direct naar inhoud van 2.3 Verkeer en infrastructuur
Plan: Bezuidenhout - Noord
Plannummer: BP0178GBezuidenNd
Status: ontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0518.BP0178GBezuidenNd-50VA

2.3 Verkeer en infrastructuur

2.3.1 Openbaar vervoer

De openbaarvervoersverbindingen in onderhavig plangebied zijn goed. Het NS station Laan van Nieuw Oost-Indië en ook het station Den haag Centraal liggen op relatief korte afstand van het plangebied en zijn goed bereikbaar. De tramlijnen 2 en 6 via de Juliana van Stolberglaan liggen op korte afstand ten zuiden van het plangebied en geven rechtstreeks verbinding met station Mariahoeve en de westelijke stadsdelen. Beide tramlijnen doen daarbij het staton Den Haag Centraal en de binnenstad aan. De vrije trambaan ten zuiden van het plangebied, op de Juliana van Stolberglaan heeft echter wel een sterk scheidende werking, doordat hij vanaf de Laan van NOI richting centrum langzaam stijgt en alleen bij de Laan van NOI en de Prinses Beatrixlaan gekruist kan worden, en door voetgangers ook ter hoogte van de Louise Henriette straat. De buslijnen 23, 24 en 28 die via de Theresiastraat en de Laan van Nieuw Oost Indië door het plangebied lopen en een aantal interlokale lijnen (RandstadRail en Connexxion) vullen het OV-systeem verder aan.

2.3.2 Autowegen

Ook voor het autoverkeer is het plangebied goed ontsloten. Aan de zuidwestzijde van het plangebied ligt de Utrechtsebaan, de belangrijkste Haagse aansluiting op het Rijkswegennet. Op korte afstand van plangebied, bij de Juliana van Stolberglaan en bij de Schenkkade zijn op- en afritten. De Prins Clauslaan, de Bezuidenhoutseweg, de Juliana van Stolberglaan en de Laan van Nieuw Oost Indië, hebben een belangrijke functie van het plangebied. De Theresiastraat is een buurtontsluitingsweg maar fungeert daarnaast ook als doorgaande weg tussen het Bezuidenhout en Mariahoeve.

2.3.3 Fietsverbindingen

De doorgaande wegen in het plangebied vormen tevens de belangrijkste fietsverbindingen. De Bezuidenhoutseweg, de Laan van Nieuw Oost Indië en de Koningin Marialaan zijn geheel en de Juliana van Stolberglaan is voor het grootste deel voorzien van vrij liggende fietspaden.

2.3.4 Parkeren

In het plangebied en een groot deel van het Bezuidenhout dient overdag voor het parkeren langs de openbare weg betaald te worden. Belanghebbenden kunnen indien men daarvoor in aanmerking komt, met een vergunning parkeren. Daarmee wordt een te grote overlast voor bewoners van het parkeren door werknemers van de kantoren en bedrijven in de wijk tegen gegaan. De bezetting van de parkeerplaatsen is wisselend, er zijn nogal wat verschillen per straat. Vooral in het Emmapark is de bezettingsgraad hoog. In de avond en nacht worden de meeste parkeerplaatsen door bewoners bezet. Vooral in Bezuidenhout-oost wordt door de hogere woningdichtheid, de parkeercapaciteit in de woonstraten 's nachts nagenoeg volledig benut en wordt er illegaal geparkeerd.