direct naar inhoud van 4.7 Windhinder
Plan: RandstadRail (HSE)
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0518.BP0241ZRRHSE-50VA

4.7 Windhinder

De beoordeling van het windklimaat met betrekking tot windhinder en windgevaar, is in Nederland vastgelegd in de norm NEN 8100 en deze wordt door de gemeente Den Haag gehanteerd (zie RIS 170509 d.d. 11 februari 2010). In de NEN 8100 wordt voor de beoordeling van het windklimaat derhalve onderscheid gemaakt tussen verschillende activiteitenklassen. Bij hogere windsnelheden kan tevens sprake zijn van gevaarlijke situaties zoals evenwichtsverlies bij het passeren van gebouwhoeken en dergelijke. Windhinder is iets wat in geen geval geheel te voorkomen is: als het stormt is de wind hinderlijk, wat voor maatregelen er ook getroffen worden. Het is daarom ook de kans op windhinder, die maatgevend gehouden wordt voor de beoordeling van het windklimaat. Voor windhinder wordt een drempelwaarde aangehouden van 5 m/s uurgemiddelde windsnelheid op loop- of verblijfsniveau. Afhankelijk van de activiteitenklasse wordt de waardering van het lokale windklimaat gekwalificeerd met 'goed', 'matig' of 'slecht'. Bij een goed windklimaat ondervindt men geen overmatige windhinder. In een situatie zonder overmatige windhinder heeft het merendeel van het publiek onder normale omstandigheden geen last van windhinder. Bij een matig windklimaat ervaart men af en toe overmatige windhinder. In een slecht windklimaat ervaart men regelmatig overmatige windhinder. In een dergelijke situatie heeft het merendeel van het publiek last van windhinder. Er wordt dan ook gestreefd om binnen de verschillende activiteitenklassen, een goed, eventueel nog matig windklimaat te realiseren.

Door bureau Peutz is een onderzoek verricht naar de mogelijke invloed van het viaduct en de stationskap van het Haags Startstation E-lijn op het windklimaat ter plaatse de entrees en balkons van het nabij gelegen gebouw La Fenêtre.

Uit de resultaten van het onderzoek kunnen de volgende conclusies getrokken worden:

  • Op begane grondniveau alsmede op het verhoogde maaiveld is in het entreegebied van gebouw La Fenêtre een zekere mate van windafscherming te verwachten van het viaduct en de stationskap behorende bij het Haags Startstation Erasmuslijn. Het heersende windklimaat wordt derhalve positief beïnvloed door het viaduct en de stationskap.
  • Ter plaatse van de onderzochte balkons van gebouw La Fenêtre is geen wezenlijke wijzing van het windklimaat te verwachten door realisatie van het viaduct en de stationskap.

Het volledige windklimaatonderzoek is als bijlage 7 opgenomen.