direct naar inhoud van 4.10 conclusie en aanbevelingen
Plan: Kadebuurt, Kort Haarlem, Gouda Oost
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0513.1000BPKKG-DF01

4.10 conclusie en aanbevelingen

4.10.1 algemeen

In het kader van het opstellen van het bestemmingsplan is door de Milieudienst een milieuonderzoek uitgevoerd. Aangezien het een voornamelijk conserverend bestemmingsplan is, is de milieusituatie van de diverse aspecten in kaart gebracht.
Aan de ontwikkellocaties is in deze rapportage geen aandacht besteed omdat voor deze locaties separaat milieukundig onderzoek is uitgevoerd, deze rapportages zijn separaat behandeld (zie paragraaf 4.10.2). Derhalve wordt ook in deze conclusies en aanbevelingen niet ingegaan op de ontwikkellocaties.

Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat de geluidsbelasting ten gevolge van het wegverkeer (inclusief aftrek ex artikel 110g Wgh) voor zowel de situatie 2007 als 2020 in het grootste gedeelte van het plangebied lager is dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB.
Direct naast de wegen Fluwelensingel, Blekerssingel, Spoorstraat, Joubertstraat en Zuidelijke Zwarteweg bedraagt de geluidsbelasting tussen de 63 dB en de 68 dB.

Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat de geluidsbelasting ten gevolge van railverkeer voor minder dan 50% van het plangebied een hogere geluidsbelasting heeft dan de voorkeurswaarde van 55 dB. Voor een klein deel van de noordzijde van het plangebied bedraagt de geluidsbelasting hoger dan 63 dB. Uitsluitend ter hoogte van de direct ten zuiden van de spoorlijn gelegen bebouwing bedraagt de berekende geluidsbelasting meer dan de maximale ontheffingswaarde van 68 dB.

Uit de resultaten van het industrielawaaionderzoek blijkt dat het bestemmingsplangebied voor een deel is gelegen binnen de vigerende geluidszone van het industrieterrein “Unichema/Koudasfalt”.

Uit de rekenresultaten ten aanzien van luchtkwaliteit blijkt dat de berekende jaargemiddelde immissieconcentraties NO2 en PM10 in alle berekende jaren voldoen aan de grenswaarden. De grenswaarde voor het 24-uursgemiddelde voor PM10 wordt maximaal 20 keer per jaar overschreden, waarmee voldaan wordt aan de grenswaarde van 35 overschrijdingen.
De bedrijven Croda en Gouda Asfaltcentrale zorgen volgens bovenstaande gegevens niet voor extra overschrijdingssituaties.
Opgemerkt wordt dat al in 2010 wordt voldaan aan de grenswaarden voor PM10 en NO2, terwijl deze normen pas gelden vanaf respectievelijk 2011 en 2015.

Vanwege de situering van het transportbedrijf van de Gebr. Lafeber aan de Voorwillenseweg 101, overschrijdt dit bedrijf zeer waarschijnlijk de geluidsnormen. Verder zijn er geen bedrijven in het plangebied, die ruimtelijk een knelpunt vormen.

Er zijn geen belemmeringen voor het bestemmingsplangebied door transporten van gevaarlijke stoffen over water of door buisleidingen, noch door opslag en verwerking van gevaarlijke stoffen in bedrijven.
Met betrekking tot het vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg wordt het plangebied niet beperkt door PR-contouren. Wel dient bij het ontwikkelen van kwetsbare bestemmingen binnen 200 meter van de Nieuwe Veerstal, tussen de Schoonhovenseweg en de Fluwelensingel, de toename van het GR te worden onderzocht en zo nodig te worden verantwoord.
Naar aanleiding van de realisatiecijfers van 2006 van het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor wordt onder begeleiding van de Milieudienst nieuw onderzoek naar het PR en GR uitgevoerd.

Omdat nu geen kwetsbare bestemmingen binnen 200 meter van het spoor worden gerealiseerd, levert het transport over spoor geen beperkingen op voor de vaststelling van het bestemmingsplan. Indien er in de toekomst ontwikkelingen binnen een zone van 200 meter van het spoor plaats gaan vinden, dient gekeken te worden of een verantwoording groepsrisico moet worden opgesteld.
In het kader van dit bestemmingsplan is een verantwoording van het groepsrisico vanwege het spoor opgesteld, deze is als bijlage 6 bij dit bestemmingsplan gevoegd.

