
  • f. de bouw van kassen met een oppervlakte van ten minste 1000 m² bruto-vloeroppervlakte.

Het bestemmingsplan Neherkade maakt infrastructurele ontwikkelingen mogelijk. Er is voor gekozen om de kruising met de Rijswijkseweg gelijkvloers her in te richten en het doorgaande verkeer op de Neherkade de hoogste prioriteit te geven. Ter hoogte van het Leeghwaterplein is gekozen voor het ontvlechten van het auto- en het tramverkeer via een ongelijkvloerse kruising. Het doorgaande autoverkeer op de Neherkade kruist onderdoor en op maaiveldniveau krijgen de trams prioriteit. Voor de kruising met het Calandplein worden de opstelvakken op de Neherkade heringericht. Voorts wordt de Neherkade verbreed. De parallelwegen met de parkeerplaatsen blijven gehandhaafd voor de bereikbaarheid van de bedrijfs- en woonbebouwing.

Naast het vergroten van de doorstroming is de aanwezigheid van groen in het gebied belangrijk om tegenwicht te bieden aan de zware verkeersfunctie van de Neherkade.

Het vaststellen van een exploitatieplan is niet noodzakelijk omdat op deze gronden geen bij algemene maatregel van bestuur aangewezen bouwplannen, zoals omschreven in artikel 6.2.1 van de Bro, zijn voorgenomen.

De economische uitvoerbaarheid van het bestemmingsplan is als volgt geregeld en opgebouwd.

Kosten en dekking

De kosten van het schetsontwerp zijn geraamd op € 80 miljoen

(prijspeil 1 april 2010)

Totaal € 80 miljoen

=========

De dekking is als volgt gevonden:

Meerjaren Investeringsplan (MIP) € 40,3 miljoen

Stadsgewest Haaglanden € 18,0 miljoen

Nationaal Samenwerkingsprogramma

Luchtkwaliteit € 17,0 miljoen

Saldo restant Verkeerscirculatieplan (eveneens MIP) € 4,7 miljoen

Totaal € 80 miljoen

==========

Toelichting op de kosten

Onzekerheidsmarge in de begroting

In de huidige begroting van € 80,0 mln. is een onzekerheidsmarge van circa 20% opgenomen. Dit past bij de ontwerpfase van het project.

BTW

In de raming van het project Neherkade is geen rekening gehouden met een BTW-component. Alle BTW van het project Neherkade is via het BTW-compensatiefonds te verrekenen.

Indexatie

De raming van het project Neherkade heeft als prijspeil 01-04-2010. Aangezien de uitvoering van het project Neherkade is gepland tussen 2014 en 2016 kan een indexatierisico optreden door de prijsontwikkeling van de benodigde materialen en arbeid. Het exacte gevolg van indexatie kan pas definitief bepaald worden als de werkelijke hoeveelheid benodigde materialen en arbeid definitief
bekend is, bij vaststelling van het Definitieve Ontwerp. In het voorontwerp kunnen nog keuzes gemaakt worden om binnen de beschikbare dekking de blijven. Het indixatie risico is meegenomen bij bepalen van het risico profiel en de hierbij behorende voorziening.

Toelichting op de dekking

1. Meerjaren Investeringsplan (MIP)

In het MIP is onder de post Milieu- en Verkeersnormering een post opgenomen van € 40,3 mln. Het verzoek is gedaan om deze post expliciet de naamstelling “Neherkade Milieu- en Verkeersnormering” te geven.

2. Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL)

De bijdrage uit dit programma is vastgesteld door het verstrekken van een beschikking van de Provincie Zuid-Holland aan de gemeente Den Haag. Binnen de gemeente Den Haag is de afdeling DSB Milieu en Vergunningen de beheerder van het programma. De afhandeling van de financiering wordt met hen in goed overleg georganiseerd. Voorwaarde bij deze dekkingsmiddelen is dat de maatregelen op de Neherkade hun effect moeten hebben op 1-1-2015. Hierover worden heldere afspraken gemaakt tussen DSB, DSO en de Provincie, waarmee de verwachting is dat aan deze eis wordt voldaan.

3. Saldo restant Verkeerscirculatieplan

Het verkeerscirculatieplan Centrumgebied is ingevoerd en de geplande herinrichtingen zijn reeds uitgevoerd of in uitvoering. Binnen het programma vcp is kostenbewust ontworpen waardoor er een voordelig saldo beschikbaar komt. Het college stelt voor om een deel daarvan als dekking aan het project Neherkade toe te kennen, gezien het feit dat de Neherkade onderdeel is van de Centrumring, en de herinrichting bijdraagt aan de doelstellingen van het programma.

4. Mobiliteitsfonds

Binnen het Stadsgewest Haaglanden wordt het Mobiliteitsfonds voor een langere periode ingezet, namelijk tot en met 31-12-2017. Vanuit dit fonds wordt door de gemeente Den Haag en het Stadsgewest Haaglanden een bijdrage beschikbaar gesteld van € 18,0 mln. aan het project Neherkade.