Plan: | parapluplan Darkstores |
---|---|
Status: | ontwerp |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0513.BPLUDARKSTORES-ON01 |
identificatie | planstatus | |||
identificatiecode: | datum: | status: | ||
NL.IMRO.0513.BPLUDARKSTORES-ON01 | 12-10-2022 | voorontwerp | ||
22-12-022 | ontwerp | |||
projectnummer: | vastgesteld | |||
20220766 | ||||
opdrachtleider: | ||||
T. Walvius | ||||
Voorbereidingsbesluit
De raad van de gemeente Gouda heeft op 16 februari 2022 een voorbereidingsbesluit genomen op basis van artikel 3.7 van de Wet ruimtelijke ordening ten aanzien van de vestiging van darkstores. Daarmee heeft de gemeenteraad verklaard voor om voor het gehele grondgebied van de gemeente Gouda een paraplubestemmingsplan voor te bereiden voor het reguleren van flitsbezorgsupermarkten met zogeheten darkstores te reguleren. Voorts is kort gezegd een verbod inge-steld het gebruik te wijzigen naar vormen of vestigingen van bedrijvigheid als flitsbezorgsupermarkt met darkstore. Van dit verbod kan worden afgeweken met als voorwaarde dat dit het (in procedure te brengen) paraplubestemmingsplan niet doorkruist. Het besluit is in werking getreden op de dag van publicatie in het gemeenteblad, op ruimtelijkeplannen.nl en lokale kranten (17 februari 2022).
Overwegingen
Bij het besluit is overwogen dat flitsbezorging een nieuw fenomeen is waarover veel te doen is. Vestigingen van darksto-res leveren elders, in andere steden, overlast op. Vanuit de omgeving van de darkstore wordt aan de gemeente ge-vraagd regulerend te handelen. Om ongewenste hinder te voorkomen is het voorbereidingsbesluit genomen met als vervolg het opstellen van randvoorwaarden waar darkstores kunnen worden toegestaan.
Argumenten
Voor het nemen van het voorbereidingsbesluit zijn in het voorstel hiervoor, diverse argumenten opgenomen. Deze rich-ten zich op het gegeven dat darkstores veel overlast kunnen veroorzaken. De geldende bestemmingsplannen bieden mogelijk onvoldoende garantie om deze ongewenste ontwikkelingen tegen te gaan. Een voorbereidingsbesluit was nodig ter voorkoming van ongewenste ruimtelijke ontwikkelingen totdat het nieuwe planologische kader geldt. De wettelijke eis is dat uiterlijk binnen een jaar na inwerkingtreding van een voorbereidingsbesluit het ontwerp van het (paraplu)bestemmingsplan ter inzage wordt gelegd.
In dit nieuwe paraplubestemmingsplan is onderzocht onder welke randvoorwaarden flitsbezorgsupermarkten in de vorm van darkstores kunnen worden toegestaan. Dit bestemmingsplan biedt dan ook hiervoor een nieuw planologisch kaders.
Bijlage 1
In bijlage 1 is het voorbereidingsbesluit met overwegingen en argumenten opgenomen.
Bedrijfsopzet en ruimtelijke effecten van darkstores
Kenmerken van een darkstore
Een darkstore heeft de volgende kenmerken:
Verschil van een darkstore met een winkel
Een darkstore verschilt van een winkel:
Een darkstore is dus geen winkel en ook niet vergelijkbaar met een winkel.
Ruimtelijke effecten van darkstores
Uit analyse van gegevens over de praktijk van darkstores blijkt het volgende.
Een darkstore kan maatregelen ter beperking of voorkoming van overlast zodanig dat de functie in de omgeving passend is. Het gaat om maatregelen die ook andere functies hebben getroffen, zoals horecagelegenheden, waardoor die func-ties als passend in de omgeving zijn te beschouwen.
Darkstores en het bestemmingsplan
Begripsbepaling detailhandel in bestemmingsplannen
In de bestemmingsplannen van de gemeente Gouda is voor detailhandel de volgende begripsbepaling opgenomen:
1… detailhandel:
het bedrijfsmatig te koop aanbieden van goederen, waaronder begrepen de uitstalling ten verkoop, het verkopen en/of leveren aan personen, die die goederen kopen voor gebruik, verbruik of aanwending anders dan in de uitoefening van een beroeps- of bedrijfsactiviteit, niet zijnde een supermarkt.
