Plan: | Wijndaelerplantsoen |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0518.BP0199AWndlrplnts-50VA |
De Wet geluidhinder (Wgh) stelt eisen met betrekking tot de geluidbelasting van geluidsgevoelige gebouwen en terreinen door drie verschillende geluidsbronnen: wegverkeer, spoorwegverkeer en industrie. Bij de wijziging of vaststelling van een bestemmingsplan moet nagegaan worden of onderzoek verricht moet worden naar de omvang van deze drie geluidsbronnen. Als het bestemmingsplan mogelijkheden biedt voor het realiseren van (andere) geluidsgevoelige gebouwen in de geluidzone van een weg of spoorweg, is op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) een akoestisch onderzoek noodzakelijk. Bij de reconstructie van wegen en/of spoorwegen wordt eveneens een akoestisch onderzoek ingesteld.
Voor de nieuwbouw van het wooncomplex in het Wijndaelerplantsoen wordt de wettelijke maximale ontheffingswaarde van 63 dB ten gevolge van de Laan van Meerdervoort niet overschreden. De voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt op 171 waarneempunten (134 wooneenheden) wel overschreden. Alle woningen vallen binnen klasse 1 (48-53 dB) van het Haagse ontheffingenbeleid. Voor de Aaltje Noordewierstraat geldt dat de maximale geluidbelasting na aftrek conform artikel 110g Wgh lager is dan 48 dB, waarmee voldaan wordt aan de voorkeursgrenswaarde. De overige wegen in het onderzoeksgebied zijn niet zoneplichtig in de zin van de Wgh (30 km/uur).
De maximale geluidsbelasting ten gevolge van tramverkeer (Randstadrail RR3) is 52 dB exclusief aftrek conform artikel 110g Wgh. De gecumuleerde maximale geluidsbelasting ten gevolge van de Laan van Meerdervoort, de Aaltje Noordewierstraat, de Mozartlaan, de Palestrinaweg en het tramverkeer tezamen bedraagt 59 dB exclusief aftrek conform artikel 110g Wgh.
De toepassing van maatregelen (bron- en overdrachtsmaatregelen), gericht op het terugbrengen van de te verwachten geluidsbelasting op de gevels, is in deze binnenstedelijke situatie onwenselijk of onvoldoende doeltreffend. Maatregelen zoals het plaatsen van geluidsschermen of het toepassen van geluidsreducerende wegdekken zouden op bezwaren van akoestische en stedenbouwkundige aard kunnen stuiten, waarbij bovenmatige kosten kunnen optreden. Geadviseerd wordt om het college van burgemeester en wethouders te verzoeken een hogere grenswaarde aan de gevels van woningen met een geluidbelasting hoger dan 48 dB toe te kennen, zoals opgenomen in onderstaande tabel.
Overzicht aantal woningen met hogere grenswaarde ten gevolge van de Laan van Meerdervoort (na aftrek 5 dB conform artikel 110g Wgh)
hogere grenswaarde | aantal woningen |
49 dB (+5) | 13 |
53 dB (+5) | 121 |
Bij de realisatie van de woningen dient er op gelet te worden, dat voldaan wordt aan de eisen die het Bouwbesluit stelt ten aanzien van de geluidswering van de gevel (binnenniveau van maximaal 33 dB met geopende ventilatievoorziening).
Het volledige rapport van het geluidsonderzoek is opgenomen in bijlage 1 Geluidrapport.