Binnen het plangebied bevindt zich een aantal locaties die bij eventuele toekomstige ontwikkelingen extra aandacht op het gebied van bodem behoeven. Op een aantal locaties dient op basis van de voormalige bedrijfsactiviteiten, de (voormalige) aanwezigheid van tanks en/of de resultaten van de uitgevoerde bodemonderzoeken een vervolgonderzoek uitgevoerd te worden. Indien sprake is van concrete plannen kan de Milieudienst toelichting en advies geven waar en hoe de bodem onderzocht dient te worden.
De gemeente Gouda beschikt over een vastgestelde bodemkwaliteitskaart en over bijbehorend grondstromenbeleid. Het plangebied ligt in meerdere zones (zone 2, 3 en 4).
Voor hergebruik van vrijkomende grond van onverdachte locaties binnen de gemeente Gouda en de regio Midden-Holland, kan de website van de Milieudienst Midden-Holland worden geraadpleegd: www.milieudienstmiddenholland.nl/bkk.
Voor het toepassen van grond van buiten het plangebied wordt verwezen naar de toepassingswaarden zoals deze zijn af te leiden van www.milieudienstmiddenholland.nl/bkk.

4.10.2 nieuwe ontwikkelingen

Voor de diverse ontwikkelingslocaties zijn door de Milieudienst Midden-Holland separate milieuadviezen uitgebracht. De bijbehorende rapportages zijn als bijlagen bij dit bestemmingsplan gevoegd.

Jan Verzwollezone-Noord
Ten behoeve van de uitbreiding van het parkeerterrein Klein Amerika, de realisatie van een supermarkt en 15 appartementen is een milieukundig onderzoek uitgevoerd. De resultaten worden beschreven in het 'Milieukundig advies Jan Verzwollezone-Noord te Gouda' (nr. 201013829, dd. 20 september 2010). De volgende conclusies worden getrokken:

  • Wat betreft de luchtkwaliteit wordt geconcludeerd dat het project niet in betekenende mate bijdraagt aan de verslechtering van de luchtkwaliteit.
  • Ten aanzien van wegverkeerslawaai blijkt dat als gevolg van de Fluwelensingel de voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt overschreden op de voorgevel van alle geplande appartementen. De maximale grenswaarde van 63 dB voor een binnenstedelijk gebied wordt niet overschreden. Om woningbouw te kunnen realiseren zal op deze locatie een hogere grenswaarde procedure moeten worden gevolgd. Omdat de geluidsbelasting op de voorgevel meer dan 53 dB bedraagt, zal bij de indeling van de woningen rekening gehouden moeten worden met de voorwaarden uit de beleidsregel Hogere Waarden regio Midden Holland.
  • De supermarkt en de uitbreiding van de parkeerplaats komen op zodanig op korte afstand van bestaande en nieuw te bouwen woningen te liggen, dat voor deze ontwikkelingen een akoestisch onderzoek noodzakelijk is. De gemeente zal in overweging moeten nemen welke geluidsniveaus voor het parkeerterrein aanvaardbaar zijn om ter plaatse een goede leefkwaliteit te realiseren.
    Het akoestisch onderzoek zal uitwijzen of de gewenste leefkwaliteit haalbaar is.
  • Gezien de afstand van de planlocatie tot het spoor en de aard van de beoogde ontwikkeling zal er geen significante toename van het groepsrisico plaatsvinden. Geadviseerd wordt om, conform de Visie Externe Veiligheid Gouda 2009-2013 in de regels van het bestemmingsplan of in een privaatrechtelijke overeenkomst op te nemen dat de nieuwe supermarkt wordt voorzien van een afsluitbare luchtbehandelinginstallatie.
  • Ten aanzien van het aspect bodem is het plangebied op te delen in 2 delen. Voor de parkeerplaats is een verkennend bodemonderzoek (inclusief asbestonderzoek) noodzakelijk ter plaatse van het nog niet onderzochte gedeelte.
    Er zijn voor het parkeergedeelte van het plangebied geen aanvullende sanerende maatregelen noodzakelijk omdat de bestemming van het terrein gelijk blijft en de verontreiniging door middel van de bestrating voldoende is afgeschermd.
    In verband met de ernst van de verontreiniging dient voorafgaand aan de werkzaamheden een risicobeoordeling te worden uitgevoerd. Werkzaamheden dienen conform de CROW-publicatie "Werken in of met verontreinigde grond en verontreinigd (grond)water, december 2008", te worden uitgevoerd.
  • Historisch bodemonderzoek is noodzakelijk ter plaatse van de Fluwelensingel 45, 52, 53 en 68 en ter plaatse van de percelen waar de supermarkt wordt gerealiseerd.
    Eventueel grondverzet dient plaats te vinden conform het grondstromenbeleid en de bodemkwaliteitskaart van de gemeente.