De bestemmingen
In diverse bestemmingsplannen in Gouda zijn meerdere bestemmingen met detailhandel opgenomen. Dit betreft de gronden met de bestemmingen:
Jurisprudentie specifieke vormen van detailhandel en darkstores
Voor detailhandel is uitstalling van producten volgens de Afdeling bestuursrechtspaak bepalend
De Voorzieningenrechter van de Afdeling bestuursrechtspraak heeft in de meest actuele uitspraak beoordeeld of een darkstores als detailhandel moet worden aangemerkt (ECLI:NL:RVS:2022:2851; ABRvS 6 oktober 2022, Amsterdam).
Onder deze omstandigheden is de Voorzieningenrechter van oordeel dat in het pand geen sprake is van detailhandel (ECLI:NL:RVS:2021:1546, ABRvS 14 juli 2021, Zoetermeer; ECLI:NL:RBAMS:2022:3514, ECLI:NL:RBAMS:2022:2255, ECLI:NL:RBDHA:2022:3082, ECLI:NL:RBDHA:2022:1471). Dit sluit aan op andere uitspraken van de Afdeling bestuursrechtspraak. Daarin is met name overwogen dat een darkstore geen detailhandel is maar een distributiepunt. Het criterium uitstalling ter verkoop is daarbij van belang; daar voldoet een darkstore niet aan. Dit blijkt ook uit de definitiebepaling van detailhandel; een darkstore past niet binnen die begripsbepaling.
Overzicht en analyse jurisprudentie in bijlage 2
Het overzicht en analyse van jurisprudentie over darkstores en detailhandel is opgenomen in bijlage 2.
Darkstore is een specifieke bezorgdienst
Een darkstore is gelet op de hoofdactiviteit van de bedrijfsvorm aan te merken als een specifieke bezorgdienst, waarbij vanuit een distributiepunt goederen in korte tijd aan klanten in de directe omgeving worden geleverd. Het gaat daarbij niet om grootschalige aanvoer van producten die in een bedrijfshal worden verzameld en herverdeeld en vervolgens met vrachtwagens of busjes gedurende de dag worden gedistribueerd, zonder korte leveringstijd. Het is dan ook geen regulier distributiebedrijf en geen postorderbedrijf. Het gaat om een specifieke bezorgdienst.
Rijksbeleid
De Nationale Omgevingsvisie
Het Rijk heeft op 11 september 2020 de Nationale Omgevingsvisie (NOVI) vastgesteld. De NOVI biedt een langetermijn-perspectief op de ontwikkeling van de leefomgeving in Nederland tot 2050. Met de NOVI geeft het kabinet richting aan de grote opgaven die het aanzien van Nederland de komende dertig jaar ingrijpend zullen veranderen. Denk aan het bouwen van nieuwe woningen, ruimte voor opwekking van duurzame energie, aanpassing aan een veranderend klimaat, ontwikkeling van een circulaire economie en omschakeling naar kringlooplandbouw. Alles met zorg voor een gezonde bodem, schoon water, behoud van biodiversiteit en een aantrekkelijke leefomgeving.
Met de NOVI benoemt het Rijk nationale belangen, geeft het richting op de vier prioriteiten en helpt keuzes maken waar dat moet. Want niet alles kan overal.
Conclusie
Met dit bestemmingsplan zijn geen nationale belangen in het geding. Verder heeft het plangebied geen directe relatie met één van de thema's of bepalingen uit het Besluit algemene regels ruimtelijke ordening (Barro). De ontwikkelingsruimte in dit bestemmingsplan is dermate kleinschalig dat rijksbelangen niet worden geschaad.
Provinciaal beleid
Provinciaal Omgevingsbeleid
Het Omgevingsbeleid van de provincie Zuid-Holland omvat al het provinciale beleid voor de fysieke leefomgeving en bestaat uit twee kaderstellende instrumenten: de Omgevingsvisie en de Omgevingsverordening. In de programma's Ruimte en Mobiliteit is beschreven hoe de provincie het beleid wil realiseren. Met het omgevingsbeleid streeft de provincie naar een optimale wisselwerking tussen gewenste ruimtelijke ontwikkelingen en een goede leefomgevingskwaliteit. Hieraan geeft de provincie richting door het maken van samenhangende beleidskeuzes, die volgen uit de maatschappelijke en provinciale opgaven.
