direct naar inhoud van 4.12 Gebiedsgericht milieubeleid
Plan: RandstadRail (HSE)
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0518.BP0241ZRRHSE-50VA

4.12 Gebiedsgericht milieubeleid

Tien voor milieu

De nota Tien voor milieu (2006) is het richtinggevend document voor de hoofdlijnen van milieubeleid van de gemeente Den Haag in de periode 2006-2010. In deze contourennota zijn ambities vastgesteld voor de speerpunten lucht, klimaat, water en geluid en voor de aandachtspunten vergunningverlening en handhaving, externe veiligheid, afval, binnenmilieu, bodem en sturing.

Handleiding Gebiedsgericht Milieubeleid

Een belangrijk instrument bij de samenwerking tussen ruimtelijke ordening en milieu is het Gebiedsgericht Milieubeleid (2005). Er is een indeling van Den Haag gemaakt met gebieden van eenzelfde functie. Gebieden met eenzelfde functie behoren tot hetzelfde gebiedstype. Per gebiedstype is de gewenste milieukwaliteit vastgesteld. De gebiedsspecifieke kenmerken en de mogelijkheden bepalen de toekenning van de ambitie per milieudoel: geluid, lucht, bodem, afval, water, ecologie en groen, energie, mobiliteit, externe veiligheid en binnenmilieu. Met het vaststellen van milieuambities per gebiedstype wordt richting gegeven aan de kwaliteit die de verschillende onderdelen van het milieu op een bepaald tijdstip dienen te hebben. Er is een zestal gebiedstypen gedefinieerd. Het plangebied behoort tot de gebiedstypen 'Gemend werken' en 'Verkeersinfrastructuur'.

Het gebiedsgericht milieubeleid maakt onderscheid tussen 3 verschillende ambitieniveaus:

  • Milieu Basis: ambities die aansluiten bij de bestaande wet- en regelgeving en het bestaande gemeentelijk beleid.
  • Milieu Extra: ambities die een stuk verder gaan dan het wettelijke minimum.
  • Milieu Maximaal: de maximaal haalbare ambitie voor een thema.

De volgende ambities zijn voor het gebiedstype 'Gemengd Werken' van belang en bij toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen in het plangebied richtinggevend. Ze zijn in de onderstaande tabel opgenomen.

thema   Welke ambitie is vastgelegd?   Wordt de ambitie gerealiseerd   toelichting  
Bodem   Basis   Ja   Momenteel is een onderzoek ter plaatse van het emplacement in uitvoering. Het plangebied maakt onderdeel uit van de onderzoekslocatie. Nadat het onderzoek is afgerond, is het plangebied volledig onderzocht. Uit het onderzoek is gebleken dat binnen het plangebied sprake is van een geval van ernstige bodemverontreiniging met PAK. Hiervan is sprake bij een gemiddelde overschrijding van de interventiewaarde in meer dan 25 m3 vaste bodem en/of 100 m3 grondwater (bodemvolume).
Bij de uitvoering zal bekeken moeten worden op welke wijze maatregelen worden genomen.  
Externe veiligheid   Maximaal   Ja   De Utrechtsebaan ter plaatse van het plangebied is niet aangewezen als route gevaarlijke stoffen. Wel is er geconstateerd dat er vervoer van gevaarlijke stoffen over de Utrechtsebaan plaatsvindt. Door het instellen van venstertijden en een gesloten verklaring kan ervoor gezorgd worden dat de overschrijdingskans wordt teruggebracht tot onder de oriënterende waarde. Bespreking in de raad wordt in het tweede kwartaal van 2013 verwacht. Daarmee wordt voldaan aan de ambitie.  
Geluid   Basis   Ja   Uit het akoestisch onderzoek (zie bijlage 1) blijkt dat de voorkeursgrenswaarde van 55 dB op 262 woningen wordt overschreden. De maximaal toelaatbare grenswaarde van 68 dB wordt niet overschreden. Daarnaast is een maatregelenpakket doorgerekend en vastgesteld, waarmee het aantal woningen waarvoor de voorkeursgrenswaarde wordt overschreden, kan worden teruggebracht. Voor de resterende woningen waarvoor de voorkeursgrenswaarde wordt overschreden en waarvoor maatregelen niet meer doelmatig zijn, wordt een hogere waarde verleend. In alle gevallen dient te worden voldaan aan het wettelijk binnenniveau.  
Lucht   Basis   Ja   Door de ontwikkeling van het Startstation voor de Erasmuslijn zal de luchtkwaliteit niet veranderen, omdat er alleen sprake is van geelectrificeerd vervoer. Op grond van deze overweging kan reeds zonder luchtonderzoek worden vastgesteld dat het bestemmingsplan voldoet aan de in de Wet milieubeheer vastgelegde luchtkwaliteitseisen.  
Mobiliteit   Extra   Ja   Ambitites binnen dit thema zijn railvervoer in plaats van busvervoer, gebruiksvriendelijk openbaar vervoer en verdichten van het netwerk. Met onderhavig bestemmingsplan wordt invulling gegeven aan deze ambities.  
Schoon   Maximaal   Ja   Bij de inrichting van het plangebied dient rekening gehouden te worden met de ambities binnen dit thema. Het bestemmingsplan staat mogelijke maatregelen niet in de weg.  
Water   Ambities per poldereenheid   N.v.t   Er is geen oppervlaktewater in het plangebied.  
Natuur   Basis   N.v.t.   Er zijn geen beplantingen met natuurwaarden in het plangebied.  
Klimaat   Maximaal   Levert een bijdrage   Ten aanzien van verkeer wordt ingezet op een emissiereductie van 40 tot 60% van CO2 in 2030 ten opzichte van 1990. Hieraan kan met een beter openbaar vervoernetwerk een bijdrage worden geleverd. Met onderhavig bestemmingsplan wordt een permanente railverbinding inclusief stations tussen Den Haag en Rotterdam mogelijk gemaakt, waarmee een bijdrage wordt geleverd aan de emissiereductie.  

