Plan: | Beatrixkwartier (Monarch) |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0518.BP0220GBezuidenBea-50VA |
Tien voor milieu
De nota Tien voor milieu (2006) is het richtinggevend document voor de hoofdlijnen van milieubeleid van de gemeente Den Haag in de periode 2006-2010. In deze contourennota zijn ambities vastgesteld voor de speerpunten lucht, klimaat, water en geluid en voor de aandachtspunten vergunningverlening en handhaving, externe veiligheid, afval, binnenmilieu, bodem en sturing.
Handleiding Gebiedsgericht Milieubeleid
Een belangrijk instrument bij de samenwerking tussen ruimtelijke ordening en milieu is het Gebiedsgericht Milieubeleid (2005). Er is een indeling van Den Haag gemaakt met gebieden van eenzelfde functie. Gebieden met eenzelfde functie behoren tot hetzelfde gebiedstype. Per gebiedstype is de gewenste milieukwaliteit vastgesteld. De gebiedsspecifieke kenmerken en de mogelijkheden bepalen de toekenning van de ambitie per milieudoel: geluid, lucht, bodem, afval, water, ecologie en groen, energie, mobiliteit, externe veiligheid en binnenmilieu. Met het vaststellen van milieuambities per gebiedstype wordt richting gegeven aan de kwaliteit die de verschillende onderdelen van het milieu op een bepaald tijdstip dienen te hebben. Er is een zestal gebiedstypen gedefinieerd. Het plangebied behoort tot het gebiedstype 'Gemengd werken'.
Het gebiedsgericht milieubeleid maakt onderscheid tussen 3 verschillende ambitieniveaus:
De volgende ambities zijn voor het gebiedstype 'Gemengd Werken' van belang en bij toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen in het plangebied richtinggevend. Ze zijn in de onderstaande tabel opgenomen.
thema | Welke ambitie is vastgelegd? | Wordt de ambitie gerealiseerd | toelichting | ||
Bodem | Basis | Ja | Uit de bodemonderzoeken zijn geen gevallen van ernstige bodemverontreiniging naar voren gekomen. Voor de gronden onder het CAK-gebouw dient nog bodemonderzoek plaats te vinden en dienen gronden eventueel gesaneerd te worden, indien daar (vervangende) nieuwbouw plaats vindt. | ||
Externe veiligheid | Maximaal | Ja | De Utrechtsebaan ter plaatse van het plangebied is niet aangewezen als route gevaarlijke stoffen. Wel is er geconstateerd dat er vervoer van gevaarlijke stoffen over de Utrechtsebaan plaatsvindt. Door het instellen van venstertijden en een gesloten verklaring kan ervoor gezorgd worden dat de overschrijdingskans wordt teruggebracht tot onder de oriënterende waarde. Bespreking in de raad wordt in juni 2013 verwacht. Daarmee wordt voldaan aan de ambitie. | ||
Geluid | Basis | N.v.t. | De ambities gelden alleen voor geluidgevoelige bestemmingen. In dit bestemmingsplan betreft dit de onderwijsfunctie. Uit het door Peutz gedane onderzoek blijkt dat de voorkeursgrenswaarde en de maximale grenswaarde ten gevolge van het wegverkeer van de Utrechtsebaan en de Prinses Beatrixlaan op een groot deel van de gevels wordt overschreden. Deze overschrijding heeft gevolgen voor de situering van geluidgevoelige functies binnen De Monarch. Door de gevels waar de maximale grenswaarde wordt overschreden aan te merken als zijnde dove gevels kan toetsing aan de grenswaarden uit de Wgh achterwege blijven. Deze gevels bevatten dan geen te openen delen en hebben een geluidwering die voldoet aan de eisen zoals gesteld in het Bouwbesluit 2012. In de algemene bouwregels is opgenomen dat de gevels van gebouwen ten behoeve van onderwijs uitgevoerd dienen te worden met een dove gevel, tenzij de gebouwen ten behoeve van onderwijs voldoen aan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB, of de gebouwen ten behoeve van onderwijs voldoen aan de door het bevoegd gezag vastgestelde hogere grenswaarde (voor rail- en wegverkeerslawaai). | ||
Lucht | Basis | Ja | Het project Monarch draagt niet in betekenende mate bij aan het verslechteren van de luchtkwaliteit. De luchtkwaliteitseisen uit de Wet milieubeheer vormen daarom geen belemmering voor dit project. | ||
Mobiliteit | Extra | Ja | Het parkeren vindt op eigen terrein plaats in een ondergrondse parkeergarage. De bestemming eist een minimaal aantal gebouwde parkeerplaatsen. De parkeernormen zijn opgenomen in artikel 3.2.1 van de regels. Het plangebied kent een zeer gunstige ligging nabij afrit 2 en 3 van de A12/Utrechtsebaan. Bovendien ligt het plangebied op loopafstand van station Den Haag Centraal. De verkeersafwikkeling van de ondergrondse parkeergarage op de Jan Pieterszoon Coenstraat en de kruising van de Jan Pieterszoon Coenstraat en Prinses Beatrixlaan is onderzocht. Uit dit onderzoek (zie bijlage 6) blijkt dat met (beperkte) maatregelen de verkeersafwikkeling geen problemen oplevert voor de planontwikkeling. |
||
Schoon | Maximaal | Ja | Bij de inrichting van het plangebied dient rekening gehouden te worden met de ambities binnen dit thema. Het bestemmingsplan staat mogelijke maatregelen niet in de weg. | ||
Water | Ambities per poldereenheid | Er is geen oppervlaktewater in het plangebied. | |||
Natuur | Basis | N.v.t. | Er zijn geen beplantingen met natuurwaarden in het plangebied. | ||
Klimaat | Maximaal | Ja | Volgens de landelijke normen dient CO2 neutraal te worden gebouwd. De ontwikkelingsmaatschappij De Monarch heeft de ambitie uitgesproken om een BREAAM excellent certificaat te behalen. BREEAM is een gecertificeerde methodiek voor het meten van de duurzaamheid van gebouwen. Het is ontwikkeld door de Britse Building Research Establishment (BRE) onder de naam Environmental Assessment Method, afgekort BREAAM. Het wordt in Nederland gehanteerd door de Dutch Green Building Council. Aan de hand van deze methode beoordeelt zij bouwprojecten op het aspect duurzaamheid en certificeert deze. Een onlangs gecertificeerd gebouw beschikt over onder meer een warmte- en koudeopslag, driedubbel glas, een mos-sedum dak, atrium, waterbesparende maatregelen voor de toiletvoorzieningen en slimme installaties met aanwezigheidsdetectie en daglichtregelingen. |