De provincie wil meer ruimte en vertrouwen geven aan maatschappelijke initiatieven. De provinciale ambities zijn de kaders waarbinnen zij ruimte geeft. Met het provinciaal omgevingsbeleid sluit zij aan op de maatschappelijke doelen van de Omgevingswet: het doelmatig benutten van de fysieke leefomgeving voor maatschappelijke opgaven en het bereiken en in stand houden van een goede omgevingskwaliteit.
Omgevingsvisie Zuid-Holland
De Omgevingsvisie van Zuid-Holland biedt een strategische blik op de lange(re) termijn voor de gehele fysieke leefomgeving en bevat de hoofdzaken van het te voeren integrale beleid van de provincie Zuid-Holland. De Omgevingsvisie vormt samen met de Omgevingsverordening en het Omgevingsprogramma het provinciale Omgevingsbeleid van de provincie Zuid-Holland. Het Omgevingsbeleid beschrijft hoe de provincie werkt aan een goede leefomgeving, welke plannen daarvoor zijn, welke regels daarbij gelden en welke inspanningen de provincie daarvoor levert.
Detailhandel
De provinciale regelgeving inzake detailhandel is er enerzijds op gericht om de ruimtelijke detailhandelsstructuur zoveel als mogelijk te versterken en de beschikbaarheid en bereikbaarheid van detailhandelsvoorzieningen te garanderen. De provincie wil ruimte geven aan dynamiek binnen de detailhandelsbranche, maar wel binnen de bestaande centra: nieuwe detailhandelsontwikkelingen moeten plaatsvinden binnen of aansluitend aan de bestaande winkelconcentraties in de centra van woonplaatsen. Binnen de centra kunnen alle detailhandelsbranches worden toegelaten en is er ruimte voor dynamiek en innovatie. Detailhandel levert een essentiële bijdrage aan de leefbaarheid en ruimtelijke kwaliteit van stedelijk gebied.
Buiten de centra kan alleen ruimte worden geboden aan specifieke branches van detailhandel ('perifere detailhandel'). Het gaat dan om detailhandel die vanwege de aard of de omvang van de goederen in ruimtelijke zin niet of niet goed inpasbaar is in de centra en die niet essentieel is voor de kwaliteit van de centra. Ook kan er onder voorwaarden ruimte worden geboden aan vormen van kleinschalige detailhandel, ondergeschikte detailhandel en afhaalpunten voor niet-dagelijkse artikelen.
De provincie Zuid-Holland heeft een aantal te versterken centra in de provinciale detailhandelsstructuur aangewezen, waaronder de historische binnenstad van Gouda. Het toekomstperspectief voor het centrum is over het algemeen goed, wat te danken is aan een ruim aanbod aan detailhandelsvoorzieningen en een breder aanbod aan publieksvoorzieningen. Het provinciale beleid richt zich op behoud en versterking van de (boven)regionale positie van het centrum.
In ruimtelijk opzicht is er geen onderscheid tussen internetdetailhandel met een publieksfunctie en een fysieke winkel daar waar afhaal- en brengpunten worden gecombineerd met andere vormen van detailhandel als reguliere detailhandel. Daarom wordt dergelijke internetdetailhandel beschouwd als reguliere detailhandel waarvoor ook de regels van de verordening gelden. Een uitzondering hierop geldt voor niet-dagelijkse artikelen, daar waar de kwaliteit van de leefomgeving en de mobiliteit niet in het geding komen en er geen sprake is van een etalage/showroomfunctie en deze locaties goed bereikbaar zijn, zoals bedrijventerreinen, op kantoorlocaties, of op brandstofverkoopplaatsen.
Mocht er sprake zijn van een vorm van detailhandel die niet zozeer vanwege de aard en de omvang van de aangeboden goederen, maar om andere redenen niet of niet goed inpasbaar is in een centrum, dan kunnen Gedeputeerde Staten hiervoor zo nodig ontheffing verlenen op basis van artikel 6.29 van de verordening.
