direct naar inhoud van 4.2 wegverkeerslawaai
Plan: Kadebuurt, Kort Haarlem, Gouda Oost
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0513.1000BPKKG-DF01

4.2 wegverkeerslawaai

4.2.1 wettelijk kader

Ter bepaling van de geluidsbelasting dient op grond van artikel 74 van de Wet geluidhinder (Wgh) iedere weg in beschouwing te worden genomen tenzij de weg binnen een woonerf gelegen is of voor de weg een maximum rijsnelheid van 30 km/uur geldt.
De te beschouwen wegen hebben een zone: een aandachtsgebied waarbinnen een akoestisch onderzoek dient plaats te vinden. De grootte van de zones is afhankelijk van het aantal rijstroken en de definitie van het gebied (buitenstedelijk of binnenstedelijk). Buitenstedelijk is het gebied dat buiten de bebouwde kom is gelegen en het gebied binnen de bebouwde kom voor zover liggend in de zone een autosnelweg. Het overige gebied is binnenstedelijk.

Op grond van artikel 82 van de Wet geluidhinder bedraagt de voorkeursgrenswaarde op de gevels van geluidgevoelige bestemmingen 48 dB. Op grond van artikel 83 van de Wet geluidhinder kan een hogere waarde worden vastgesteld dan de in artikel 82 genoemde 48 dB.
Voor binnenstedelijk gebied bedraagt deze waarde ten hoogste 58 dB (op grond van artikel 83 lid 1). Voor buitenstedelijk gebied bedraagt deze waarde ten hoogste 53 dB (op grond van artikel 83 lid 1). Voor nieuw te bouwen woningen in binnenstedelijk gebied bedraagt deze waarde ten hoogste 63 dB (op grond van artikel 83 lid 2).
Bij de realisatie van een agrarische bedrijfswoning in buitenstedelijk gebied bedraagt deze waarde ten hoogste 58 dB (op grond van artikel 83 lid 4).
Alvorens aan bovenstaande waarden wordt getoetst, mag op grond van artikel 110g Wgh jo artikel 3.6 van het Reken- en meetvoorschrift geluidhinder 2006 een factor van de berekende waarde worden afgetrokken: 2 dB voor wegen waarvan de representatief te achten snelheid van lichte motorvoertuigen 70 km/uur of meer bedraagt en 5 dB voor de overige wegen.

Daarnaast heeft de gemeente een eigen beleid bij het vaststellen van een hogere waarde van hoger dan 53 dB ten gevolge van het wegverkeerslawaai. De geluidsbelasting van tenminste één tot de desbetreffende woningen behorende buitenruimten mag niet meer dan 48 dB bedragen, tenzij overwegingen van stedenbouwkundige of volkshuisvestingsaard zich hiertegen verzetten. Indien de geluidsbelasting van de buitenruimte niet tot 48 dB kan worden beperkt moet de buitenruimte afsluitbaar worden gemaakt.

4.2.2 uitgangspunten

De gevolgde rekenmethode voor het bepalen van de geluidsbelasting ten gevolge van wegverkeerslawaai is conform de Standaard Rekenmethode II van bijlage III van het Reken- en meetvoorschrift geluidhinder 2006. Dit conform de artikelen 110d, 110e, 110f, eerste en tweede lid, 110g en artikel 110h van de Wet geluidhinder. De berekeningen zijn uitgevoerd met Geonoise versie 5.41 van DGMR Raadgevende Ingenieurs BV. Voor de berekeningen is gebruik gemaakt van de intensiteitgegevens uit de verkeersmilieukaart welke voor de gemeente Gouda is opgesteld (VMK).

De volgende wegen zijn onderzocht (inclusief intensiteiten voor 2007/2020):

Provincialeweg West:.   19.950 / 17.964 mvt;  
Schoonhovenseweg:   33.051 / 24.360 mvt;  
Sportlaan: .   17.291 / 17.206 mvt;  
Goejanverwelledijk-west:   25.913 / 19.698 mvt;  
Nieuwe Veerstal:   21.064 / 13.146 mvt;  
Fluwelensingel:.   9.486 / 9.786 mvt;  
Blekerssingel:   15.669 / 16.086 mvt;  
Kattensingel:.   11.896 / 14.302 mvt;  
Vredebest:.   1.046 / 1.372 mvt;  
Noothoven van Goorstraat:.   4.217 / 6.972 mvt;  
Spoorstraat:   18.094 / 19.810 mvt;  
Joubertstraat:.   12.911 / 12.782 mvt;  
Briantstraat:.   697 / 1.302 mvt;  
Dunantsingel:.   6.425 / 5.824 mvt;  
Bernadottelaan-noord:   6.516 / 4.998 mvt;  
Bunchestraat:   6.501 / 5.068 mvt;  
Zuidelijke Zwarteweg:   19.170 / 18.970 mvt;  
Zwarteweg:   19.170 / 18.970 mvt;  
Estafetteweg:.   7.471 / 6.580 mvt.  

Ten aanzien van de verdeling naar voertuigcategorieën is uitgegaan van 96, 2 en 2% voor respectievelijk de licht, middelzware en zware motorvoertuigen. Voor de Schoonhovenseweg is uitgegaan van 90, 8 en 2% en voor de Provincialeweg West is uitgegaan van 89, 8 en 3%. Ten aanzien van de verdeling naar de dag-, avond- en nachtperiode is uitgegaan van respectievelijk 6,4, 4,2 en 0,8%. De gehanteerde gemiddelde rijsnelheid op de Provincialeweg West bedraagt 80 km/uur en op de overige wegen 50 km/uur.

4.2.3 berekende geluidsbelasting

Op de onderstaande afbeeldingen zijn voor respectievelijk peiljaar 2007 en 2020 de berekende geluidscontouren weergegeven. De op de voornoemde afbeeldingen weergegeven contouren hebben betrekking op de gecumuleerde geluidbelasting en zijn inclusief aftrek ex artikel 3.6 RMV 2006. De contouren zijn berekend op een hoogte van 5 m ten opzichte van het plaatselijk maaiveld.

afbeelding "i_NL.IMRO.0513.1000BPKKG-DF01_0012.jpg"

Afbeelding: geluidscontouren peiljaar 2007

afbeelding "i_NL.IMRO.0513.1000BPKKG-DF01_0013.jpg"

Afbeelding: geluidscontouren peiljaar 2020

4.2.4 conclusie en advies
  • Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat de geluidbelasting ten gevolge van het wegverkeer (inclusief aftrek ex artikel 110g Wgh) voor zowel de situatie 2007 als 2020 in het grootste gedeelte van het plangebied lager is dan voorkeursgrenswaarde van 48 dB.
  • Uitsluitend direct rond de beschouwde wegen bedraagt de geluidbelasting hoger dan 48 dB. Woningen direct langs de Fluwelensingel, Blekerssingel, Spoorstraat, Joubertstraat en Zuidelijke Zwarteweg ondervinden een geluidbelasting tussen de 63 dB en de 68 dB.
  • Voor een aantal wegen neemt de verkeersintensiteit in 2020 af ten opzichte van 2007 door de aanleg van de Zuidelijke Rondweg. Dit leidt tot een verlaging van de geluidbelasting langs die wegen.