Woningen Jan Verswollezone Zuid
Het 'Milieukundig onderzoek Jan Verswollezone Zuid te Gouda' (nr. 06060009.eef2, d.d. 9 december 2009) beschrijft de invloed op het plangebied van de volgende milieuaspecten: geluid, luchtkwaliteit, externe veiligheid, bodem, leefbaarheid en duurzaam bouwen en energie. In dit onderzoek is ook betrokken de ontwikkeling van een zorgcentrum aan de zuidkant van het gebied. Omdat deze ontwikkeling op dit moment nog te onzeker is, kan deze niet worden opgenomen in het ontwerpbestemmingsplan.
Geconcludeerd wordt dat de milieuaspecten geluid, bedrijvigheid en milieuzonering, externe veiligheid en bodem zonder te treffen maatregelen een belemmering vormen voor de geplande ontwikkeling:

  • Voor wegverkeerslawaai blijkt uit de rekenresultaten dat voor de woningen in fase 2 ten noorden van het gedachte zorgcentrum aan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt voldaan. Voor de zorggerelateerde wooneenheden wordt voor meerdere posities de voorkeursgrenswaarde van 48 dB overschreven.
    Ten aanzien van industrielawaai blijkt uit de berekeningen dat de hoogste geluidsbelasting van de gevels van de woningen ten gevolge van het gezoneerde industrieterrein 54 dB(A) bedraagt.
    Voor wegverkeerslawaai en industrielawaai dient een hogere waarden procedure te worden doorlopen. De ontwerp hogere waarde beschikking ligt tegelijk met het ontwerp bestemmingsplan Kadebuurt, Kort Haarlem en Gouda Oost ter inzage.
  • Uit de berekeningsresultaten luchtkwaliteit blijkt dat het milieuaspect lucht binnen de eisen valt die hieraan gesteld worden en derhalve geen invloed heeft op de ontwikkeling van het zorgcentrum.
  • Er is onderzoek uitgevoerd naar de feitelijke milieubelasting van het bedrijf Melkert b.v.. Uit dit onderzoek blijkt dat de geluidbelasting van het bedrijf maatgevend is voor de aan te houden afstand voor de nieuwbouw. De 50 dB(A)-contour ligt ongeveer op 20 meter afstand van het bedrijf, binnen deze contour kunnen geen woningen worden gebouwd, zolang deze milieuhinder blijft bestaan.
  • Er zijn geen belemmeringen vanwege het transport van gevaarlijke stoffen over het water of door buisleidingen. Ook zijn er in de directe nabijheid van het plangebied geen risicorelevante bedrijven. Hoewel het plangebied op aanzienlijke afstand van de spoorlijn Rotterdam-Utrecht is gelegen, wordt deze toch in de verantwoording GR beschouwd, omdat bij een ongeval waarbij toxisch gas vrijkomt, dit van invloed kan zijn op het plangebied. Het plangebied ligt binnen het invloedsgebied voor het groepsrisico (GR) van het transport van gevaarlijke stoffen over de N 207. Een verantwoording GR is opgesteld.
  • Ten aanzien van de bodemkwaliteit blijkt dat zich binnen het plangebied zich een aantal locaties bevindt die bij toekomstige ontwikkelingen een vervolgactie behoeft.
    Het gebied ligt in meerdere bodemkwaliteitszone. Wanneer bij ontwikkelingen grondverzet plaats vindt mag slechts in enkele gevallen de grond vrij worden hergebruikt. In de meeste gevallen gelden restricties. De vrijkomende grond dient gekeurd te worden conform het Bouwstoffenbesluit.
  • Voor wat betreft duurzaam bouwen en energie zijn in het rapport diverse maatregelen opgenomen.


