direct naar inhoud van 5.2 Ontwikkeling
Plan: Transvaal
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0518.BP0156ETransvaal-70OH

5.2 Ontwikkeling

5.2.1 Extra bouwlagen

In de regels van het bestemmingsplan is in artikel 6, 7 en 14 de mogelijkheid opgenomen om m.b.t. daarvoor aangewezen bouwblokken c.q. percelen een extra bouwlaag aan te brengen. De maximaal toegelaten oppervlakte van deze bouwlaag is uitgedrukt in een percentage van het dakvlak. Dit percentage is opgenomen in een tabel. Om aan de architect ontwerp-ruimte te bieden is in de regel een maximale gemiddelde hoogte opgenomen.

De regel behelst ook een z.g. nadere eisenregeling. Indien een aanvraag m.b.t. een extra bouwlaag daartoe aanleiding geeft kunnen nadere eisen worden gesteld (lid 2). Deze nadere eisen kunnen alleen worden gesteld ten aanzien van de situering en de opbouw van het bouwvolume.

De hieraan ten grondslag liggende redenen worden ingegeven door het aspect bezonning en dat van de stedenbouwkundige inpasbaarheid.

De welstandscommissie toetst of het uiterlijk en de plaatsing van een bouwwerk zowel op zichzelf als in verband met de omgeving of de te verwachten ontwikkeling daarvan in overeenstemming is met redelijke eisen van welstand. Deze beoordeling vindt plaats aan de hand van criteria, die zijn opgenomen in de Haagse welstandsnota, onderdeel "Extra bouwlagen".

Ter illustratie van de reikwijdte van de regel en de ontwerpmogelijkheden, die in principe binnen die regeling qua afmeting toegelaten zijn, zijn enige schetsjes opgenomen.

De betrekkelijk smalle straat- en blokprofielen in Transvaal laten stedenbouwkundig niet altijd een extra laag toe. Een volledige opbouw in de voor- of achtergevelrooilijn is eigenlijk alleen mogelijk bij brede profielen. In Transvaal gaat het dan om de randen van de wijk: de Loosduinsekade, de De Heemstraat, de Hoefkade en de De La Reyweg. Verder zijn de belangrijkere (brede) straten en de straten aan een grote open ruimte hiervoor geschikt: de Kempstraat, de Kaapstraat, de Schalk Burgerstraat, de Scheepersstraat en de bebouwing aan Beijersveld en Wijkpark.

Bij de overige particuliere bebouwing is een dakopbouw mogelijk binnen de contouren van een 'kapverdieping' (in deze context: een verdieping met aan voor- en achterzijde een hellend dakvlak van 40 graden).

afbeelding "i_NL.IMRO.0518.BP0156ETransvaal-70OH_0005.jpg"

5.2.2 Ontwikkeling Uitenhagestraat

Het bedrijventerrein aan de Uitenhagestraat functioneert goed en er is behoefte aan dit soort binnenstedelijke bedrijvenlocaties. Uitgangspunt is daarom dat deze bedrijfslocatie blijft gehandhaafd. Gezien de strategische ligging van het gebied (op de kruising van twee Randstadrail-lijnen en een belangrijke toegangsweg naar het centrum) moet worden geconstateerd dat de potenties nog niet voldoende worden benut. Ook moet worden geconstateerd dat er momenteel problemen zijn op het gebied van leefbaarheid en beheer. Het is daarom wenselijk enige handvatten te bieden ten behoeve van de herontwikkeling om daarmee ook de leefbaarheid van het gebied te verbeteren. Op 31 januari 2006 is het projectdocument vernieuwing Bedrijventerrein Uitenhagestraat (RIS 135126) vastgesteld. In dit projectdocument zijn maatregelen opgenomen die het functioneren van het bedrijventerrein zullen verbeteren.

Een gedeelte van de doodlopende straatjes is reeds gesloopt en wordt vervangen door nieuwe bedrijfsbebouwing met een maximale hoogte van tien meter. De bebouwing blijft minimaal 8 meter uit de achtergevelrooilijn van de Engelenburgstraat.

Langs de Loosduinsekade komt een plint van 10 meter hoog voor bedrijfsruimte met daarboven woningen in drie tot zes lagen. Op de hoek van de Monstersestraat en de Loosduinsekade wordt een landmark gerealiseerd in de vorm van een woontoren van ca. 20 lagen bovenop de plint. De Loosduinsekade en de lijn 11-zone zijn ruimtelijke dragers op stadsniveau. Tramlijn 11 is een belangrijke verbinding tussen Station HS en Scheveningen-Haven. De Loosduinsekade is een invalsweg van en naar het centrum. Het kruispunt van deze lijnen vraagt om een meer stedelijke invulling. Daarnaast kan de wandwerking van de Loosduinseweg- en kade worden voortgezet. De woningbouw op de kop van de Uitenhagestraat dient tevens als compensatie van het woningverlies als gevolg van de herstructurering van Transvaal.

De plint met de bedrijfsruimte aan de Loosduinsekade en de Monstersestraat kan variëren in hoogte tussen 8 en 12 meter. De woningen die daarboven worden gerealiseerd moeten voorzien in eigen parkeerruimte. In totaal wordt uitgegaan van 136 woningen, genoemd in het projectdocument 2006 en worden niet meer woningen gerealiseerd dan in het raadsvoorstel Uitenhagestraat is opgenomen.

