direct naar inhoud van 3.4 Verkeersbeleid
Plan: Zuidelijk IJsselfront
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0513.1400BPZIJsselfront-DF01

3.4 Verkeersbeleid

Mobiliteitsplan 2007-2020

Het mobiliteitsplan Gouda 2007-2020 dient als beleidskader voor deelplannen op het gebied van verkeer en vervoer. In het mobiliteitsplan worden de huidige knelpunten en oplossingsmaatregelen beschreven.

Het voornaamste knelpunt op de Gouderaksedijk is de geluidhinder door het verkeer. Daaraan kan worden worden toegevoegd de voor fietsers soms onveilige situaties.

Door de komst van de Zuidwestelijke Randweg door de Krimpenerwaard krijgt de Gouderaksedijk een verzamelfunctie en dient daarmee uitsluitend voor de ontsluiting van de buurt. Een belangrijk deel van het vrachtverkeer verdwijnt daardoor van de dijk, wat de veiligheid voor met name fietsers ten goede komt.

In het Mobiliteitsplan wordt aangegeven dat de haalbaarheid van een verlenging van de RijnGouwelijn, in de vorm van een light-rail-verbinding vanaf het station langs de oostkant van de binnenstad, onderzocht dient te worden. Oostelijk van het bestemmingsplangebied Zuidelijk IJsselfront wordt dan mogelijk een P&R-voorziening gecreƫerd. De huidige opvatting van de gemeente is echter dat er geen doortrekking van de RijnGouwelijn en realisatie van een P&R-voorziening plaats zal vinden.

Parkeerbeleidsplan

Het Parkeerbeleidsplan 2005-2015 heeft als doelstelling om parkeren op bedrijventerreinen zoveel mogelijk op eigen terrein te laten plaatsvinden. Omdat wordt erkend dat bereikbaarheid en parkeergelegenheid van groot belang is voor een bedrijventerrein mag volgens het Parkeerbeleidsplan de maximale parkeerdruk op buurtniveau niet boven de 90% uitkomen. Het gebied Zuidelijk IJsselfront wordt in het Parkeerbeleidsplan niet als problematisch aangeduid.