Springers-locatie (Sportlaan) en Zuidelijk Stempel West (Gouda Oost)
Het gaat hier om een tweetal locaties, één aan de noordkant en één aan de zuidkant van de Sportlaan, ter hoogte van sporthal De Springers en de Wiarda Beckmanstraat. Op de Springerslocatie gaat het om de vestiging van 2 supermarkten, ruimte voor detailhandel en appartementen. De locatie Zuidelijk Stempel West is een herontwikkelingslocatie. De bestaande flatgebouwen zullen worden gesloopt en maken plaats voor nieuwe woningen en openbaar gebied. Uit de resultaten van het milieukundig onderzoek 'Milieukundig advies Springerslocatie en Zuidelijk Stempel West te Gouda' (nr. 201013400, d.d. 8 oktober 2010) blijkt het volgende:

  • De geluidbelasting tengevolge van het wegverkeer bedraagt in het grootste deel van het plangebied tussen de 53 en de 63 dB. Omdat de deelplannen niet zijn gelegen in de zone van een weg, hoeven voor het wegverkeer geen hogere waarden te worden vastgesteld. De berekende geluidsbelasting als gevolg van de verkeersaantrekkende werking van het plan bedraagt ten hoogste 55 dB op de gevels van de bestaande woningen aan de Sportlaan. Dit is toelaatbaar.
  • Luchtkwaliteitsnormen worden niet overschreden.
  • Ter plaatste van het plangebied zal geen geurhinder plaatsvinden tengevolge van het nabijgelegen crematorium.
  • Aandacht voor de vormgeving van het stedenbouwkundig ontwerp en overleg met de exploitant van de tennisvelden kan licht- en geluidhinder naar de toekomstige woningen voorkomen.
  • Het dicht bij elkaar bouwen van supermarkten en nieuwe woningen vraagt om een zorgvuldig ontwerp, zodat de woningen geen last hebben van geluid- en geurhinder van de supermarkt.


Multifunctionele accommodatie (MFA) Gouda Oost
Uit de resultaten van het milieukundig onderzoek 'Milieukundig advies MFA Gouda Oost te Gouda' (nr. 0806080eef, d.d december 2008) blijkt het volgende:

  • Voor de milieuaspecten spoorweglawaai, luchtkwaliteit en bedrijven en milieuzonering zijn er geen belemmeringen voor de geplande ontwikkeling.
  • Uit de resultaten van de berekeningen voor wegverkeer blijkt dat wordt voldaan aan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB. Een hogere waarde procedure is aldus niet noodzakelijk.
  • Ten aanzien van de optredende geluidniveaus ten gevolge van industrielawaai vanuit de omgeving zijn geen belemmeringen voor de realisatie van het plan. Wel kan in het kader van een goede leefomgevingskwaliteit aandacht worden geschonken aan het stemgeluid van spelende kinderen op het schoolplein, de situering van technische installaties, zoals airco's en ventilatoren en het gebruik van versterkte muziek in jongeren- en activiteitenruimten.
  • Binnen of in de directe nabijheid van het plangebied zijn geen wegen, waterwegen of buisleidingen gelegen die een beperking vormen ten aanzien van externe veiligheid. Tevens zijn er geen risicorelevante inrichtingen in of nabij het plangebied gelegen.
  • Ten aanzien van het transport van gevaarlijke stoffen over het spoor moet de toename van het groepsrisico door deze ontwikkeling worden berekend en de toename worden verantwoord. Dit kan gedaan worden binnen de verantwoording groepsrisico die wordt gestart voor het gehele spoortraject door Gouda.
  • Ten aanzien van de bodem is een groot deel van het plangebied niet onderzocht. Voor het deel van het plangebied dat buiten de locatie van het in 2005 uitgevoerde historisch onderzoek valt dient in elk geval een vooronderzoek conform de NVN 5725 te worden uitgevoerd.

