direct naar inhoud van 2.2 Bestaande situatie
Plan: Laakhaven MegaStores e.o.
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0518.BP0210FLaakhavMGS-50VA

2.2 Bestaande situatie

2.2.1 Ruimtelijke structuur en verbindingen

Laakhaven ligt aan de zuidzijde van het Haagse centrum en wordt begrensd door de spoorlijn tussen Delft en Leiden, de Neherkade en de Rijswijksweg. Het gebied wordt onderverdeeld in vier deelgebieden, Laakhaven Hollands Spoor, Laakhaven Centraal, Laakhaven West en Petroleumhaven. Het plangebied beslaat bijna een derde van het deelgebied Laakhaven Centraal.

afbeelding "i_NL.IMRO.0518.BP0210FLaakhavMGS-50VA_0005.jpg"

figuur 2.1 het plangebied binnen Laakhaven en de route van de centrumring


De Calandstraat, de Waldorpstraat en het Leeghwaterplein zijn de ontsluitingswegen voor Laakhaven Centraal. De ligging nabij Hollands Spoor, waar ook veel trams en bussen halteren, en de centrumring - Calandstraat en Neherkade - maakt de locatie zeer goed bereikbaar.
Richting Laakhaven West en station Moerwijk ligt een belangrijke verbindingszone bestaande uit de openbare kades die tussen het Zuiderpark en Hollands Spoor een doorlopend wandelgebied vormen.
De Calandstraat en de Waldorpstraat maken deel uit van het hoofdroutefietsnetwerk.

Het plangebied wordt gedomineerd door de MegaStores, een complex bestaande uit overwegend grootschalige winkelvoorzieningen, aangevuld met enige horeca en dienstverlening. De MegaStores is voorzien van eigen parkeervoorzieningen op het dak van het gebouw. Het winkelcentrum vormt een complex, waarvan onderdelen verhuurd worden. Voor het beheer van het complex beschikt het over technische ruimten. Het gebouw van het ROC Mondriaan aan de oostelijke zijde van MegaStores aan het Leeghwaterplein dat eveneens binnen het plangebied ligt, heeft een duidelijke relatie met het naastgelegen gebied Hollands Spoor.
Aan de westelijke zijde van de MegaStores bevinden zich enkele bedrijfsruimten aan de Waldorpstraat en een kantoorgebouw van 6 bouwlagen aan de Calandstraat. Enkele kavels aan de Leeghwaterstraat zijn onbebouwd. Ten noorden van de MegaStores aan de overzijde van de Waldorpstraat bevindt zich in de zogenaamde spoorstrook een motorbrandstoffenverkooppunt- met uitzondering van LPG - met zelfbediening, een in aanbouw zijnde studentenflat, een afgebouwde studentenflat en een onlangs opgeleverde schoolgebouw van Mondriaan.

Binnen of op korte afstand van het plangebied zijn geen ondergrondse hoge druk aardgastransportleidingen van de Gasunie en kabels in beheer bij Tennet gelegen. Op het naastgelegen binnenterrein bevindt zich een aardgasverdeelstation.

afbeelding "i_NL.IMRO.0518.BP0210FLaakhavMGS-50VA_0006.jpg"

Leeghwaterplein - ROC Mondriaan

Ten zuiden van het plangebied ligt tussen de Van der Kunstraat en het water van de Laakhaven, een gebied dat bestaat uit enkele nieuwe kantoren aan de Verheeskade, woningen aan het Calandplein en bedrijven daar tussenin.

2.2.2 Groenstructuur en watersysteem

Laakhaven Centraal is gelegen in bestaand stedelijk gebied en maakt deel uit van het boezemgebied van Delfland, waar een peil van -0,43 meterr NAP geldt. De bodem van het plangebied bestaat uit veen. Het centrumgebied waartoe Laakhaven behoort ligt globaal op 0,5 meter boven NAP. Er is in het plangebied geen oppervlaktewater aanwezig en er zijn geen waterkeringen.
De locatie is voorzien van gescheiden rioleringssystemen.

2.2.3 Bodemgesteldheid

Op en in de direct omgeving van het plangebied hebben bedrijven met bodembedreigende activiteiten hun vestiging (gehad). Bij de bovengenoemde herontwikkeling is alle voormalige bedrijvigheid ter plaatse verdwenen. Tevens zijn alle ondergrondse tanks verwijderd. Hierbij is op het gehele plangebied bodemonderzoek uitgevoerd. Daaruit is gebleken dat er sprake was van enkele gevallen van ernstige bodemverontreiniging. Deze gevallen zijn allen gesaneerd, waarbij de bodem geschikt is gemaakt voor het huidige gebruik.
Uit de bodemkwaliteitskaart van de gemeente Den Haag blijkt dat de grond (0-2,0 m -maaiveld) in het plangebied gemiddeld matig verontreinigd is met lood, zink en PAK (teerachtige stoffen) en licht verontreinigd met cadmium, koper en kwik. Het gebied kan derhalve als verdacht worden aangemerkt. Dat betekent dat bodemverzet slechts mogelijk is na verlening van een vergunning op grond van de Wet bodembescherming.