Bedrijventerreinen
Als het gaat om bedrijventerreinen streeft de provincie Zuid-Holland naar een kwantitatief en kwalitatief evenwicht in vraag en aanbod van bedrijventerreinen op regionaal en bovenregionaal schaalniveau en een optimale benutting van bedrijventerreinen. De schaarse ruimte moet zo efficiënt mogelijk worden benut met aandacht voor kwaliteit. De provincie zet in op drie beleidslijnen:
Vanuit ruimtelijke overwegingen en het beleid om bedrijventerreinen voor reguliere bedrijven te behouden, benadert de provincie uitbreiding van perifere, solitaire en verspreide detailhandel zeer terughoudend. De provincie biedt vestigingsmogelijkheden buiten de centra alleen aan enkel specifieke branches van detailhandel aan. Het gaat dan om detailhandel die vanwege de aard of de omvang van de goederen in ruimtelijke zin niet of niet goed inpasbaar is in de centra en die niet essentieel is voor de kwaliteit van de centra. Onder voorwaarden kan ruimte worden geboden aan enkele vormen van kleinschalige detailhandel, ondergeschikte detailhandel en afhaalpunten voor niet-dagelijkse artikelen.
Omgevingsverordening Zuid-Holland
De Omgevingsverordening is, met het oog op duurzame ontwikkeling, de bewoonbaarheid van de provincie en de bescherming en verbetering van het leefmilieu, gericht op het in onderlinge samenhang:
Detailhandel wordt in de Provinciale Omgevingsverordening Zuid-Holland omschreven als:
bedrijfsmatig te koop aanbieden, uitstallen ten verkoop, verkopen, verhuren en leveren van goederen aan personen die goederen kopen of huren voor gebruik, verbruik of aanwending anders dan in de uitoefening van een beroeps- of bedrijfsactiviteit.
In de Provinciale Omgevingsverordening (2022) is ten aanzien van de vestigingsmogelijkheden voor detailhandel het volgende opgenomen (artikel 6.13 lid 1):
In artikel 6.13 lid 2 is het volgende bepaald:
De nieuwe detailhandel, bedoeld in het eerste lid, voldoet aan de volgende eisen:
Ingevolge het derde lid van artikel 6.13 zijn 'detailhandel in goederen die qua aard of omvang van de aangeboden goederen niet of niet goed inpasbaar is in de centra' en 'ondergeschikte detailhandel' onder voorwaarden op ene bedrijventerrein toelaatbaar. Overige artikelleden bevatten bepalingen die niet direct relevant zijn voor darkstores.
Toetsing en conclusie
De ontwikkelingsruimte in dit bestemmingsplan is dermate kleinschalig dat provinciale belangen niet worden geschaad. Er worden geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk gemaakt en daardoor heeft het bestemmingsplan niet direct raakvlakken met de Omgevingsverordening. Voorkomen wordt dat darkstores op gronden worden gevestigd met een hogere milieucategorie voor bedrijvigheid (vanaf categorie 4.1). Een darkstore met een publieksgerichte opzet en uitstraling wordt niet op een bedrijventerrein toegestaan.
Gemeentelijk beleid
De gemeente Gouda heeft voor ruimtelijke ontwikkelingen de volgende relevante beleidskaders vastgesteld of in voor-bereiding.
Algemeen
Gemeenten streven in centrumgebieden naar een aantrekkelijke, groene, sociale en lokale plekken waar een mix aan functies aanwezig is en een diversiteit aan activiteiten plaatsvindt - cultuur, leisure, horeca, winkels, werken, consumeren en wonen - en waar ontmoeten centraal staat.
Winkelvisie 2017-2025
Het detailhandelsbeleid van de gemeente Gouda is vormgegeven in de Winkelvisie 2017-2025 met de volgende elementen.
Darkstores zijn niet toegankelijk voor het winkelend publiek en dragen daarom niet bij aan de ontmoetingsfunctie. Darkstores worden om die reden niet wenselijk geacht in winkelcentra tenzij ze volledig zijn geïntegreerd in een supermarkt.
Omgevingsvisie Gouda
In de omgevingsvisie Gouda (vastgesteld op 23 februari 2022) worden de volgende keuzes gemaakt.
Darkstores geven geen invulling aan het beleid voor de binnenstad en wijkwinkelcentra, gericht op een bruisend karakter en ontmoetingsfunctie.
Verkeerscirculatieplan
In het verkeerscirculatieplan 'Aantrekkelijk en toegankelijk Gouda' (6 mei 2021) zijn hierover ook keuzes gemaakt met onder meer de volgende specifieke speerpunten:
Het verkeerscirculatieplan streeft voor autoverkeer en fietsverkeer naar de volgende structuren.
