direct naar inhoud van 3.8 Verkeersbeleid
Plan: Binnenstad Oost
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0513.0900BPBinnoost-DF01

3.8 Verkeersbeleid

Mobiliteitsplan

Het Goudse Mobiliteitsplan geeft een beeld van de verkeerssituatie in 2020 die zal veranderen als gevolg van de autonome groei van het verkeer, maar zeker ook als gevolg van de uitbreiding van het aantal woningen en voorzieningen. Het Mobiliteitsplan biedt een globaal beeld van hoe alle vormen van vervoer passen in de stad en op elkaar aansluiten en de te treffen maatregelen die nodig zijn om de verwachte verkeersontwikkelingen te kunnen verwerken.

Daarnaast geeft het Mobiliteitsplan een beleidskader weer voor deelplannen verkeer en vervoer.

Gouda stelt zich als doel om zoveel mogelijk gelijkmatige doorstroming van alle verkeer in de ruimste zin (voetgangers, fietsers, OV en auto's) te bevorderen en tevens om voldoende variatie in verkeer en vervoer te bieden, waardoor mensen een bewuste keuze kunnen maken hoe en wanneer ze zich verplaatsen. Prioriteit voor de fiets op lokale schaal is hierbij speerpunt, gevolgd door voorzien in hoogwaardig openbaar vervoer op regionale (en) lokale schaal, verbetering van de voetgangersroutes en de autobereikbaarheid. Gouda wil met haar gemeentelijke verkeer- en vervoerbeleid een bijdrage leveren aan een beter functioneren van de lokale, regionale en nationale vervoernetwerken.

Vanuit het Mobiliteitsplan is de Westelijke stadsentree als mogelijke toekomstige infrastructuur opgenomen. Mede in relatie tot de ontwikkeling van de Gouweknoop en de ontwikkelingen in het centrale deel van de Zuidplas dient de Westelijke stadsentree als regionale gebiedsontsluitingsweg (optioneel) van Gouda met de Zuidplas te worden geoptimaliseerd. Haalbaarheid, ligging, vormgeving en inpassing in de regionale wegenstructuur zijn onderwerp van nader onderzoek.

In het kader van de Zuidplaspolder vervolgstudie 'Gouweknoop-Westelijke stadsentree' wordt dit nader onderzocht. Daarbij zal de onderlinge samenhang en effectiviteit van de westelijke stadsentree en de andere nieuwe verbindingen over de Gouwe in het kader van de Zuidplaspolder ontwikkeling moeten worden betrokken. In afbeelding 13 is de ontsluitingsstructuur van Gouda weergegeven met de categorisering van de wegen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0513.0900BPBinnoost-DF01_0018.jpg"

Afbeelding 13: verkeersfunctie van wegen 2020 Gouda (bron: mobiliteitsplan)

De aanleg van de Zuidwestelijke Randweg levert een bijdrage aan het wegnemen van doorgaand verkeer via de zuidelijke binnenstad. Daarnaast bestaat de mogelijkheid dat de verkeersluwheid van de binnenstad gestuurd kan worden op basis van de uitkomsten van de studie naar eenrichtingsverkeer op de Veerstalroute.

Parkeerbeleidsplan gemeente Gouda 2005-2015

Het parkeerbeleidsplan van de gemeente Gouda beschrijft het parkeerbeleid van de gemeente voor de periode 2005-2015. Het parkeerbeleid kent hierbij twee belangrijke kernpunten:

  • voorzien in de parkeerbehoefte;
  • de gebruiker betaalt.

Daarbij wordt een aantal beleidsuitgangspunten gehanteerd om tot uitvoering van deze kernpunten te komen. De beleidsuitgangspunten staan hieronder beschreven.

Kostendekkende tarieven

De tarieven worden opgetrokken naar kostendekkend niveau waardoor het voor investeerders interessant wordt te investeren in parkeervoorzieningen.

Geen openbaar groen opofferen voor parkeren

De parkeervoorzieningen zullen gestapeld zijn omdat uitbreiding van parkeerruimte niet ten koste mag gaan van het openbaar groen.

Verhouding overheid en particulier initiatief

Om te voorzien in de parkeerbehoefte in de binnenstad draagt de gemeente zorg voor de exploitatie van de parkeerfaciliteiten in het openbaar gebied (het straatparkeren). In het begin zullen de parkeergarages aan de randen van de binnenstad gebouwd worden.

Parkeren op eigen terrein

Uitgangspunt is dat zowel in bestaande als in nieuwbouwsituaties de parkeerruimte op eigen terrein wordt benut.

Autoloos wonen

Wanneer het bij woningen in de binnenstad onmogelijk is om een parkeerplek op eigen terrein te realiseren, zoals bij woningen boven winkels en kleine woningen in het kernwinkelgebied, dan zullen deze worden aangemerkt als woningen voor autoloos wonen.

Nota grote voertuigen

Het aantrekkelijk en vitaal houden van de binnenstad is een topprioriteit voor het behoud van Gouda als toeristische trekpleister. Naast de algemene toename van het (vracht)autoverkeer zal ook het bevoorradend vrachtverkeer en touringcarverkeer toenemen. Om vrachtverkeer, bevoorradings- en touringcarverkeer op een goede wijze te faciliteren, heeft de gemeente Gouda een 'Nota grote voertuigen' opgesteld.

Ten aanzien van de routering van vrachtverkeer wordt een drietal uitgangspunten benoemd:

  • het bevoorradend vrachtverkeer blijft zo lang mogelijk de grotere wegen volgen;
  • duidelijke distributieroutes voorkomen zoekverkeer en doorgaand verkeer;
  • verblijfsgebieden worden ontzien van doorgaand vrachtverkeer.

Naast de routering van vrachtverkeer dient aandacht geschonken te worden aan de toegankelijkheid van de binnenstad voor vrachtverkeer. Door de huidige toegankelijkheidsbeperkingen (lengtebeperkingen) in de binnenstad duidelijker aan te geven (bijvoorbeeld instellen van een zone die de hele binnenstad betreft), kan de naleving verbeteren. Ook is het mogelijk om het bestaande regime aan te scherpen (bijvoorbeeld lengtebeperking van 10 meter in plaats van 12 meter). Daarnaast kan de invoering van een milieuzone een bijdrage leveren aan de verbetering van de luchtkwaliteit in de binnenstad.

Er is een aantal kansen die benut kunnen worden om in de toekomst de bereikbaarheid voor touringcars verder te verbeteren. Het doel is een voor touringcars goed toegankelijke stad. Er wordt uitgegaan van twee heldere routes, die bottlenecks in het wegennet ontwijken, een goede in- en uitstaplocatie (kort parkeren) hebben nabij de Markt (op een maximum afstand van 300 m) en snel een geschikte parkeerplaats (lang parkeren) binnen bereik hebben.

Te zijner tijd wordt gestart met een onderzoek naar de consequenties van de openstelling van de Westelijke Randweg.

Gouda fietst beter door!

Met de nota 'Gouda fietst beter door!' wordt voortgeborduurd op bestaand fietsbeleid en krijgen vooral de directheid van routes, het comfort, het oponthoud en de verkeersveiligheid op het onderliggend fietsnetwerk en regionale routes meer aandacht. Daarnaast wordt ingezet op het verbeteren van het stallen van fietsen en de voorlichting en gedragsbeïnvloeding op het gebied van fietsverkeer en nieuwe initiatieven.

Het doel van de gemeente Gouda is een beter fietsnetwerk en meer en betere fietsvoorzieningen in 2015.