Industrieterrein Trafostation aan de Provincialeweg West 70
In de directe omgeving van het plangebied, op grondgebied van de gemeente Gouda, is een gezoneerd industrieterrein gelegen. Het betreft het industrieterrein Trafostation. Op dit industrieterrein kunnen zich bedrijven vestigen die genoemd wordt in artikel 40 van de Wet geluidhinder en artikel 2.4. van het inrichtingen en vergunningenbesluit milieubeheer (de zogenaamde grote lawaaimakers). Op grond van artikel 53 e.v. van de Wet geluidhinder wordt rondom deze terreinen een zone vastgesteld, waarbuiten de etmaalwaarde van het gemiddelde geluidsniveau ten gevolge van alle bedrijven op dat terrein niet hoger mag zijn dan 50 dB(A). De zone is dus in feite een planologisch aandachtsgebied, waarbinnen regels van kracht zijn, die aan zowel industriële activiteiten als aan woningbouw beperkingen opleggen.
Bij vaststelling of herziening van een bestemmingsplan dat betrekking heeft op gronden die gaan of blijven behoren tot de zone van deze industrieterreinen, wordt de geluidsbelasting vanwege dit industrieterrein in acht genomen. De maximale ontheffingswaarde voor nieuwe woningen bedraagt 55 dB(A).

Onderzoek
Het industrieterrein is gelegen buiten het plangebied. In het kader van het bestemmingsplan dient echter gekeken te worden of de geluidsbelasting van dit industrieterrein van invloed is op de gebieden gelegen in het bestemmingsplan Kadebuurt, Kort Haarlem, Gouda Oost.
Het industrieterrein waarop het transformatorstation is gelegen moet, gelet op het opgestelde vermogen, zijn voorzien van een zone in het kader van de Wet geluidhinder. Deze zone van rechtswege is echter nooit formeel vastgelegd in een bestemmingsplan. Nu de gemeente Gouda voornemens is het bestemmingsplan Kadebuurt, Kort Haarlem, Gouda Oost te herzien zal de zone in het bestemmingsplan worden vastgelegd. Uit onderzoek is gebleken dat deze zone ook gedeeltelijk over het plangebied van Kadebuurt, Kort Haarlem, Gouda Oost loopt.

Door de eigenaar van het transformatorstation TenneT TSO B.V. (verder te noemen TenneT) is een akoestisch onderzoek uitgevoerd door het adviesbureau Peutz BV. Het rapport "Onderzoek naar de geluidniveaus in de omgeving ten gevolge van het 150 kV-transformatorstation aan de Provincialeweg West 70 te Gouda" (nr. FA 19303-3-RA d.d. 9 juli 2010 ) is als bijlage bij dit bestemmingsplan gevoegd.
Met behulp van een rekenmodel zijn geluidcontouren berekend voor de huidige situatie. Omdat TenneT voorziet dat op de lange termijn de bestaande 4 transformatoren opgewaardeerd wordt van 70 MVA per stuk tot 100 MVA per stuk, is ook de toekomstige gewenste geluidszone in beeld gebracht. Uit het onderzoek blijkt dat met maatregelen ook in de toekomstige situatie de voorkeursgrenswaarde van 50 dB(A) bij de woningen aan de Provinciale Weg niet wordt overschreden. Voor het naast het transformatorstation gelegen terrein is in het akoestisch rekenmodel model een kentalbron ingevoerd. Voor de ligging van de geluidszone op het grondgebied van de gemeente Vlist heeft dit geen gevolgen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0513.1000BPKKG-DF01_0024.jpg"

Afbeelding: geluidszone van het industrieterrein "Trafostation'

In het bestemmingsplan is de nieuwe geluidzone - industrie als zodanig op de verbeelding vastgelegd. De zonegrens is hierbij, conform de systematiek van de Wet geluidhinder, vastgelegd exclusief toeslag voor het tonale karakter van het geluid. Bij alle woningen wordt voldaan aan de voorkeursgrenswaarde van 50 dB(A).