Figuur 3.1. Afbeeldingen Verkeerscirculatieplan Gouda
Locaties voor darkstores moeten goed aansluiten op de hoofdwegenstructuren en hoofdfietsroutes. Dit is in het belang van het inpassen van de vervoersbewegingen (bevoorrading, bezorging) in de omgeving en voor de verkeersveiligheid.
Een darkstore als onderdeel van een ontwikkeling in de samenleving
Bij het nemen van het voorbereidingsbesluit is overwogen dat een darkstore een nieuw fenomeen is in de samenleving.
Het is gewenst darkstores als nieuwe fenomeen in de samenleving in het ruimtelijk-planologisch kader te faciliteren. Immers, de samenleving heeft hieraan behoefte en darkstores kunnen ook betekenis hebben voor andere doelen van het gemeentelijk beleid. Ook hier geldt echter vanuit het principe van een goede ruimtelijke ordening, de juiste functie op de juiste plek.
Inpassing van de ruimtelijke effecten van darkstos in de omgeving
Voor het inpassen van een darkstore in een omgeving is het van belang aandacht te besteden aan de volgende ruimtelij-ke effecten.
Gedragscode Sector Snelle Boodschappen Bezorging
De fitsbezorgingsbedrijven Flink, Getir, Gorillas en Zapp hebben een gedragscode voor de sector snelle boodschappen opgesteld.
Visie
De bedrijven streven naar een nauwe en constructieve samenwerking met gemeenten, buurtbewoners en ondernemers. Samen wordt gezocht naar oplossingen om snelle bezorging van boodschappen op een duurzame manier in te passen in Nederland. Dit wordt gedaan aan de hand van 6 principes, geformuleerd vanuit de sector op basis van gesprekken met gemeenten, buurtbewoners en ondernemers.
De zes principes van snelle boodschap bezorging
Uit de gedragscode blijkt dat de sector inzet op het faciliteren en inpassen van darkstores volgens de principes van een goede ruimtelijke ordening. Tevens wordt ingezet op het voorkomen van overlast voor de omgeving. Hierop wordt de bedrijfsvoering gericht zoals het zorgen voor opleiding en de juiste instructies voor medewerkers.
De gedragscode is als bijlage 3 voor zover nodig worden in het besluit voor afwijking aanvullende bepalingen opgenomen gericht op een zorgvuldige afstemming van het gebruik op de omgeving, zoals geluidsnormen. Nadere voorwaarden kunnen ook worden opgenomen voor de bedrijfsvoering in relatie tot een betere inpassing van het gebruik in de omgeving, zoals elementen uit de gedragscode.
Geschiktheid locaties
De afbeelding van de Omgevingsvisie Gouda geeft een beeld van de bestaande functionele structuur van Gouda. Voor de gebieden die daarin zijn onderscheiden worden heldere ontwikkelingsrichtingen geformuleerd. Dit vormt het toetsings-kader voor de vestigingsmogelijkheden voor darkstores.
Figuur 3.2. Kaart Omgevingsvisie Gouda
Binnenstad met randzones en wijkwinkelcentra
In de binnenstad met enkele randzones eromheen is functiemenging kenmerkend. Gestreefd wordt naar het behoud en versterking van een levendige, leefbare en gezellige binnenstad met behoud van het historische karakter. De binnenstad is de plek waar mensen elkaar informeel kunnen ontmoeten. Vervuilende voertuigen worden er (geleidelijk aan) ge-weerd, de nadruk ligt op toegankelijkheid van voetgangers en fietsers. De noodzakelijke bevoorrading wordt met slimme en schone stadslogistiek opgelost, zo mogelijk via één distributiehub. Wijkwinkelcentra zoals Bloemendaal en Goverwel-le zijn de voorzieningencentra van de Goudse wijken, met een sterk aanbod aan dagelijkse boodschappen in combinatie met maatschappelijke voorzieningen.
De woongebieden
De woongebieden zijn planmatig van opzet. De woonfunctie is duidelijk bepalend voor het beeld van deze gebieden, met verspreid gelegen locaties voor scholen, bedrijven en andere niet-woonfuncties. De focus voor de woonwijken is gericht op het 'gewoon fijn leven', een veilige en leefbare omgeving met een gezond leefklimaat.
