direct naar inhoud van 7.1 Economische uitvoerbaarheid
Plan: Transvaal
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0518.BP0156ETransvaal-70OH

7.1 Economische uitvoerbaarheid

De gemeenteraad heeft op 12 februari 2004 het wijkplan Transvaal vastgesteld. Met het wijkplan wordt invulling gegeven aan het in 2000 door de gemeenteraad vastgestelde Startbesluit. In het Startbesluit staan de uitgangspunten en randvoorwaarden geformuleerd die de basis vormen voor het wijkplan Transvaal. Onderdeel van het wijkplan is het stedenbouwkundig plan. Hierin worden de ruimtelijke en functionele kaders geschetst voor de ontwikkelingen in Transvaal.

In totaal worden in Transvaal 3.040 woningen gesloopt en vervangen door 1.660 nieuwbouw woningen. Van deze woningen zal circa 30% in de sociale huursector worden gerealiseerd en 70% in de (middel)dure koopsector. Om de kwaliteit van de openbare ruimte te verbeteren zal een belangrijk deel van de parkeerbehoefte van de nieuwbouw op de kavels (op of onder de grond) moeten worden opgelost. Een deel van deze sloop-nieuwbouwplannen is vooruitlopend op het wijkplan Transvaal gerealiseerd of in uitvoering. Voor de resterende herstructureringsopgave (circa 2.400 woningen slopen en vervangen door 1.200 nieuwbouwwoningen en de herinrichting van ruim 100.000 m² is een exploitatie opgesteld. Uit deze exploitatie blijkt dat het totale tekort € 66 mln (contante waarde per 1/1/2002) bedraagt. In april 2004 heeft de gemeente overeenstemming bereikt met Staedion over de kostenverdeling van dit tekort. Staedion en Haagwonen nemen 34 miljoen voor hun rekening, de gemeente Den Haag 32 miljoen.