2.2.4 Functies

Het plangebied wordt gedomineerd door de "MegaStores', een complex bestaande uit overwegend grootschalige winkelvoorzieningen, aangevuld met enige horeca en dienstverlening.

De MegaStores bestond in 2009 uit 74 winkels waarin ruim 600 personen werkzaam zijn.
Het complex is deels een Perifere detailhandelslocatie (PDV) deels een grootschalige detailhandelslocatie (GDV) (zie paragraaf 3.3.4), en heeft daarnaast ook nog wijkwinkelvoorzieningen.

Winkelvoorzieningen

  • PDV 'Woonthemacentrum' 47.500 m2
  • GDV 25.000 m2
  • Wijkwinkelcentrum 9.000 m2
  • Horeca en diensten 4.000 m2

afbeelding "i_NL.IMRO.0518.BP0210FLaakhavMGS-50VA_0007.png"

Interieur MegaStores

Aan het Leeghwaterplein ligt een vestiging van het ROC Mondriaan. De Mondriaan onderwijsgroep biedt studenten een breed, samenhangend onderwijsaanbod: beroepsopleidingen, volwassenenonderwijs, bedrijfsopleidingen en functiegerichte trainingen.

Aan de noordzijde van Waldorpstraat bevindt zich een spoorwegtracé, een motorbrandstoffenverkooppunt zonder LPG, een tweetal studentenflats en een tweede schoolvestiging. Aan de oostzijde van het Leeghwaterplein zijn kantoren gelegen. Ten westen van MegaStores ligt een bedrijfsterrein voor autogerelateerde bedrijven, evenals aan de zuidzijde van de Van der Kunstraat. Op het binnenterrein tussen de MegaStores en genoemd terrein bevindt zich een gasverdeelstation en een lunchroom.

2.2.5 Bebouwingsbeeld, stedenbouw en architectuur

De stedenbouwkundige vorm van Laakhaven wordt bepaald door grote geometrische vormen en een degelijke zakelijke uitstraling. De architectuur is modern, strak, maar wel met een eigentijdse vrijere vormgeving.
Industriële monumenten of archeologische vindplaatsen zijn in het gebied niet aanwezig.

MegaStores
Het plangebied wordt gedomineerd door het zeer langgerekte bouwblok van de MegaStores, dat zich uitstrekt tussen het Leeghwaterplein tot vlak bij de Calandstraat. De hoogte van de bebouwing varieert tussen de 20 en 25 meter.
Het plan volgt in haar vorm de flauwe curve van de ernaast gelegen spoorbaan. Het gebouw is smal en 500 meter lang, met aan de zuidzijde een korte knik. Er zijn 3 niveaus. Het merendeel van de winkelruimte is slechts 30 meter diep. Op de begane grond liggen de winkels aan beide zijden van een binnenstraat. Op de eerste verdieping liggen ze aan een galerij met uitzicht op die straat. Op de 2e verdieping ligt aan een zijde een parkeerdek en aan de overzijde winkels aan een galerij met een directe verbinding met het parkeerdak.
Het complex heeft een introvert karakter en is vooral op de automobilist gericht.

Door zijn ligging is het winkelcentrum duidelijk zichtbaar vanaf het spoor. Ingangen bevinden zich zowel aan de Waldorpstraat als aan de Van der Kunstraat, waarbij de twee entrees aan de Waldorpstraat aansluiten op de haltes van het openbaar vervoer. De loopafstand vanaf station Hollands Spoor bedraagt slechts enkele minuten. De MegaStores is daarom optimaal bereikbaar.

Het karakter van het gebouw is tamelijk introvert. De diverse winkels zijn bereikbaar via lange binnenstraten op meerdere niveaus. Het complex heeft ook twee binnenpleinen die zich lenen voor kleine evenementen. Het parkeerdek bovenop het gebouw is zowel vanaf de Waldorpstraat als vanaf de Van der Kunstraat bereikbaar via een spiraalvormige hellingbaan, een zogenaamde "wokkel".

Mondriaan
De bebouwing aan het Leeghwaterplein is een deel van de nieuwbouw voor Mondriaan. Aansluitend in de spoorstrook is eveneens nieuwbouw gerealiseerd. Voor de bebouwing aan het Leeghwaterplein is uitgegaan van het stedenbouwkundig plan Laakhaven Hollands Spoor. Om hier een volwaardig kantoren- en onderwijsmilieu te creëren is gekozen voor een stevige hoofdbebouwing en daarvoor kleine, zelfstandige bebouwing in een vrije setting. Hierdoor krijgt het Leeghwaterplein een bijzonder ruim profiel, waarbij de tramtunnel en het verkeer niet domineren en krijgt de bebouwing een eigen identiteit. Om een relatie te leggen met de ontwikkeling in Laakhaven Hollands Spoor en Centraal is de bebouwing aan het Leeghwaterplein aan beide zijden aan elkaar gerelateerd.