De bedrijventerreinen
De bedrijventerreinen worden gekenmerkt door duidelijke begrenzingen, zonder overloop in aangrenzende gebieden. Gouda zet in op het versterken van de centrumpositie voor het aantrekken van moderne en innovatieve toonaangevende bedrijven door te werken aan een gunstig vestigingsklimaat. Uitgegaan wordt van het behoud van clusters.
Randvoorwaarden voor locaties
Uit het voorgaande volgt dat een locatie voor vestiging van een darkstore aan de volgende voorwaarden moet voldoen:
Aanpassingen van de bestemmingsregelingen
Hoofdstuk 1 Inleidende bepalingen, artikel 1 Begrippen
In artikel 1 Begrippen van hoofdstuk 1 Inleidende regels van de bestemmingsregeling worden begrippen aangepast.
Hoofdstuk 2 De bestemmingen
Begripsbepalingen
Voorgesteld wordt de volgende begripsbepalingen te hanteren.
Darkstore
Niet of slechts in zeer beperkte mate voor het publiek toegankelijke opslagruimte of magazijn, niet zijnde een winkel, gericht op de distributie van overwegend consumentenartikelen en met name van dagelijkse goederen, die via internet/een app worden besteld en betaald, die op een andere locatie worden geleverd, via flitsbezorging, waarbij in relatief beperkte mate sprake is van direct fysiek klantcontact elders.
Detailhandel
Aan de begripsbepaling voor detailhandel wordt 'niet zijnde een darkstore' toegevoegd, zodat deze bepaling als volgt gaat luiden.
het bedrijfsmatig te koop aanbieden van goederen, waaronder begrepen de uitstalling ten verkoop, het verkopen en/of leveren aan personen, die die goederen kopen voor gebruik, verbruik of aanwending anders dan in de uitoefening van een beroeps- of bedrijfsactiviteit, niet zijnde een darkstore.
Flitsbezorging
Een specifieke vorm van een bezorgdienst, waarvan de bedrijfsvoering hoofdzakelijk is gericht op het dagelijks veelvuldig en verkopen, distribueren en afleveren van elektronisch aangeboden producten/boodschappen, die vanuit een distributiecentrum door een bezorgdienst aan en bij de consument worden geleverd. De producten/boodschappen worden vanuit een darkstore als specifieke bezorgdienst, kort na de bestelling aan de bezorger aangeleverd voor een directe levering aan de klant binnen een zeer korte termijn. Flitsbezorging richt zich niet primair op het door middel van de uitstalling ten verkoop aanbieden van producten/boodschappen aan het winkelend publiek.
Bestemmingen
De bestemmingsregeling in de bestemmingen Bedrijf, Centrum, Gemengd, Gemengd-1 en Gemengd-2 ziet er als volgt uit.
Bestemmingen 'Bdrijf', 'Centrum', 'Centrum-1', 'Centrum-2', 'Gemengd', 'Gemengd-1' en
'Gemengd-2'
2.1. Bestemmingsomschrijvingen
Ter plaatse van de voor 'Bedrijf', 'Centrum', ´Centrum -1', 'Centrum-2', 'Gemengd', 'Gemengd-1' en 'Gemengd-2' aangewezen gronden zijn darkstores niet toegestaan.
2.2. Afwijkingsbevoegdheid darkstores in de bestemmingen 'Bedrijf', 'Centrum', ´Centrum
-1', 'Centrum-2', 'Gemengd', 'Gemengd-1' en 'Gemengd-2'
Burgemeester en wethouders kunnen ontheffing verlenen voor het bepaalde in lid 2.1 voor het toestaan van een darkstore, voor zover wordt voldaan aan de volgende voorwaarden:
Opzet paraplubestemmingsplan
De juridische opzet van het paraplubestemmingsplan ´darkstores' sluit aan bij de opzet van de paraplubestemmingsplannen Wonen en Parkeren.
Aanpassingen bestemmingsregelingen en gedragscode Sector Snelle Boodschappen Bezorging
De aanpassingen van de bestemmingsregelingen sluiten bijna naadloos aan op de Gedragscode Sector Snelle Boodschappen Bezorging. Dit is een reden te meer om te kunnen concluderen dat de aanpassingen van de bestemmingsregelingen voldoen aan de criteria noodzakelijkheid en evenredigheid uit artikel 15, derde lid onder b en c van de Dienstenrichtlijn. De uitzondering betreft het al dan niet binnen het gebouw stallen van fietsen. Op basis van de gedragscode en ervaringen met het regelen van diensten binnen het kader van de Dienstenrichtlijn worden hierna indicaties gegeven voor het wel of niet voldoen aan de Dienstenrichtlijn.