Door de herstructurering in Transvaal zijn veel woningen verloren gaan. Het is daarom wenselijk om op deze locatie woningen ter compensatie toe te voegen.

De leefbaarheid (en daarmee bedrijfspotentie) kan worden verbeterd door de wegenstructuur op het terrein en aansluitend op de wijk en de centrumring te wijzigen. De Uitenhagestraat wordt ter plaatse van de centrale parkeervoorziening rechtdoor getrokken naar de Loosduinsekade. Op termijn is aantakking op een doorgetrokken Steijnlaan wenselijk.

Deze verlenging kan een profiel krijgen dat in essentie overeenkomt met dat van het aansluitende gedeelte van de Steijnlaan. Het is wenselijk dat de bebouwing de rooilijn van de bebouwing aan de Steijnlaan zal volgen. Het nieuwe appartementengebouw aan de Steijnlaan dient de rooilijn van de naastgelegen bebouwing aan de Steijnlaan te volgen.

5.2.3 Herontwikkeling omgeving Kempstraat

Vanwege de slechte bouwkundige staat van de bebouwing rond het oostelijk deel van de Kempstraat, is besloten dit deel van Transvaal geheel te slopen en opnieuw in te richten. Door een dergelijke grootschalige concentratie van slooplocaties is er ruimte voor een nieuwe stedenbouwkundige opzet. De Kempstraat blijft de as van dit gebied. Deze straat wordt (aan de noordzijde) enigszins verbreed zodat fietsstroken kunnen worden aangelegd. Ter plaatse van de kruising met de De La Reyweg zal een plein worden gerealiseerd, omdat deze belangrijke entree momenteel niet de daarvoor wenselijke uitstraling heeft. Het plein zou een ruime en uitnodigende toegang tot de wijk moeten worden. Op de begane grond van de bebouwing rond het plein en aan de Kempstraat kan zakelijke dienstverlening worden gevestigd. Op de hoeken met de De La Reyweg kan ook detailhandel (met bovenwijks karakter) worden gesitueerd.

Ten zuiden van de Kempstraat zullen de vier woonblokjes tussen de De La Reyweg en Kritzingerstraat worden vervangen door drie diepere blokken. Hierdoor is de bouw van ruime woningen mogelijk, naast een goede privé- en openbare ruimte. In de aldus ontstane woonstraten worden eengezinswoningen in drie lagen gebouwd, in de meeste gevallen voorzien van een voortuintje. Aan de Kempstraat kan in vier lagen worden gebouwd. Ten noorden van de Kempstraat wordt de nieuwe stedenbouwkundige opzet vooral gekenmerkt door een brede groene verbinding tussen het Beijersveld en het centrum van de wijk (Julianakerk e.o.). Aan deze groene laan zullen eengezinswoningen in vier lagen worden gerealiseerd. In de straten tussen deze laan en de Scheepersstraat en tussen de laan en de Kempstraat worden eengezinswoningen in drie lagen gebouwd, ook hier in de meeste gevallen met een voortuintje.

Aan het Kempplein en een nieuwe ontwikkeling van een wijkzorgcentrum Transvaal gelegen aan het Beijersveld, kunnen hoogteaccenten in de vorm van zeslaagse bebouwing worden gerealiseerd.

5.2.4 Herontwikkeling Haagse Markt

De Haagse Markt ligt in de lijn 11 zone tussen de Schilderswijk en Transvaal. Met ruim 500 kramen en een oppervlakte van 23.000 m2 behoort deze markt, die vier dagen per week geopend is, tot de grootste van Europa. De markt kent vele sterke kanten, maar oogt versleten en is daarom toe aan een forse opwaardering. Een deel van de herontwikkeling van de Haagse markt ligt in het bestemmingsplan Transvaal. Dit betreft het bestaande marktterrein.

Een herindeling van het marktterrein houdt in het realiseren van rechte looppaden, een nieuwe indeling en opstelling van de verkoopplaatsen, waarbij de gesloten kanten van de verkoopunits niet voor het publiek zichtbaar zijn, en een centraal pleintje met voorzieningen als een marktkantoor, zitgelegenheid, horeca en andere. Het centrale pleintje wordt gecombineerd met de beoogde voetgangersverbinding met de Schilderswijk. Tevens is het realiseren van een (gedeeltelijke) overkapping van het marktterrein gewenst. De consument moet wel een relatie met het buitenklimaat behouden. De Haagse Markt moet transparant/toegankelijker/opener worden naar de omgeving.

In het Masterplan lijn 11 is verder opgenomen dat kopgebouwen worden gesloopt en vervangen door hogere bebouwing ten behoeve van wonen op de verdiepingen en voorzieningen in de plint. Zij maken echter geen onderdeel uit van dit bestemmingsplan.

De herinrichting van het Hobbemaplein die beschreven staat in het Masterplan is noodzakelijk om een optimale verkeersafwikkeling van het wegverkeer te realiseren, vooral op marktdagen. Hierdoor ontstaat er mogelijk ruimte voor het kopgebouw die dan kan worden ingericht als voetgangers- en entreezone naar de Haagse Markt. Op deze plek zou tevens een ondergrondse fietsenstalling kunnen worden gerealiseerd.

In de toekomst zal de ondergrondse parkeergarage uitgebreid worden en zal de oversteek naar de Schilderswijk verbeterd worden door verlegging van de tramlijn naar het midden van de straat.