De volgende ambities zijn voor het gebiedstype 'Verkeersinfrastructuur' van belang en bij toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen in het plangebied richtinggevend. Ze zijn in de onderstaande tabel opgenomen.

Thema   Welke ambitie is vastgelegd?   Wordt de ambitie gerealiseerd   toelichting  
Bodem   Basis     Momenteel is een onderzoek ter plaatse van het emplacement in uitvoering. Het plangebied maakt onderdeel uit van de onderzoekslocatie. Nadat het onderzoek is afgerond, is het plangebied volledig onderzocht. Uit het onderzoek is gebleken dat binnen het plangebied sprake is van een geval van ernstige bodemverontreiniging met PAK. Hiervan is sprake bij een gemiddelde overschrijding van de interventiewaarde in meer dan 25 m3 vaste bodem en/of 100 m3 grondwater (bodemvolume).
Bij de uitvoering zal bekeken moeten worden op welke wijze maatregelen worden genomen.  
Externe veiligheid   Basis   Ja   De Utrechtsebaan ter plaatse van het plangebied is niet aangewezen als route gevaarlijke stoffen. Wel is er geconstateerd dat er vervoer van gevaarlijke stoffen over de Utrechtsebaan plaatsvindt. Door het instellen van venstertijden en een gesloten verklaring kan ervoor gezorgd worden dat de overschrijdingskans wordt teruggebracht tot onder de oriënterende waarde. Bespreking in de raad wordt in het tweede kwartaal van 2013 verwacht. Daarmee wordt voldaan aan de ambitie.  
Geluid   Basis   Ja   Uit het akoestisch onderzoek (zie bijlage 1) blijkt dat de voorkeursgrenswaarde van 55 dB op 378 woningen wordt overschreden. De maximaal toelaatbare grenswaarde van 68 dB wordt niet overschreden. Daarnaast is een maatregelenpakket doorgerekend en vastgesteld, waarmee het aantal woningen waarvoor de voorkeursgrenswaarde wordt overschreden, kan worden teruggebracht. Voor de resterende woningen waarvoor de voorkeursgrenswaarde wordt overschreden en waarvoor maatregelen niet meer doelmatig zijn, wordt een hogere waarde verleend. In alle gevallen dient te worden voldaan aan het wettelijk binnenniveau.  
Lucht   Basis   Ja   Door de ontwikkeling van het Startstation voor de Erasmuslijn zal de luchtkwaliteit niet veranderen, omdat er alleen sprake is van geelectrificeerd vervoer. Op grond van deze overweging kan reeds zonder luchtonderzoek worden vastgesteld dat het bestemmingsplan voldoet aan de in de Wet milieubeheer vastgelegde luchtkwaliteitseisen.  
Mobiliteit   Basis   Ja   De ambitite binnen dit thema is een OV halte binnen 500 meter van elke bestemming met lijn naar hoofdstation en centrum. Een mogelijke maatregel die wordt genoemd is de realisatie van Randstadrail. Met onderhavig bestemmingsplan wordt hier invulling aan gegeven door het mogelijk maken van een permanent startstation voor de Erasmuslijn.  
Schoon   Maximaal   Ja   Bij de inrichting van het plangebied dient rekening gehouden te worden met de ambities binnen dit thema. Het bestemmingsplan staat mogelijke maatregelen niet in de weg.  
Water   Ambities per poldereenheid   N.v.t   Er is geen oppervlaktewater in het plangebied.  
Natuur   Basis   N.v.t.   Er zijn geen beplantingen met natuurwaarden in het plangebied.  
Klimaat   Maximaal   Levert een bijdrage   Ten aanzien van verkeer wordt ingezet op een emissiereductie van 40 tot 60% van CO2 in 2030 ten opzichte van 1990. Hieraan kan met een beter openbaar vervoernetwerk een bijdrage worden geleverd. Met onderhavig bestemmingsplan wordt een permanente railverbinding inclusief stations tussen Den Haag en Rotterdam mogelijk gemaakt, waarmee een bijdrage wordt geleverd aan de emissiereductie.