Algemeen
De aard van de activiteit wordt geregeld en niet de aard van de producten die worden bezorgd. Het is geen detailhandel of horeca, maar wel een dienst.
De Dienstenrichtlijn
Het Europese Hof van Justitie heeft op 30 januari 2018 een arrest gewezen (casus Visser Vastgoed - Appingedam; ECLI:EU:C:2018:44). Daarin heeft het Hof - kort gezegd - bepaald dat detailhandel in goederen een 'dienst' is en dat dus de Dienstenrichtlijn van toepassing is op bestemmingsplannen. De Dienstenrichtlijn verbindt voorwaarden aan het opnemen van vestigingsbeperkingen ten aanzien van dienstverleners, zoals detailhandel, in bestemmingsplannen. De reden daarvoor is dat de Dienstenrichtlijn is gebaseerd op het Europees uitgangspunt van een vrije interne markt en vrijheid van vestiging van dienstverrichters (zoals detailhandel).
Voor het stellen van eisen voor het vestigen van detailhandel kent de Dienstenrichtlijn twee verschillende regimes.
Discriminatieverbod
De regeling voor darkstores maakt geen direct of indirect onderscheid naar nationaliteit of, voor vennootschappen, de plaats van hun statutaire zetel van de te vestigen winkels. De begripsbepaling voor darkstores omvat louter kenmerken van de functie die ieder geval geen betrekking hebben op de nationaliteit of, voor vennootschappen, de plaats van hun statutaire zetel van gespecialiseerde supermarkten. Er is in de regeling voor darkstores geen sprake van een eis die een direct of indirect onderscheid maakt in de zin van artikel 15, derde lid, onder a, van de Dienstenrichtlijn. Hiermee wordt voldaan aan het discriminatieverbod.
Noodzakelijkheid
Dwingende redenen van algemeen belang volgens de Dienstenrichtlijn
Het noodzakelijkheidsvereiste betreft de vraag of vestigingsbeperking is gerechtvaardigd vanwege een dwingende reden van algemeen belang. Oftewel zijn de doelen die met de maatregel worden nagestreefd, te definiëren als dwingende maatregelen van algemeen belang zoals is omschreven in de Dienstenrichtlijn en de op basis daarvan ontstane jurisprudentie.
Van het begrip "een dwingende reden van algemeen belang" is een begripsbepaling in artikel 4 lid 8 van de Dienstenrichtlijn opgenomen en uitgewerkt in de overwegingen bij de Dienstenrichtlijn. Dit is vervolgens toegepast in de conclusie van de Advocaat-Generaal en het arrest van het Europese Hof inzake Visser Vastgoed en in de uitspraken van de Raad van State over het bestemmingsplan Appingedam Stad.
Darkstores en dwingende redenen van algemeen belang
Het is noodzakelijk de vestiging van darkstores te reguleren in het belang het voorkomen van hinder en het bevorderen van een levendig en vitaal centrumgebied en een goed woon- en leefklimaat. De dwingende redenen van algemeen belang zijn daarom aanwezig.
Evenredigheid
Beoordeling van de evenredigheid van de maatregel
Het derde aspect van de toetsing aan de Dienstenrichtlijn betreft de evenredigheid, zoals genoemd onder c van artikel 15, derde lid van de Dienstenrichtlijn: 'De eisen moeten geschikt zijn om het nagestreefde doel te bereiken; zij gaan niet verder dan nodig is om dat doel te bereiken en dat doel kan niet met andere, minder beperkende maatregelen worden bereikt.'.
Op basis van de actuele jurisprudentie kan dit worden vertaald naar de volgende vragen.
Hierna worden deze deelaspecten van de evenredigheidseis separaat behandeld.
Bij het beantwoorden van de vraag of de maatregel geschikt is om de beoogde doelen te bereiken zijn, op basis van de recente jurisprudentie, de volgende aspecten van belang.
Is de maatregel geschikt en effectief om de nagestreefde doelen te bereiken?
Wordt met de maatregelen (darkstore als specifieke bezorgdienst) coherent en systematisch
gehandeld om het nagestreefde doel te bereiken? De zogenoemde hypocrisietest.
Gaan de maatregelen niet verder dan nodig om het nagestreefde doel/de nagestreefde
doelen te bereiken?
Kan het effect dat wordt bereikt met de definiëring van darkstores als specifieke
bezorgdienst, niet met andere, minder beperkende maatregelen voor het gebruik als
detailhandel worden bereikt?
Darkstores en de evenredigheid van de maatregel
Geconcludeerd wordt dat de aanpassingen van de bestemmingsregelingen voldoen aan het derde aspect van de toetsing aan de Dienstenrichtlijn betreft de evenredigheid, zoals genoemd onder c van artikel 15, derde lid van de Dienstenrichtlijn: 'De eisen moeten geschikt zijn om het nagestreefde doel te bereiken; zij gaan niet verder dan nodig is om dat doel te bereiken en dat doel kan niet met andere, minder beperkende maatregelen worden bereikt.'.
Het paraplubestemmingsplan darkstores wordt in procedure gebracht als vervolg op het genomen voorbereidingsbesluit van 16 februari 2022. Hiermee wordt een nieuw toetsingskader voor darkstores vastgesteld. Er worden geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk gemaakt of andere kosten die op grond van artikel 6.13 Wro dienen te worden verhaald. Gezien het voorgaande is een exploitatieplan voor dit paraplubestemmingsplan niet nodig.
Het paraplubestemmingsplan darkstores wordt in procedure gebracht als vervolg op het genomen voorbereidingsbesluit van 16 februari 2022. Hiermee wordt een nieuw toetsingskader voor darkstores vastgesteld.
Conform artikel 3.1.1 van het Bro is het ontwerpbestemmingsplan toegezonden aan een aantal adviesinstanties, waaronder de provincie en hoogheemraadschappen.
De reacties en de gemeentelijke beantwoording zijn weergegeven in de "commentaarnota" (zie bijlage 4). Daar waar nodig is het ontwerpbestemmingsplan aangepast.
Voor een ieder heeft het voorontwerp ter inzage gelegd gedurende een periode van 4 weken. De reactie en de gemeentelijke beantwoording is weergegeven in de "commentaarnota" (zie bijlage 4). Daar waar nodig is het ontwerpbestemmingsplan aangepast.
Procedure
Het ontwerp van het paraplubestemmingsplan darkstores, tezamen met de daarbij behorende bijlagen, wordt op grond van artikel 3.8 Wet ruimtelijke ordening (Wro), juncto afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb), in de periode van 22 december 2022 tot en met 1 februari 2023 ter inzage gelegd. De terinzagelegging vindt plaats in het Huis van de Stad. Gedurende de periode van terinzagelegging kan eenieder zienswijzen indienen tegen het ontwerpbestemmingsplan.
De terinzagelegging wordt aangekondigd door middel van een publicatie in de Goudse Post en het gemeenteblad. De kennisgeving (publicatietekst) artikel 3.8 Wro en het ontwerpbestemmingsplan Darkstores wordt op www.ruimtelijke plannen.nl geplaatst.
Overzicht ontvangen schriftelijke zienswijzen en ontvankelijkheid
In totaal zijn … schriftelijke zienswijzen ingekomen. De reclamanten worden in de "Nota van beantwoording zienswijzen ontwerpbestemmingsplan Darkstores" benoemd. Van de zienswijzen zijn … ontvangen binnen de termijn van de terinzagelegging van het ontwerpbestemmingsplan en konden in behandeling worden genomen.
De inhoud van de zienswijzen gaven al dan niet aanleiding om het ontwerpbestemmingsplan op een aantal punten aan te passen (P.M.). Verwezen wordt naar onderdeel "4 Beantwoording zienswijzen" van de nota van beantwoording zienswijzen, zoals deze wordt opgenomen bij het vaststellingsbesluit.
Mondelinge zienswijzen
Van de mogelijkheid om mondelinge zienswijzen in te dienen is wel of geen gebruik gemaakt.
Besluit tot vaststelling
Het paraplubestemmingsplan darkstores wordt op …. door de gemeenteraad van Gouda al dan niet gewijzigd vastgesteld. Voor de inhoud van het besluit en de beoordeling van de zienswijzen wordt verwezen naar de tekst van het vaststellingsbesluit.